Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 01:23

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: MickeM's Foto-plattform DJI F550
PostPosted: Tue 04 Jul 2017, 09:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag testflög ju med Alt Hold senast och konstaterade att felet var även då.
Dvs barometern. Så vad göra...

1. Först testflyga lite till, men före det ska jag göra en ny kompasskalibrering + barometerkalibrering.

2. Stabilze-test först, sen Alt hold och sen Loiter för att se om barometern fortfarande är vajs.
APM kräver att det ska vara en skumplastbit inne i APM för att hålla bort eventuellt vind från barometern, det har den.
Dessutom så är det skumplast som en vägg runt hela APMen, även ovanpå på så sätt att det inte kan tryckas in propellerluft och störa.
Och utöver det så är flera controllers barometrar ljuskänsliga ?! Tex DJI Naze-M Lite är i en vit låda, såg ett test när nån hovrade i GPS-mode ovanför en terass och sen lyste med ficklampa på controllern, den steg (eller sjönk, minns inte) 1,5 m direkt. Så därför har jag denna skumplastmur runt APM.

3. Jag anar dock att det är annat som stör... och det är det att APM är mellan plattorna och under acken samt nära nåt som stör... så risken finns att jag måste bygga om hela skiten...

Förslag? Obs, den flyger perfekt i stabilize-läget då gyroskop och accelerometrar används. Det är bara vid användning av barometer den får spunk.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Foto/Film-plattform DJI F550
PostPosted: Tue 04 Jul 2017, 09:38 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
När jag byggde grabbens 330 nu och kalibrerade kompassen så stängde jag av auto godkänn så jag fick vrida lite mera å träffa alla prickar ordentligt. Upplecde den som mycke bättre efter det, o loiter funkar skapligt iaf. Har inte tunat den klart men den e bättre än innan.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Foto/Film-plattform DJI F550
PostPosted: Tue 04 Jul 2017, 10:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
När jag byggde grabbens 330 nu och kalibrerade kompassen så stängde jag av auto godkänn så jag fick vrida lite mera å träffa alla prickar ordentligt. Upplecde den som mycke bättre efter det, o loiter funkar skapligt iaf. Har inte tunat den klart men den e bättre än innan.

Ska nog kompasskalibrera... kan kompassen påverka multicoptern i höjd? Den står blickstilla i stabilize. Jag vet inte i vilka flight modes kompassen används... tror det bara är i Loiter och då borde det inte spela nån roll eftersom det är Alt Hold jag också har problem med. Den stiger o sjunker lite hur den vill och när den väl är lite stabil så sjunker den sakta mot marken eller stiger.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Foto/Film-plattform DJI F550
PostPosted: Tue 04 Jul 2017, 11:40 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Kobbeuffe wrote:
När jag byggde grabbens 330 nu och kalibrerade kompassen så stängde jag av auto godkänn så jag fick vrida lite mera å träffa alla prickar ordentligt. Upplecde den som mycke bättre efter det, o loiter funkar skapligt iaf. Har inte tunat den klart men den e bättre än innan.

Ska nog kompasskalibrera... kan kompassen påverka multicoptern i höjd? Den står blickstilla i stabilize. Jag vet inte i vilka flight modes kompassen används... tror det bara är i Loiter och då borde det inte spela nån roll eftersom det är Alt Hold jag också har problem med. Den stiger o sjunker lite hur den vill och när den väl är lite stabil så sjunker den sakta mot marken eller stiger.

Tycker det verkar vara problem med bara vissa APM med det där. Jag har ju kört identiska inställningar o kalibreringar i olika APM kort och vissa funkar klockrent o vissa blir Loiter helt bäng. Verkar ju tydligen gå rakt igenom oavsett om det är dyrare Ardukopter prylar eller billiga ebay kopior. Kanske det blir buggar i Firmware att man bara kör in dom igen att det hjälper. Det funkade ju också med Juniors som trodde den var uppåner :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Foto/Film-plattform DJI F550
PostPosted: Tue 04 Jul 2017, 12:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
APMen som är i denna hexa så var förut i en DJI F450 och fungerade klanderfritt.
Så det är samma hårdvara rätt igenom (även samma motorer och ESCs).
Det som skiljer är placeringen av APM. Den var ovanpå DJI F450 med acken mellan plattorna.
Nu är APM mellan plattorna och acken ovanpå. Så egentligen samma sak.
Det som också skiljer är firmware förstås, som är ArduCopter 3.2.1 (på både quaden och hexan).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Foto/Film-plattform DJI F550
PostPosted: Fri 07 Jul 2017, 16:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Japp, det är i AltHold och Loiter den stiger o sjunker lynnigt. Provflög idag igen. Bara att konstatera.
Vet inte rikigt var jag ska börja.. men det blir väl att köra in firmware på nytt samt se om jag hittar nåt annat som kan ändras.
Annars måste jag väl bygga om den så att något som stör inte stör längre, OM det är det....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Foto-plattform DJI F550
PostPosted: Tue 15 Aug 2017, 15:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dagens flygning...

