Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 17:31

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 239 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Next
Author Message
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sun 13 May 2018, 09:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det låter som en rolig och praktisk ide, speciellt när nån flugit bort sina grejer nånstans ute på vidderna. =)
Jag gjorde samma med den förut, dvs plattform för att fara nånstans och titta ner, men den var i bilen en hel
sommar men fick inte användning för den. :lol: Inte skogstrynande, 2.4GHz-länk var inget för sånt som jag hade.
viewtopic.php?f=71&t=12883

Dom där armarna är nog ingen höjdare, de gick väl av på samma ställen som tidigare. Nåja, ramen var med på köpet. =)
När de gick av för mig var det betydligt hårdare smällar än de du råkade ut för igår (landningar). Äkta DJI håller dock
betydligt bättre än kopiorna, de brister vid hårdare landningar fast de är hela.

Du får skaffa HD eller Full HD-länk sen så du ser kvistarna bättre. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sun 13 May 2018, 10:53 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Nej armar tänkte jag köpa en ny uppsättning av :) dock har jag lite svårt att hitta originalarmar.

På denna tråd på rcg har jag hittat lite data om en nyare modell av drivlinan.
https://www.rcgroups.com/forums/showthr ... 2212-920KV)-Motor-Prop-Testing
Jag satte ihop en liten excelfil där jag satte in intressanta propellrar och deras lyftkraft och jämför med quadens vikt med de batterierna jag funderar på.
Tex med 6600mah multistar skulle hon väga 1446gram
Med 9045 propeller har jag tydligen 1424gram thrust vid 50%
Då drar motorerna 3,09 A styck och totalt 12,36 A
Det ger en uppskattad flygtid på ca 25 minuter.
Med en 1038 propeller får jag totalt 1688gram thrust vid 50%
Då drar motorerna totalt 13,52 A och jag uppskattar flygtiden till 23 minuter.
Med ett 8000mah multistar väger hon 1495 gram.
Med 9045 propeller uppskattad tiden till 31 minuter. Dock räknar jag med samma lyftkraft som tidigare och ser då att jag väger 50 gram över så jag måste hålla mer trottel för att hovra och tiden går då ner.

Skulle jag välja 1038 propeller med 8000mah multistar uppskattad tiden till 28 minuter med 1688gram thrust.
Då kan jag hålla lägre trottel och ev spara tid.
Dock finns risken att flyget börjar wobblar som det gjorde nu med 3000 mah.

Nu är den datan jag använt för en nyare drivlina så datan kan man inte helt lita på.
Jag tror dessa kan dra lite mer och korta flygtiden.
Men det ger en liten fingervisning för att välja ack.

Multistar 6600mah väger 594gram
Multistar 8000mah väger 643gram
Vikten är hämtad från hobbyking så man får nog addera några gram.

Mitt multistar 4000mah väger trots allt ca 20 gram mer än vad som står på hemsidan.

Så vilket ack ska jag välja?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sun 13 May 2018, 12:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Armar... jag har aldrig gillat de röda och vita armarna på en multicopter, men de syns bra så det har underlättat när man flyger. Jag har röda och vita på Reptile också, men svarta på DJI F550 och TBS Discon. Gillar hur det ser ut, men man har noll koll på vart den pekar när man far bort en bit. Samtliga är DJI. Svarta har varit lättare få tag på på sistone. Det finns även längre armar. Många anser att röda armar ska vara framåt, jag vet inte varför.

Hm, du har räknat fram kortare flygtid med större proppar? Större proppar = mer lyftkraft och du behöver inte gasa lika mycket och då drar de mindre ström (om du jämför praktiska thrusten dem emellan) och du får längre flygtid. Mindre proppar varvar mer och drar mer ström. Men allt blir mycket stabilare. Ju närmare mittspak du flyger, desto bättre. Då med Multirotor-propellrar, inte flygpropellrar. Man ska hålla sig inom 40-60%, känns det vobbligt vid 40 så minskar man proppen (för att du har för mycket dragkraft jämfört med totalvikten). Om multin känns som den vill hamna i marken när du sjunker lite snabbare, som att den var väldidgt tung, när du har hovring vid 60%, öka proppen (för att du har för lite dragkraft).

