Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 17:37

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 239 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Next
Author Message
 Post subject: Re: DJI F450 - APM
PostPosted: Mon 26 Oct 2015, 21:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Uffe: Den där MiniAPM (den som hade nåt för sig, eller inget egentligen).
Var den så från början eller blev den så?
Jag ansluter USB-kabeln och PowerLEDen tänds grön.
Den hittas, installeras och den kan detecta MiniAPM.
Men det går inte att ansluta till den (TimeOut).
Det går inte heller att ladda upp någon FirmWare (Port-error).
Googlar jag så hittar jag nån som löder en annan USBASP till den (har ingen sån längre) och verkar dumt göra det, MiniAPM är väl slut?
De andra LEDarna händer det inget med vad gäller ABC-LEDarna.
Minns du nåt mer?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM
PostPosted: Tue 27 Oct 2015, 20:00 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Den blev konstig efter ett tag. Funkade först.

Hittade denna länk, kanske kan va nåt?

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2420020

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM
PostPosted: Tue 27 Oct 2015, 21:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Japp, hittade det där. Men jag tänkte jag inte skulle löda nåt och kom ändå vidare.

Har kommit en hel del längre, men fastnar på att jag installerat FLIP-programmet för att köra in firmware till den där USB-tjosan, väljer ATMega32U2 som det ska vara (chippet heter så på kortet). Och väljer sen att connecta via USB. Men då kommer felet "Could not connect USB device" i FLIP-programmet. Hittar många som har samma fel, men jag lyckas inte få det funka. Borde försöka hitta en signerad driver, men det ska inte spela nån roll, sitter och testar i gamla Windows XP 32-bit Professional nu. Bara jag skulle lyckas connecta så kan jag köra in HEX-filen och SEN ska allt funka.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM
PostPosted: Tue 27 Oct 2015, 21:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Japp, hittade det där. Men jag tänkte jag inte skulle löda nåt och kom ändå vidare.

Har kommit en hel del längre, men fastnar på att jag installerat FLIP-programmet för att köra in firmware till den där USB-tjosan, väljer ATMega32U2 som det ska vara (chippet heter så på kortet). Och väljer sen att connecta via USB. Men då kommer felet "Could not connect USB device" i FLIP-programmet. Hittar många som har samma fel, men jag lyckas inte få det funka. Borde försöka hitta en signerad driver, men det ska inte spela nån roll, sitter och testar i gamla Windows XP 32-bit Professional nu. Bara jag skulle lyckas connecta så kan jag köra in HEX-filen och SEN ska allt funka.

Den andra MiniAPM 3.1 jag har som fungerar... den funkar ovanstående inte heller på. Problemet är inte MiniAPMarna utan att jag inte kan ansluta USB mot någon av dem mha FLIP.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM
PostPosted: Tue 27 Oct 2015, 21:33 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
:shock:
MickeM wrote:
Japp, hittade det där. Men jag tänkte jag inte skulle löda nåt och kom ändå vidare.

Har kommit en hel del längre, men fastnar på att jag installerat FLIP-programmet för att köra in firmware till den där USB-tjosan, väljer ATMega32U2 som det ska vara (chippet heter så på kortet). Och väljer sen att connecta via USB. Men då kommer felet "Could not connect USB device" i FLIP-programmet. Hittar många som har samma fel, men jag lyckas inte få det funka. Borde försöka hitta en signerad driver, men det ska inte spela nån roll, sitter och testar i gamla Windows XP 32-bit Professional nu. Bara jag skulle lyckas connecta så kan jag köra in HEX-filen och SEN ska allt funka.

:shock: Nå vi håller tummarna bara

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM
PostPosted: Tue 27 Oct 2015, 21:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
:shock:
MickeM wrote:
Japp, hittade det där. Men jag tänkte jag inte skulle löda nåt och kom ändå vidare.

Har kommit en hel del längre, men fastnar på att jag installerat FLIP-programmet för att köra in firmware till den där USB-tjosan, väljer ATMega32U2 som det ska vara (chippet heter så på kortet). Och väljer sen att connecta via USB. Men då kommer felet "Could not connect USB device" i FLIP-programmet. Hittar många som har samma fel, men jag lyckas inte få det funka. Borde försöka hitta en signerad driver, men det ska inte spela nån roll, sitter och testar i gamla Windows XP 32-bit Professional nu. Bara jag skulle lyckas connecta så kan jag köra in HEX-filen och SEN ska allt funka.