Målet med dagens flygning var att testflyga flera ggr logga och göra förändringar och komma vidare i utredningen
av de orediga flygningarna med barometer. Den flyger stabilt i Stabilize-läget (gyroskop + accelerometrar) men är
riktigt oredig i Altitude Hold-läget (+ barometer) och Loiter-läget (+ GPS + Compass).

Som jag kommer ihåg (egen anteckning innan jag glömmer):
Flygning 1: Stabilize, sen Alt Hold, sen Loiter
Flygning 2: Stängde av gimbaln och flög samma som ovan
Flygning 3: Hade gjort en ny kompasskalibrering och flög på nytt
Flygning 4: Flyttade Telemetri-radion och flög igen
Flygning 5: Stängde av Telemetri-radion och flög igen

Ska se loggarna härnäst...

Bara jag får ordning på barometern så kan jag börja använda gimbaln igen med kameran (en Canon Ixus 155) och
montera på en FPV-länk så denna nånsin blir klar. Har fotat med den och det funkar riktigt bra, men det var i Stabilize-
läget, ingen smidig lösning flyga utan GPS, kompass och barometer.

Attachment:
IMG_1961.JPG
IMG_1961.JPG [ 325.01 KiB | Viewed 6797 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Foto-plattform DJI F550
PostPosted: Wed 27 Sep 2017, 18:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Försökte få hjälp på ArduPilot-forumet, men nee...
Fasen, va ska jag nu testa!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Foto-plattform DJI F550
PostPosted: Thu 26 Oct 2017, 21:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Försökte få hjälp på ArduPilot-forumet, men nee...
Fasen, va ska jag nu testa!

Säljer bort...
viewtopic.php?f=31&t=13271


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Foto-plattform DJI F550
PostPosted: Sun 03 Dec 2017, 14:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
MickeM wrote:
Försökte få hjälp på ArduPilot-forumet, men nee...
Fasen, va ska jag nu testa!

Säljer bort...
viewtopic.php?f=31&t=13271

Blir att behålla ett tag till för att testa "paketsläpparedrönare".


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Foto-plattform DJI F550
PostPosted: Tue 30 Jan 2018, 21:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vintrarna går åt till att bygga... men även felsöka. Lägger in bilden här för att ett annat forum ska komma åt den... Höjdvärden som är lite udda.

Attachment:
DJIF550LogPic1.jpg
DJIF550LogPic1.jpg [ 156.62 KiB | Viewed 6660 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Foto-plattform DJI F550
PostPosted: Mon 19 Mar 2018, 20:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har ju hänt en hel del på den här sen senast. Inte på länge, men efter inlägget ovan iaf.
Har monterat isär allt mellan plattorna.
Tejpat alu-tejp för avskärmning.
Flyttat på alla grejer för att få bort störningar på fel ställen.
Kört in äldre firmware som lär ska vara stabilare med barometern, men ändå täcka mitt behov hur bra som helst, dock så vill den inte kompasskalibrera så får väl köra in nyaste som går igen bara.
Och en massa annat också... lär väl komma lite mer info när jag kommit vidare.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Foto-plattform DJI F550
PostPosted: Tue 27 Mar 2018, 20:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
1h:
Eftersom det inte gick att kompasskalibrera med APM:Copter 3.1.5 så körde jag in 3.2.1 igen (nyaste som funkar på APM 2.5/2.6.). Kalibrerat accelerometer, gyro, kompass, RC och ställt in flightmodes mm. Lär ska finnas en parameter man kan "mjuka" upp så den inte är så känslig på barometern. Får hoppas att det värdet samt alla förändringar får hexacoptern att flyga som folk i barometer-lägena sen. Vet inte riktigt vad jag ska göra med denna, har ju en ersättande större hexacopter för stillbildsfoto och en Y6 för filmning. Köpa? Men men, envis som man är så vill man få allt att funka som det ska. Det är iaf lärorikt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Foto-plattform DJI F550
PostPosted: Fri 30 Mar 2018, 13:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
1h till...

FLYGKLAR!

Allt ihop som det ska, "foam" överallt för att få ordning på solljuset som barometern är känslig
för samt även för att förhindra luftvirvlar och dessa tryckförändringar som propparna skapar.

Även lagt alu-tejp lite här och där för att dels täta mot luftströmmar på fel ställen men även
för att skärma av lite.

Ställt in APM klar och RC-sändare samt även kalibrerat allt klart.

