Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 01:27

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Thu 10 Jul 2014, 22:04 
Offline
Besökare

Joined: Mon 07 Jul 2014, 17:11
Posts: 32
Ja den jag fick av supporten säger mer än den jag hittade på nätet. Vilket iofs bör stämma eftersom de har ju byggt den. :?

Sedan vet man inte hur mycket de satsar på sin billigaste FC.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Fri 11 Jul 2014, 15:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MathiasT wrote:
Ja den jag fick av supporten säger mer än den jag hittade på nätet. Vilket iofs bör stämma eftersom de har ju byggt den. :?

Sedan vet man inte hur mycket de satsar på sin billigaste FC.

Manualen jag fick av dig ser exakt ut som min, men din har lite mer sidor och har lite mer uppdaterad text (sånt som var fel i min).
Men versions-siffrorna är fel. =) Min kommer från nån som jag har för mig fick den från supporten, eller om det var via en svensk säljare (Megakopter). Bra att veta. Om version 1.5 dyker upp så kanske den är äldre än våra. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Sat 12 Jul 2014, 21:34 
Offline
Besökare

Joined: Mon 07 Jul 2014, 17:11
Posts: 32
Idag lyckades jag igen.
Tog upp den vid ett större fält, har " Manuel set attitude" inkopplat .
Efter en minuts flygning drar den iväg uppåt, jag slår om till manuel.

Motorerna stendör och den faller som en sten. Kröker en av armarna, LiPo- acken får sig en smäll. Konstigt nog händer inget annat, inga brutna propellrar. :(
Jag kan ha haft throttle i bottenläge när jag slog om, jag hade väl en halv sekund att tänka efter, vad gör man?

Så nu står jag utan copter tills jag fått hem en ny aluminiumarm :evil:

Men men... Det är väl småpotatis jämfört med inkörningen av JAS :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Sat 12 Jul 2014, 22:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Du har lite otur du. =)

Jag har inte läst "nya" bruksanvisningen än, känner inte igen manual set attitude som du pratar om.
Jag märkte av i nåt läge att jag hade rört throttlen och när jag bytte flight mode så lyfte den ytterligare 2 meter, ungefär dit där den borde vara med det spakläge jag hade. Lite överraskande.

Kolla så inte nån motoraxel är sned. Det brukar man se om du roterar motorn med propellern på (för hand) och ser om propellerspetsarna skär på samma ställe.

Jag har inte kommit vidare med min, men den har en plats på ett byggbord nu så det närmar sig. =) Ska beta igenom bruksanvisningen. Vad har du mellan S4an och ramen?

JAS var nog piece of cake, dom va ju fler personer. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Sat 12 Jul 2014, 23:13 
Offline
Besökare

Joined: Mon 07 Jul 2014, 17:11
Posts: 32
Om man sätter "switch 1" i position 2 så går man från manuel till manuel altitude hold (INTE set altitude som jag skrev)
Hmm ok kanske det som hände, att den steg upp och då fick jag lite panik. Ska inte vara så snabb nästa gång utan se vad som händer.

Sen märkte jag att den hade lite oscilleringstendenser så jag får nog koppla upp den och ställa ner gain på gyrot.

Har du läst/sett/upplevt några bra värden där? Min shake compensation står på över 100 nånting, default är mycket lägre.

Funderar på att byta till en plastram. Vet inte dock om det är värt men tänker att man sparar lite vikt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Sun 13 Jul 2014, 09:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ah, efter att ha sett i bruksanvisningen och kommit ihåg vad jag själv ställt in så fattade jag ju. ;-)

Jag hade 11 satelliter när jag var på testfältet så Manual Altitude Hold används ej, utan Auto Hover istället.
Gränsen går vid 5 satelliter. Är det fler än 5 = Auto Hover, är det 5 eller färre så räcker det inte till och den klarar bara att positionera sig i sidled.
När gröna LEDen blinkar 2 + 2 + 2 osv så har den fler än 5 satelliter. Så man ska alltså inte slå switch 1 (kanal 5) till position 2 (Auto Hover) om den inte blinkar enbart grönt. Man ska inte heller slå över till RTH om LEDen inte blinkar enbart grönt. För då vet den ju inte riktigt exakt var den är och kan sticka iväg en bit, eller en väldigt lång bit. Både Auto Hover och RTH bygger på väldigt bra satellitmottagning.

