Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 22:25

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 239 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Next
Author Message
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sun 09 Sep 2018, 20:58 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Så stendött med USB-kabel endast (ej LiPo).
Och "hälften" lyser/funkar när du endast ansluter LiPo?
Skillnad om du ansluter både USB-kabel och LiPo? (man ska ju kunna göra det, iaf på de jag har).

Om du ansluter med endast USB-kabel, reagerar datorn på att något ansluts?
Om den gör det... avinstallera drivern i datorn, anslut på nytt, hittar den då och installerar på nytt, eller händer inget?

Testa annan USB-port. Annan kabel.

Något glappt på korten?
Statisk elektricitet?
Någon lös sladd som kommit åt där den inte ska?
Är FCn kapslad?

Bild?

Endast en diod lyser med pm.
Stendött med USB.
Ingen reaktion på datorn oavsett port.
Varken laptop eller stationär.
Fc är monterat i ett plastchassi. Inget som ser konstigt ut på fc kretskort.
Känner inget glapp


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Mon 10 Sep 2018, 19:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Googlade runt lite och flera har bränt sina FCs... exempel om det är samma:
https://www.rcgroups.com/forums/showpos ... tcount=195


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Wed 12 Sep 2018, 14:20 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Okej det verkar som fc är bränd ändå?
Tröttsamt.
Köpte den begagnat så det finns ju ingen garanti för att lämna tillbaka och byta.
Vad göra nu?
Känner inte att jag vill bränna någon fc igen.
Vill bara att quaden ska fungera.
Men samtidigt vill jag inte meka en massa längre med den.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Wed 12 Sep 2018, 18:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kolla på nåt forum där folk lever med FCs i fall de säger nåt klokt. Som att bootloadern måste laddas om eller nåt.
Annars är det väl att välja beroende på vad du är för "typ". =)
Är du en som vill prova en massa olika, köp nåt annat. Vill du spara tid, köp samma typ.
Det är nog rätt standard att billiga grejer = köp två, använd den som funkar bäst.
Jag känner inte till PixFalcon, men tex Pixhawk utan GPS ligger på ca 200€. Finns många billigare varianter, men men.
Funderar på om jag har nåt till övers...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Wed 12 Sep 2018, 22:17 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Kolla på nåt forum där folk lever med FCs i fall de säger nåt klokt. Som att bootloadern måste laddas om eller nåt.
Annars är det väl att välja beroende på vad du är för "typ". =)
Är du en som vill prova en massa olika, köp nåt annat. Vill du spara tid, köp samma typ.
Det är nog rätt standard att billiga grejer = köp två, använd den som funkar bäst.
Jag känner inte till PixFalcon, men tex Pixhawk utan GPS ligger på ca 200€. Finns många billigare varianter, men men.
Funderar på om jag har nåt till övers...

Jag får testa och om jag kan flasha om bootloadern om det hjälper.
Annars funderar jag på om jag inte ska montera min pixhawk istället.
Skyhunter är ett bygge över lite längre tid och jag har ingen ambition att bli färdig med den detta år. Den får bli klar till nästa sommar.
Förresten måste man ha GPS och kompass på en pixhawk för att flyga?
Har ännu inte fått antennen nämligen


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Thu 13 Sep 2018, 18:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nopp, behöver ingen GPS. Du kan flyga i alla flight modes som inte behöver GPS, som tex Stabilize, Altitude Hold, mfl.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Thu 13 Sep 2018, 19:20 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Men då får jag lägga en order på en till så småningom:)
Så blir det pixhawk i quaden med då


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Thu 13 Sep 2018, 20:29 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Nu är pixhawk monterad och testad i mission planner med senaste firmware.
Däremot piper alla esc som om det inte finns någon kontakt med rc länk trots att jag ser mina rörelser på radiostyrningen i mission planner.
Finns det någon bra guide på Youtube där jag kan se hur jag ska göra.
Har jag missat ticka för någon box i mission planner?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Thu 13 Sep 2018, 23:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Nu är pixhawk monterad och testad i mission planner med senaste firmware.
Däremot piper alla esc som om det inte finns någon kontakt med rc länk trots att jag ser mina rörelser på radiostyrningen i mission planner.
Finns det någon bra guide på Youtube där jag kan se hur jag ska göra.
Har jag missat ticka för någon box i mission planner?

