Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 18:02

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: TRIKOPTER
PostPosted: Sat 28 Jan 2012, 18:15 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Jag som trodde att allt skulle vara frid och fröjd när jag köpte en helt flygfärdig Trin ... men gick inte riktigt så :oops: bäst att starta en projekttråd där alla goda råd kan samlas ... varför köper man nåt som man inte förstår sig på :help:

Problemet verkar vara att få gyron kalibrerad men trots hjälp av Mickem har vi inte lyckats. Jag gick igenom alltihop i dag (4 - 5 timmar :? ) och läste såväl sändar som gyro manualer men inte fick jag nån ordning på grejorna :evil:

Skrev ett mail till HAB där jag köpt grejorna och hoppas jag får nåt matnyttigt av dom nästa vecka .... annars är det möjligt att en fin kolfiber tricopter kan finnas till salu för ett överkomligt pris.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sat 28 Jan 2012, 18:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Första gången vi kalibrerade den så levde allt på som det skulle.
Men kalibreringarna efter det så blev allt bara skumt. Samtliga tre motorer betedde sig annorlunda efter det.
Fattar inget, vi gjorde ju rätt (enligt bruksanvisningen).
Jag tror på det där med att koppla servon istället för ESCs för att se hur de beter sig, sen när servona rör sig som de ska så kopplar man in motorerna.
Hur som, nåt är märkligt.
Kanske några timmar test o tänk en gång till skulle löna sig... ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sun 29 Jan 2012, 09:58 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
när inget annat hjälper så får man väl försöka med lite "terapi" ... nu har jag surrat Trin vid bordet och rivit loss kabelhärvorna så den får fundera på läget :wink: och invänta domslutet från herrarna på HAB 8)

Attachment:
surrad vid bordet 28.01.2012.JPG
surrad vid bordet 28.01.2012.JPG [ 147.45 KiB | Viewed 9735 times ]


Jag hör av mig till dig MickeM när HAB svarat på mitt mail ... jag lär nog behöva :help:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sun 29 Jan 2012, 11:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag har ju en Dadde-RC-Explorer-Tricopter som ställs in så här:
http://rcexplorer.se/Educational/triguide/triguide.html

Frågan är hur mycket man kan testa för att se att allt funkar på din tricopter utan att rådda till allt för mycket med ESC-inställningar.
Men tror inte man kan det. Alltså koppla mottagaren direkt till ESCarna och inte via styrenheten alls, för att se att dom beter sig rätt.

Du hade ju så att en motor betedde sig exakt som den ska, dvs den svarade på hur man lutade tri'n, den följde gas-spakens rörelse hur fint som helst och den funkade med styrspaken som den skulle.

Men, en annan motor så stod ju o pep i all evighet och vart aldrig klar, precis som den aldrig fått "nollvärde". Sen mitt i allt kunde den vara klar men då betedde den sig inte som den skulle, varvade på lite märkligt.

Den tredje motorn, den fastnade väl på ett varvtal och kunde ökas, men aldrig stanna.

Nåt sånt minns jag det. Första gången funkade allt bra när vi kalibrerade.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sun 29 Jan 2012, 12:29 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Det bästa är antagligen att göra som du föreslår, m.a.o. börja med att checka att ESC;arna är OK. Beträffande själva inställningarna på gyrot så har jag inte rört nåt, det enda var att vi kastade om AILE från rev till normal (eller var det tvärtom ?). Jag lutar åt att det är nåt på sändarsidan men vi får vänta på vad HAB herrarna kommer med.
Den där instruktionen du följde gäller för tre separata gyron, jag har ju bara ett (mer komplicerat :roll:) gyro.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sun 29 Jan 2012, 13:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jo, vänta på svar från HAB först, de kanske vet nåt vi inte tänkt på.
Att checka ESCs är lättfixat samt det med servona för att se att allt går åt rätt håll osv, en prop var väl till och med motroterande.
Det med att vi reverserade aileron så var för att gyrot reagerade åt fel håll, dvs när helin lutade åt ena hållet så började motorn hjälpa till åt samma håll, men det försvann efter en kalibrering eller vad det nu var.
Bäst testa grej för grej så de funkar och att man förstår dem. =) Sen ska dom ju samarbeta också...
Jopp, jag har fyra 1-axliga gyron för min tricopter (en för varje bom och en för stjärten), du har ett 3-axligt gyro som korrigerar allt.
Men om man hoppar över gyrot i din så är din likadan som min, därav Daddes setup-test.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sun 29 Jan 2012, 14:34 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Den där träskivan kommer den aldrig att orka med. behöver bytas ut mot nåt lättare material :lol:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sun 29 Jan 2012, 15:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
Den där träskivan kommer den aldrig att orka med. behöver bytas ut mot nåt lättare material :lol:

