Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 01:51

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 110 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject: NERPLOCKAD - MickeM's 250-quad
PostPosted: Mon 02 Feb 2015, 23:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
BYGGE - MickeM's 250-quad

Jag trodde ju inte att jag skulle skaffa en sådan, tänkte att 450 får vara det minsta jag behöver. =)
Men det som lockade mig var dess litenhet och hållbarhet pga dess vikt. Dessutom verkar de gå att
få väldigt busiga och filmerna man kan få till om man lyckas flyga som man ska, så verkar, mjah, lite
roliga, men det bästa av allt, FPV-känslan. Har man tur så kanske nån till bygger en, kanske en likadan.

Dessutom skulle jag ju inte skaffa mer grejer... men då stannar ju utvecklingen upp och då blir kanske
man tappar greppet och det får ju inte hända. ;-) Får släng in grejer i förrådet vartefter, flygsäsongen
närmar sig. Nå, en till orsak är ju att allt får rum i en väska. =)

Planen är att inte gå på det värsta som finns eftersom jag vill känna på det hela först. Vill heller inte
köpa det billigaste man hittar för det har jag lärt mig att mer hämmar det roliga än vad man spar pengar.
Så jag satsar på en medelmåttig quad som ska täcka mina behov.

Vad behöver man?
Jag utgår ifrån att man har sändare, laddare osv. Listan nedan gäller bara själva quaden.
- 1st Ram
- 4st Borstlösa motorer
- 4st Fartreglage (ESC)
- 2st CW Propellrar
- 2st CCW Propellrar
- 1st Styrkort
- 1st RC-mottagare
- 1st Videosändare
- 1st Videosändarantenn
- 1st UBEC om man valt OPTO-ESCs
- Xst LiPo-ackar
- 1st FPV-kamera
- 1st HD-kamera (om man vill ha film)

Har jag glömt nåt?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Mon 02 Feb 2015, 23:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ram?

Jag har ju ingen erfarenhet av just 250-quads då jag alltid klickat bort de trådarna,
diskussionerna, bilderna, filmerna osv. Men nu när jag ska ha en, så märker man ju
att man inte har koll. Vad skiljer? En sak är ju litenheten. Liten diameter och väldigt
mycket som ska hända fort, det är alltså svårare hålla en liten plutt stabil än en
större som har seghet som en buss. Men det är inte omöjligt. =) Det finns nog grejer.

Billiga ramar har jag förstått att behöver bearbetas och är dålig kvalitet som fransiga,
fel håldiameter, hålavstånd osv. Så jag undviker de billigaste. Tar ej med dem här heller.

De ramar jag kikat på så har varit följande:
- Blackout 250 (Kostar mest, kolfiber) Äkta vara!
- QAV250 (Finns som kolfiber och G10 glasfiber har jag förstått) Äkta vara! Kan köpas från http://www.getfpv.com Heter tillverkaren månne Lumenier?! http://www.quadcopters.co.uk har också.
- BEE245 (Kolfiber) Vet ej om är kopia eller inte.
- Emax NightHawk 250 (Finns som kolfiber) Kopia på QAV tror jag. Finns med kolfiberöverdragen glasfiber också. http://www.quadcopters.co.uk har.
- ZMR (Verkar finnas både glasfiber och överdragen kolfiber, eller finns det kolfiber också?) Kopia på Blackout, tror jag, har sett en ZMR250 med QAV info också) Finns i Sverige.
- XBird (Sägs va kolfiber, men vet ej om det är överdraget) Vet ej om är kopia, liknar ZMR. Finns i Sverige.
Förvirrande alltså.

Kolfiber eller glasfiber?
Finns glasfiber med kolfiberöverdrag också.
Att tänka på vad gäller kolfiber:
- Starkare än glasfiber <--- Största plusset!
- Dyrare än glasfiber
- Lättare än glasfiber
- Flisor och damm är farligt
- Leder ström
- Bättre på "skapa störningar" än glasfiber
- Svårare arbeta med
Kanske man skulle klara sig med en i glasfiber så man slipper störningar och att man
defacto får tag på den i Sverige?! Störningarna lär inte bli så stora sägs det pga alla
kablar som är tvinnade överallt hit och dit på dessa små farkoster. Svårt val...

