Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 00:38

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Sat 21 Jun 2014, 15:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fortsätter...

ESC-programmeringskort
Beställde ett PowerHD programmeringskort. Råddade eventuellt till ena ESCen så
jag måste ställa alla så de blir lika. Dessutom måste max-min-programmering göras.
Men kan ändå fortsätta fixa fast jag väntar på det...

Motor-numreringen
Googlade fram en bild på vilken motor som skulle vara numrerad med vad och
numrerade armarna och propparna:
- M1 fram till höger
- M2 fram till vänster
- M3 bak till vänster
- M4 bak och höger

Mottagar-byte
Eftersom Futaba F617FS-mottagaren inte stödde Failsafe på alla kanaler så bytte
jag till en Futaba R6008HS. Hade sedan tidigare ställt in fixed wing-modellminne.

Anslutet?
Kopplade in allt på rätt så nu ska allt äntligen vara anslutet.

Dator
Använder samma bärbara HP nc4400 till denna som jag har till APM-quaden.

Driver
Laddade tidigare ner en driver och den var bara att installera..
(PL2303_Prolific_DriverInstaller_v1.7.0.exe).

Programvara
Laddade tidigare ner GCS-programmet (PC-GCSsoftware-S4V2 support servo
gimbal) som ska användas för firmware-uppgradering och konfiguration av quaden.
Heter S4-GCS-USB.exe.

FirmWare-uppgradering
Laddade tidigare ner rätt firmare till min S4-YS v2 (s4v2-20140501-v050.bin).
Startade GCS, lade i USB-kabeln först (om man ska uppgradera FirmWare), kopplade
in acken till quaden, klickade på "Open USB", fick upp en ruta...
Attachment:
S4firmware.JPG
S4firmware.JPG [ 34.09 KiB | Viewed 9196 times ]

...valde "Select Firmware" osv och lät den installera. När det var klart så klickar man
på... "Cancel" (OK hade varit mer logiskt). Drog ur acken och sen USB-kabeln. Klart!
Attachment:
S4firmwaredone.JPG
S4firmwaredone.JPG [ 37.99 KiB | Viewed 9196 times ]


Anslutning för setup
Startade GCS, anslöt acken och väntade minst 2 sekunder, S4 och ESCar mm bootas,
anslöt USB-kabeln, "Open USB". Ansluten! =) Valde Quad 4X och Mode 2.

Sändarsetup
Klickade i GCS på "Adjust Transmitter" och följde guiden. Reverserade (allt skulle vara
normalt) och såg till att spakrörelserna blev rätt enligt de två spak-indikatorerna.
Klickade "Save".

Så här ser det ut nu i GCS när man är ansluten till S4an.
Attachment:
klarforsetup.JPG
klarforsetup.JPG [ 88.28 KiB | Viewed 9196 times ]


Den enkla arbetsmiljön. Dator behövs för ändring alltså.
Grafikfelet är pga att den där laptopen har för låg upplösning, kräver 800 bildpunkters
upplösning på höjden. =)
Attachment:
IMG_6295.JPG
IMG_6295.JPG [ 108.2 KiB | Viewed 9196 times ]


Den väger nu 1228 gram.

Återstår
- Måste flytta den starklysande status-LEDen, lär ju knappast ha nytt av den om den ska vara riktad uppåt.
- Läsa bruksanvisningen så jag "lär mig massor" (den är ju lite bristfällig, men alltid nåt)
- Max-min-programmera ESCarna och kanske ställa in nåt mer med programmeringskortet
- Kalibrering av accelerometrar, GPS och kompass
- Motor-mixning
- Fattar fortfarande inte den konstiga meningen med "non-ferric bracket" nämnd tidigare
- Klura på det där med failsafe i sändaren/mottagaren samt S4an
- Få ordning på switcharna så jag kan ställa flight mode
- Fortsätta ställa in vad jag nu glömt och måste göra


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Mon 30 Jun 2014, 20:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fixat vidare!

ESC-programmering
Jag fick hem programmeringskortet (PowerHD).
http://www.rc-fever.com/image/cache/0/a ... bf008d.jpg
På baksidan står allt man kan ställa in, bara att strappa rätt jumper på rätt ställe.
Bruksanvisningen fick jag inte att stämma, så jag gjorde i annan ordning och då funkade det.
Bruks grundar sig på ESC utan BEC (dvs opto) och ESC med BEC.
Jag har ju ESC med BEC, men +5 bortkopplad. Blandning alltså.
Programmerade varje ESC i alla fall samt max och min-lägen.

