Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 19:42

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 239 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Next
Author Message
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Fri 17 Oct 2014, 19:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Var och flög denna idag med endast Stabilize-läget. Funkade riktigt bra.
Går att finjustera lite ytterligare.
Rolig att flyga, lätt att tappa bort. =) För kallt så blev bara nästan en ack flugen.

Nästa gång:
- Kolla i vilket läge man hovrar (ska ju hovra på halvspak).
- Testa auto-takeoff och förstås mission och sen auto-land. :-D
- Testa större 3S-ackar (vad man nu ska skaffa) men då kanske vikten blir för stor och man borde minska propparna från 9" till 8".
- Fortsätta testa nåt skoj med APM förstås.
- Få flygtid så jag blir van med APM.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Sat 18 Oct 2014, 20:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Helautonom flygning 1!

Flög ju lite idag och lyckat blev det.
I stort: Placerade quaden där jag ville att den skulle starta, kopplade i acken, fixade "home",
slog på Auto på sändaren, gav lite gas för att initiera start av Auto. Då varvade quaden upp,
den lättade och steg upp till 10 m och stack sen till waypoint 1 (WP1) på 30 m, höll där 5 sek
(för att jag lagt in så), stack iväg till WP2, WP3 osv. Sen kom den tillbaks (RTL) och där började
den sjunka för att landa själv. Coolt! :-D Längst ner en bild på rutten upplagd i Google Earth.

Jag gjorde ingenting, bara slog på auto och initierade start. =)
Har rutten sparad så jag kan göra exakt samma sak igen.

Börjar lära mig mer och mer vad man gör med datat efter flygningen. Det är ju lite av en
"svarta lådan" den där APMen. Om man kraschar eller om nåt beter sig skumt... vad berodde
det på? Man kan logga massor (allt sparas automatiskt i APMen), men tex kan man logga vad
man gör med spakar och switchar (dvs hur du de facto spakat när du flugit). Man kan även
logga vad APM beordrat quaden att göra. Man kan läsa av spänningar, strömmar, GPS-status,
störningar, vibrationer och massor mer.

Bilden nedan, jag placerade ut på kartan med waypoints att den skulle flyga mitt på banan,
gick rätt bra. =) Dock visste jag inte var banan började i norr nu eftersom vi kortat av banan
jämfört med Google Maps flygfoto som är några år gammalt.

Nästa gång:
- Kolla i vilket läge man hovrar (ska ju hovra på halvspak), glömde bort detta idag.
(- Testa större 3S-ackar (men vad?) blir tyngre -> minska proppar från 9" till 8" och gå på 4S.)
- Fortsätta testa nåt skoj med APM förstås, men vad... hm...
- Få flygtid så jag blir van med APM och får rutin på waypoints samt hanteringen av data efteråt.

Attachment:
djaken_djif450_autotakeoffland.JPG
djaken_djif450_autotakeoffland.JPG [ 136.59 KiB | Viewed 8032 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Sun 19 Oct 2014, 12:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Klurade lite igår vad man mer skulle kunna göra med quaden...

1. Montera Canon Ixus-kameran under quaden och göra så att quaden kan starta själv, flyga iväg nånstans efter waypoints, själv ta ett kort, komma tillbaks och landa själv. Dvs kunna klicka ut på en karta på något man vill ha bild på, något som är svårtillgängligt eller svårt flyga till själv och sikta rätt. Typ att jag låter den flyga över viken vid stugan och ta en bild så man får se att allt står rätt till efter en storm, utan att behöva ta sig över. =)

2. Fota flera bilder som i ett rutnät och foga samman dessa, men på lägre höjd och inte så höga krav på överlappning. Bara få en snabb enkel översikt med en kort flygning. Styrs förstås helt av APM. Search & Rescue? Nåt annat?

3. Panorama-fotografering. Skickar upp quaden till nåt ställe uppe i himmelen och så tar den en bild, roterar X antal grader, tar nästa bild osv tills man har en 360-graders bild. Eventuellt fota i flera nivåer (riktad med tilt-gimbal) och sedan använda nåt verktyg (web) för att kunna vrida runt och kolla läget, lite som StreetView, men i luften.

4. Fota ett långt panorama med kameran riktad åt sidan, ta tex om nån vill ha en bild på Maxinge eller Mariehamn rakt österifrån, så blir det ju lite svårt. Men om man tar en bild med jämna mellanrum medans man flyger norrut eller söderut och sedan merge'ar ihop dem med tex Canon PhotoStitch eller Microsofts motsvarande program som jag inte minns. Då får man rätt coola panoramabilder.

