Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 18 Apr 2024, 19:17

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 201 posts ]  Go to page Previous  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Next
Author Message
 Post subject: Re: Multikopter (S500)
PostPosted: Sat 05 Nov 2016, 11:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Allt på plats men måste ställa in Max-Min-lägena på ESCarna för att kunna löda klart och fortsätta ställa in allt.
Behöver sändare och mottagare så nu är bollen hos dig Bernt. =)

Attachment:
IMG_1762.JPG
IMG_1762.JPG [ 100.25 KiB | Viewed 9612 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multikopter (S500)
PostPosted: Thu 10 Nov 2016, 23:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flygklar med Hitec Aurora 9-sändare och nya motorer!

Motorerna blev EMax Copter MT2216 810 kv (2st CW och 2st CCW).

Attachment:
IMG_1769.JPG
IMG_1769.JPG [ 100.02 KiB | Viewed 9599 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multikopter (S500)
PostPosted: Tue 15 Nov 2016, 09:47 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Vad betyder CW och CCW?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multikopter (S500)
PostPosted: Tue 15 Nov 2016, 09:50 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Har du testat den inne i lägenheten? Mellan övre och nedre våningen?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multikopter (S500)
PostPosted: Tue 15 Nov 2016, 10:37 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Bernt wrote:
Vad betyder CW och CCW?

CW. Clock Wise
CCW. Counter Clock Wise
Mot och medsols helt enkelt. I dessa fall anger det gängan på propelleraxeln.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multikopter (S500)
PostPosted: Tue 15 Nov 2016, 19:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
CW och CCW är för att propellermuttrarna inte ska lossna. De självlåser. Rätt vanligt på multicoptrar idag.
Har bara testat allt inomhus utan propellrar, vet ej hur den flyger med de nya propparna, men de har samma dimension som de gamla, så det borde funka bra.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multikopter (S500)
PostPosted: Wed 16 Nov 2016, 07:24 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
CW och CCW är för att propellermuttrarna inte ska lossna. De självlåser. Rätt vanligt på multicoptrar idag.
Har bara testat allt inomhus utan propellrar, vet ej hur den flyger med de nya propparna, men de har samma dimension som de gamla, så det borde funka bra.

Är det samma kv på motorerna och samma dim på propparna ska den flyga hur fint som helst. Den där flög mycke bättre än alla mina andra tom Phantomen. När inte gamla motorerna bahagade lägga av såklart :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multikopter (S500)
PostPosted: Wed 16 Nov 2016, 19:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
CW och CCW är för att propellermuttrarna inte ska lossna. De självlåser. Rätt vanligt på multicoptrar idag.
Har bara testat allt inomhus utan propellrar, vet ej hur den flyger med de nya propparna, men de har samma dimension som de gamla, så det borde funka bra.

Är det samma kv på motorerna och samma dim på propparna ska den flyga hur fint som helst. Den där flög mycke bättre än alla mina andra tom Phantomen. När inte gamla motorerna bahagade lägga av såklart :)

Fanns ej vettiga motorer med så lågt KV som 650 (om man inte valde Tiger Motors för 180€ för 4) så det blev 810KV-motorer istället. Jag har 920KV på min mindre 450-quad som är lättare och flyger med 3S och den flyger bra med 9". Med 10" blir den väldigt kvick och aningen instabilare. Så jag tippar på att dessa "kan" funka. Annars får det bli 10x3.8" eller kanske 9x4.7". Med 4S kan det nog bli att sätta på 9".


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multikopter (S500)
PostPosted: Fri 25 Nov 2016, 20:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nå... jag var ju och flög denna, nej... jag var och skulle flyga denna 20 november.
Allt fungerade, men det gick inte att arm'a den. Helt omöjligt. Allt funkade hemma
före, men inte inte på Djäkenfältet. Testade allt, fattade inget.

Väl hemma igen så laddade jag sändaren och sen funkar allt. WTH!?

Märkväl... på fältet så hade jag kopplat multicoptern till en laptop och kunde där
se hur samtliga funktioner fungerade. Den fick satelliter. Alla reglage fungerade
och då menar jag sändare->mottagare->ZeroTech->dator. Dvs tilt, roll, yaw,
throttle och flight mode. Dvs sändaren sände till mottagaren och då kunde väl
inte sändarens batteri vara orsaken? Det var 28-34% kvar i sändaren.