EDIT: Lade in lite mer info om ramarna. Skippar Blackout, behöver ej värstingen, dessutom
kostar den lika mycket som en komplett billig 250-quad. Bee245 har jag bara läst om på ett ställe,
skippar den med.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Tue 03 Feb 2015, 18:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Motorer?

Förstås finns det ju en uppsjö av motorer också. Och olika varianter.

Jag kommer flyga med 3S-ackar så jag klarar mig med motorer som klarar 2-3S (lättare än 2-4S).
Finns ju visa mått som funkar enligt vissa tillverkare, tex 2212 och sånt. 22mm bred stator om
jag minns rätt och 12mm hög. Dessutom KV-talet, alltså hur många varv per volt. Ett KV-värde
på 2300 om man flyger 3S-ack (som är 11,1V) så innebär 2300x11,1=25530 rpm max utan belastning.

Förslag på tillverkare och modeller:
- DYS BE1806 2300KV
- Dualsky 2206
- Dualsky xm2204x
- EMax 1806 2280KV
- EMax MT2204 2300KV
- iPower 1806
- Multistar Elite 2300KV
- Tiger Motors MN1806 2300KV
- Tiger Motors 2206 2000KV
- Dragonfly 1806 2400KV
- RCX 1804 2400KV
- Quanum Mt 2206 2000KV

Döh, vilken ska man välja då? Man kan ju ta en från den firma man beställer ifrån, 1806 2300 tror jag på,
ska inte ha GoPro med sin extravikt och behöver inget monster i början. Jag har ingen koll på kvaliteten
på de andra märkena utöver Tiger Motors som jag redan är van med. Är klart nöjd med dem.

Vissa motorer finns med olika nav för CW- och CCW-motorer för att prop-muttern ska skruva fast sig själv.

EDIT: Lade in fler motorer i listan...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Wed 04 Feb 2015, 15:31 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Motorer?

Förstås finns det ju en uppsjö av motorer också. Och olika varianter.

Jag kommer flyga med 3S-ackar så jag klarar mig med motorer som klarar 2-3S (lättare än 2-4S).
Finns ju visa mått som funkar enligt vissa tillverkare, tex 2212 och sånt. 22mm bred stator om
jag minns rätt och 12mm hög. Dessutom KV-talet, alltså hur många varv per volt. Ett KV-värde
på 2300 om man flyger 3S-ack (som är 11,1V) så innebär 2300x11,1=25530 rpm max utan belastning.

Förslag på tillverkare och modeller:
- DYS BE1806 2300KV
- Dualsky 2206
- Dualsky xm2204x
- EMax 1806 2280KV
- EMax MT2204 2300KV
- iPower 1806
- Multistar Elite 2300KV
- Tiger Motors MN1806 2300KV
- Tiger Motors 2206 2000KV
- Dragonfly 1806 2400KV
- RCX 1804 2400KV
- Quanum Mt 2206 2000KV

Döh, vilken ska man välja då? Man kan ju ta en från den firma man beställer ifrån, 1806 2300 tror jag på,
ska inte ha GoPro med sin extravikt och behöver inget monster i början. Jag har ingen koll på kvaliteten
på de andra märkena utöver Tiger Motors som jag redan är van med. Är klart nöjd med dem.

Vissa motorer finns med olika nav för CW- och CCW-motorer för att prop-muttern ska skruva fast sig själv.

EDIT: Lade in fler motorer i listan...


Bra info där om k-värdet! sitter å funderar på vilken motor Bernt och jag ska välja till Våra Calmatos, Dom vanliga funderingarna! Dyr men Kvalitetsmaskin från e-flight eller billig ping pong motor från hong kong! samma funderingar kring fartreglagen! :roll:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Wed 04 Feb 2015, 22:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dra igång en tråd om morotsetup för att ersätta OS46 vettja. ;-) Kan va intressant.
Finns ju en massa att välja bland och tänka på. Som tex att propellerstorleken ofta stiger några tum eller hur det nu var.
Det är inte heeeelt osannolikt att jag elkonverterar nåt heller. Jag har ju iofs P-38an på gång, den ska ha OS .15-.25
om metanol. Med el ska den bli lättare, speciellt eftersom jag lättat det flyget massor, så jag siktar på att hitta en motor-
setup som påminner om en OS LA .15 vad gäller dragkraft.

Nu åter till trådens ämne! ;-)

ESCar
Dvs fartreglage.