5. Ja vad kan man mer göra med APM? =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Sun 26 Oct 2014, 21:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har monterat Canon Ixus-kameran under APM-quaden och monterat på ett avtryckar-servo så jag kan fota manuellt.
Ska testflyga lite och ta lite kort och sen koppla över servot till APM så att den med grid-funktionen kan fota när det
är bestämt att den ska fota. =)

Har även monterat på en LED-modul så att satellit och Arm/Disarm syns tydligt med starka LEDar.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Sun 02 Nov 2014, 15:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Testflög och fotade med Canon Ixus-kameran nyss

Kameran fast under quaden (mjuk bädd) och servo som jag manuellt kunde fota med.
Fotade på måfå. Hade förstås ställt in kameran fel så slutartiden hamnade på Auto.
Det blåste rätt ordentligt också så quaden fick kämpa för att hålla positionen.
Lång slutartid och oredig luft -> dåliga bilder allihop. Nedan en originalbild (20% och
en som är "förbättrad").

Även bild nedan på den monterade LED-modulen så att man kan ha visuell koll på läget.
Röd = Arm/Disarm och Blå = GPS-status. Man ser också Ixus-kameran under quaden.

Förbättra till nästa gång:
- Ställa in kameran rätt!!!
- Bättre kamerafäste
- Testa en kabel för att fota via APM istället för servo via sändare

Attachment:
IMG_0245b.JPG
IMG_0245b.JPG [ 47.47 KiB | Viewed 8003 times ]


Attachment:
IMG_0245c.JPG
IMG_0245c.JPG [ 47.49 KiB | Viewed 8003 times ]


Attachment:
20141102_140620_resized.jpg
20141102_140620_resized.jpg [ 62.91 KiB | Viewed 8003 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Sat 08 Nov 2014, 16:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Testflygning 2 med fotokamera!

Med servostyrd avtryckare. Funkade så där, kanske man inte borde ha tejpat fast servot... ;-)

"Tumregler":
Ju snabbare slutare (tex 1/1600), desto mörkare bild.
Ju långsammare slutare (tex 1/60), desto suddigare bild.
Ju högre ISO-tal (tex ISO1600), desto grynigare bild (klarar sig med kortare slutartid).
Ju lägre ISO-tal (tex ISO100), desto klarare bild (kräver längre slutartid).

Så det gäller hitta nån balans.
Sol + ISO100 och så snabb slutare det går. =)

Nedan en bild där jag flög rakt upp, slog över till Loiter ("uppehålla sig på plats"-läget) och klickade
av några foton. Sen började jag fota när Mr X flög under min quad. :mrgreen: Inställning ISO800
och 1/800 slutare. Mulet var det så vitbalansen var inställt på mulet. Evaluerande fokus. Vill ju nog ha
sol för att få bättre bilder. Dessutom blev det mörkare ute. Mer sol tack så slutartiden kan ökas
efter att jag sänkt ISO-talet till 400 eller ännu lägre hellre.
Attachment:
IMG_0327.JPG
IMG_0327.JPG [ 149.26 KiB | Viewed 7995 times ]


Och så flög jag längs banan och tog lite bilder så man fick ihop ett ortofoto. Märkte att quaden
steg medans jag fotade. Flög ju "manuellt" i Loter-läget. Rätt coolt trots allt. Första bilden när
jag hovrade vart skarp, de andra suddigare för då flög jag. ISO 400 på dessa och slutaren 1/400.
Men hade evaluerande fokus (segare) och vad det nu var. Bilderna är ihopmergade automatiskt
i ett program. Jag står i mitten vid "infarten" till banan. Jag har ej kollat vilken höjd jag fotat på än.
Vill ju ha alla bilder lika skarpa som de i början. Alltid. Men nästa gång blir det med ISO800 och
slutartid 1/800 om det ska vara mulet. Annars sol hellre så man kan testa med snabbare slutare
och lägre ISO-tal.
Attachment:
APM1stAerialSmall.JPG
APM1stAerialSmall.JPG [ 76.28 KiB | Viewed 7995 times ]


Testade också flyga högre upp och ta flygfoto, men då hade jag ju kameran lite felinställd så
bilderna vart suddigare. Skippade dem. Hade spot-fokus och ISO800 då, borde ju ha funkat.
Resten var nog felinställt. =)

Nästa steg:
- Fixa kabel så jag kan få APM att fota istället för att göra det manuellt med servo.
- Lära mig ställa in Mission Plannern så quaden kan göra en waypoint-flygning och fota efter en grid.
- Om jag får kabeln att funka så fixar jag en bättre "bädd" åt kameran.
- Borde ställa om så att quaden kan stiga och sjunka fortare, tror den är inställd på sjunka 2 m/s bara.
100 m tar då alltså 50 sekunder. Dvs inte mycket flygtid kvar.