:shock: Nå vi håller tummarna bara

Har hållit på totalt 3h.
Får det ej att funka. Fattar ingenting.
Kopplar jag i MiniAPM så hör man att den ansluter USB-enhet och den dyker upp i enhetshanteraren. Men själv USBISP måste jag installera manuellt, som går bra.
Men FLIP connectar inte. Grr! Finns flera lösningar på nätet, men det är sällan det gäller MiniAPM, men samma ATMega32U2 och liknande.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM
PostPosted: Thu 29 Oct 2015, 21:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Demonterade halva quaden och fixade om den lite för att då allt bättre placerat och draget.
Bara MiniAPM-kitet som saknas nu. Bara jag skulle få den att funka... :shock:

Bilder på två "olika" MiniAPM 3.1 (lite olika är de, förutom färgerna).

Attachment:
IMG_0881.JPG
IMG_0881.JPG [ 96.34 KiB | Viewed 7660 times ]


Attachment:
IMG_0875.JPG
IMG_0875.JPG [ 109.68 KiB | Viewed 7660 times ]


Attachment:
IMG_0877.JPG
IMG_0877.JPG [ 162.44 KiB | Viewed 7660 times ]


Attachment:
IMG_0878.JPG
IMG_0878.JPG [ 211.08 KiB | Viewed 7660 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM
PostPosted: Tue 17 Nov 2015, 21:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Monterat MiniAPM (inte någon av dina Uffe, utan den tredje jag har, helt ny).
Kablarna är som de är än, ska få allt att funka.
Körde in senaste APM:Copter (förstod att bara upp till en viss version av APM:Copter stöds av annat än Pixhawk, får kolla upp det sen).
Kalibrerat och haft mig.
Har lött på 3.3V-kabeln i kompassen.
Bara kompassen som är lite lurig än, finns ju ingen pil på den så jag får väl ägna några minuter extra nästa gång.
En halv kväll till så ska den väl va flygklar.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM
PostPosted: Thu 19 Nov 2015, 20:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nackdelen med kineskopior och sånt skräp är att de till exempel inte sätter ut en pil på kompassen så man vet åt vilket håll de ska monteras i jämförelse med styrkortet. Hur svårt kan det vara liksom. Köp inte billigt skräp, det tar onödig tid att få det att fungera. Gah!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM
PostPosted: Sun 06 Dec 2015, 16:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
FLYGKLAR!

Så där, nu funkar allt som det ska på denna med MiniAPM 3.1, extern GPS/Compass samt Telemetri. :D
Det som ska testas efter grundtesterna är Flight Modes: Stabilize Super Simple, Circle och Follow Me.

Ska bara få fast kablarna lite snyggare...
Attachment:
IMG_0922.JPG
IMG_0922.JPG [ 91.27 KiB | Viewed 7603 times ]


Attachment:
IMG_0923.JPG
IMG_0923.JPG [ 90.88 KiB | Viewed 7594 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM
PostPosted: Sun 06 Dec 2015, 20:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu är den klar, med ordning på kablaget.
Gillar nog alla andra kablar bättre än dessa...

Attachment:
IMG_0924.JPG
IMG_0924.JPG [ 103.07 KiB | Viewed 7594 times ]


Attachment:
IMG_0925.JPG
IMG_0925.JPG [ 111.51 KiB | Viewed 7594 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM
PostPosted: Sat 12 Dec 2015, 16:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Testflugen med MiniAPM!

Flög denna på Djäkenfältet idag, 4 ackar.
12 satelliter och HDOP 1.5. Vind ca 2 m/s som mest.

Kompasskalibrerade och flög 3 ackar i stort sett endast med stabilize-läget.
Mission Planner klagade lite nu och då på DCM Bad Heading.
- Slog man om till Loiter så började quaden rotera lite och sen sa den att den skulle landa och började landa. Jahapp!?
- Slog om till Stabilize Super Simple... funkade bra först, sen började den få för sig att den norr och söder etc var åt andra håll. WTH!
- Testade RTL men den flög 5 m sen ville den landa där den var. @#¤%$!

Googlade på DCM Bad Heading. Jaså, kompassen måste högre upp. Dammit! Jag hade ju kompasskalibrerat med INTERN kompass fast jag har EXTERN.
Kalibrerade om... sen flög den perfekt i Stabilize, Stabilize SS, Loiter, samt RTL funkade klockrent. Provade även Circle. Aktiverade den på ett ställe ovanför fältet. Och sen började flyga runt den punkten på samma höjd, radie 5 meter. Kunde justera höjden manuellt. Så nästa gång ska jag väl försöka fota nåt med intervalometer och cirkla runt nåt objekt på 5m, 10m, 15, och 20m och fota under tiden. -> bilder användas till 3D-mapping av objekt. Coolt!