Vad var orsaken till att det inte funkade? Det var +7,9 grader och så gott som
vindstilla när jag skulle flyga. Allt var acklimatiserat. Bit på den ni! Hitec?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multikopter (S500)
PostPosted: Sat 26 Nov 2016, 09:00 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Så vad menas med detta? Allt bara s***?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multikopter (S500)
PostPosted: Sat 26 Nov 2016, 10:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Höhö, näj. Välkommen till multicoptervärlden. =)

Hur som, det enda jag gjorde efter dagen på Djäkenfältet är laddat sändaren.
Har inte gjort nåt annat. Och allt funkar som det ska.

Nu när jag skriver detta så gör jag samma sak... startat sändaren, kopplat i acken, arm, funkar!

Du vet ju hur det var med att koppla din Hitec-sändare till mottagaren. Efter 1h och tre pers på Djäkenfältet så lyckades vi inte fast vi använde manualen. När du väl var hemma, då funkar den. Så frågan är om det är Hitec-grejerna som gör något jag inte vet om.

Så som det är nu så får jag prova igen. :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multikopter (S500)
PostPosted: Mon 28 Nov 2016, 15:30 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Ja det var ju Pierre som fixade den förra gången, vet ej hur.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multikopter (S500)
PostPosted: Mon 28 Nov 2016, 19:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bernt wrote:
Ja det var ju Pierre som fixade den förra gången, vet ej hur.

Så va det ja. Nå, vi får se. Funkar det nu så var det Hitec som spökade igen.
Såg att det bara är drygt 6h långa dagar, så det blir inte mycket flygande nu månaderna framöver.
Och vädret hjälper inte till heller... speciellt inte i går, såg att det toppade 32 m/s utanför Märket. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multikopter (S500)
PostPosted: Sat 03 Dec 2016, 15:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög som den skulle idag!

Enda skillnaden var att jag laddat sändaren. !?
När man kopplar in acken i multicoptern så piper sändaren till.
Så telemetrin snackar nog, men vet ej vad. Går inte ihop riktigt.

Behöver byta till mindre proppar för att bli stabilare i vind.
Det är 10" nu, 9x4.5" borde göra susen. Bilden nedan tog jag
när den stod still i luften på GPS Mode.

Tänkte jag skulle ha kalibrerat kompassen, men det var för kallt.

Attachment:
IMG_1823.JPG
IMG_1823.JPG [ 60.07 KiB | Viewed 9412 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multikopter (S500)
PostPosted: Sun 04 Dec 2016, 16:47 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Ser bra ut, kan väl fixa det i vår, är väl ej flygtid med sådana utomhus nu för kallt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multikopter (S500)
PostPosted: Sun 04 Dec 2016, 19:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har bytt till 10x3.8", hade inte extra 9x4.5/4.7" hemma.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multikopter (S500)
PostPosted: Thu 19 Jan 2017, 20:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har nu 9" till denna quad så den flyger ännu bättre med nuvarande vikt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multikopter (S500)
PostPosted: Sat 04 Feb 2017, 15:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag laddade 3 st 4S 4000mAh 30C och tänkte fara ut och testflyga med 9" idag. Men näe.
Dessa APC MR-proppar så är väldigt tjocka i basen så när man ska skruva fast dem så fanns
det bara en gänga att fästa i. :shock:

Nåja, de proppar som är på funkade rätt OK trots allt, i alla fall med vikten som 4S 4000mAh
har. Behöver lite PID-ändring till det hårdare bara för att få bort det sista svajjet. Den flög
precis som den skulle i alla flight modes. Men 9x4.5" är nog bäst om det ska flygas med mindre
ackar.

Flög 5 minuter per ack och då är det 65% kvar i dem. Det var kallt ute så jag flög inte mer
än behövligt, men tydligen skulle jag kunna flyga några minuter till. Så flygtiden borde vara
runt 8 säkra minuter med 4S 4000. Jag brukar öka lite i taget eftersom ackar funkar så att
spänningen sjunker med tiden och då ökar strömåtgången för att hålla samma effektuttag
så acken tappar orken i snabbare takt på slutet.