Sen är det bara att invänta solig vindstilla dag och testa igen. =) Då ska jag även testa fota två rader.
Flygtiden är bara 5 minuter.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Sun 16 Nov 2014, 21:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nästa steg:
1 - Fixa kabel så jag kan få APM att fota istället för att göra det manuellt med servo.
2 - Lära mig ställa in Mission Plannern så quaden kan göra en waypoint-flygning och fota efter en grid.
3 - Om jag får kabeln att funka så fixar jag en bättre "bädd" åt kameran.
4 - Borde ställa om så att quaden kan stiga och sjunka fortare, tror den är inställd på sjunka 2 m/s bara.
100 m tar då alltså 50 sekunder. Dvs inte mycket flygtid kvar.
[/quote]
Ändrat redan...
1 - Går inte. Skippar kabel. Blir en 3D-printad hållare med fäste för servo istället. Servot kan styras från APM.
2 - Jag kommer testa detta utan kamera. Alltså flyga upp till en viss höjd, sen flyga efter ett visst mönster lämpligt för foto.
3 - Ingen kabel -> Blir som sagt 3D-printad hållare.
4 - Undras hur fort den kan sjunka utan att tippa över... hm hm. Samma med flygningen. Ska testa flyga i olika hastigheter.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Mon 08 Dec 2014, 23:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ibland blir det inte som man tänkt sig...

Har plockat bort allt som har med APM 2.6 att göra på denna.
Nu har den blivit testplattform för APM 2.5 istället (klar före nyår hoppeligen).
Samma sak, men den har kompassen inbyggd i huvudenheten jämfört med APM 2.6 som har kompassen inbyggd i den externa GPS-enheten.

Hur som... ska testa med APM 2.5 istället nu och felsöka. Det var nåt vajs med den, den hade stendött mitt i allt. Sen flyga och se att den funkar som den ska igen. Laddar in samma kod som var i 2.6an. Fortsätter med "todo-punkterna" nämnda tidigare.

Dessutom blir den testplattform för en annan APM 2.6 som har varit lite nyckfull. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Sat 03 Jan 2015, 20:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
APM-quad: Nu med APM 2.5
APM:Copter 3.1.5 (Firmware)

Nu har jag plockat på en äldre version av APM, nämligen version 2.5.
Största skillnaden är att 2.5 har inbygg kompass.
Denna har extern GPS, PM (Power Module) och Telemetri 433MHz.
Allt färdigt inställt för provflygning (ser ut att bli på måndag när det lovas 2-3 m/s.
Den är alltså redo för helt autonom flygning, bara rutta upp hur den ska bete sig
och flyga och sen skickar man iväg den med en knapptryckning. =)
Trevliga grejer. Funderar på skaffa Mini-APM också.

På kommande:
- Det är ju en testplattform, så när denna version har flugit 12-15 ackar
så ska nästa APM plockas i, då åter igen en APM 2.6, men en annan.
- Den ska få en Ixus-hållare så att jag kan börja fota lite mer pålitligt
än när jag tejpade fast kamera och servo. Uhm... ska testa grid-ortofoto.
- Sen kanske den får en Mini-APM istället.
- Och kanske en Pixhawk!!!

Attachment:
IMG_0439.JPG
IMG_0439.JPG [ 101.9 KiB | Viewed 7937 times ]


Attachment:
IMG_0440.JPG
IMG_0440.JPG [ 107.06 KiB | Viewed 7937 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Tue 06 Jan 2015, 19:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög denna 3 ackar med APM 2.5 idag. Flög som den skulle och inte har jag dessa "tre åtgärdspunkter"... Hm. Får väl flyga igen då bara. Det var -4 grader ute och det märktes att ackarna inte orkade leverera lika kraftigt samt lika länge. Flög ca 60% av tiden mot som när det är lite varmare ute.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Mon 16 Feb 2015, 00:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Denna har jag ju en ny 3D-printad hållare till. =)
Måste försöka montera den och testfota några vändor.
Vill få till bättre bilder än de ovan.