Jag har aldrig armat samt flugit om jag inte haft GPS Locked (blinkar grönt 2 o 2), för då är endast Manual Mode användbar, och eventuellt Manual Altitude Hold om man klarar sig med det.

Min har inte oscillerat, vibrerar eller vobblat alls. Bara varit seg som en buss.

Jag har inte rört varken Pitch eller Roll Stabilization-gains, de är 55 båda två (default alltså). Shake är på 110 (default).
Dessa värden beror helt på multicopter. Finns utgångsvärden för vilken typ (quad-X, quad-+ osv), det är dem jag använder.

Och jag har Warning Cell-volt = 3.65V. Hur den nu varnar det. Jag har nya ackar och då kan man ha lite högre.

Man väljer motorer, ESCs och propellrar beroende på vilken vikt allt har flygklart. Byter du ram till något som är mycket lättare, så kanske quaden blir för lätt för din motorsetup, men då är det bara att hänga på mer batterier och få längre flygtid. =) Allt ska vara lätt! Byter propellrar för att finjustera så det passar vikten och motorernas arbetsspann.

Det jag måste göra före jag flyger nästa gång är läsa nya manualen och kalibrera om samt gå igenom allt.
Det största problemet jag hade när jag flög senast var att den inte hittade tillbaks till horisontalläget utan kunde bli lutande åt något håll. Lite jobbigt när full spakrörelse åt andra hållet inte räckte till för att hålla tillbaks, fick flyga runt lite för att få ett lite bättre horisontalläge. Skumt. Men det ska hoppeligen lösa sig med omkalibrering på rätt sätt, nu när jag vet hur man ska göra. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Sun 13 Jul 2014, 10:19 
Offline
Besökare

Joined: Mon 07 Jul 2014, 17:11
Posts: 32
Var hittade du utgångsvärdena på gain för de olika quadtyperna?? :?:

Ska kolla dem igen, behöver nog ställa ner dem då en aning.

Undrar då hur känslig den är vid "skymningslandet" mellan 4 och 5 satelliter ?

Jag kollade innan jag lyfte att jag hade dubbla gröna blinkningar. Sen i luften slog jag om till autohover. Om då satelliterna går till och från, kan det kanske spöka till det för datorn.

Som sagt nästa gång ska jag vara lite kyligare och vänta in den, kanske kommer satelliterna tillbaka efter ett par sekunder.

Det roliga i den tråkiga kraschen är att man lär sig mycket. :idea:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Sun 13 Jul 2014, 15:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sitter och läser nya bruksanvisningen nu och trynar på inställningarna. =)

Utgångsvärdena kom när jag valde Multi-configuration Quad-4X i CGS och jag har en X-quad (DJI F450)
och har ej ändrat, så för mig va de 55 och 55 samt 110 från början (Roll-STAB, Pitch-STAB och Shake-COMPENS).
Samtliga ställ in från 0-255.

Det behövs 3 satelliter för att få en koordinat (endast i sidled så att säga).
4 satelliter krävs för att få höjd också. 5 är väl bara bättre. Men bäst är om det är över 5 satelliter.
Jag tror inte den är så värst exakt med bara 4 satelliter.
Det har ju också att göra med hur utspridda satelliterna är, ju mer tätt tex 5 st satelliter är på himlen,
desto mer fel blir det, än om dessa 5 är utspridda över hela himlen. Vädret påverkar också noggrannheten,
samt omgivande skog, byggnader osv.

När CGS säger att jag har bara 0 satelliter efter uppstart så hoppar Longitude och Latitude mellan
ca 20 och 60 till 40 och 40. Det är inte riktigt i närheten det. ;-) Om man har för lite satelliter ska
man alltså inte flyga i annat mode än Manual (CH5 Pos 1 och CH6 Pos 2).

Nu när jag sitter inomhus så blinkar den grön grön när jag har minst 5 satelliter,
efter en kvart var den uppe i 7. På vårt fält så var det 11 st.
Det kan helt klart påverka noggrannheten om det ändrar från tex 7 st till 4 st.

Kör du via en Android eller via kabel och laptop?
Tar du med android/PC till fältet eller utomhus?

Japp, man lär sig av krascher, speciellt om man utreder dem. ;-)

Såg ett tips att man kunde ändra om alla ESCars (de som kan) egna inställning från LiPo
till NiMH för då skippar man ESCarnas Voltage Cut-off eftersom det är FCn som sköter om det.

