Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 10:36

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 110 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6
Author Message
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Sun 08 Oct 2017, 13:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag skulle provflyga quaden senast, men den varvade upp lite ojämnt och jag hovrade den inom en halvmeter från marken men mitt i allt så vill den ner och studsa på marken en sväng och upp igen, utan att jag gör nåt. Verkar som att främre vänstra motorn styrs att sluta varva en kort stund. Vet inte vad den håller på med. Kan jag ha tejpat nåt galet?! Begrip int.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Sat 14 Oct 2017, 10:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Jag skulle provflyga quaden senast, men den varvade upp lite ojämnt och jag hovrade den inom en halvmeter från marken men mitt i allt så vill den ner och studsa på marken en sväng och upp igen, utan att jag gör nåt. Verkar som att främre vänstra motorn styrs att sluta varva en kort stund. Vet inte vad den håller på med. Kan jag ha tejpat nåt galet?! Begrip int.

Ökade PIDsen ca 10% för att få den lite hårdare, kan det ha gjort skillnad? Måste ändra tillbaks... Ingen med förslag?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Sat 14 Oct 2017, 11:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
MickeM wrote:
Jag skulle provflyga quaden senast, men den varvade upp lite ojämnt och jag hovrade den inom en halvmeter från marken men mitt i allt så vill den ner och studsa på marken en sväng och upp igen, utan att jag gör nåt. Verkar som att främre vänstra motorn styrs att sluta varva en kort stund. Vet inte vad den håller på med. Kan jag ha tejpat nåt galet?! Begrip int.

Ökade PIDsen ca 10% för att få den lite hårdare, kan det ha gjort skillnad? Måste ändra tillbaks... Ingen med förslag?

Återställt PIDs och kom sen på att jag inte hade accelerometer-kalibrerat den efter jag tejpat fast allt på quaden... kortet lutade lite. Fixat! Och flygklar!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Sun 15 Oct 2017, 21:19 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
MickeM wrote:
MickeM wrote:
Jag skulle provflyga quaden senast, men den varvade upp lite ojämnt och jag hovrade den inom en halvmeter från marken men mitt i allt så vill den ner och studsa på marken en sväng och upp igen, utan att jag gör nåt. Verkar som att främre vänstra motorn styrs att sluta varva en kort stund. Vet inte vad den håller på med. Kan jag ha tejpat nåt galet?! Begrip int.

Ökade PIDsen ca 10% för att få den lite hårdare, kan det ha gjort skillnad? Måste ändra tillbaks... Ingen med förslag?

Återställt PIDs och kom sen på att jag inte hade accelerometer-kalibrerat den efter jag tejpat fast allt på quaden... kortet lutade lite. Fixat! Och flygklar!

Har ett Naze hemma över ifall du vill prova å se om ditt ha fått fnatt.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Sun 15 Oct 2017, 22:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mja, är det värt försöka? Jag har ju inte fått min ZMR250 att flyga vettigt än. Men iofs har flera sagt "byt ESCar, dom du har är skräp".
Funderar lite på vad jag ska göra med allt detta med 250-flygande. Kanske dags slänga in handduken, man ska ha tid för alla RC-hobbies.
Kanske borde få ut filmen så ni får se...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Sun 15 Oct 2017, 22:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Här är filmen:



Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Tue 17 Oct 2017, 07:01 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Mja, är det värt försöka? Jag har ju inte fått min ZMR250 att flyga vettigt än. Men iofs har flera sagt "byt ESCar, dom du har är skräp".
Funderar lite på vad jag ska göra med allt detta med 250-flygande. Kanske dags slänga in handduken, man ska ha tid för alla RC-hobbies.
Kanske borde få ut filmen så ni får se...

Jag köpte ju Cicada Escar till min och den flög ju klockrent

https://www.verticalhobby.com/kauppa/en ... -6142.html

Attachment:
BH-S-15A_1.jpg
BH-S-15A_1.jpg [ 359.17 KiB | Viewed 3354 times ]

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Tue 17 Oct 2017, 20:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Om man ser på filmen, kan en ESC få hela quaden att falla ner som den gör? Eller en dålig motor? Börjar bli lite utled på testa och ha mig med den där... Hade ju planer på skaffa tex en 210 och flytta över motorer + nya ESCs + ny controller + kamera + ack + proppar + videolänk, mm. Hm... blir ju knappast mer flyga i år, om jag inte kommer på vad som är fel med den där virrpannan. Måste ta bort tejpen och se.

Mätte totalströmmen förut på fullgas, 26,5A. Det är inte mycket. Det skulle innebära att flygtiden med 1300mAh skulle bli ...
70% av 1300mAh = 910mAh. Med tanke på att strömmen ökar med tiden så tappar man ca 10%, återstår gör 819mAh.
Om den drar 26,5A på fullgas, ds 26500mA, så skulle det innebära att flygtiden = 819/26500 = 0,03h = 1,8 minuter på fullgas.
Jag flyger inte på fullgas, och efter 3-4 minuter har jag tömt acken beroende på flygning. Så det låter troligt, men kort tid är det.
Så planen var att lätta allt på en 210 och få ner vikten från nuvarande nästan 600 gram.

Hm.. nåja... får väl skrida till planen bara... så kan jag passa på löda allt istället som nu, lååånga kablar och kontakter överallt.

Förslag på BRA ram? Jag köper hellre en TBS eller QAV210 Charpu Edition (som sägs vara gammal teknik idag...) än en chingchong för 2€. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Mon 30 Oct 2017, 20:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu ska den slaktas. Ork inte försöka få den att flyga mer, lägger tiden på en annan istället. Annars får den ligga i en låda om jag inte får ramen såld.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - MickeM's 250-quad
PostPosted: Mon 13 Nov 2017, 22:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Slaktad!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 110 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group