Storleksval
Att tänka på... de motorer man valt så har en maxström de drar konstant,
denna ström måste ESCen klara av, helst några ampere över det och sedan
ytterligare några ampere för marginalens skull. Om motorn drar 12A max så
ska man inte välja 12A-reglage, helst. Man kan testa sig fram och komma
fram till att det funkar, bara det kyls osv. Men man väljer nog en ESC som
verkligen har marginal, tex 15A eller lite mer.

Det finns ESCar med BEC och utan BEC
ESC med BEC har inbyggd spänningsreglering för att mata tex RC-mottagare,
servon etc. Det brukar stå hur många ampere denna BEC kan leverera, tex 2A.
ESc utan BEC, kallas OPTO-ESC. Då måste man ha en skild UBEC (kommer till
den senare).

2S 3S 4S?
Man ska välja en ESC som klarar motorns ackalternativ. Ska du flyga med 4S
nån gång så måste både motor och ESC klara av 4S LiPo's (4S = 4 celler,
dvs 14,8V, som fulladdat är ca 16,8V).

OffTopic för inlägget:
Sen en sak till... vet inte om det hör till detta inlägg... ju högre varvtal på
motorerna, desto mindre vibrationer. Tänk på KV-talet, ackspänningen, propellerval.
För mycket av det goda -> drar ur acken fortare. Så det gäller hitta balans
och att man får det man helst är ute efter, stabilitet eller flygtid osv.

Damped mode / Breaking mode
Fartreglaget ska gärna ha "damped mode", eller heter det nåt annat?!
Motorbroms?! Motorbroms är bra, då kan man dra av gasen istället för att
tex allt snurrar än och man inte sjunker så fort man ville. Bättre i turbulens.

OnseShot125
OneShot125-protokollet är bra också sägs det, låter kontrollern skicka
varvuppdateringat mycket snabbare till fartreglagen. Med vanliga cppm
så hinner den inte skicka vartalet fort nog, utan den har redan räknat ut
nästa innan förra skickats.

SimonK
SimonK-firmware lär ska va najs för multirotorer.

Reglage
- Kiss 12A lär ska vara skräp, de brinner. Kräver lödkunskaper
- Kiss 18A lär ska vara klart bättre. Kräver lödkunskaper
- ZTW Spider 12A Opto
- iPeaka Sk10A ESCs
- EMAX Simonk 12A
- Afro 12A med BEC
- Tiger Motors 18A (nedan är bättre)
- WhiteSpy RTF BEARHUGESC 18A (dessa stöder OneShot125 och breaking,
vilket säkert nån till ovan gör) Ny modell. Kräver lödkunskaper av ytmont.
- BLHeli (stöder också OneShot125)
- Hobbywing Xrotor

Det är som sagt mycket att tänka på vad gäller ESCarna också. =)
Dom går ju att programmera, antingen via sändaren eller ännu hellre via programmeringskort.

När allt är monterat, kom ihåg gör en min-max-programmering (vissa har detta
löst på annat sätt, tex Opto-ESCar som inte behöver detta).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Thu 05 Feb 2015, 20:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Propellrar

På en quad så roterar motorerna korsvis åt olika håll.
Två motstående roterar alltså medurs och de två andra moturs.
CW = Clockwise = medurs (högervarv).
CCW = Counter Clockwise = motors (vänstervarv).

Sen är det ju lite annat att välja mellan...
- Diameter (anges oftast i tum)
- Stigning (anges också oftast i tum)
- Material
- Balansering
- Propellerform
- Kvalitet
- Tillverkare

Diameter
Ju större, desto mer lyftkraft och tyngre att dra runt (kräver kanske inte så
högt varvtal, kan bli instabil quad, drar ej lika mycket ström).
Ju mindre, desto mindre lyftkraft och lättare att dra runt (högre varvtal och
stabilare, men drar mer ström).
Hur som helst, ju tyngre det är att dra runt propellern, desto mer ström drar den.
Gäller hitta rätt diameter. 5 eller 6" verkar vanligt.