Dah, bordet står ju på en flygande matta! ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sun 29 Jan 2012, 19:21 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Jag har ju en Dadde-RC-Explorer-Tricopter som ställs in så här:
http://rcexplorer.se/Educational/triguide/triguide.html


Jag har läst lite på ovanstående och eventuellt skall jag göra ett försök i morgon :roll: ... MEN när jag läser under "Transmitter settings" i fjärde och femte stycket (över/på sidan av sändarbilden) så förstår jag inte "..move the aileron stick (left stick) to the rihgt ... och i nästa stycke "Move the elevator stick (left stick) forward.. vi har ju både skev och höjd på HÖGER (right) spak :?: Kör man på nåt annat sätt när det är Heli eller är det skrivfel eller är det nåt eget som författaren fixat till :?: :?: Det är inte så lätt när man inte förstår :oops:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sun 29 Jan 2012, 23:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
MickeM wrote:
Jag har ju en Dadde-RC-Explorer-Tricopter som ställs in så här:
http://rcexplorer.se/Educational/triguide/triguide.html


Jag har läst lite på ovanstående och eventuellt skall jag göra ett försök i morgon :roll: ... MEN när jag läser under "Transmitter settings" i fjärde och femte stycket (över/på sidan av sändarbilden) så förstår jag inte "..move the aileron stick (left stick) to the rihgt ... och i nästa stycke "Move the elevator stick (left stick) forward.. vi har ju både skev och höjd på HÖGER (right) spak :?: Kör man på nåt annat sätt när det är Heli eller är det skrivfel eller är det nåt eget som författaren fixat till :?: :?: Det är inte så lätt när man inte förstår :oops:

Det ska nog vara right stick. =)

Dessutom använder Daddes tricoptrar kanal 3 på annat sätt än din heli.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Mon 30 Jan 2012, 14:58 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
:lame: ... i väntan på svar från HAB har jag kopplat in servo för att testa "speed controller" för att säkerställa att det funkar rätt väg enligt guiden men servot bara kryper sakta fram och tillbaka och svara inte på nåt spakutslag. Som jag fattar instruktionen så skall säkerställas att en ESC kopplad till ch3, vilket i mitt fall torde vara ch 5 (gain), fungerar rätt väg. Detta innebär som jag förstår att mottagaren ch 5 kopplas till gyrot och att t.ex PIT ch 6 på mottagaren kopplas till gyrot i Rx/in/PIT. För att få ström till gyrot och mottagaren måste jag koppla in ELEV på servo/out på gyrot. När jag pluggar in ett servo på servo/out/PIT på gyrot så står servot bara och kryper lite fram och tillbaka :evil:
Beträffande sändaren, skall gyro mode stå på GY eller STD :?: .. nu står den på STD :help:

Nu går jag och tar lite friskluft :D

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Mon 30 Jan 2012, 18:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Du har säkert ställ tex Swash AFR till typ 40% eller nåt (dvs mindre utslag än vanligt) och så hade du väl ställt ner nåt annat värde också? Det gör att servona inte rör sig så mycket, ännu mindre med gyrot emellan. Daddes sida om setup säger en hel del.

Du skall ha i STD-läget, dvs Rate-läget och inte Heading Hold / Head Lock / AVCS-läget, annars blir tricoptern galen. Har för mig att HAB sa så också. Men detta är ju inte för gyrot, utan för nåt värde som skickas från sändaren till tricoptern? Så är det på min. Man ställer kanal 3 på min på ett sånt värde som gör att helins gyron ska arbeta rätt (inte vibrera helin eller skaka den).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Mon 30 Jan 2012, 19:48 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Vid fortsatt test kom det rök ur stjärtmotorn och jag upptäckte några brunna lindningar :cry: , men trots detta verkar den verkar snurra som den skall ... undrar om dethär är en del av problemet. Vi kände ju lite röklukt en gång tidigare. Beställer ny motor och en ny ESC från HAB ... :(

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Mon 30 Jan 2012, 22:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
Vid fortsatt test kom det rök ur stjärtmotorn och jag upptäckte några brunna lindningar :cry: , men trots detta verkar den verkar snurra som den skall ... undrar om dethär är en del av problemet. Vi kände ju lite röklukt en gång tidigare. Beställer ny motor och en ny ESC från HAB ... :(