Gjorde även massa andra tester som gick bra.

Nästa steg:
- Montera på kamera och fota i circle mode.

Attachment:
IMG_0940.JPG
IMG_0940.JPG [ 171.13 KiB | Viewed 7582 times ]


Attachment:
IMG_0941.JPG
IMG_0941.JPG [ 187.26 KiB | Viewed 7582 times ]


Attachment:
IMG_0942.JPG
IMG_0942.JPG [ 56.01 KiB | Viewed 7582 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM
PostPosted: Fri 25 Mar 2016, 13:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Så där, då har jag monterat på GoPro (fick nytta av en extra S500-arm).
Bara att ladda, flyga i circle mode, fota med GoPro (2 sek time lapse).
Sen ska fotona användas för att 3D-mappa ihop vad jag nu fotat. :-D

Attachment:
IMG_1090.JPG
IMG_1090.JPG [ 107.78 KiB | Viewed 7526 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM
PostPosted: Sun 27 Mar 2016, 18:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
När jag testflög denna APM-quad häromdagen så funkade det mesta som jag ville, men inte allt så det blev inte som det var tänkt.
Dvs resultat som dög.

Jag tänkte först lägga ner tid på att få bort propparna ur bilden.
Men jag struntade i det, det var så mycket annat som skulle klaffa så det var säkert nåt annat viktigare som inte skulle fungera.
Nåja, jag flög 5 ackar.
Det blåste runt 5 m/s och 8 i byarna.
Jag använder bara mobilen med appen Tower och hade ingen dator med.
Stabilize funkade kanon.
Stabilize Super Simple funkade kanoners (höll fullt sidoroder/gir och flög runt den i full fart kors och tvärs, roterande).
Jag testade auto takeoff och det funka bra, den stack iväg med nästan fullgas till 20 m typ och stannade där.
Autoland funka också bra, lite snabbare än RTL autoland.
Skulle prova Follow me, men glömde bort det.
Loiter var lite oredigt och då började jag fundera WTH! Funkade ju klockrent senast.
Kan det va blåsten? Nej, den flög mycket mer irrationellt än det.
Den ville stiga, sjunka, vara lite oredig hit o dit lite ryckigt, fara iväg en sväng och inte komma tillbaks utan bytte plats.
11 satelliter hela tiden (man ser det i checklistan i appen).
Oftast funkade Loiter bra, men kom det en vindpust så måste den ha fått håret i ögonen eller nåt och började yra på.
Och så testade jag Circle Mode, det var intressant. Jag började med nosen mot norr och sen lät jag den rotera medsols med kameran rakt in mot mitten. Det gick bra tills den kom i västläge (nosen österut), då började den sjunka ca 20 meter rätt snabbt tills den hade nosen rakt söderut, sen när det kom till östläget (nosen västerut) så började den stiga igen 20 m. Eller i stort sett kan man säga att den nog följde en cirkel, men den lutade väääldigt mycket.
Kompasskalibrering? Ja det hade jag glömt. Och kunde inte göra i appen (där kan man bra kalibrera Level och riktningarna för IMU, dvs accelerometrar och gyroskop)... jag som inte hade dator med. Det som skiljer sedan senast är ju att GoPron är i nosen (den stör magnetfältet vet jag) och acken är flyttat ca 8 cm bakåt för balans, vilket inte räckte, så quaden var nog lite framtung hela tiden.

I övrigt funkade 2 sekunders timelapse riktigt bra. Blev en massa bra bilder när jag testade ta ca 100 bilder.

Och propparna, ja dom syntes som svarta streck i foton, men som grå dimma i film. Det var fotona jag skulle använda.
Och solen stör lite när man fotade mot den, men kanske inte så mycket som jag trodde.
Så en gimbal hade ju vart bra.
Inga bilder från detta flygtillfälle för 3D mapping.

Nedan en bild på hur det SKA se ut, följt av en bild hur det oftast vart...
Som ni ser så ska ju bilen vara i mitten och det ska tas en massa bilder medans quaden roterar runt objektet och tar bilder.
Den ska flyga på flera höjder och sen ska dessa bilder läggas ihop till ett 3D-objekt. Kul!