Status-LED
Den är jävligt stark! Man får ont i huvet av den. Flyttade den så den blinkar bakåt.

Mottagarbyte
Bytte mottagare från 7-kanals till 8-kanals (tror jag redan nämnde det) för att kunna anvädna FailSafe.

Fail Safe
Finns två varianter. "Enkel" och "Avancerad". Den enkla går ut på att den ska flyga hem och
landa om man tex tappar kontakten med sändaren. Lät ju bra. Den andra var för mig ointressant.
Men nån nämnde ju att FailSafe funka skitdåligt, får väl testa på låg höjd i högt gräs eller nåt.
Funkar gör det i alla fall när jag testar mot GCS och LEDarna verkar blinka rätt.

Mode 1 -> Mode 2
Varenda j***a gång jag går in i GCS så ställer den om till Mode 1. Är ju hur irriterande som helst.

Bruksanvisningen
Den är ju föga pedagogisk, men har betat igenom den nu och kommit fram till en massa. =)

Återstår
- Ladda ackar, sändare och bärbar
- Gå ut!
- Ta bort propellrarna
- Anslut mot datorn
- Kolla Mode 1 -> Mode 2 = OK!
- Kolla Switcharnas lägen
- Vänta på satelliter (3 = OK för kalibrering, mer än 5 = bättre) (jag fick 4 nyss inne)
- Kolla att FailSafe funkar mot GCS
- Köra kompasskalibrering (samt GPS o allt, kräver satelliter)
- Testa motor-ARM
- Kolla att quaden beter sig rätt när jag håller i den i Manual Mode, samt när jag spakar
- Kolla LED-status (olika)
- På med propparna
- Testflyg lite och ställ in alla värden enligt manual
- Kanske prova auto altitude hold, hoppeligen med mer än 5 satelliter. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Sat 05 Jul 2014, 16:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Premiärflugen!

Mode 2
Det första man fick göra var att att ställa om från Mode 1 till Mode 2. Fattar inte att den sparar den
inställningen!!! Måste ha laptop för det. Suck.

Kompasskalibrering
Fick göra en kompasskalibrering nu när jag var utomhus. Den var ett f-n, fattade ingenting av bruks-
anvisningen och hur allt betedde sig. Blå LED?! Finns ju ingen sån. Nåja, trixade o joxade och sen
tyckte jag att jag struntade i det. Vad göra liksom. Blir att grunna vidare.

Arming
Sen skulle man Arm'a motorerna och flyga, men inte gick det. Fattade ingenting. Inget hände. MEN,
när jag arm'ade med USB-kabeln ansluten till datorn, DÅ gick det. Sen efter det funkade det precis
som det ska utan dator. Guh!? Hålla spakarna ner och utåt för att arma, disarma är ner och emot varann.

Manual Mode
Nå... provflyga. Först Manual Flight Mode. Drog upp den, flög runt lite... den vill absolut helst gärna
vara precis plan, så om jag släppte spakarna så swisch va den plan. Lite udda när den är så kvick.
Men man vande sig. Det man inte vande sig med var att den kunna hamna i en lutande position och
mitt i allt var mittspak typ långt till vänster neråt. Aningen irriterande.

Auto level
Höll den lågt över högt gräs. Slog över till Auto Level och då gled den iväg lite, sen tillbaks, smög runt
lite inom några meters diameter, sen blev den mer och mer positionerad och hölls på plats riktigt bra!!
Se bilder nedan. Gick att flyga i detta mode, men kändes som man fick dra den. Funkade rätt så
imponerande bra faktiskt. Men den har ju gyro, accelerometrar, kompass, barometer, ...

RTL?
Måsta ju testa Return To Launch. Slog på, LEDen slog om till rött och så började den småglida lite
och sen tog den fart mot platsen där jag armat, men inte skulle den dit, den började sjunka i farten
och skulle landa i höga gräset, på exakt varje ställe varje gång, fast jag flyttade på mig och armade
om. Haha! Nåja.. hem kommer den i alla fall. =) Och den gillar högt gräs. Och hel är den.

Behöver ta reda på lite mer och ställa in bättre. Annars rätt kul grej när den är så stabil på stället.
Det mest störande var att den glömde bort sin horisontalhållning.