När jag har 0-4 satelliter så står flight mode i CGS som Manual, Manual Set Altitude och Return&Land.
Nu när jag har 5 eller fler satelliter så är Flight Modes: GPS Altitude, GPS Set Altitude och Return&Land.

Det står lite olika i manualen och i CGS.
CGS vs Manual
Ej GPS: Manual = Manual Stabilization Mode (håller sig stabil bara runt 3 axlar)
Ej GPS: Manual Set Altitude = Manual Altitude Hold (här ska den hålla höjden, men inte positionen,
då lär den ju sticka iväg en bit, eller mer) står att denna heter Manual Position Hold i gamla manualen,
vilket låter mer rätt enligt mig, beror på var "kommatecknet" är.
Ej GPS: Return&Land = Return&Land (undras vart den hamnar då)
Med GPS: GPS Altitude =
Med GPS: GPS Set Altitude = Auto Hover
Med GPS: Return&Land = Return&Land (RTL alltså, inte RTH som vissa andra FCs använder, Return To Home).

Kör du Mode 2 eller 4? Blir ju lite fundersam vad Mode 4 egentligen är,
står att 1 och 2 är Japanese och American och 3 samt 4 är Chinese och European. !?

Märkte att man armar (spakarna utåt neråt) på ca 0 sekunder, men disarm tar ca 5 sekunder.
Hade ju vart kul om det fanns nån indikation som visade/sade om allt var armed eller disarmed.

Läste också att man kan justera RTH-landningsplatsen genom att styra den på rätt, men absolut inte röra throttle
(står på annat ställe att man inte kan göra nåt med Throttle, lite skillnad).
Det måste testas. Min vill ju bara landa i högt gräs. :-D

När du flugit i Manual Flight Mode, då ska den ju bara hålla sig på rätt i de tre axlarna X, Y och Z.
Men inte hållas kvar av GPS utan endast av 3-axliga gyrot och accelerometrarna,
dvs den kan driva iväg en del av vinden.
Nu minns inte jag hur det var senast jag flög, men visst är det så det är?

Det står att YS-S4 är gjord för lugn flygning, inte busflygning, i stort sett.
Kanske därför min lutade skumt ibland, jag flög ju överallt på en gång.
Jag mailade i alla fall supporten på skoj angående mitt "lutande problem". :D

Står ju också fel i bruksanvisningen, slå över Channel 6 från position 1 till 2 för att stänga av RTL. Jonä.

Tycker fortfarande det står fel i bruksanvisningen om kompass-kalibreringen:
Man ska börja från position 1 (CH5) och 1 (CH6).
Och det är först när jag ändrat CH5 enligt följanade som den aktiverar kalibreringen:
från position 1 -> 2 -> 1 -> 2 -> 1 -> 2 -> 1 som LEDen börjar lysa grönt. Sen kalibrera.
Sen står det att man ska sätta tillbaks switchen till position 1 för att bekräfta!?
Den ÄR ju redan i position 1. Så om jag här switchar CH5 mellan Positon 1 och 2 3 ggr så slocknar LEDen. Uh?!

Hur gjorde du? Hade du USB-kabeln ansluten eller körde du utan?

Antar också att kompass-kalibreringen egentligen kalibrerar allt, även gyro och accelerometrar.

Härnäst är det alltså:
1. Få reda på hur man ska kalibrera.
2. Packa ihop allt och fara ut till fältet för att göra ny kalibrering
3. FLYGA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Sun 13 Jul 2014, 20:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tror jag fått kalibreringen att funka nu.
Vet inte om man måste ha 5 satelliter, men man bör inte vara inomhus för det är massa metall och skräp överallt.
Bilderna ser ut som moturs, eller?

1. Sändaren på
2. Koppla i acken i quaden som står på ett bord eller nåt helt plant
3. Vänta tills den bootat
4. Se till att Ch5 och Ch6 är i position 1 (dvs Stabilze Mode)
5. Flippa Ch5 tre ggr (från 1 -> 2 -> 1 -> 2 -> 1 -> 2 -> 1) då tänds LEDen GRÖN
6. Rotera moturs tre varv och sätt den lika plant på bordet (eller håll i den lika plant)
7. Flippa Ch5 tre ggr (från 1 -> 2 -> 1 -> 2 -> 1 -> 2 -> 1) då släcks LEDen
8. Fäll ner quaden med nosen rakt ner, då tänds LEDen grönt igen.
9. Rotera tre varv moturs och sätt den plant igen (LEDen slocknar)
10. Flippa Ch5 tre ggr (från 1 -> 2 -> 1 -> 2 -> 1 -> 2 -> 1) då tänds LEDen GRÖN
11. Vänta tills LEDen slocknar och efter en stund börjar blinka grön röd... grön röd...
12. Dra ur acken. Klar!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Mon 14 Jul 2014, 00:53 
Offline
Besökare

Joined: Mon 07 Jul 2014, 17:11
Posts: 32
Det är den dansen jag har gjort för att kalibrera. Funkar nog, hoppas jag. Naza har ett felmeddelande om inte kalibreringen lyckades, kanske nåt för ZeroUAV att ta efter?