8000mAh dubblar inte flygtiden jämfört med ett 4000mAh. Prova eCalc ( https://www.ecalc.ch/ ) , den kan vara intressant, den ger rätt bra flygtid, men man kan räkna bort nån procent eftersom annat påverkar/drar ström. Jag har använt den på de större hexorna för att hitta setup samt räkna ut flygtider.

Vobbel kommer pga att antingen propparna har för bra lyftkraft (du har throttel-spaken för lågt vid hovring), eller att PIDs är åt fanders, eller så har du FCn monterat för stum och något är i obalans. Balansera propparna, sen montera dem en och en på sin utvalda motor och balansera motor + prop + spinner (akta, korkat och farligt) och tejpa på motorn eller använd stripe runt motorn eller nåt för att känna på armen när det inte vibrerar mer än vanliga motorvibrationer. Flytta inte runt propparna på motorerna.

Det där med PID...
- Proportionella värdet justerar allt grovt och du vill få en reaktion som drar tillbaks multin utan att vibrera eller vobbla (för lågt värde och den drar tillbaks för långsamt, för högt och den drar tillbaks för snabbt), justera tills det känns som den drar tillbaks stabilt och bekvämt för din flygtstil. Jag har provat för låga värden och det är som att drar runt en slev i sirap. För höga värden och den blir aggressivt hård på att banne mig dra sig tillbaks till där den var förut, ungefär. De hamnar inte på rätt ställe med P-värdet endast, men det räcker långt.
- Integrerande värdet så justerar bort det återstående felet, tex om quaden kommer nästan tillbaks med P-värdet så går I in och justerar det sista. För lågt värde och det blir nästa rätt, den går över och sen märker den, oops, och går tillbaks och går över igen osv. Den börjar vobbla/gunga på stället. För högt värde och den går tillbaks för snabbt och går över, rättar till snabbt och den går över igen, osv. Den vibrerar/skakar. Mitt i och det är bäst.
- Deriverande värdet är lite mer av en förutsägande del, den känner av hur fort du gör något så att säga, dvs den försöker minska ner missen P gör. Dvs om du flyger låångsamt och släpper spakarna så tar P-värdet tilbaks quaden till "plant läge" och då går D in och justerar det så det blir mer plant (I-delen jämnar ut det). Men om du flyger aggressivt så tar D-delen detta i beaktande och skjuter in en annan justering, fast du flyger likadant, men aggressivare/snabbare.
Jag har hållit på testat detta på quads och det är lätt att förstå vad man ska göra (steg 1), men att läsa av vad som är fel är väldigt mycket mer svårt. Ställer du om ett värde för mycket så påverkar det de andra och resultatet blir annorlunda. Som tex: för lågt I-värde och för högt D-värde, vad händer då? Samt tvärtom. Man blir snurrig... Men man ska vara noggrann när man ställer in och läser av quaden. Antecknar och får fram vad som är rätt för P-delen, sen D-delen, sen I-delen sist. Ställer du in D och I fel och sen justerar P-delen tills du tycker P-delen är bra och sen ska justera D-delen, ja då måste du justera P-delen igen, och det är svårt eftersom du kanske inte rört I-delen. Osv... finns guider på nätet (många är dock förvirrande och har fastnat på teorin), men det är lite pyssel. Vindstilla och P-delen först tills den är bra. Men jag varnar, man kan bli frustrerad och skogstokig, för det är så mycket som kan påverka utöver dessa tre värden.
Men det jag ville komma till... Det går att kompensera bort vobbel också så att du kan ha större proppar som inte kräver så högt motorvarvtal så det drar mindre ström. =) Det som blir jobbigt är att sjunka. Du kan inte sjunka rakt ner för då sjunker du genom quadens egna prop-wash, lyftkraften är väldigt låg om du sjunker fort och då kan den flippa om den kommer utanför sin prop-wash. Därför ska man flyga ner quaden, eller spiral eller zic-zac osv. Det går mycket fortare och är säkrare.

Val av ack... också intressant att räkna på. Stor ack och stora proppar som drar ström? Eller mindre ack och mindre proppar som drar mindre ström? Låt säga att du har två setups av dessa nämnda som ger samma flygtid (mittspak), vilket väljer du? =)

Jag brukar välja ack efter behovet också. Har jag tex 4S 4000 sedan tidigare så köper jag 4S 4000 igen. Och kan jag ha 4S 4000 i nåt annat så köper jag hellre den acken än en udda som endast går att använda i en modell. Jag har hellre en ack än dubbla. Dör ena acken av två så kraschar ändå quaden, men det är ovanligt med nya bra ackar.