Stigning
Ju högre stigning, desto snabbare sticker quaden iväg, men för mycket stigning
= för mycket lyftkraft på för låga varv, dvs quaden blir instabil med för låga varv.
Bäst är rätt stigning för motorvarvtalet jämfört mot totalvikten. 3"-4,5" stigning
är bra att utgå ifrån. Om quaden blir lite instabil pga för låga varv så beror det
på för hög stigning eller för hög diameter. En bra tumregel är att quaden ska
hovra vid halvspak (halvgas). Behöver du bara ha 1/4 gas så har propparna
för bra lyftkraft.

Material
Plast, glasfiber, kolfiber, trä, osv. Plast är nog vanligast, de är billiga och det är
en bra orsak eftersom dessa är för busflygning. Glasfiber funkar också.

Balansering
Köper du billigt s*** så får du räkna med att kvaliteten inte är den bästa. Motorerna
på en 250-quad varvar rätt bra och det är känt att vissa billiga proppar exploderar,
speciellt om de är obalanserade. Köp vettiga proppar. De är lättare att balansera.
Obalanserade propellrar så vibrerar sönder lagrena i motorerna och dessutom skapar
det "yello-effekt", dvs bilden från kameran går i vågor, fult. Dyra kolfiberproppar är
coola, fördelen är att de är lätta och styva. Jag balanserar alla proppar jag använder
(slipning under bladet, tejpning under bladet och i värsta fall när jag bara vill ha
balanserat så kapar jag spetsen + slipar till den)

Propellerform
Olika propellertillverkare har olika form. Som tex olika stigning längs med proppen,
olika spetsar osv. Är stor skillnad, det vet ni som flugit med olika propellrar till tex
metanolflygen. De låter också olika, men de har först och främst olika egenskaper,
finn den rätta för dig.

Kvalitet
Som nämndes, köp inte udda proppar, köp inget från tex HobbyKing, köp kända
märken, köp inte billigaste du hittar för att du anser att det behövs för att du
kommer krascha mycket, balansera dem väl, både horisontalt och vertikalt (kan
vara svårt med små proppar, men det går).

Tillverkare
Finns många sådana med. =) Graupner, APC, Xoar, Gemfan, HQprops, ... Finns
det inget namn? Köp inte!

Jag kanske skulle testa med APC 5x3", 6x3" och därefter se åt vilket håll jag ska
tänka angående stigning och storlek.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Fri 06 Feb 2015, 21:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Styrkort

Ja det va ju den också. The Brain! Det finns många olika, men många kan väljas bort,
fast det ändå är svårt att välja i slutänden. =) Följande är några som finns:

- 3DRobotics APM 2.6 (får ej rum)
- 3DRobotics Pixhawk (får ej rum)
- MiniAPM (får rum, men det finns mer lämpliga om man ska busflyga)
- DJI Naza-M V2 (får ej rum)
- DJI Naza-M Lite (får ej rum)
- ZeroTech YS-S4 v2 (får ej rum)

Hur som helst... samtliga ovan är bra, men för stora och kan ha GPS, som inte behövs i denna.
Så om man ska ha nåt litet utan GPS, vad väljer man då?

- AfroMini32 (känner ej till)
- Flip32 (en kopia av Naze nedan, mjäh, kopior...)
- CC3D (nu närmar det sig, väldigt populär)
- Naze32 (denna ska jag nog ha! :-D)

Naze32 finns i två varianter vad jag vet nu, Full Naze32 samt Acro Naze32.

Dessutom finns en massa termer jag inte greppar än...
FunFly, MultiWii, Chrome BaseFlight Configurator, EZ-GUI (kompatibel med både
MultiWii och BaseFlight, FTDI-adapter, OTG-kabel, Android ska stöda OTG om
man ska använda en Android-telefon, Flyduino, OpenPilot, WhiteSpy, Revo, ...

Tror det blir att läsa på lite gällande CC3D och Naze32. Mr X har ju en Acro
Naze32... som han måste göra klar NU så jag får veta mer. :-D

EDIT: Det jobbiga med styrkort är att snacket på forumet går på samma
sätt om folk gör med tex bilar. Säger nån "jag kör en 9-5a" så vet alla att
det är en Saab. Säger nån "jag kör en WRX" så vet alla att den personen
högst antagligen kör en Subaru Impreza. Det är alltså samma med RC...
och nu har jag ingen koll så jag blir irriterad! ;-) Vet ju inte ens vem som
tillverkar Naze eller CC3D!?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Sun 08 Feb 2015, 10:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
RC-mottagare

Man tager vad man haver?