Jag har ännu inte tagit med mig dator ut för att köra GCS utomhus. Har ingen PC laptop, bara Mac. (finns ju iofs emulatorer)

Beställde två nya armar, röda, och ett nytt acc, i fall det som jag räddade är skrot.

På de två andra FC som jag har, som är enklare, tycker tillverkarna att gyro och stabilitets-POTarna skall vara default 50%, men här startar de på 55/255 = ca 22%, också skumt för det är ju långt ner på hela skalan.

Kan tyvärr inte prova nåt mer nu förrän jag fått den nya utbytesarmen. :(


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Mon 14 Jul 2014, 17:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag lyckades nog inte göra den dansen tidigare, men nu verkar det funka.
Ska testa på vårt ödsliga fält senare ikväll. Omkalibrering och sen flyga och testa.
Fick svar från supporten och de trodde helt klart att jag inte lyckats med kompasskalibreringen.
Snabb och bra support! =) Speciellt om det är det som är felet och det är jag rätt säker på att det är.

Du måste skaffa en till quad så du har nåt att flyga med medans du väntar delar. ;-)

Gain-värdena är lite olika jo, reagerade också på det. Men jag har nog andra gyron som är liknande.
0-100 och vid 20 är det stabilt.

Iofs så ska ju LEDen bete sig som det är tänkt om man lyckades med kalibreringen.
Om man failar med horisontella så slocknar LEDen, samma med vertikala.
Och LEDen ska slockna när den har plan-kalibrerats.

Saknar också ljud eller LED-blink på nåt vis när man ARMar eller DISARMar.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Mon 14 Jul 2014, 21:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Testflygtillfällt Nr 2!

Flög nyss 2 ackar på Djäkenfältet, endast i testsyfte.
Och det vart klart lyckat. Helt klart nöjd. :-D

Först anslöt jag quaden till laptopen och kollade att allt såg rätt ut och såg hur många satelliter den hittade,
11 st på några sekunder. Sen kalibrerade jag om kompassen. Blev ju yr, men det gick vägen. Testade först
flyga i stabilize-mode och det gick bra. Slog efter ett tag om till auto hover och det gick också bra. Märkte
att om man har för bråttom om den inte har hunnit få tillräckligt många satelliter så vet den inte var den är
exakt, så när man slår om till hover i det läget, så far den iväg hit o dit en stund för att sedan hitta satelliter
och låsa sig. Imponerande. Gjorde om samma sak men flög en längre stund före jag slog om till Auto Hover,
mycket bättre. Man ska inte ha för brått att slå om till annat läge än Stabilize förrän man har tillräckligt med
satelliter. Provade också RTL några ggr, funkade hur fint som helst. :-D Den flög mest själv idag, jag gick runt
och trynade på annat. Filmade med GoPron. Helt klart nöjd. =)

Tog en bild mot nya fältet, inte nåt extra.
Man ser att det börjar bli lite grönt.
Vidnstruten visar att det var helt vindstilla.
Attachment:
vlcsnap-2014-07-14-21h47m13s51.png
vlcsnap-2014-07-14-21h47m13s51.png [ 1.01 MiB | Viewed 8409 times ]


En bild som bevisar att man kunde lägga sändaren på gräsmattan och sen gå och göra annat,
tex kolla hur nya vindstruten funkade för det hade börja blåsa och den började röra på sig. =)
Attachment:
vlcsnap-2014-07-14-21h48m07s82.png
vlcsnap-2014-07-14-21h48m07s82.png [ 1.03 MiB | Viewed 8409 times ]


Och här en bild när jag låter den landa själv, obs, nose-in. :-D
Attachment:
vlcsnap-2014-07-14-21h50m23s159.png
vlcsnap-2014-07-14-21h50m23s159.png [ 1.06 MiB | Viewed 8409 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Mon 14 Jul 2014, 23:57 
Offline
Besökare

Joined: Mon 07 Jul 2014, 17:11
Posts: 32
Kul att det verkar funka bra! :)

Har rätat ut den gamla armen och ska stärka upp den med lite kemisk metall tänkte jag, det kan ta några veckor innan jag får de nya reservdelarna och så länge vill jag inte vänta. :roll:

Ska låna med tjejens laptop ut på fältet för det verkar som en bra idé, göra en pre-flight check där man ska flyga. Har bara kunnat sitta vid stationär laptop och inomhus.