Inte behöver man hålla ögonen på grejerna när man flyger... :mrgreen:
Attachment:
vlcsnap-2014-07-05-16h26m10s56.png
vlcsnap-2014-07-05-16h26m10s56.png [ 973.35 KiB | Viewed 9142 times ]


Jag testade hålla den i hold väldigt lågt också. Inte på den här bilden,
men höll man sig på tex 30 cm höjd så hölls den där. =) Coolt!
Attachment:
vlcsnap-2014-07-05-16h27m19s230.png
vlcsnap-2014-07-05-16h27m19s230.png [ 1020.16 KiB | Viewed 9142 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Mon 07 Jul 2014, 17:27 
Offline
Besökare

Joined: Mon 07 Jul 2014, 17:11
Posts: 32
Hej!

Har precis köpt en YS-S4 V2. Får inte skrället att starta motorerna. Trodde först jag bränt motorutgångarna men efter ett argt brev till ZeroUAV fick jag till svar att det spelar ingen roll om PLUS-kabeln är med eller inte. Till trots får jag dem inte att starta. Misstänker att den inte köper min kalibrering av GPS/kompass.

Startar jag den utan GPS-kabeln i så piper ESC som de gör vid ingen kontakt men är den isatt så spelar de bara startmelodin och sedan inget.

Har läst dina inlägg med spänning och tänkte att du kanske hade något matnyttigt tips.

Mvh
Mathias Törnblom


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Mon 07 Jul 2014, 20:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tjena! Kul med fler som pysslar med ZeroUAVs produkter. =) Våga vägra DJI och prova nytt va tanken, eller? ;-)

Jag hade också problem starta motorerna på min. Det var heeelt omöjligt och det piper ju inte heller så man har ingen aning om nånting. När jag pluggade i USB-kabeln och klickade Open USB och försökte på nytt arm'a och då funkade det och efter det har det gått bra. Ingen aning hur jag ska förklara hur det vart så.

Motorutgångarna, vad har de med plus att göra? =) Men det stämmer, jag har tagit matningen från Power Modulen till ESCarna och skilt till resten, från Power Modulen. Man behöver inte plus från ESCarna så de har jag dragit ur och krymsplangat fast.

Kalibreringen va ju skum. Kompasskalibrering fanns det om i manualen (om än felaktig), men inget om gyro-kalibreringen. ?! Har fått instruktioner om hur man ska göra kompasskalibreringen, ska prova och återkommer.

Det stod väl nånstans i manualen att man inte kan starta utan att ha GPS ansluten?

Ska bli nytt försök, hoppeligen före helgen, annars i helgen. Min har ju också lite konstiga beteenden, kan ha att göra med kalibreringen.

Har du kalibrerat alla ESCar?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Mon 07 Jul 2014, 21:40 
Offline
Besökare

Joined: Mon 07 Jul 2014, 17:11
Posts: 32
Jorå lite så var väl tanken med S4:an.. samt att den är 600 billigare än Naza Lite om man direktbeställer från Kina... fast nu börjar man väl förstå varför :?

Ska prova det med USB:n i morgon, annars blir det en tur till en RC-flygbutik i närheten.

Fråga till: Kan ESCarna ha olika kompatibilitet vad gäller styrsignalen? Frekvenser, spänningar och dylikt? Mina ESC kanske inte trivs ihop med YS-S4:an? Den ger ut en signal som ESCarna inte känner igen?

En annan skum sak som händer är att IBLAND får jag klarsignal från EN ESC?! Och pluggar jag in dem med spänning på så vaknar upp till tre till liv, med aldrig alla fyra, skitskumt..

Vore väldigt svettigt om den vore trasig ur paketet, den känns ju väldigt välbyggd annars..

Ha de gött och tack för idéerna och lycka till med din Quad!
//Mathias


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Mon 07 Jul 2014, 22:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag tycker kvalitetskänslan på grejerna är hög, det är bara programmet och manualen som är totalt värdelösa att se på och läsa. ;-)

Kom det inte med USB-kabel med din?

S4an saknar ESC-kalibrering, man måste kalibrera dem en och en med tex throttle-kanalen och min-max-inställning. Det ska räcka.

Men visst, det är firmwares i ESCs också, bäst ha ESCs från samma batch.

Vissa ESCar måste vara igång före resten av elektroniken, eller om det var tvärtom. Dvs nånting har inte hunnit boota färdigt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Tue 08 Jul 2014, 23:35 
Offline
Besökare

Joined: Mon 07 Jul 2014, 17:11
Posts: 32
Hejåhå!