Tex CC3D och Naze ska stöda Sbus så det skulle ju va najs, men nu har ju inte jag en sådan
RC-sändare så jag kan använda SBus. Så det blir en hederlig Futaba R617FS 2.4GHz-mottagare
i denna quad. den väger under 10 gram. Den stöder bara Failsafe på Throttle men det gör inget,
quaden kommer nog nerpå ett eller annat sätt ändå före jag kommer stöta på sådana avstånd och hinder. ;-)

Jag har en nyare 8-kanals mottagare som stöder Failsafe på samtliga kanaler, men den hamnar
i TBS Discoveryn.

Antennerna kommer bli långt bak och sticka upp på nåt vis, ska se om jag hittar nåt plaströr
eller nåt så man kan få upp dem med V-form.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Sun 08 Feb 2015, 23:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Videosändare

Den ska vara lätt, ha rätt sändareffekt och gärna nåt bra så man slipper joxa med problem.
ImmersionRC och FatShark är jag van med, finns säkert bättre och dyrare eller lika bra och billigare.

Frekvens
Vad är lagligt här då? Utan tillstånd är 2.4 och 5.8GHz tillåtna för videoöverföring. Dock så är det
väldigt vanligt inom hobbybruk inom just RC-marknaden att det finns allt möjligt att köpa överallt.
1.2GHz är ett big no no. Det ska man inte köpa. 1.3GHz är rätt vanligt, men egentligen inte heller
tillåtet utan licens. Ju lägre man går desto sämre kvalitet på bild får man vad gäller upplösning.
Det andra med frekvens är att ju högre frekvens, desto sämre genomträngningsförmåga genom
objekt (träd mm). Men med dagens teknik kommer man långt med 5.8GHz.

Sändareffekt
Det heter att det får vara max 10mW sändareffekt på 2.4GHz och då kommer man inte så långt.
För 5.8GHz är det 25mW max. Det finns nog 5.8GHz-sändare som sänder 25mW... men vanligast
som säljs precis överallt är 250mW 5.8GHz. Väldigt bra att ha att göra med. Man kan sätta större
och kraftigare också, men som sagt, de blir större och tyngre och dessutom blir de mycket
hetare så de tar skada lättare om de inte kyls (läs flygs). 800mW-sändare har jag bränt bara
för att man labbade på bordet utan kylning (det var då man lärde sig). De blir heta.

Placering
Allt ska alltid placeras så långt från allt det bara går. Bra regel va? Sändningen är digital och den
överförs på ett smart sätt, men själva sändaren kan ända störas så den skickar dålig signal. Vad
kan tänkas störa då på en multicopter? Dels de borstlösa motorerna, tur att de är ute på armarna.
Samt också ESCarna (tror det är de switchade ESCarna som stör mest), så de vill man också ha
långt bort, tex ute på armarna. PDBn stör också, dvs knutpunkten för matningen till motorer, kamera,
RC, osv. Och allt som stör så skapar störningar i alla matningskablar, dvs till och med de som går
till ackarna. En 250-quad är så liten, så det är bara att placera sändaren inne i ramen och dra
antennen utanför. =) Stör det så stör det, hoppeligen får man bort det mesta. Kom ihåg tvinna
alla kablar överallt, alltid.

Kompabilitet
Videosändare har olika kontakter, men det kommer oftast med en kabel. Hur som helst så är de
vanligaste:
- jord (GND/Ground)
- matning (+, som kan vara tex +5V eller +12V, eller 2S/3S från LiPo)
- video ut (vanlig signal, precis som i RCA-kontakterna från hemelektronik
- ljud ut (samma där, vanlig vanlig, om det finns)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Mon 09 Feb 2015, 18:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Videosändarantenn

Det finns olika. =)

Oftast är det så att högre frekvens innebär mindre antenn.
Det finns några vanliga typer av antenner som används på sändaren.

Omnidirectional
Pinn-antennen. Denna skickar ut signalen som en lob i form av en munk,
dvs rakt utåt från pinnens sidor, men inte alls i från pinnens spets.
http://www.cisco.com/c/dam/en/us/td/i/3 ... 300667.jpg
Antennen ser ut så här:
http://cdn.dronesvision.net/1840-thickb ... ntenna.jpg
Dessa slukar inte så mycket energi så mycket energi blir värme i sändaren.
Ju högre energi (mW), desto mer måste sändaren kylas. Vanlig antenn som
följer med det mesta man köper nytt om man köper standard.