Attachment:
GOPR2438b.JPG
GOPR2438b.JPG [ 223.86 KiB | Viewed 7520 times ]


Attachment:
GOPR2456b.JPG
GOPR2456b.JPG [ 167.39 KiB | Viewed 7520 times ]


För att få Circle Mode att funka så behöver jag nog byta till Ixus + balansera quaden bättre + kompasskalibrera!!! Nya tag.

Och så har jag gjort!
- Ixus på plats och inställt att fota var 0,8 sekund, så det blir lite bilder. 16GB SD & 20MP -> 7MB/st = 30 minuter.
- Allt balanserat
- Kompasskalibrerat inomhus

Återstår:
- Kompasskalibrering utomhus
- Flyga när det inte blåser för att få bort en till faktor

Håller tummarna! ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM
PostPosted: Mon 28 Mar 2016, 17:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Idag blev det nytt försök.
Nu med Ixus.

Målet var att flyga Circle Mode runt bilen och fota bilder på löpande band.

Allt funkade som det skulle, men samma som igår.
Dvs att den vill sjunka långa vägar när den är norr om mittpunkten och stiga högt när den är söder om mittpunkten. !?
Verkar vara HDOP som är för högt, dvs ett värde som berättar hur väl spridda satelliterna är.
Ju lägre värde, desto mer spritt, dvs bättre.
Detta värde ska helst vara under 1,0.
Men idag var det mellan 1,2 och 1,6.
Max är 100, då har GPS-mottagaren inte ens hittat en enda satellit.
Hittade 12-13 idag.
Slött!

Provade även Follow Me (som funkade bra) och lite annat.

Till nästa gång... Hm.
Använda den där sidan på nätet för att först kolla hur bra flygtillfälle det verkligen är.
Circle mode har ju fungerat klockrent tidigare. Även Loiter som var oredig även idag, måste vara HDOP.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM
PostPosted: Thu 31 Mar 2016, 20:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tänkte tillbaks till mars 2014 då en SkyWalker Plane 188 2012 flögs på Djäkenfältet.
Slog över till Loiter (uppehålla cirkulerande runt en punkt uppe i luften).
Och då började den köra cirkeln perfekt, men i en lutande cirkel!?
Hoppsan, samma som med APM-quaden!
Så jag sökte upp loggen från flygningen med SkyWalker Plane och jopp, se där, HDOP var dåligt den dagen också. 1,7 som bäst, ibland 3,0.
Kan nog ha vart det. Ska vara under 1,0.
Egentligen använder inte APM HDOP fast det står så, utan PDOP.

HDOP = Horisontal Dilution Of Precision
VDOP = Vertical
PDOP = Position
GDOP = Geometric
TDOP = Time

Denna bild förklarar skillnaden på dålig DOP och bra DOP.
http://4.bp.blogspot.com/-rClNLxc9l84/T ... elliti.png
Vänstra bilden = alla satelliter på rad, hög HDOP
Högra bilden = spridning = låg HDOP

Samt denna med GDOP:
http://www.nptel.ac.in/courses/Webcours ... es/63e.gif
Vänstra bilden = samlade satelliter = dålig noggrannhet.
Mittersta bilden = spridda satelliter = bra noggrannhet.
Högra bilden = hinder = int bra det heller!

Dvs, ju mer utspritt, desto bättre exakthet. Är alla satelliter upp i nordvästra hörnet så blir det inte så bra noggrannhet eftersom alla satelliters signaler kommer från samma ställe, i stort sett. Bäst om de är jämnt spridda över himlavalvet.

Många satelliter är en sak, men spridningen kan vara en annan.
Jag hade 13 satelliter häromdagen, men HDOP var usel -> multicoptern hade ingen bra position då.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM
PostPosted: Thu 31 Mar 2016, 23:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Film från testflygningarna med lite mer fart i...



Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM
PostPosted: Fri 01 Apr 2016, 19:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Yngve, vi höll ju på labba med Follow Me och även Dronie. Dronie är tydligen en funktion för att ta selfie med en drone. ;-)
Den lägger upp en rutt och placering (som kan justeras) och sen berättar den hur man ska stå och så filmar/tar den bilder.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM
PostPosted: Sat 02 Apr 2016, 12:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Då när jag flugit i Circle Mode så har denna APM-quad betett sig väldigt besynnerligt.
Den har rört sig i nån sorts cirkel, men den lutar vääldigt mycket, 45 grader eller mer.