När man använder Mission Planner till APM-flygningar så använder man Googel Maps.
Men med lite pålägg, som tex CTR-zonen runt flygfältet. Är du kommersiell multirotor/
flyg-flygare så måste du ringa flygledningen före flygning och få tillstånd och då gäller
det till 150m (tycker det borde vara 120m som i Sverige) om jag minns rätt. Man kan
få tillstånd att flyga högre, upp till 300m beroende på var det är. Vet ej vad som gäller
utanför denna cirkel. För hobbyflygare så behöver vi inte tillstånd att flyga, men vi
får inte flyga över 120 (150m) egentligen... men i Finland så verkar det finnas en lag
som mer litar på sunt förnuft än att jävlas med alla och sätta orimliga gränser. Borde
kollas upp mer. Cirkeln verkar vara 3NM (nautiska mil), som används inom flyget.

Attachment:
CTR.PNG
CTR.PNG [ 1.43 MiB | Viewed 7850 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Sun 15 Mar 2015, 11:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har hittat ett problem. Kontakten glappar mellan kabel och GPS-puck så man tappar alla satelliter.
Och ena motorn laggar lite (men det ingick i köpet med vetskap, så liten effekt). Annars funkar en kanoners.
Byta en motorn och kabel/löda GPS så är den i toppskick och rikigt skön att flyga, den svarar väldigt fort.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Sun 29 Mar 2015, 10:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det tar sig!

Jag flög 5 ackar med APM-quaden med kamera igår. Testflög för att se att allt funkade. Flög några
svängar i auto-läget med waypoints och fotade vår fina bana från luften för att skapa Ortofoto,
se länkar nedan. ...a-bilden så flög quaden själv medans jag fotade manuellt via fjärr och
...b-bilden så var kameran inställd på continous när jag aktiverade det via fjärr. Bilderna är
kraftigt förminskade. Kameran fotar i 20MP så bilderna är halverade ett antal ggr. Använt ett
Canon-program, men nu blir det att skaffa Microsoft ICE så det blir bättre kvalitet. Original-
bilderna vart riktigt bra denna gång, men min nya 3D-printade hållare med gummidampers. ;-)
Knappt nån suddig bild alls jämfört med förut, enorm skillnad.

Flög även hårt och aktiv fullspätta utan kamera och testade för att se när failsafe's kickade in.
Funkade bra. Det lustiga, jag hade glömt starta på rätt ställe, jag startade vid borden och när
quaden gick in i RTL så landade den... på samma ställe. Phust! Det heter att det finns en
noggrannhet som är ca 2m vid landning. :-D Bägge foto-missions flögs helt autonomt, jag bara
aktiverade kameran från marken. Dvs automatiskt takeoff, flygning och landning.

Ett problem är att quaden vrider sig mot vinden (som jag inte märkte av) eller mot nån kompass-
riktning, så bilderna blir lite vridna. Spelar iofs ingen roll om man kör MS ICE.

Dessutom kan man inte använda referenspunkter i Canon-programmet. ;-) Så banan är lite.. "banan".

Attachment:
APMIxus28mar2015_a.JPG [414.32 KiB]
Not downloaded yet

Attachment:
APMIxus28mar2015_b.JPG [310.33 KiB]
Not downloaded yet


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Sun 29 Mar 2015, 10:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Och så två Google Earth-bilder från gårdagens flygningar...

En bild som visar rakt uppifrån hur exakt lika bägge flygningar är, fast bägge har samma udda krokar och svängar, lite märkligt.
Startade vid "heliplattan" och flög ut till banan, sen flögs det norröver (dvs upp till höger i bild) och sedan flögs fotostråket för
att sedan vända tillbaks till mitten av banan och sedan inleda landning mot startpunkten.

Och en bild som visar första flygningen från sidan, håller höjden rätt okej.

Attachment:
googleearth28mar2015APMquad.JPG
googleearth28mar2015APMquad.JPG [ 83.47 KiB | Viewed 7798 times ]


Attachment:
googleearth28mar2015APMquad_b.JPG
googleearth28mar2015APMquad_b.JPG [ 87.98 KiB | Viewed 7798 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Sun 29 Mar 2015, 11:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Måste klura lite mer på det där med antalet satelliter och geometri-värdet HDOP.
Man ska ha bra HDOP-värde, eftersom antalet satelliter inte är lika kinkigt.
Se två bilder nedan på två olika autoflygningnar jag gjort.