Cloverleaf och Skew planar
Sändaren (cloverleaf) har tre trådar som sänder i alla möjliga riktningar
och mottagaren (skew planar) har fyra trådar som säkerställer att den
alltid ska kunna ta emot signalen hur den än är vriden. Ser ut så här:
http://static.rcgroups.net/forums/attac ... reject.jpg
Signalen ser ut så här (utan jordplan):
http://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDYwMA==/ ... 1/$_35.JPG

Spironet
Tror det är samma som ovan, men oftast inkapslad. Jag har FatShark
Spironet-antenner:
http://www.globe-flight.de/bilder/produ ... tennen.jpg

Kontakter
Antennerna ska ju passa sändaren också. Oftast köper man ett kit så de
verkligen passar, men man kan ju alltid byta. De vanligaste jag stött på
är SMA och RPSMA. Ser ut så här:
http://quadcopters.co.uk/ekmps/shops/qu ... .26.24.png

Bränna slutsteget?
Antennen MÅSTE vara påskruvad på sändaren. Är den inte det så kan du
bränna sändaren väldigt lätt. All effekt som ska gå ut i antennen så studsar
tillbaks och slår ut slutsteget i sändaren. Köp nytt.

Storleken på antenner
Tex en cloverleaf för 5.8GHz kan vara 2-3 cm i diameter. Men till 1.3GHz
så kan den vara typ 7-8 cm i diameter. Jämför kontakten.
5.8GHz: http://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDYwMA==/ ... 1/$_35.JPG
1.3GHz: http://www.correa-china.com/uploadfile/ ... 17-828.jpg

Så för en 250-quad är det nog tex 5.8GHz spironet som är passligt om man
vill göra det enkelt för sig. Dessutom ska man tänka på det att en sådan antenn
har mjuk stomme, dvs en böjbar coaxialkabel. Då placerar man sändaren inne i
"kroppen" och drar ut antennen på ovansidan. Om man kraschar så böjs
antennen bakåt istället för att knäckas. Finns förlängningar också har jag för mig.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Tue 10 Feb 2015, 20:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
UBEC

BEC = Battery Eliminator Circuit (typ spänningsregulator för att ge ut en viss spänning, tex 4.8V, 5.0V eller 6.0V)
UBEC = Universal Battery Eliminator Circuit (typ en fristående BEC)
ESC = Eurovision Song Contest. Jonä... Electric Speed Controller (alltså fartreglage)

Om man hade valt vanliga ESCs med inbyggd BEC så hade man kunnat använda en
sådan för att mata RC-mottagaren, en för att mata kameran, en för att mata video-
sändaren (helst direkt från huvudack eller egen ack) osv för att inte överlasta en av
ESCarnas BEC. Då behöver man ingen UBEC.

Eller så hade man valt OPTO-ESCs som inte har BECs. Det handlar inte om stora laster
så en UBEC som klarar av 5A konstant borde räcka bra. Jag har flera st av Castle Creations
blå UBEC som klarar ca 7A vid 3S-användning, klart nöjd, liten och lätt och alla är hela än.

UBEC stör också förstås. Placeras bort från allt. Tvinna alla kablar överallt (gäller inte
bara UBECens).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Wed 11 Feb 2015, 20:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
LiPo-ackar

Det är LiPo som gäller.

Cellantal
Har sett att få använder 2S (7,4V), många använder 3S (11,1V) men även 4S (14,8V).

Kapacitet
Storlekarna har vart från 1000mAh (ansetts vara för klent) upp till 2200mAh (ansetts vara för tungt).
1300mAh verkar rätt vanligt.

C-tal
Alltså hur mycket ström acken kan leverera. På acken brukar det stå tex 20-30C eller 20C (30C) och
då är 20C det tal som anger hur mycket ström kontinuerligt acken klarar av. 30C är under högre
belastning, max 10 sekunder, burst. C-talet gånger antalet mAh, dvs tex
20C x 1300mAh = 26000mA, dvs 26A konstant
30C x 1300mAh = 39000mA, dvs 39A burst
Osv... Ju högre C-tal, desto tyngre ackar. Ju kallare det är, desto snabbare sjunker detta C-tal.
Så ha lite marginal.