En teori var att HDOP skulle vara orsaken, dvs väldigt dålig geometri på satelliternas placering.

Men jag kom på två andra teoerier...

1. Skumplast! APM 2.5 och APM 2.6 måste ha en skumplastbit över kretskortet så att barometern inte utsätts för luftvirvlar eller drag. Skumplasten jämtar ut luftens rörelse runt barometern, men påverkar inte lufttrycket. Äldre APMs saknar denna så man sätter dit nåt eget. De nyare har en svart fin bit på plats.
MiniAPM har inget sådant!!! Så det ska dit.
Då när jag flög Circle Mode förut funka det perfekt. Då var det vindsstilla.
När jag flugit Circle Mode senaste två gångerna så har det blåst 5-8 m/s sydlig.
Dvs barometern utsätts för sug och tryck, är en teori.

2. Ljuskänslighet! DJI Naza-M är vita och ska monteras inne i kroppen på multirotorer. Det är något som är ljuskänsligt inne i dem. Finns en film som visar vad som händer om en copter med Naza hovrar och någon lyser på Nazan med ficklampa, den sjunker!!
MiniAPM är täckt av svart genomskinlig plast och väldigt utsatt för ljus, för den är på ovansidan. Ska testa täcka över den helt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM
PostPosted: Sat 02 Apr 2016, 15:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög APM-quaden idag 5 ackar.

I med första acken, utan kamera, upp i vädret, slog på Loiter, stod stilla riktigt bra, slog på Circle Mode och WTH, den cirkulerade så fint så fint på 18,0-18,7 m höjd. ?! Mulet väder och några m/s vind, rätt lite vind.

Lade på kameran och balanserade upp allt med att flytta acken bak, som det är tänkt. Fortfarande mulet, blåste mer, men inte stor skillnad. Flög upp, slog på Loiter. Den ville inte alls hålla. Den var ner på 3 m höjd och sen upp till 15 m. Sen ner igen till 8 m. ?! Vinden var föresten sydvästlig. Testade Circle Mode och den roterade i fin cirkel, men inte höll den höjden. Bättre än senaste två gångerna, men den ville ändå stiga och sjunka som tidigare. Whattt? Testade flera ggr.

Och så testade jag Follow Me-funktionen. Styrde allt med mobil-telefonen och telemetri. Sändaren låg på ett bord. Man kan ställa in olika "Follow me"-funktioner. Leash är den som håller sig på samma ställe utgående från där man står med mobilen, tex alltid 8 m sydväst om mig och 4 m upp. Sen om jag går runt så håller den sin position jämtemot mig. Kul! Finns även en massa andra lägen som Left, Right, Above, Look at me, Lead, osv. En skum grej var att den for "hem" varje gång man bytte läge. Såg lite dumt ut "nä men vänta, jag ska hem o vända, sen kommer jag tillbaks!".

Funkade rätt bra med mobilen trots allt, förutom att den var lite överallt pga ... vikten? Dålig DOP? Barometer-störningar? Ljuset?

Typ så här:
- Sändare på
- Quaden ut på startplatsen
- Kopplade i quadens ack
- Tryckte Connect i appen
- Tryckte Arm i appen
- Tryckte Take off i appen och då far den upp till 20 m och står där
- Tryckte på Follow Me och valde Leash 5 m upp och 7 m bort från mig
- Och så gick jag iväg och då kom den efter mig, filmandes rakt emot mig. =)
Sprang jag iväg så kom den efter. Förutom en gång när jag råkade komma åt Home i appen, då såg det ut som den vart rädd för något och stack hem o landade. Måste sett dumt ut, jag sprang norrut och den for åt andra hållet.

Ja jisses... vilket nöje man har. Springer runt på en åker med en drönare efter sig.

Testade även att fota rakt norrut med halva bilden himmel.
Och testade fota neråt utan himmel för att testa Vitbalansen i kameran.
Detta eftersom foton rakt uppifrån ofta blir väldigt matta och grå.
Den kamera jag testade med var den jag brukar ha på APM-quaden, en Canon Ixus 155.
Hade ISO 100.
Vitbalanslägena: Auto, Dagsljus, Moln, Glödlampa, Lysrör, Lysrör H (vad nu det är), Egen (man kan själv låsa vitbalansen).
Testade även lite med under- och överexponering. Underexponering påverkar lite grand åt det mörkare, men motsvarande överexponering vart väldigt mycket ljusare.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 239 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group