Huh, blev mycket text där, men jag blev inspirerad att få ordning på Discon så det var bara hemåt. :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sun 13 May 2018, 16:50 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Har just lagt en order på nya armar samt lite fler propellrar.

Skapade ett konto på ecalc och gjorde några beräkningar.
Med 1038 apc och 8000mah 20c ack skulle jag flyga blandat drygt 18 minuter
Samt 15 minuter med 6000mah 20c.
Dock finns inte de ackarna jag funderar på (6600mah 10c) och (8000mah 10c) som har en lägre vikt.

Däremot så hittade jag en intressant li ion cell Sony us18650vtc5 2500mah.
Testade att sätta in ett 4s3p. Paketet skulle väga drygt 532 gram och ge en blandad flygning på 19 minuter.
Då skulle acket landa på 7500mah 9,12C


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Fri 25 May 2018, 13:28 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Lipos är hur som helst beställt.
Det fick bli 5200mah multistar. De väger 433 gram så det håller ner vikten lite.
Och så var det de enda batterierna som var tillgängliga i EU store


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Thu 31 May 2018, 20:28 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
De nya armarna samt ackarna har nu anlänt samt en till uppsättning propellrar.
Får se vad det blir för prestanda nu.
Försökte väga ackarna. Första försöket 387gram andra försöket 428 gram tredje 392 gram. Måste nog skaffa ny våg


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sat 09 Jun 2018, 10:11 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Nu har jag fått hem sonar till denna som ska monteras. Dock tänkte jag inte på att jag behöver en resistor på 1kohm för signalerna vid ppm signal.
Sen ska denna även få em blåtandsmodul för inställningar


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sat 09 Jun 2018, 10:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sonar också, coolt. Det hade jag på APM-quaden tidigare, funkade fint, landade bättre.

Och så skulle du ju ha ett 1.3GHz-kit!!

Motstånd har jag i mängder.

Vilken frekvens kör blåtandsmodulen? 2.4GHz?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sat 09 Jun 2018, 11:03 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Sonar också, coolt. Det hade jag på APM-quaden tidigare, funkade fint, landade bättre.

Och så skulle du ju ha ett 1.3GHz-kit!!

Motstånd har jag i mängder.

Vilken frekvens kör blåtandsmodulen? 2.4GHz?

Ja jag tror det kan hjälpa till flygning i terrängen :)
Frekvensen verkar vara på 2,4Ghz såg jag nu. Kanske bara använder den under finjustering och kopplar ur den sen när jag är nöjd :)
Jag tror det här ja bli ett spännande flyg med 5200mah ackar.
Har ännu inte testat hur den flyger med de batterierna ännu men det blir i dagarna


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sat 09 Jun 2018, 22:22 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Sonar är nu monterat på denna. Dock får jag inte fram sonar på cleanflight.
Så jag flashade om till inav. Fortfarande ingen tur men nu kan jag koncentrera mig på ett program.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Thu 05 Jul 2018, 22:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hur går det med denna? Visst är vi lite inne på samma mål? Dvs en LRS-plattform med 1.3GHz videolänk som man kan flyga i lite tätare skog med? Skulle du ha nån HD-kamera som spelar in?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Thu 05 Jul 2018, 23:45 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Hur går det med denna? Visst är vi lite inne på samma mål? Dvs en LRS-plattform med 1.3GHz videolänk som man kan flyga i lite tätare skog med? Skulle du ha nån HD-kamera som spelar in?