ESCarna piper intensivt pipipipipipi... om lobat tror jag det var, dvs om du har lobat på riktigt eller om den tror det genom dina inställningar i MP.
De piper pip ... pip ... pip ... pip ... om de inte har kontakt med FC. Rätt väg i Pixhawk och i rätt portar?
De piper också om du inte ARMat i vissa setups.
Samt så piper de om FC inte startat upp allt än i andra setups.
Det beror ju lite på ESCs också. Vissa är tysta andra piper för allt.
Har du ESC-kalibrerat (max-min med mottagare och/eller MP-ESC-max/min, ändlägen rätt)? Det är vanligaste felet bland folk och dessa grejer, 9 ggr av 10.
Guider finns det många, både på AruPilot.org och YouTube.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Thu 13 Sep 2018, 23:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
En sak till... om du laddar in ny firmware i en APM/Pixhawk, ladda alltid in en annan firmware emellan. Det är så man tömmer minnet. Kör du in copter på copter så kan du få strul. Kör in Plane emellan.

Lycka till! Det brukar vara ovanligt med krångel senaste åren att få in firmware och få dem inställda. Jag hade mer strul förr, men det hade alltid en logisk förklaring. Nåt man missat för att man hade brått och hoppade över något. Slarv och brådska är helt meningslöst när man pysslar med sånt här har jag märkt. :-)

De flesta kikar på denna sidan första gången: http://ardupilot.org/copter/
Där finns "First Time Setup" det som berör dina grejer... och sen "Configuring Hardware" på samma ställe längst ner i den menyn. Osv.

Gjorde en svensk guide förut åt mig själv för att spara tid, har ej läst igenom den så den kan vara otydlig, denna är för copter:

Ta bort propellrarna!
Starta dator (se till att den är internetansluten)
Starta Mission Planner (uppdatera vid behov)
Anslut speakern så du hör pipet när firmware laddat klart (Pixhawk)
Anslut USB-kabel till APM/Pixhawk (utan LiPo)
Anslut USB-kabel till datorn
Välj rätt COM-port
Ställ in rätt Baudrate
Klicka inte Connect
Gå till fliken Initial Setup
Klicka på Install Firmware (de laddas ner)

Multicopter:
APM 2.5: Ska du installera firmware till en multicopter, ladda först in flyg-firmware (resettar mellan modellerna)
Klicka på flyget
Are you sure you want to upload ArduPlane V3.8.4? Yes
This board has been retired. Mission Planner will upload the latest available version to your board (AC 3.2.1/AP3.4.0). OK
Downloading from internet, Reading hex, Uploading firmware, Verify firmware, Done (kommer det fel, gör om bara)
Klicka sen på rätt multicopter-firmware
Are you sure you want to upload APM:Copter 3.5.5 Hexa? Yes
This board has been retired. Mission Planner will upload the latest available version to your board (AC 3.2.1/AP3.4.0). OK
Downloading from internet, Reading hex, Uploading firmware, Verify firmware, Done (kommer det fel, gör om bara)
Efter firmware är inkörd, klicka på Flight data och ta Connect med kabel
Borde få ett antal satelliter
Ta disconnect när du ser att det funkar
Koppla bort USB-kabeln från APM
Se till att multicoptern är så pass ihopskruvad att du kan utföra Compass Calibration (vända och vrida)
Anslut telemetri med USB-kabel till datorn
Vid behov, ställ in rätt Net-ID med SIK-radio under Initial setup... Optional
Starta RC-sändaren på rätt modellminne
Anslut ack till multicoptern
Vänta på APMens uppstarts-trudelutt
Connect med telemetri (rätt COM-port och baudrate 57600)
Gå in under Initial setup, expandera Mandatory hardware, välj Frame type
Välj rätt modell (tex hexa-X)
Gå in på Accel Calibration, se till att den står plant, kör en Calibrate Level
Gå till fliken Flight Data och se att den är plan
Gå åter in i Accel Calibration, klicka på Calibrate Accel och följ guiden (håll den på varje position före och efter du tryckt nån tangent)
Gå sen till Flight Data igen och testa att den rör sig rätt
Gå till Compass, välj rätt APM-modell, klicka i rätt ...
Klicka på Live Calibration och vrid sakta framlänges ett varv runt, sen höger ett varv, bakåt, vänster osv tills klart
Godkänn värdena, ska vara grönt, annars gör om
Kolla sen i Flight Data att vädersträcken är rätt (kan vara lite fel, kompasskalibreringen måste göras utomhus på fältet sen)
RC-kalibrera (testa att den gör rätt efteråt, elevator ska gå åt "fel" håll), använd Reverse i sändaren vid behov
Servo output...
ESC Calibration...
Flight Modes, ställ in sändaren enligt en flik nedan och se till att varje flight mode blir rätt
Failsafe (ställ in...)
Gå in under Optional hardware
Välj Battery Monitor
Ställ in voltage...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Fri 14 Sep 2018, 19:10 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Såhär ser det ut än så länge.
Saknar bara GPS antenn. Tog bort ordern på den jag beställt förut och beställde en annan istället som borde komma snabbare.
Funderar på med gimbal tilten jag ska ha.
På arducopters sida så står inget om hur plus ledaren till servot ska vara.
Bara att ansluta direkt i pixhawk eller en separat plussladd från bec?
Firmware 3.5.7 är installerat.
En intressant sak är att jag inte kan arma den. Får felmeddelande bad Compass health.