Varvtalen
Exempel med en 2300KV-motor
2S, dvs 7,4V gånger KV ger 7,4 x 2300 = 17020 rpm
3S, dvs 11,1V gånger KV ger 11,1 x 2300 = 25530 rpm
4S, dvs 14,8V gånger KV ger 14,8 x 2300 = 34040 rpm
För mig räcker nog 3S eftersom det lutar mot en 2300KV-motor.

Tillverkare
Jag har alltid tyckt att det varit klokast köpa bra ackar så spar man pengar,
jämfört med att köpa billigt skräp som är dåligt och som man får byta oftare.
GensAce, ThunderPower är bra. Finns många andra som är bra och helt OK.

Kontakt
Jag har alltid haft Deans på allt som är 1000mAh och större. Men deans är
sjukt jobbiga dra isär och ibland river man sönder nåt. Men de sitter bra.
Nu har jag mer och mer fastnat för de gula XT60 (60A, jämfört med Deans
50A). Så för min del blir det gula XT60. Se strömförbrukning längre ner.

Val av ack
Jaha, räcker det med en 1300mAh 3S 11,1V 20C ack? Njaa... Jo, 1300mA är helt OK. 3S 11,1 V
funkar nog helt OK. Men... C-talet?!
För det första... billiga skräpackar så stämmer inte denna siffra alls, ett gamble. Dyra fina bra ackar,
då stämmer det mycket bättre.
Hur som... hur veta vilket riktigt C-tal man behöver? Man kan föresten räkna ut C-talet om man har
en bättre laddare som även kan mäta LiPo-cellerna interna impendans, Ri. Bryr mig ej här om det.
Quad = 4 st motorer. Varje motor drar max en viss ström (om man håller sig till tabellen för motorn
där man ser vilken propeller som man ska ha till vilken ackspänning, då ser man hur många ampere
motorn drar osv och vilken lyftkraft man får. Låt säga att motorn drar 12A max med den propeller
och cellantal i acken man valt. 4 st motorer drar alltså 48A + att resten av elektroniken drar ström
(mottagare, videosändare, UBEC, kamera). En 20C 1300 3S-ack kan alltså enligt ovan leverera max
26A. Funkar ju inte alls, brinner upp när du blir lite gasglad. 40C då? Då kan acken leverera hela
52A konstant. Inte illa. Men om det är kallt så sjunker väl detta till kanske 30C och har du köpt
en Zippy-ack så kanske inte det stämmer heller, kanske bara är 25C. Men om det är en bra ack
och du vet att du väldigt sällan flyger med full spätta och håller dig undan kyla, då räcker 40C-
ackar helbra. Men... marginal ska man ha. Så gärna högre C-tal, finns nog hävare.
Vissa ackar är knubbiga och korta, andra är långa.
Dessa gillar jag:
http://www.autopartner.se/accar-batteri ... mah-3s-65c
http://www.autopartner.se/accar-batteri ... mah-3s-70c
Men lite väl tunga... 45C skulle räckt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Thu 12 Feb 2015, 20:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
FPV-kamera

Man kan ha en enda kamera för FPV-flygningen, men det rekommenderas att man har två st.
Varför? Många HD-kameror skapar lagg, dvs det är eftersläpning på bilden. Jag har flugit med
GoPro och det funkar, men nackdelen med Hero 1 tex är att bilden inte blir så bra.

Det är alltså bättre skaffa en bra FPV-kamera (tex FatShark 600TVL eller dylik liten rackare)
och ha en skild kamera för filmningen.

FPV-kameror är oftast små och lätta. De matas med tex +5V eller +12V. De är ofta anslutna
till videosändaren som sköter denna matning. Videosändaren i sig använder sig av 2S eller 3S.
Och så har ju kameran förstås Video Out. Vissa har även Audio Out. Det kan finns olika objektiv
till FPV-kameror också. Man vill ha rätt vidvinkel för ändamålet. Ska du få bra flygkänsla vill
du ha lagom stor vidvinkel. Ska du FPV-fota eller bara glida fram så kan du ha mindre vidvinkel.