Det går både framåt och bakåt med denna. Just nu verkar det som jag bränt flightcontrollern:/
Jag lyckas inte ansluta den till datorn längre. Ska testa lite mer först. Ja tanken är longrange för att flyga i skog :) någon videoinspelning är inte aktuellt :) väger för mycket


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Fri 06 Jul 2018, 00:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Oj! Bäst skippa dom där billiga små specialarna och gå på nåt vanligt stabilt istället. =) APM/Pixhawk tex. ;-) Men då menar jag inte 20€-kiten för de är nog inge vidare enligt statistiken. Slött när grejerna inte håller, eller är det bara misstag? Lyser den inte heller? Jag vet att om man glömde bort sig så kunde man köra in firmware som tog bort bootloadern också och då är det kört, bara att flasha om USB-delen på kortet (en del pyssel, så jag orkade aldrig).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Fri 06 Jul 2018, 10:55 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Oj! Bäst skippa dom där billiga små specialarna och gå på nåt vanligt stabilt istället. =) APM/Pixhawk tex. ;-) Men då menar jag inte 20€-kiten för de är nog inge vidare enligt statistiken. Slött när grejerna inte håller, eller är det bara misstag? Lyser den inte heller? Jag vet att om man glömde bort sig så kunde man köra in firmware som tog bort bootloadern också och då är det kört, bara att flasha om USB-delen på kortet (en del pyssel, så jag orkade aldrig).

Den lyser som den ska men jag kan inte öppna den i cleanflight.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Tue 10 Jul 2018, 17:40 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Börjar nästan fundera på apm för denna. Skulle vilja ha något som bara fungerar utan alltför stor insats.
Var hittar man till vettigt pris. Hittade ett kit på Amazon för 92€


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Tue 10 Jul 2018, 19:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Synd att det krånglar.

APM är de gamla. Först kom 1.0, sen 2.0 och sen 2.5 följt av 2.6 och fler kom det inte, vad jag vet. Tillverkare ArduPilot eller 3DRobotics.
Men sen kom det även APM 2.8, men det var en annan tillverkare och jag förstod att det var liknande 2.5.
Men det finns många fler tillverkare och prisklasser (läs kvalitetsklasser), allt från 20€ upp till några hundra, då när det begav sig.

APM är hur som helst föråldrad och klarar bara gamla firmwares upp till 3.2.1 (Copter) om du använder Mission Planner och de firmwares som man installerar via det programmet.
Men, de räcker till det mesta om man bara ska ha det enkla som tex stabilisering av olika slag eller enklare GPS-användning.
Jag har ArduPilot 2.5 i min DJI F550 Hexacopter som jag flög med idag.
Jag har 3DRobotics APM 2.6 i Prototype 6.
Och så har jag Nonamesuperdupernånting APM 2.8 i Reptile 500.
Har MiniAPM v3.1 i Bormatec Ninox-flyget.
Har även MiniAPM v3.1 i Mini SkyWalker (flyg).
Dessa MiniAPM är typ 40x40 mm, de andra är fullsize.
Jag har även haft att göra med/byggt in APM 2.6 åt andra i ytterligare några flyg och fyra multicoptrar.

Sen kom Pixhawk. Som numera kallas Pixhawk 1. Den har en speciell form.
Den är fullsize. 3DR gjorde den jag känner till. Jag har ingen sådan "äkta" Pixhawk, men har byggt in såna i en vinge och nån multicopter.
Sen kom Pixhawk 2.4.8 som nån annan tillverkade (som inte alls är en version 2 utan en kopia på 1an). En sån har jag i Bormatec Maja. Fyrkantig form.
Och så finns mRo Pixhawk 2.4.6 som anses vara efterträdaren till Pixhawk 1 som gick ur tiden som alla gillade. Ser ut som originalet.
Samt nån mRobotics (nån som var med och gjorde 3DR Pixhawk 1 bröt sig ur dem och startade mRobotics).

Och sen kom Pixhawk 2, men den användes väl bara i 3DR Solo multicoptern.
2an hade mer minne och lite sånt, annars rätt lik.
Sen kom HexAero Pixhawk 2.1 som jag byggt in i andras multicoptrar och flyg.
Den är klart proffsig med sin Cube och Carrierboard samt plats för Edison för att tex använda grafisk bildprocessing för tex tracking.

MEN, det blir rörigt när man börjar titta på alla kloner som finns för det finns ett gäng.

Det är en PX4-grundstruktur i Pixhawk. Det finns att köpa endast PX4, men köper du en Pixhawk så är omgivande IO med också i samma kort.

Jag skulle satsa på att hitta en Pixhawk av något slag, kanske nån kompakt modell som har det du behöver.
En HexAero Pixhawk 2.1 är rätt stort steg för att labba med en liten 450. De är tyngre och större på alla vis, men klart potentiell om du ska bygga något större.