Man ser att HDOP kan vara lägre (bättre) fast man har färre antalet satelliter än
en flygning där man hade fler satelliter. Intressant.

HDOP = Horizontal Dilution Of Precision
GDOP = Geometric Dilution Of Precision

HDOP över 2 lär ska vara nej nej! Man ska inte flyga då.
Man borde kanske ha en mätare...

Attachment:
HDOPnSats_28mar2015_APMQuad_1.JPG
HDOPnSats_28mar2015_APMQuad_1.JPG [ 87.74 KiB | Viewed 7794 times ]


Attachment:
HDOPnSats_28mar2015_APMQuad_2.JPG
HDOPnSats_28mar2015_APMQuad_2.JPG [ 78.6 KiB | Viewed 7794 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Sun 05 Apr 2015, 20:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fick tag på 4 st beggade oanvända motorer. =) Perfekt. Nu har jag reservdelar till så gott som allt snart.
Min DJI F450-testplattform kan testas hejvilt och man är up n runnin på nolltid om nåt händer.

Jag har även skaffat Mircrosoft ICE som är ett "merge-program" för att lägga ihop bilder. Det verkar
klara av att få ihop bilder helt okej som är tagna i en matris. Dvs om jag flyger tex tre vändor och får
tex 10 bilder per stråk (30 bilder) så kan programmet lägga ihop dem till ett flygfoto. Gäller bara att
klura ut hur APM ska göra detta automatiskt så jag slipper aktivera fotograferingen...

Målet är att ha ett "paket" där man kopplar igång allt, ser till att quaden hittat sin Home-position,
ramar in om rådet man vill flygfota, överför detta till quaden och sen aktiverar man den. Då ska den
starta själv, flyga själv över hela området och landa. Detta gör den redan. Men som det är nu så
har jag själv fotat manuellt eller så har jag aktiverat kontinuerlig fotografering. Det första kan missa
bilder och det andra blir för många bilder, som måste sållas.

Upptäckte senast också att quaden vrider sig mot vinden så bilderna blir lite sneda, men det gör inget
i MS ICE. Och så vrider quaden sig så den alltid flyger framåt, så det gäller ha en waypoint placerad
så att den hinner vrida sig så rätt bild är rätt vriden i början på varje stråk.

Man ska kunna ansluta avtryckarservot till APM så att man i Mission Planner kan ställa in så att den
fotar vid vissa GPS-punkter. Ej kollat närmare på detta. Det skulle vara smidigt.

Borde också testa olika höjder. Jag har flugit på 30 meters höjd, men de som jobbar professionellt med
detta så flyger på 120m, (150m) samt 300m. Beror på tillstånd från flygledningen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Sat 26 Sep 2015, 09:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det kommer med en micro-USB-kabel modell kort när man skaffar 3DRobotics Telemetry.
Då kan man ansluta en telemetri-radio-enhet till Android-telefonen och ladda ner Tower (DroidPlanner 3.0)
och styra allt från surfplattan, phablet som jag har eller mobilen. :-D
I alla fall kan man ställa in alla parametrar och skapa missions samt flyga dem.
Finns massa funktioner utöver de vanliga, som tex Dronie (Follow Me med massa olika sätt att följa på) samt så kan man tex låsa riktningen mot en punkt fast man flyger runt den i olika banor och avstånd etc. Klart skoj! Måste testas.

Bilden nedan visar hur det ser ut före man tar Connect. Då ser man var man är, var "drönarn" är osv.

Attachment:
IMG_0833.JPG
IMG_0833.JPG [ 83.87 KiB | Viewed 7600 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Sun 27 Sep 2015, 18:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög i hård vind idag, 9,9 m/s i byarna.