Billiga kameror har oftast sämre bild av nån anledning. =) Bli inte besviken på grejerna om du snålar.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Fri 13 Feb 2015, 20:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
HD-kamera

Om man bara ska FPV-flyga så behöver man inte en HD-kamera, räcker bra med en liten rackare enligt ovan då.
Men vill man filma sin flygning så behöver man antingen använda en HD-kamera med LiveView-utgång eller en
HD-kamera utöver FPV-kameran.

Det "går" att montera en GoPro på en liten 250-quad, men de har ingen bra plats för dem. GoPro 3-4 väger runt 100
gram med fäste och lite till om man använder en GoPro 1-2. Mobius Full HD verkar rätt populär. Liten, lätt och betydligt
smidigare att montera på en 250-quad.

För min del blir det en Mobius. http://i.ytimg.com/vi/7wmIyD1fM4M/maxresdefault.jpg
Film 1: http://www.youtube.com/watch?v=7wmIyD1fM4M
Film 2: http://www.youtube.com/watch?v=Xm2saUt4wR8


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Sat 14 Feb 2015, 09:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Beslutet

Nu borde jag ha koll på vad jag vill ha. Men det har jag inte. Vill jag ha en robust hållbar
bra quad med lite hävare grejer som blir en fröjd att flyga många laddningar, eller nöjer
jag mig med en skör rishög byggd av billigt jox bara för att testa och sen slänga bort
"pengarna" för att ingen vill ha en dålig kärra när jag tröttnat på den.

Tex en tom QAV-ram kostar typ 150€ och ett ARF-kit med ram, motorer, ESCs, proppar,
styrkort,... finns för ca 200€. Köpa Festool borrmaskin från Byggis eller Cotec borrmaskin
från Clas Ohlson?

Om man kommer göra vågade flygningar så kommer en dyr quad hålla mycket bättre, men
en billig är billigare att reparera, för den GÅR sönder.

Får tänka på saken...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Mon 16 Feb 2015, 00:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kanske man inte skulle skaffa en sån här eftersom det blir så slött flyga ensam... ?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Mon 16 Feb 2015, 07:08 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Kanske man inte skulle skaffa en sån här eftersom det blir så slött flyga ensam... ?

Skaffa nån form av satlink och racea runt på stan bland turisterna :twisted: Skapar säkert rubriker :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Mon 16 Feb 2015, 18:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Kanske man inte skulle skaffa en sån här eftersom det blir så slött flyga ensam... ?

Skaffa nån form av satlink och racea runt på stan bland turisterna :twisted: Skapar säkert rubriker :)

Haha, jag menade inte att jag tyckte det var ensamt när det inte var mer folk runtom när jag flög, utan att det inte fanns nån att flyga med. ;-)
Satellit är lite problematiskt dock... väldigt dålig accesstid så man hinner väl till Godby när man väl ser Kyrkan i stan. :-D
Rubriker kan man nog skapa. Men det finns tyvärr andra som sköter sånt bättre än oss här på forumet. :shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Tue 17 Feb 2015, 20:42 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Klart de skulle va kul men dels vet jag inte om jag klarar fpv då jag inte kan åka 3d rides. Alltså kolla på cosmonovaliknande bio när stolen rör sig. Kan även bli åksjuk när jag spelar snabbare ps3 spel hemma på projektorn. Men har ju aldrig testat fpv så vet ju inte. Känner på mig att skärm skulle funka men tveksam till brillor. Nu ska jag dessutom satsa 100% på att spara alla pengar till diverse omfix på huset så man får de som man vill å kan släppa de ett tag sen. Men nån gång skulle det vara kul, men känner jag mig själv så gillar jag mest att bygga ihop grejerna och sen är det inte lika kul längre.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's 250-quad
PostPosted: Tue 17 Feb 2015, 21:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Goggles med hög FOV (Field Of View) är inte att föredra om man är känslig för yrsel o sånt. Mina är 45 grader och det är rejält, man ser riktigt bra. Skön känsla och sitter man ner och flyger normalt så är det inga problem. Men allt under 35 grader funkar mycket bättre. Det är lättare flyga själv än att se på när andra flyger (i goggles). 100% på huset låter säkert bra, men om du satsar 100% på huset under en stund längre så hinner du med FPV också. ;-) Det är kul bygga quad och det är kul flyga och tweaka. Sen när det funkar som det ska och man fått in känslan/ställt in för sin egen personliga känsla... DÅ är det riktigt kul med FPV.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 110 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group