Jo men den lukten kom ju från fartreglaget, nosade med näsan och det luktade apa ifrån ett av dem. Jag mätte ju med den där IR-tempmätaren men då efter det så var temperaturerna annorlunda och lukten dök aldrig upp igen. Men det var redan före det som trikoptern va dum.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Fri 10 Feb 2012, 23:33 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Fick hem nya grejor i dag och nu är dom är på plats och efter telefonsamtal och goda råd från HAB så lyckades jag äntligen kalibrera gyron :D :D .. återkommer i morgon när jag fått sändarn rätt programmerad och provat, bara att hoppas att det äntligen skall funka, jag ser ljuset i ändan av tunneln :wink:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sat 11 Feb 2012, 01:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Härligt! Då va det dels det där som luktade som inte skulle göra det, varför det nu gjorde det?
Och så va det att man skulle kalibrera med en massa värden på 100%. =)

Vill man testa så kan du sätta igång allt (och hålla i den mot bordet) och prova med höger spak:
- skjut fram, då ska stjärten varva upp
- dra mot dig, då ska bägge främre motorer varva upp
- vänster, då ska höger motor varva upp
- höger, då ska vänster motor varva upp

Och så kan du testa gyrot.
- När du lutar tricoptern bakåt så ska stjärtmotorn varva upp tills du lutat den tillbaks
- När du lutar tricoptern framåt så ska främre motorerna varva upp tills du lutat den tillbaks
- När du lutar tricoptern vänster så ska vänster motor varva upp tills du lutat den tillbaks
- När du lutar tricoptern höger så ska höger motor varva upp tills du lutat den tillbaks

När du vrider på helin:
- medurs sett uppifrån, då ska stjärten luta till höger
- moturs sett uppifrån, då ska stjärten luta till vänster

När du spakar med vänster spak:
- till höger, då ska stjärten luta vänster
- till vänster, då ska stjärten luta höger

När du gasar upp en bit (håll i den) så att alla motorer snurrar, då ska:
- samma hända som ovan med gyro-reaktionerna PLUS att motstående motorer ska göra tvärtom
- samma hända som ovan när du spakar med höger spak PLUS att motstående motorer ska göra tvärtom

=)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sat 11 Feb 2012, 11:16 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Tack för en föredömligt upplagd instruktion som t.o.m. jag begriper :D Nu har jag testat båda främre motorerna och dom verkar snurra rätt när jag använder höger spak.
Även stjärten verkar luta rätt när jag provar vänster spak.
Stjärtmotorn är ännu inte inkopplad för där kan det kanske bli lite "strul" före jag får kablarna på rätt och igång ESC:n (jag har ju satt dit nya grejor). Tänkte koppla bort dom främre motorerna och prova stjärmotorn för sig själv först ... måste fundera lite så jag inte rör till det igen :oops:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sat 11 Feb 2012, 11:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
ESCen måste väl ställas in också. Är dom andra speciellt inställda?
Åtminstone det med att motorn måste veta min och max-läget.
Det kan du ställa med att sätta den på tex kanal 3 (throttle):
- (testa först så att motorn går åt rätt håll innan du gör nedanstående)
- Sätt på sändaren
- Fullgas
- Koppla i acken till trikoptern
- invänta dom legendariska pipen att den uppfattat fullgasläget
- Dra ner gasspaken till noll (emot dig)
- Vänta lite pip igen (är olika på olika ESC)
- Sen vet ESC vad som är 0-100% gas! =)
Obs! Den kanal du gör detta på måste ha EPA/ATV och DualRate på 100% samt inget trim o sånt, helt Default.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sat 11 Feb 2012, 11:47 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
ESCen måste väl ställas in också. Är dom andra speciellt inställda?
Åtminstone det med att motorn måste veta min och max-läget.
Det kan du ställa med att sätta den på tex kanal 3 (throttle):
- (testa först så att motorn går åt rätt håll innan du gör nedanstående)
- Sätt på sändaren
- Fullgas
- Koppla i acken till trikoptern
- invänta dom legendariska pipen att den uppfattat fullgasläget
- Dra ner gasspaken till noll (emot dig)
- Vänta lite pip igen (är olika på olika ESC)
- Sen vet ESC vad som är 0-100% gas! =)
Obs! Den kanal du gör detta på måste ha EPA/ATV och DualRate på 100% samt inget trim o sånt, helt Default.


Nu blev genast mer komplicerat :? MEN jag har åtminstone kopplat in stjärtmotorn och nu snurrar den glatt åt rätt håll tillsammans med dom två övriga och allt verkar funka OK med spakarna :D . DOCK startar stjärmotorn lite tidigare än dom två främre (nåt som måste ställas in :?: ). Nu får jag väl ta loss surrningarna och prova att gyrot funkar :roll: ... det börjar närma sig provflygning :help:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sat 11 Feb 2012, 15:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Svar på din undran på isen idag: Jag har 18A fartreglage på min tricopter och mindre motorer samt så ska det vara 3S-ackar.
Min tricopter väger 1.2 kg nästan, med FPV och kamera-grejer.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group