Var iväg å köpte nya ESC, Maytech med SimonK Firmware. Gjorde susen. motorerna gick igång på första försöket PUHH!! Ingen trasig FC alltså. De är av modellen NoBEC (OPTO), men jag kommer inte använda mig av nåt billigt FC nåt mer så det gör inget.

Plockar ihop allt MEN..

När jag ska göra en prov lyftning så vill den hela tiden flippa det första den gör... Trodde jag skulle bli av med sånt när jag köpte dyrare FC..
Jag undrar lite om motornumreringen kan spela så stor roll? Den vill alltid flippa åt höger ROLL.. (rädd om GPS:en :( )

Har en utskrift från nätet där den skiljer sig från din. Så här har jag kopplat...:
M1 FRAM-Vänster M2 FRAM-Höger
M4 BAK-Vänster M3 BAK-Höger

Återigen tacksam för idéer, de tidigare har hjälpt! :P

Mvh Mathias


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Tue 08 Jul 2014, 23:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Aha! Där ser man. Jag programmerade mina ESCs och gjorde sen min-max-inställning, vet ej om du gjort det med dina?

Vissa Opto så behöver man inte göra nåt med, som tex DJIs OPTO 30A.

Motornumreringen måste vara exakt rätt och du måste ha exakt rätt propeller på exakt rätt plats och du måste ha propparna med texten uppåt och du måste ha samtliga motorer gå åt rätt håll... annars flippar den eller flyger dåligt.

Min som är en X-quad är så här:
Främre högra = Nr 1 = moturs
Främre vänstra = Nr 2 = medurs
Bakre vänstra = Nr 3 = moturs
Bakre högra = Nr 4 = medurs

QX alltså: http://www.zerouav.com/uploads/140516/2_115444_1.jpg


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Tue 08 Jul 2014, 23:56 
Offline
Besökare

Joined: Mon 07 Jul 2014, 17:11
Posts: 32
Oj då då har jag tittat på helt fel bild.. :oops:

Då är säkert svaret att jag har motorerna i fel ordning, suck, aldrig blir det bra... :)

Nå det får bli att ändra framåt förmiddagen imorrn.. Banne mig om skiten inte skall flyga då.. :mrgreen: :mrgreen:

Sedan har jag en gimbal som väntar att få åka med men först ska jag se att den flyger utan krasch innan jag sätter en kamera under buken..

// Mathias


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Wed 09 Jul 2014, 09:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Du kommer märka en fantastisk skillnad. ;-) Vad har du för gimbal och landställ? Och vad va det för quad? Bilder? Alltid kul se andras byggen. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Wed 09 Jul 2014, 11:58 
Offline
Besökare

Joined: Mon 07 Jul 2014, 17:11
Posts: 32
Tjoho!!

Som ett litet barn på julafton :D

Allt som behövdes var att sätta motorerna i den ordningen du tipsade om... ( då är det nog inget
som helst fel på min gamla Eagle Six FC :? )

Det som återstår är:
- Ev. fläta alla kablar
- Byta landningsställ
- Fixera Gimbal och montera på kamera, har ingen GoPro dock
- Bygga kraftförsörjning till gimbal-servon (försvann ju tyvärr med bytet av ESC)

Lägger upp lite bilder på bygget med text. Först lite specs:

FC : YS-S4 V2

RAM: X525

MOTORER: A2212/13T 1000kV

ESC: Maytech SimonK 25A OPTO NoBEC

PROPS: 10X4.5 ABS-plast

GIMBAL: FC glasfiber byggsats med 2 st servon

LANDNINGSSTÄLL: nu = VP-rör sedan = vita 155 mm ABS-plast för gimbals räkning

POWER: 3S LiPo 2200 och 2800 mAh

Image

Alltihop, snyggt upplagt

Image

ESC Maytech 25A NoBEC

Image

Gimbal med två digitala servon

Image

Motor A2212/13T med del av VP-rör landningsställ

Image

S4:a med WFly receiver


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Wed 09 Jul 2014, 15:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Enkel smart ram. =) Går nåt sönder kan man till och med göra nya delar själv (dvs går att laga om 2 år). Samma med 3DRobotics som jag hållit på med den hel del på sistone. Smart!

