Återstår:
- Failsafe-inställningar (är en del mer i denna än en vanlig RC-modell)
- Kolla firmware
- Reda ut kanalanvändningen för att få ordning på flight modes för de två olika controllers denna har
- Lite kalibreringar kvar
- Balansering
Ska ha FireFLY6 flygklar som multicopter före nästa vecka.
När testerna gjorts så ska steg två fortsättas, som redan är rätt så förberett, dvs få till forward flight.
Har en kontaktperson hos tillverkaren som testat grejerna en hel del och vet var gränserna går för hur man ska göra.
Dock så är vi ju ålänningar så det ska ju alltid vara något annat.
Man blir ibland hänvisad vidare från tillverkaren (3DRobotics samt BirdsEyeView) som antingen inte testat, vet eller kan, till två forum som verkar regera inom just Pixhawk, APM och UAV samt "drones".
Väldigt intressant värld detta. Kul med många som är "på samma frekvens" och man får svar på det mesta, fast det kan ta tid. För det är inte sanslöst många som pysslar med mer avancerade "drönare" märker man. Det finns olika nivåer. Vissa håller på med 100.000€++-projekt, andra försöker få till en funkande grej för under 100USD, bara för att det går. Och det finns allt däremellan. Många universitet som har projekt. Även mindre gäng polare som gått ihop för att satsa lite hårdade. Vissa är sponsrade, många inte. Användningsområdena är väldigt varierande. Många pysslar med detta bara för att det är intressant, ständig utveckling, men grejerna används inte till något syfte. Och vissa satsar på bra grejer eftersom deras prylar ska bli arbetshästar och verktyg i någons arbete.
Målet med FireFLY6 blir att den ska flyga så autonomt det bara går.
Dvs:
- Autotake off och flyger upp till en viss höjd och sedan till en waypoint och väntar
- Slår om till flight forward och flyger en rutt efter waypoints och fotar marken
- När den är klar ska den cirkla runt en waypoint väntande
- Slå om till hovring igen
- Kör en Return to launch, dvs den landar själv där den startade
Tillverkaren verkar lite skeptiskt till detta och vill att förfarandet ska vara:
- Autotake off upp till en viss höjd
- Sen ska man själv hovra runt i ett läge som inte håller GPS-positionen och slå om till flight forward
- Och när man slagit om till flight forward så ska man även flyga manuellt, men med hjälp från controllerna (ej kunna tippa åt något håll eller stalla)
- Aktivera auto så den börjar flyga efter waypoints
- När den är klar ska man slå om till det "manuella flygläget" igen och flyga
- Slå om till hovring
- Aktivera RTL eller landa manuellt
Jag gillar inte det senare eftersom det kräver mer koncentration och manuellt arbete från den som ska flyga.
Skulle ju vara fint om man kunde få automatik att göra dessa transitions mellan hovring och flygning samt tillbaks till hovring.
Det viktiga är att man gör transition mot vinden.
Som sagt, steg 1 = få flygklar före nästa vecka, med lite tur flyga i helgen.
Steg 2.... tidsplanen där är lite oskarp just nu, men september eller oktober hade vart fint.