Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 19 Apr 2024, 20:07

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 110 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Wed 07 Oct 2015, 20:30 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Måste man ansluta Naze32 med PPM? Jag har ju bara PWM på den mottagaren jag tänkte använda...

Nej det ska nog gå med PWM

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Wed 07 Oct 2015, 21:57 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Sun 11 Oct 2015, 12:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ok, tur det. PPM ("SBus") har jag inte (vad jag vet).
Ska se filmen vid tillfälle.

Kolfiberbitar limmade på plats.
Locket ska ej limmas eller gänglåsas eftersom man kan behöva komma åt grejerna.
Har även satt krympslangar på ESCarna för skydd (kolfiber är vasst och leder ström) samt dubbelhäftat och stripeat dem på plats.
Nästa steg är att temporärlöda motorkablarna och så har jag ju glömt bort skaffa en PDB för matningskablaget.

Attachment:
IMG_0863.JPG
IMG_0863.JPG [ 96.42 KiB | Viewed 11811 times ]


Attachment:
IMG_0864.JPG
IMG_0864.JPG [ 120.61 KiB | Viewed 11811 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Sun 11 Oct 2015, 17:58 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
och så har jag ju glömt bort skaffa en PDB för matningskablaget.


Har jag också. Kan ta med det till stan vid tillfälle när jag tar motorn till Eppflyget ditt

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Sun 11 Oct 2015, 18:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
och så har jag ju glömt bort skaffa en PDB för matningskablaget.


Har jag också. Kan ta med det till stan vid tillfälle när jag tar motorn till Eppflyget ditt

Ah åh! Är det typ sånt där samma size som Naze?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Mon 12 Oct 2015, 18:01 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
och så har jag ju glömt bort skaffa en PDB för matningskablaget.


Har jag också. Kan ta med det till stan vid tillfälle när jag tar motorn till Eppflyget ditt

Ah åh! Är det typ sånt där samma size som Naze?

Har nog 2 olika. ska kolla när jag kommer hem

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Mon 19 Oct 2015, 19:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
PDB
Power Distribution Board

Uffe fixade PDB! :D Och jag har nu lött den på plats. Kanske inte den bästa modellen för en 250-quad,
kablarna skulle ju hit och dit. Men men, nästa gång kanske. XT60-kontakten ska fästas i bakkant så den
inte hänger och sladdrar, bara plugga i. Borde väl täcka över allt så inte nåt fastnar när man ska starta,
kanske nån plast som man skär ut och fäster...

ESCarna är vattentäta och lödningarna är lackade, men det är ju en himla massa annat på PDBn som
leder ström, kanske tejpar över, lär väl duga, eller så blir det lack över hela. Vattentätt är lite ovekill,
men fukttätt är ju alltid ett mål på undersidan.

Attachment:
IMG_0868.JPG
IMG_0868.JPG [ 141.03 KiB | Viewed 11762 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Mon 19 Oct 2015, 22:26 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
MickeM wrote:
PDB
ESCarna är vattentäta och lödningarna är lackade, men det är ju en himla massa annat på PDBn som
leder ström, kanske tejpar över, lär väl duga, eller så blir det lack över hela. Vattentätt är lite ovekill,
men fukttätt är ju alltid ett mål på undersidan.

Jag drog bara eltejp runt PDB:n på min kolfiber 250. Har fungerat.
Men lacka är ju onekligen säkrast.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Mon 19 Oct 2015, 22:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Machman wrote:
MickeM wrote:
PDB
ESCarna är vattentäta och lödningarna är lackade, men det är ju en himla massa annat på PDBn som
leder ström, kanske tejpar över, lär väl duga, eller så blir det lack över hela. Vattentätt är lite ovekill,
men fukttätt är ju alltid ett mål på undersidan.

Jag drog bara eltejp runt PDB:n på min kolfiber 250. Har fungerat.
Men lacka är ju onekligen säkrast.

Ja nog ska jag få det täckt. =)
PDB är ju lite overkill också. Skalar man rätt och använder kraftiga lödkolven så löder man ihop allt lätt.
Funderade på använda de tjockare matningskablarna som "rail" och löda på de andra kablarna så nära som möjligt.
Next time...

Samma med ESCarna. De är för stora! Jösses. Glömde läsa måtten... I övrigt är det ett lätt bygge.
Får se om Gravity 1300mAh 3S får rum i ramen bakom styrkortet... de är på gränsen att passa (har ej köpt dem än).
3S 2200 hade ju vart kanon att trycka in i kroppen, men styrkortet behöver ju va i mitten.
Hade gärna sluppit ha ackarna ovanpå. Men får sen, kanske man hellre har acken ovanpå och mottagaren skyddad... ;-)
Tar en sak i taget. Första trädet och så har man en mosad Mobius och en ack...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Mon 19 Oct 2015, 22:50 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Jag har förstått att det är många multikopter byggare som helt struntar i CG, FC:n klarar av att korrigera det mesta. Men strömåtgången ökar och prestandan lider ju mera fel CG är. Jag har acken i mitten och ganska långt bak på min. Med då har jag ju en tung GoPro i nosen också.