Är det gimbal från RCFlight? Har exakt samma till min DJI F450 med S4. ;-)

Fläta kablar, så gjorde jag förr också, men sen började jag tvinna. Det borde vara mer rätt med tanke på hur hur strömmarna rör sig och eliminerar varandra i ledningarna ("tummen och handen"-tumregeln).

Använd UBEC för att driva servon, RC och sånt, annars blir en ESC att jobba mer än de andra, ojämnt. Så brukar jag tänka, men inte alltid göra. ;-)

En fråga... flyger du på Åland? :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Wed 09 Jul 2014, 16:43 
Offline
Besökare

Joined: Mon 07 Jul 2014, 17:11
Posts: 32
Hela coptern är en byggsats från dx.com i kina. Kostade 140 dollar eller nåt sånt. Då ingick allt utom sändare/mottagare och acc. FC som följde med var andra versionen av KKcopter. Inte den senaste med LCD.

Tyvärr har jag gjort en fuling.. :oops: Bor inte på Åland, bor i Västra Götaland, men jag kunde inte motstå när det fanns en svensktalande som hade erfarenheten av S4:an. Hoppas det är OK. Det är bara roligt att dela intressen oavsett var man bor. :)

Hade en nära-döden-upplevelse idag. Bor i villaområde. Tog upp coptern bara för att kolla igen, stabilitet och dylikt.
Kommer upp en bit i höjd. Då tar den över själv och sticker iväg snabbt uppåt och bort från huset. Total panik!!

Stängde av sändaren för RTH. Tappade den ur sikte. Dum som jag var sprang jag efter. Borde ha stått kvar och litat på GPSen.
Efter två timmars letande kommer jag fram till en av grannarna som sett den gå ner. PUHH.. Då finns det hopp om att hitta den.
Stöter sedan på några med hund som sett den sitta i ett träd och jag kunde plocka ner den utan stege. Hade som tur va gått ner i ett skogsområde.

Nu till grejen: Den gjorde en väldigt stor cirkel på ganska hög höjd. Radien uppskattas till ca 2-300 meter. Tycker väl att RTH borde innebära närmaste vägen tillbaka till start och sedan gå ner vertikalt.
Tänker luskamma internet efter info om hur den beter sig.
Har du nyttjat funktionen någon? vad är din uppfattning om RTH?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Wed 09 Jul 2014, 19:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag bara tänkte, om du bodde på Åland hade det bara vart kul med en till lokal quad-flygare. =) Gör int ett dugg att du inte är ålänning eller är här. Är ju bara kul med samma grejer så man kan lösa varandras problem. ZeroUAV är ju inte så kända direkt. :-D Med bättre manual och program skulle det nog sälja.

Jag beställde min S4 från Megakopter http://megakopter.eu/product/zero-tech-ys-s4
Men de hade slut så jag tog den från AutoPartner istället (Megakopters rekommendation): http://www.autopartner.se/helikopter/st ... tech-ys-s4

Megakopter hänger på www.rcflyg.se (som berthsd) och sen är det en filur hakank på detta forum som har koll också (finns även på www.rcflyg.se ), annars verkar det vara ont om svensktalande ZeroUAVare. ;-)

Hur kunde den ta över själv? Failsafe? För hög gräns för low voltage? Hamnade den i RTH-läge pga nåt? Hände nåt med sändaren? :-o Låter ju skrämmande att den bara sitcker iväg. Blinkade den dubbelgrönt före du flög? Koll på hur många satelliter du får in? Hade du hunnit testa RTH och nåt annat läge?

Har du kalibrerat den ordentligt? Hur i så fall?

Jag har testat tre lägen. Manual, Altitude Hold eller va den heter (Auto Hold?) samt RTH (RTL). När jag testade RTH så hände först inget på en sekund, sen slog den om till rött och började glida mot rätt håll, sen vinklade den till och öka farten. Den sänkte sig och siktade in sig på högt gräs, varje gång. =) Måste testas mer. Har bara provat 4 ackar.

Jag fick svar på rcflyg hur jag ska kalibrera om den eftersom den flög bra i Manual-mode men att den ibland ville luta i nån riktning fast den borde vara plan.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Wed 09 Jul 2014, 19:53 
Offline
Besökare

Joined: Mon 07 Jul 2014, 17:11
Posts: 32
oj många frågor... :)

Jag har gjort den lustiga dansen vid kalibreringen (snurra tre varv..), horisontal och vertikal samt det sista magnetiska sparandet(??) enligt manual.