Attachments:
20180914_190052.jpg
20180914_190052.jpg [ 166.89 KiB | Viewed 5203 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Fri 14 Sep 2018, 20:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Som sagts tidigare, mata inget servo eller annat strömslukande från Pixhawken, du tar livet av nåt då, står i manualen. Pixhawken matas med sin PM som inte orkar leverera något sånt. På olika Pixhawks (och APM) så kan man ansluta extra matning till railsen. Annars blir det att göra en liten brygga för att använda extern UBEC för att mata servon, så har jag gjort på alla. Dvs endast jord och signal till/från Pixhawk.

Hur har du kalibrerat kompassen?
Du har ingen GPS (som vanligtvis har en kompass) så du är tvungen att använda kompassen i Pixhawken. Den är känslig för mycket. Den kan störas av att acken är för nära, att telemetrin är för nära, att nån strömkabel är för nära (från acken), att PDBn stör, att videolänken stör, ESCarna stör, osv. Riktigt grinig en. Men dess syfte är ju att ha koll på jordens elektromagnetiska flöden och då är saker som ligger för nära väldigt störande. Men det finns ett värde du kan justera för att göra den mindre känslig. Det enda som händer är att Norr är "typ norr, oftast", så att säga. Men nu minns jag ju inte parameter-namnet... googla på ardupilot compass sensitivity eller nåt sånt. Jag har alltid använt kompassen i GPS-pucken. Det finns ett liknande värde för barometern, heter nåt med filter där. Du har väl kompass i Pixhawken? Eller är den utan? I så fall har du svaret där. =)

Ser ut som en GPS-puck vid kameran?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sat 15 Sep 2018, 14:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag kom på en till orsak till pipande och det är att du inte har throttle-spaken i botten (emot dig) eller att den inte tror du har den i botten. Använd i så fall EPA tills det blir rätt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sat 15 Sep 2018, 15:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Jag kom på en till orsak till pipande och det är att du inte har throttle-spaken i botten (emot dig) eller att den inte tror du har den i botten. Använd i så fall EPA tills det blir rätt.

Eller gör en ordentlig ESC-kalibrering med mottagaren och sen med MP.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sat 15 Sep 2018, 19:29 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Gps pucken som sitter är till pixfalcon och har tyvärr fel kontakt för pixhawk.
Ny antenn är på väg och bör dyka upp nästa vecka ifall postnord sköter sig.
Jag har iaf lyckats kalibrera kompassen så den går att flyga.
Nu är nästa problem att jag inte kan lämna stabilise och gå över till autotune.
Har fått in funktionen i mission planner men den lämnar inte stabilise.
Kan det ha att göra med att GPS saknas? Får läsa vidare.
Har lött in tilt servot till ubec och kör bara signal i pixhawk. Dock ingen rörelse ännu.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sat 15 Sep 2018, 19:30 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Funderar på att strunta i osd på denna faktiskt och bara nöja mig med lipovarnare så kan jag ta den osd jag har till flyget istället


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sun 16 Sep 2018, 09:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Alla GPS jag har så har samma signaler utöver jord och matning, bara att knipsa och löda. Standardiserade grejer.
Samma med kompasserna. Men nån av dessa så behöver 3,3V matning så man måste ha en stepdown från 5V.
Autotune kräver väl att barometer finns och är kalibrerad samt att du kör Altitude Hold då Stabilize inte har koll på höjden.
Jag har faktiskt aldrig använt Autotune, men borde väl göra det för att testa.
Varför behöver du autotune?