Snart kommer nog också UBECn jag beställde för gimbaldriften. Ångrar mig lite att jag inte slängde med ett bra landningsställ med gimbalfäste. Får hitta på någon annan lösning annars.

OK, så du kör med default gain. Jag ska prova ställa ner den lite, för lite okänsligare styrning.
Det vore väl själva fan om jag inte ska få den att flyga tillfredsställande.. :?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Tue 15 Jul 2014, 10:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Film från igår när jag testade...



Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Tue 15 Jul 2014, 19:12 
Offline
Besökare

Joined: Mon 07 Jul 2014, 17:11
Posts: 32
Ja din beter sig ju helt normalt...

Jag tror att jag gjorde nånting när den kraschade sist. Kanske slog över till autohover när den inte var rak, för det läste jag nu att det är ingen bra idé tydligen. Skall göra om kompasskalibreringen också vid det fältet där jag ska flyga, så att jag kommer så långt bort från bilar och el som möjligt.

Har lagat armen idag men det blåser som tusan här och har gjort så i flera veckor nu. :(

Ska försöka ta lite bilder ute sedan när jag flyger (eller åtminstone försöker :wink: )


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Tue 15 Jul 2014, 22:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jo, inte kan du ju sluta flyga bara för att nåt är sönder. ;-)

Jo jag brukar ta med laptopen (de två ggr jag vart till fältet och testat).
Finns det inte nån GPS-grej man kan använda för att se hur många satelliter man har tillgängliga?

Jo min verkar bete sig rätt så bra, lite ivrig på komma tillbaks till horisontalläget när man flyger
i manuellt läge dock.

Att slå om till nåt annat läge än manuellt före man har fått tillräckligt med satelliter så gör att
quaden yrar runt lite en stund. Kan va att man inte ska röra nån spak när man slår om från
Manual. Man ska bara behöva göra kompasskalibreringen en gång. Sen måste man göra det igen
om man monterat på nya grejer.

Här är det nog OK väder, bortsett från lite regn och lite blåst ibland, men det är inte så farligt. =)
Semester om 3 dagar, sen fasen ska det vara flygväder.


Jag har tagit ett steg till idag i bygget!

Gimbal!!!

Har monterat tillbaks gimbaln som va på förut, men nu dämpat under ramen och så har jag monterat
benen helt annorlunda. Satte på en UBEC för servona också. Och gimbaln är inkopplad, Roll till Y1 och
Tilt/Pitch är kopplat till mottagaren (Kanal 8) som jag styr via en ratt på sändaren. Jag kan koppla den
till Y2 också och få kameran stabil i pitch-leden också, men jag ska ju fota så det blir via ratt på sändaren. =)

Så nu har jag placerat gimbal och GoPro (tillfälligt) tillsammans med 40 gram bly på rätt ställe och
balanserat upp allt. Och allt funkar för nästa testrunda. Dvs filma med GoPro stabiliserat i roll-led men
ställbart i tilt-led. Närmar sig. ;-)

Så härnäst blir det:
1. Att fara o flyga och testa gimbal'n med GoPro
2. Och efter det blir det att montera på videolänken samt testa styra lite från marken med Goggles och
sändare och filma lite. Fränt! =) Medans quaden hänger på stället där uppe i himmelen.

Attachment:
IMG_6323.JPG
IMG_6323.JPG [ 74.97 KiB | Viewed 8362 times ]

Attachment:
IMG_6324.JPG
IMG_6324.JPG [ 71.78 KiB | Viewed 8362 times ]

Attachment:
IMG_6325.JPG
IMG_6325.JPG [ 85.9 KiB | Viewed 8362 times ]


Justja, jag fick ju leverans idag... ;-)
Steg 3 närmar sig och tillika målet med det hela med just denna quad. Stillbildskameran som ska användas
dök upp, en Canon Ixus 155. Har spenderat mycket tid på att hitta rätt kamera. Jag ville ha en CHDK-
kamera (har Canon systemkamera sedan förr) vilket denna inte stöder, än. Den saknar GPS-modul, men jag
ville ha en lättare och billig kamera. Den väger bara 142 gram (GoPro väger 97). 24mm objektiv (lär ska vara
det som behövs för ortofoto vilket går att utföra eftersom gimbaln tillåter foto rakt ner (då även med tilt
anslutet till Y2 på S4an för stabilisering). 20 Megapixel. Blir nog servo på den först för att klicka av bilderna.