Low voltage har jag ställt på 3.60V. Sänka ytterligare?

Jag hade provat Manual altitude hold, funka kanon.
Den blinkade grönt, det var jag noga med att kolla innan jag ens tog upp den.

Vid det läget den stack flög jag ca 3-4 meter upp. Sen drog den iväg som den hade djävulen i ryggen... Högt och snabbt..
Sen gjorde den en vid cirkel innan batteriet tog slut (vilket jag nu försöker rädda för det blev ju helt urladdat när vi letade.)
Jag har satt Altitude limit till 10 meter (om det nu är meter så det inte är fot får då förstår jag bättre varför den drog så tidigt 10 fot= ca 3 meter)
Range limit har jag satt till 50.
Var ser jag hur många satelliter den hittar?
Sen förstår jag inte riktigt sambandet mellan radions Failsafe och FC. Om nu radion slocknar kan den ju inte sända de parametrar man ställt in i radion, eller tankas de över och sparas i FCn?


Jag lägger ut en annan manual som jag fick av supporten, kanske finns nåt matnyttigt där :)
https://www.dropbox.com/s/36jbltlxh79ktoc/YS-S4%20User%20Manual.doc


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Wed 09 Jul 2014, 21:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har du nån bra manual? I min står det att man ska kompasskalibrera med en blå LED etc. Finns ingen sån...

3.60, va det mellan-alternativet? Det ska nog räcka för en vanlig quad som inte drar ner så mycket vid belastning, annars märker man. =) Man vill ju helst använda OK mycket av ackens kapacitet men tillika vill man inte att den ska hamna i Failsafe->RTL.

Hur räddar du en LiPo? Det låter lite farligt...

Har för mig att det ska vara meter japp vad gäller max höjd och avstånd.

Antal satelliter... programmet med USB-kabeln i.

När du ställer in Failsafe-värden i din RC-sändare så skickar den över dessa värden till mottagaren (vid kontakt eller kontinuerligt, det låter jag vara osagt med din sändare/mottagare). Så när mottagaren tappar kontakten med sändaren så vet den vad den ska göra, dvs ställa om sig till dessa värden. Jag körde den enkla varianten (första) i bruksanvisningen.
Vissa FCs har egna FailSafe's.

ÅH! En nyare manual (version 1.4) än den jag har. :-D .... som va Version 1.4.... uh!? Nåja.. den du hade så är nyare. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Wed 09 Jul 2014, 21:58 
Offline
Besökare

Joined: Mon 07 Jul 2014, 17:11
Posts: 32
LiPo hade inte gått ner till under 2 volt som tydligen är point-of-no-return.
Laddade upp den till 3 volt per cell med NiMH-laddning under bevakning och så fort den klev över 9v slog jag över till övervakad LiPo-laddning.

Efter 120 min hade iofs laddaren inte slagit av men laddspänningen visade på12.7 volt ca...

Läste att de går att rädda och inte går att rädda, vad ska man tro?

Är den skrot blir det väl till at skaffa en ny helt enkelt.

Va ute ikväll igen och provade lite, dock inte RTH-funktionen :P Lite chicken antar jag
Åkte till ett stort fält här i stan för säkerhets skull. Den flyger helt ok, aningen vobblig, men så blåste det lite .

Har även beställt en UBEC för servodrift på gimbalen.

Ha de!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Wed 09 Jul 2014, 22:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MathiasT wrote:
Laddade upp den till 3 volt per cell med NiMH-laddning under bevakning och så fort den klev över 9v slog jag över till övervakad LiPo-laddning.

Fungerar bra att göra så men ladda acken ute eller på ett icke brännbart golv ifall det skulle gå fel.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - Zero Tech YS-S4 v2
PostPosted: Thu 10 Jul 2014, 21:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
LiPo's som har dragits ur för mycket går nog att rädda, men man tar en större risk.
Jag slänger alltid dem i saltbadet.

Jag kikar lite på manualen nu... och min gamla.

Min gamla heter Manual v1.4 och så står det User Manual 1.4 lite längre ner.
På den du gav mig så är det Manual 1.4 och User Manual 1.0.
Huh?

Min berättar ju tex felaktigeter om kalibrering, din säger som det är. Haha!
Läser kineser från höger till vänster eller nåt? ;-)
Den nya version 1.0 har mer sidor också än version 1.4. I dont fatt.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group