Jag testade flyga med fulla spakutslag åt alla håll i Stabilize-läget (hålls endast plan, men sticker iväg av vinden och håller ej höjden) och med tanke på att det var mulet just då när jag flög denna idag så tappade jag ju direkt bort den. Så när jag släppte spakarna så for den iväg längre bort av vinden. Nå, slog om till Loiter (hålls plan och håller även sin position med GPS och höjd med barometer. Eftersom det blåste och röck i den rätt rejält så var den lite överallt ändå, men den kämpade. Phust, nu hålls den i alla fall inom en fläck och sticker inte iväg. =) Vad hjälpte det? Den var ju ändå långt bort och när jag drog den åt nåt håll så for den antingen emot mig, eller var det lite snett bort till höger. Iingen aning. Den var uppskattningsvis närmare gamla fältet nånstans. Men då har man ju ett ess i ärmen och slår på Loiter Super Simple (GPS hold men funkar utgående från Home, dvs startpunkten, så om jag drar spaken emot mig, så kommer quaden emot mig, oavsett vart nosen pekar. Och håller jag höger så far den i en cirkel runt Home). Höll spaken emot mig och den larvade iväg sig till mig med god fart, med sidan före. ;-) Funkade hur bra som helst. Avslutade med en sväng runt mig och lite hit och dit samtidigt som jag höll vänster spak åt nåt håll, dvs Quaden roterade fast jag hade full koll på vart den skulle flyga. Najs!

Och så testade jag lite mer... Hade ju min Phablet med mig (Samsung Galaxy Note II mobiltelefon), anslöt USB-kabeln mobilen och till Telemetrin. Startade Tower och tog Connect. Tada! Klickade på GPS-symbolen så var man på Djäkenfältet. Jag hade ingen dator med mig, men nu kunde jag via appen i mobilen se var jag quaden var geografiskt, samt en massa annat, som tex strömförbrukning, spänning, antal satelliter, HDOP, riktning, osv osv. Hur bra som helst! Igår gick min bärbar dator slut (den jävlades) så jag slängde den. Men inte gör det nåt, har ju appen nu. ;-)

Lyckade tester på bara en ack. Tuman opp!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Mon 19 Oct 2015, 18:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
DJI F450 gets MiniAPM!

1. Jag skaffade denna beggade DJI F450 med Bat-legs och monterade en ny KK2 på den. Flög fint! Sålde KK2.
2. Sen monterade jag på en ny APM 2.6 (komplett kit). Flög fint! Det kitet sitter nu på en hexacopter norr i stan.
3. Och så monterade jag på en beg APM 2.5 (komplett kit). Flög fint, förutom att det finns nån glapp i nån GPS-kontakt. Denna ska monteras på min DJI F550.
4. Och nu har jag plockat bort ovanstående APM och ska montera dit en MiniAPM 3.1 med GPS/Compass. =)

Quaden är klar med motorer, ESCs, UBEC, mottagare o allt. Ska bara småfixas lite före MiniAPM ska på plats.
Denna MiniAPM är blå, min andra är lila. Va sjutton nu det innebär. Finns säkert nån anvisning och filmer.
Insexskruvarna på dessa DJI-plattor ska jag skruva bort och slänga, varken mm eller tum passar, så jag måste flyga min ZeroSAR-quad rätt snart...


Återstår:

1. Jag ska använda extern kompass, så en jumper (JP1) på ovansidan ska kapas (ser ut att vara gjort redan):
http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1wbqMHFXX ... XFXXXk.jpg

2. Och så skulle man kortsluta en jumper på undersidan om man skulle mata kortet från ESCarna. Jag har Opto's så det blir ej så, ska använda matning från en UBEC.
http://g02.s.alicdn.com/kf/HTB1pNtuHFXX ... l-Mini.jpg

3. Ansluta kablaget rätt.
- +5V
- GND
- Fyra motorer
- Fem kanaler från mottagare
- GPS+Kompass
Nåt mer borde det inte vara.

4. Jag undrar förstås en sak med GPS/Compassen... jag måsta göra specialkabel för detta till min andra MiniAPM eftersom det är skillnad på 3.3V och 5V som kompassen (eller om det var GPS) matas med. Får kolla upp hur det är kopplat och hur det ska vara på denna.

5. Denna lär ju inte ha fungerat (?) så det ska ju testas.

Har ju ingen telemetri, så det blir att flyga den som vanlig quad med några flight modes. Räcker långt. En bus-quad.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Tue 20 Oct 2015, 18:50 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:

Återstår:

1. Jag ska använda extern kompass, så en jumper (JP1) på ovansidan ska kapas (ser ut att vara gjort redan) Jo jag vet jag gjorde det :) Uffe
http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1wbqMHFXX ... XFXXXk.jpg



Hmm de hade jag glömt, kan ha och göra med att min F330 beter sig lite skumt 8)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 239 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group