Du har väl signal OCH jord från servot till Pixhawken? Jord behövs för referens. Man måste aktivera rätt port i MP.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sun 16 Sep 2018, 13:34 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Alla GPS jag har så har samma signaler utöver jord och matning, bara att knipsa och löda. Standardiserade grejer.
Samma med kompasserna. Men nån av dessa så behöver 3,3V matning så man måste ha en stepdown från 5V.
Autotune kräver väl att barometer finns och är kalibrerad samt att du kör Altitude Hold då Stabilize inte har koll på höjden.
Jag har faktiskt aldrig använt Autotune, men borde väl göra det för att testa.
Varför behöver du autotune?

Du har väl signal OCH jord från servot till Pixhawken? Jord behövs för referens. Man måste aktivera rätt port i MP.

Iofs. Dock är det bara en kontakt i GPS antennen så jag behöver dela upp sladdarna till var sin kontakt.
Om jag förstår det rätt så finns strömförsöjningen till kompassen redan i antennen.
Så jag behöver väl bara dra SCL och SDA till i2c kontakten?
Hittat ingen vettig guide för hur jag ska dra sladdarna.
Antennen är denna http://www.holybro.com/product/22

Varför jag behöver autotune är väl för att få rätta pids för quaden om jag förstått det rätt
Pixhawk är nytt för mig. Inte helt bekväm med mission planner och guiden på ardupilot än.


Attachments:
thumb1024_pixfalcon_wiring.jpg
thumb1024_pixfalcon_wiring.jpg [ 71.9 KiB | Viewed 5165 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sun 16 Sep 2018, 14:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
En kontakt i antennen? Det är väl inte antennen du kopplar med? ;-) Antennen (den keramiska fyrkanten på ovansidan av kretskortet) är en del av satellitmottagaren/GPS-pucken och vad de nu har för namn... och i ditt fall finns även en kompass med i paketet. Bara så jag vet vad du har för nåt. Därför folk kallar dem för pucken, i alla fall på svenska. Inte tänkt på va de heter annars på engelska. Hm hm på den.

Låter som det är en stepdown i pucken. Vilket är bra! =) Vissa som har skild kontakt i pucken och har fyra kontakter där så brukar ena vara +3.3V IN.

Det brukar vara 4 kablar till I2C (GND, VCC, SDA, SCL) och 3-6 till GPS (GND, VCC, Rx/Tx eller GND, VCC, Rx, Tx eller GND, GND, VCC, VCC, RX, TX).

Bara du vet pinout till "pucken" samt pinout till I2C- och GPS-portarna (som du har nedan) så ska det vara att bara löda på.

Rita portarna uppifrån är mitt tips! Sen ritar du hur kablarna ska gå. Sen löda. Ha koll på rätt sida på kontakterna. Det brukar vara så att röd kabel är Vcc i ena kanten och svart är GND i andra.

Det borde bli så här:
- GND på I2C-porten och GPS-porten till puckens GND.
- VCC från GPS-porten till VCC på pucken (behöver ej använda VCC på I2C-porten då det kan vara så att I2C-porten ger ut 3,3V och då bränner du nåt om du kopplar ihop Vcc på +5V med +3.3V)
- Rx från GPS-porten till Tx på pucken (observera Tx till Rx och vice versa).
- Tx från GPP-porten till Rx på pucken
- SDA från I2C-porten till SDA på pucken
- SCL från I2C-porten till SCL på pucken

Alltså 3 kablar från I2C-porten + 4 kablar från GPS-porten och in i 6 kablar på pucken.


Jag har aldrig använt Autotune och allt flyger helt OK... förutom på Naze 32 med cleanflight och det gjorde quaden helt oflygbar.
Jag kan inte säga att mina quads och hexas flugit perfekt, men man tänker inte på det, förutom om man inte kastar multin runt himlen, tror jag. Vad vet jag, aldrig använt Autotune som sagt. =)

MP har stora möjligheter och det kan vara lite mycket i början.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sun 16 Sep 2018, 14:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Justja en sak till... ibland är GPS-kontakten 6 pin men bara 4 används, resten är NC, Not Connected. Så det är bra hitta RÄTT pinout till exakt de grejer du har. Blir lätt fel annars. Kanske står på krestkortet, det gör det ofta på bättre grejer. Billiga kopiorna så skippar ofta trycket av text på korten så man har noll koll om nån direktlödd kabel skulle lossna.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 239 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group