Det viktiga med tid-tänket är att när man är längst bort ska man ha räknat med att den ska
orka flyga tillbaks och landa i RTL-mode. Man flyger snålare om man flyger själv. Och när
man flyger så är ackens spänning lägre än när den står på marken, och denna spänningsnivå
är olika för olika ackar. Vissa orkar hålla emot, andra sjunker rätt mycket, fast bägge skulle
visa exakt samma spänning efter samma flygtid. Dvs att den ena kan ligga på 3,3V per cell
under flygning medans den bättre acken kanske ligger på 3,5V per cell. Om gränsen är satt
till 3,2V så kommer den sämre acken att tappa orken snabbare och då kanske inte orkar
flyga hem i RTL-mode. Tyvärr är det ju svårt veta vad spänningen ligger på utan att testa
med propparna på, på bordet... med mätare.

Bernt, jag laddade din Hitec-sändare till 80%. Efter dessa tre korta flygningar var den nere
i 39%. Du flyger för lite. =)

På bilden nedan stod den och hovrade själv i 4 minuter på exakt samma ställe, jäkligt stabilt.

Attachment:
IMG_1863.JPG
IMG_1863.JPG [ 42.12 KiB | Viewed 6013 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multikopter (S500)
PostPosted: Sun 05 Feb 2017, 09:33 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
MickeM wrote:
Jag laddade 3 st 4S 4000mAh 30C och tänkte fara ut och testflyga med 9" idag. Men näe.
Dessa APC MR-proppar så är väldigt tjocka i basen så när man ska skruva fast dem så fanns
det bara en gänga att fästa i. :shock:

Nåja, de proppar som är på funkade rätt OK trots allt, i alla fall med vikten som 4S 4000mAh
har. Behöver lite PID-ändring till det hårdare bara för att få bort det sista svajjet. Den flög
precis som den skulle i alla flight modes. Men 9x4.5" är nog bäst om det ska flygas med mindre
ackar.

Flög 5 minuter per ack och då är det 65% kvar i dem. Det var kallt ute så jag flög inte mer
än behövligt, men tydligen skulle jag kunna flyga några minuter till. Så flygtiden borde vara
runt 8 säkra minuter med 4S 4000. Jag brukar öka lite i taget eftersom ackar funkar så att
spänningen sjunker med tiden och då ökar strömåtgången för att hålla samma effektuttag
så acken tappar orken i snabbare takt på slutet.

Det viktiga med tid-tänket är att när man är längst bort ska man ha räknat med att den ska
orka flyga tillbaks och landa i RTL-mode. Man flyger snålare om man flyger själv. Och när
man flyger så är ackens spänning lägre än när den står på marken, och denna spänningsnivå
är olika för olika ackar. Vissa orkar hålla emot, andra sjunker rätt mycket, fast bägge skulle
visa exakt samma spänning efter samma flygtid. Dvs att den ena kan ligga på 3,3V per cell
under flygning medans den bättre acken kanske ligger på 3,5V per cell. Om gränsen är satt
till 3,2V så kommer den sämre acken att tappa orken snabbare och då kanske inte orkar
flyga hem i RTL-mode. Tyvärr är det ju svårt veta vad spänningen ligger på utan att testa
med propparna på, på bordet... med mätare.

Bernt, jag laddade din Hitec-sändare till 80%. Efter dessa tre korta flygningar var den nere
i 39%. Du flyger för lite. =)

På bilden nedan stod den och hovrade själv i 4 minuter på exakt samma ställe, jäkligt stabilt.

Attachment:
IMG_1863.JPG

menar du att dom håller längre om man flyger mer?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multikopter (S500)
PostPosted: Sun 05 Feb 2017, 11:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bernt wrote:
menar du att dom håller längre om man flyger mer?

NiMH-ackar håller bäst om de används japp.
Om de får stå oanvända längre stunder så tappar de orken.
Står de oladdade så blir de sämre fortare, står de laddade så klarar de sig längre, men som sagt, använd grejerna.
Jag har haft samma NiMH i min sändare i rätt många år nu och den håller jäkligt länge fortfarande, men... jag använder ju grejerna jag. ;-)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 201 posts ]  Go to page Previous  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group