Så nån gång när det blir lite varmare ute blir det att prova denna igen och se om jag fått ordning
på barometerns nycker, annars vet jag vad jag kan göra (mjuka upp känsligheten till en början).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Foto-plattform DJI F550
PostPosted: Thu 05 Jul 2018, 14:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Läste lite om detta och det var många som hade haft problem med Alt Hold och Loiter när de kört in version 3.2.1 av firmware.
Vissa hade backat tillbaks till 3.1.5 och problemen var borta. Visade sig tydligen vara så att en parameter INS_MPU6K_FILTER
förut har varit 0 som standard och det har varit rätt, men med nya firmwaren så har de ändrat värdet så att 20 motsvarar 0,
men det är inte inställt till 20, utan är 0. Så jag ändrade denna nolla till 20 (eller 42 som är nästa steg). Detta gäller de äldre
APMarna. Ska bli intressant. Nån hade testat 98 och det hade gått åt skogen, hade flippat. Det ska alltså påverka känsligheten,
rättare sagt på vibrationsfiltret. Det sades också att det nog beror på vibrationer för det finns tre värden (AccX Y och Z om jag
minns rätt) som visar hur mycket det hoppar och har sig av motorerna, dåliga proppar osv. Men dessa värden visar fel i 3.2.1
och måste justeras ner genom att ändra denna nämnda parameter. Ska bli intressant se om det gör nån skillnad. =)

Den beter sig så här (de hade samma problem och fick det löst med filtret ovan):
https://www.youtube.com/watch?v=C8B2Csc78zU
https://www.youtube.com/watch?v=8xoe161yFNM


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Foto-plattform DJI F550
PostPosted: Mon 23 Jul 2018, 23:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ändrade den där filter-parametern och sen flög hexan som den skulle. Finfint! =) Nu gör jag inget mer med denna. Kommer jag på något användningsområde så vet man inte. Så den är till salu.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Foto-plattform DJI F550
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 09:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sportlovsstatus...

Denna är helt flygklar. Men den är utan gimbal och kamera eftersom jag inte tänkt använda den för sånt mer, är ju till salu. Tänkte beställa sån där servo-hook-fundering och testa det där med att leverera grejer från en plats till en annan utan att landa. Då kanske det blir att använda denna, såvida nån inte köpt den före det. Ingen prio på denna, men den funktionen skulle vart kul att testa. Ge en koordinat på kartan och så får den starta själv, flyga dit själv, sänka sig till några meter över marken, släppa ner varan, flyga hem. Går det att använda i praktiken på Åland till något? Nåja... flygtiden och flygsträckan blir ju inte så lång på en testrigg, men få det att funka är målet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Foto-plattform DJI F550
PostPosted: Sat 02 Mar 2019, 20:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
DJI F550 flygklar 2019!

Gått igenom denna DJI F550 och testat lite samt fixat om det var nåt att göra inför kommande flygning, vilket det inte var. Flygklar 2019!!!
Denna är till salu (byte?) då jag inte behöver den längre. Borde ju vara perfekt för den som vill flyga runt med en GoPro i borstlös gimbal.
Bild nedan med allt på och landställena nedfällda. Andra bilden är avstängd och uppfällda landställ.

(Nu blir det att attackera nästa som ska flygas...)

Attachment:
IMG_2472.JPG
IMG_2472.JPG [ 279.26 KiB | Viewed 5797 times ]


Attachment:
IMG_2473.JPG
IMG_2473.JPG [ 238.5 KiB | Viewed 5797 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Foto-plattform DJI F550
PostPosted: Sun 02 Jun 2019, 18:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög denna två ackar idag, den flög som den skulle, som vanligt. Jag testade gamla ackar idag som jag tog över av en annan.
Det blev 10 sekunder på första acken sen skrek LiPovarnaren. ;-) Och det blev 60 sekunder på andra acken. Har haft gränsen
satt på 3,6V på LiPo-varnaren så att det efter flygning och svalnad ack är 3,8V per cell i acken. Men dom här ackarna sjönk
nog spänningen drastiskt på (under 3,6 när jag mätte direkt efter landning). Sen efter ett tag var spänningen uppe över 4 igen.

Attachment:
IMG_2589.JPG
IMG_2589.JPG [ 270.98 KiB | Viewed 5588 times ]


STATUS 14 juli 2020: Denna bara ligger i ett förråd och väntar på att nån ska köpa den.

STATUS 6 december 2020: Ska sättas till salu i Finland nu, jag har ingen nytta av den och ingen lokalt heller..


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Foto-plattform DJI F550
PostPosted: Fri 09 Jul 2021, 14:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög denna igår...

Den är till övers i min "hangar", har andra som ersatt den sedan länge.
Hade vart kul om någon annan tog över den och fick flyga lite, kanske sätta på FPV-grejer och irra runt.

Men igår när jag flög den så kom jag på att den faktiskt är perfekt för att lära sig flyga RC-helikopter med! :-D
Man spakar likadant.
Alltså för att få in rutinen för att flyga emot sig tex.
Största skillnaden är att en RC-helikopter inte är självstabil utan måste hållas stabil (vanesak rätt snabbt).
Men denna multicopter har lite annat bra som skulle hjälpa nybörjaren att komma igång.
Tex så finns det flyglägen där man inte kan välta den.
Och släpper man spakarna så planar den ut direkt.
Och flyger du med GPS aktiverad så stannar den på stället utan att driva iväg av vinden.
Och med GPS aktiverad så flyger den även tillbaks dit där du startade om strömmen tar slut.

Image


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group