Ett tips som det kan vara värt att planera för redan nu är du vill verkligen ha kameran/kamerorna riktade aningen uppåt. Ju snabbare du tänkt flyga desto mera uppåt ska du ha de. Detta för att undvika bara se gräs när du flyger. ;)

Skaffa även sträv tejp eller dylikt att sätta under acken. Jag har lärt mig den hårda vägen att det inte räcker att bara spänna fast acken direkt mot kolfibern. Det är för halt och fast hur hårt du drar åt spännremmarna så kommer acken glida runt. Jag har denna:
https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=26171


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Mon 19 Oct 2015, 23:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
CG ska man nog tänka på om man ska flyga snabbt. Men det kanske inte spelar så stor roll med så kort "hjulbas".
För framtung = ettordjagintekommerihågvadheter, boggar tror jag. Dvs nosen far upp och ner i snabb takt när man flyger framåt.
För baktung = flyger oroligare man mer lättmanövrerad upp till en viss gräns.
Center of Gravity och Center of thrust ska ej vara samma. Center of thrust ska vara lite bakom, som på min TBS Discovery:
http://fpvlab.com/forums/attachment.php ... 1360175241

Jopp, kamerorna ska pekas uppåt, upp till 30 grader har de som flyger snabbast. ZMR250 är inte smart byggd i det anseendet.
Motorerna pekar rakt upp också, inte det bästa om man vill flyga fort. Det finns ju enkel 3D-printbar gimbal till Mobius som håller filmen snygg iaf. =)

Sträv tejp? Har alltid använt kardbordband i alla dessa år, ska inte det duga? + batteristrap (kardbord enkom för ackar), som jag använder på helis och multis.
Jag har "lurviga" kardbordbandet på i stort sett alla ackar redan.

Är detta roligt så kan det bli en Lumenier QAV250 Carbon med vinklade förlängningsarmar och 6" samt 4S-setup... om man vill flyga sjukt fort. =)

GoPro väger ju en del, men blir bättre film än Mobius.

Mina motorer har rätt rejält med lyftkraft med 3S, 2,14 kg med 3S och 6x2". Men jag kommer köra 3S och 5x3" och då ska den lyfta max 1,58 kg eller 780 gram vid halvgas, vilket är för mycket egentligen, ska väl hovra på halvgas och denna ska väl väga ca 500 g med nån lämplig ack (1300?).

Mer tips o tankar? Vad kör du med för styrkort?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Mon 19 Oct 2015, 23:18 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Om du tänkt fästa acken med kardborreband + rem så räcker det. Jag använde bara rem som jag alltid brukar, det räckte inte i racing quad. :)

Jag kör med CC3D, riktigt enkelt att mixtra med inställningar och flyger bra efter att jag dragit ner stabiliseringen rejält (den flög bra även med stabilisering men det var svårt att flyga snabbt). Annars har jag inte så många andra tips än att skaffa många propellrar och något bra ställe med "hinder" att flyga på. Skittråkigt att flyga på ett öppet fält, det behövs en "bana". :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Tue 20 Oct 2015, 07:09 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Jag använder den grova sidan av kardborre på alla accar och lurviga sidan i flygen, men i multicoptrarna använder jag också grova sidan för att hindra glideffekten och rem runt sen, sitter som berget och lättare att byta/ta bort.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Thu 19 Nov 2015, 21:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
4 st Gravity 3S 1300mAh 30-40C på väg. Gillar Gravity.
Acken kommer placeras ovanpå ramen eftersom RC-mottagare och videosändare fyller upp insidan.

Valet mellan CC3D och Naze32 luskade jag länge med. Och det föll på Naze32 för att den lär ska vara lättare att ställa in samt betydligt mer stabil på ett lättare sätt. Men när CC3D väl är intunead så är den lika bra den med. Naze32 är lite mer "out of the box"-klar vad gäller gains och sånt för en liten knodd.


Blev en AfroFlight Naze32 Acro AbuseMark FunFly Rev 5

Nåja, för flera veckor sedan så anslöt jag Naze32an till datorn och laddade med Chrom BaseFlight in FirmWare i den. Det blev att köra in CleanFlight 1.9.0 NAZE 2015-6-3 0:41 Stable. Använde filmen i ett tidigare inlägg i denna tråd.

Har luskat ut vilka pins jag ska använda på kortet.

Mottagare
Till mottagaren ska följande:
- GND
- +5V
- Aileron (1)
- Elevator (2)
- Throttle (3)
- Rudder (4)
- Aux 1 (5) Flight Modes tycker jag

Motor
Och till motorerna
- GND
- 1
- 2
- 3
- 4

Matning
Sen ska det matning till kortet också
- GND
- +5V

Den ska ha en Buzzer också, men den kom inte med.

Enligt nån sida på nätet:
GPS - Har inte GPS till denna.
Barometer - Pressure Sensor tror jag inte den har...
Gyro - 3-axis MEMS
Accelerometer - Japp (MPU6050)
Compass - Det har den inte heller.