Attachment:
IMG_6326.JPG
IMG_6326.JPG [ 59.92 KiB | Viewed 8362 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Wed 16 Jul 2014, 18:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Blir att testa GoPro-Gimbal-flyga-filma ikväll. =)

Medans jag laddar har jag nu lärt mig nya digitalkameran.
Provade lite funktioner... verkar ju helt OK. Glömde dock fota en helt normal bild...
TiltShift va ju lite kul att det fanns en "emulator" för det färdigt i kameran.
Blir att fota lite "miniatyrhus". ;-) Resten är nog bara ploj...

Svartvit, Leksakskamera, TiltShift, Fisheye.

Attachment:
IMG_0001.JPG
IMG_0001.JPG [ 127.58 KiB | Viewed 8348 times ]

Attachment:
IMG_0002.JPG
IMG_0002.JPG [ 135.12 KiB | Viewed 8348 times ]

Attachment:
IMG_0003.JPG
IMG_0003.JPG [ 79.45 KiB | Viewed 8348 times ]

Attachment:
IMG_0004.JPG
IMG_0004.JPG [ 138.4 KiB | Viewed 8348 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Wed 16 Jul 2014, 22:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Provflygning med gimbal

Var och provflög ikväll. Nu med landställ, servo-gimbal och GoPro.
Herrejösses va stabil denna quad är nu!!! Det var vindstilla iofs, men
den satt ju fastklistrad i luften! :shock: Såg märkligt ut. I roll-led
var den gyrostabiliserad och i tilt-led ställde jag kamerans vinkel,
allt från lite upp till rakt ner. Startade i Stabilize, flög upp och slog
om till Autohover. Sen steg jag ännu högre upp. Gick ner. Slog om
till RTL och den landade så fint så fint. Klart! Flög en ack. =)

Nästa steg är FPV-grejerna.
Sen blir det montera på FPV-kamera och digitalkameran.
Sen är jag väl klar med denna då och ska ha den i flera ååår...

Bilder från ikväll... Observera att bilden över åkrarna är originalbild
som är förminskad, de två andra hade solen på sig och är kraftigt
tillfixad för att bli nåt. GoPro kan ge hur fina bilder som helst,
om man planerar lite. GoPron har mer vidvinkel än den nya kameran,
så jag hoppas man slipper se de gula öronplupparna. Kommer
film också så jag får lite egen referens.

Attachment:
vlcsnap-2014-07-16-22h42m48s206.png
vlcsnap-2014-07-16-22h42m48s206.png [ 1.03 MiB | Viewed 8339 times ]

Attachment:
vlcsnap-2014-07-16-22h43m57s122.png
vlcsnap-2014-07-16-22h43m57s122.png [ 1.21 MiB | Viewed 8339 times ]

Attachment:
vlcsnap-2014-07-16-22h43m36s191.png
vlcsnap-2014-07-16-22h43m36s191.png [ 1.23 MiB | Viewed 8339 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Wed 16 Jul 2014, 23:13 
Offline
Besökare

Joined: Mon 07 Jul 2014, 17:11
Posts: 32
Ser bra ut! :)

Har nu plockat på landningsställen för att kunna montera gimbal, fast de gamla VP-rören sitter fortfarande på.

Image
Landningsställ

Här är lagningen jag gjorde, ingen miss Universum men förhoppningsvis håller det tills den nya armen anländer

Image
Lagad arm

Blåser fortfarande en hel del.. :evil:

Ska förhoppningsvis prova imorgon..


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Thu 17 Jul 2014, 10:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Titta där, du är ju flygklar! ;-)

Jag var och flög igår med gimbal som nämnts ovan... lade ut en film.
Den är lite ryckig ibland, men det kan bero på den billiga gimbaln som försöker parera. ;-)
Ser man på gula fötterna längre in i filmen så märker man hur stabil den är.
Ska väl bli en bra fotoplattform?



Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group