Jag startade Chrome BaseFlight och startade CleanFlight.
Anslöt med USB-kabel och 115200bps.

Attachment:
Naze05.JPG
Naze05.JPG [ 116.02 KiB | Viewed 11700 times ]


Kopplade in en NiMH på en motorutgång och anslöt mottagaren (Futaba R617FS).
Kikade in i

Fliken Setup
Gjorde en "Calibrate Accelerometer" och allt verkar luta och rotera som det det ska.

Attachment:
Naze01.JPG
Naze01.JPG [ 123.37 KiB | Viewed 11700 times ]


Fliken Ports
Näh...

Fliken Configuration
Ställde in rätt, dvs Quad X. Ser att man kan montera kortet hur man vill och sedan "vända" det här. Hmm... kunde ju va nåt...
Här kan man även ställda in (längre ner) PWM och en massa annat.

Attachment:
Naze02.JPG
Naze02.JPG [ 114.42 KiB | Viewed 11700 times ]


Fliken PID Tuning
Hoppar över till en början

Fliken Receiver
Kollar att allt går rätt. Tror öka Throttle är när spalten går mot höger.

Attachment:
Naze03.JPG
Naze03.JPG [ 127.51 KiB | Viewed 11700 times ]


Fliken Modes
Snappade upp att man ska Arma genom att föra vänster spak ner till höger.
Borde man göra något med Angle...

Fliken Adjustments
Hoppar över

Fliken Servos
Har ej

Fliken GPS
Har ingen

Fliken Motors
Koppla in motorerna utan propellrar och testa här genom att slide'a Check och sen dra i reglagen (i programmet) och se att motorerna beter sig rätt.

Attachment:
Naze04.JPG
Naze04.JPG [ 105.16 KiB | Viewed 11700 times ]


Sen finns även flikarna:
LED Strip
Sensors
Logging
Dataflash
CLI

Nästa steg:
- Montera kortet i quaden med USB-porten utåt (kanske löder allt sen)
- Dra kablaget temporärt (motorer, mottagare samt använda temporära acken eftersom jag väntar på Core/BEC-kort samt LC-filter)
- Ansluta igen med USB och se att allt lutar som det ska, motorerna fungerar som det ska och vad man nu mer kan hitta på i Config-programmet
- Borde lacka kortet eller vad man nu kladdar på för nåt för att skydda. Tejp kanske räcker, har ju ingen barometer.
-


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Thu 19 Nov 2015, 22:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tejpade fast Naze32 så som jag vill ha den (mja) men den har iaf USB-porten åt sidan, höger.
Kopplade in mottagaren.
Kopplade in motorerna (+5V bortplockade, vart ju icke OPTO-ESCar...)
Startade Chrome CleanFlight Configurator.
På med sändaren.
I med acken till quaden.
Anslöt USB-kabeln.
Connect!
Fliken Motors... och kör tester.
Snurrar rätt motor? Japp.
Snurrar de åt rätt håll? Sablar, måste vända tre motorer...
Går in på setup-fliken...
Lutar allt rätt? Har ju roterat Naze32an. Svar: NEJ!
Fliken Configuration: Ändrar till Yaw 270 på Board Alignment. Save and Reboot... rätt nu då? Svar: Japp!
Disconnect!

Nästa steg:
- Vända tre motorers rotation
- Komma underfund med hur f-n man armar denna, händer ingenting. !?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Thu 19 Nov 2015, 22:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Arm!

Startade Chrome CleanFlight Configurator.
På med sändaren.
I med acken till quaden.
Anslöt USB-kabeln.
Connect!
Fliken Receiver
Kolla att allt är centrerat (1500, ca... 1520-ish)
Kolla att Fullgas = höger, Roder höger = Höger, Elevator fullt fram = höger och Aileron höger = höger.
Men, ställ med EPA på sändaren in så att throttle och rudder går under 1100 och över 1900 (min max).
(Arm sak vara throttle ner till höger och disarm ska vara ner till vänster.)
Ska funka nu... NEJ!

WTF! Händer ingenting...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Fri 20 Nov 2015, 08:12 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Du måste ställa throtteln så lägsta nivå går under 1100 eller nå sånt har jag för mig. Var iaf nåt gränsvärde där som jag blev grön innan jag hittade.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Fri 20 Nov 2015, 08:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
Du måste ställa throtteln så lägsta nivå går under 1100 eller nå sånt har jag för mig. Var iaf nåt gränsvärde där som jag blev grön innan jag hittade.

Det är ju det jag skrivit att jag gjort. ;-) Inget grönt här inte.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Fri 20 Nov 2015, 18:18 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Jamen ja va ju trött. Ja minns att de va nåt jag missade när jag armade också men jag minns inte vad 8)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Fri 20 Nov 2015, 19:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
Jamen ja va ju trött. Ja minns att de va nåt jag missade när jag armade också men jag minns inte vad 8)

Ingen ordning alls. Men återkom gärna när du vet. ;-)
Jag tyckte att det inte var något solklart det där valet mellan att använda en switch eller vänsterspak för att arma och hur switchen skulle användas, man bara ställde in spannet.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 110 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group