Jag håller på klurar på en ny vinge och vill ha APM i den med, eller Pixhawk hellre. Jag har ju en bunt APMs redan men bara en Pixhawk. Men då måste jag skrota nåt jag redan har.
Men, för att ha i en 450-quad så är en Pixhawk 1-size (eller 2.4.8) lagom och lätt att ha att göra med.
Men jag vill ha nåt smått till en vinge som inte väger och då är en full size Pixhawk 1/2.4.8 för stort.
Sen behöver du GPS + PM (+ telemetri om du vill ha det).
Men är du efter nåt litet smått och pillar hellre än kopplar och använder, så är du också ute efter nåt smått i Pixhawk-väg skulle jag tro.

www.3dxr.co.uk är en bra sida verkar det som, de levererar snabbt. Har tagit grejer från RCTech.se förr, men hans sida funkar inge vidare och han svarar inte på mail.
Dock så blir det 190 pund för både lilla PixRacer och Pixhawk 2.4.6 från den sidan.

Hittar du nåt annat smått?

Problemet med udda kloner är att man inte hittar svar på frågor nånstans. Det är bara att rycka på axlarna och hoppas att det som funkar för andra modeller funkar för dig och din modell.

Sen får du endast använda 433 MHz telemetri, 900MHz är totalförbjudet här pga mobiltelefonnätet.

De är samtliga enkla att få till.
Bygg multicoptern.
Montera Pixhawk, koppla in GPS, Telemetri och PM.
Anslut kablage för motorer och RC.
Starta dator, installera och starta Mission Planner.
Anslut Pixhawk med USB-kabel.
Ställ in rätt COM-port och baudrate (57k).
Install firmware.
Välj firmware så laddar den ner och installerar åt dig.
Gå igenom Initial Setup och kör igenom det som finns där (kalibrera accelerometrar, RC, compass och sånt).
Kompass-kalibreringen kan vara knepig första gångerna eftersom den kan vara på undersidan av GPSen och vriden åt nåt håll så man måste tänka rätt när man väljer hur man ska kalibrera.
Klart.
Flyg.
Inget PID-joxande.
Jag har inte rört en PID sedan jag började med APM.
Sen om det uppstår något problem på vägen är det oftast att man haft lite bråttom eller så är det nåt special med den versionen av Pixhawk du hittat.
Stöter du på problem finns det ett forum på ardupilot.org. Dock gillar de inte om man köper billiga kopior som inte är ArduPilot-godkända, därför kör jag endast OK grejer men nog har jag fått svar ändå, man kan ju fråga lite luddigt för att få tips av något slag. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Wed 11 Jul 2018, 09:53 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Duger apm 2.6 för position hold och alt hold samt rth? På unmanned Tech har de apm 2.6 för drygt 60-70£ med GPS samt powermonitor. Känner inte att jag behöver telemetri


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Wed 11 Jul 2018, 10:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Duger apm 2.6 för position hold och alt hold samt rth? På unmanned Tech har de apm 2.6 för drygt 60-70£ med GPS samt powermonitor. Känner inte att jag behöver telemetri

Alla APM och Pixhawks duger för det lilla vi ska göra med våra LRS-coptrar. Så japp.
Nackdelen med APM är att om man har krångel så är det färre och färre som pysslar med de gamla versionerna av firmwares som APM klarar, dvs max 3.2.1. Dock är 3.2.1 väldigt stabil och bra och det bara funkar, förutom nu som jag hade strul med IMU-filtret, men det var bara att ändra värdet, det var en bugg/miss av de som gjorde programvaran. Men det finns vissa nyare APM som är samma sak, men stöder nyare firmwares. De har jag noll koll på. Det var väl i slutet på 2014 (eller om det var 2015) som Pixhawk kom. Den du nämner vet jag inget om. Länk?

Tilllika lite synd att köpa nya (gamla) APM-grejer när det finns en massa på Åland som snart knappt används mer. =) Men jag har alla mina i användning, fast jag inte kommer flyga många ggr med dem. Utvecklingskostnader får man kalla det. ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Wed 11 Jul 2018, 10:39 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Martin wrote:
Duger apm 2.6 för position hold och alt hold samt rth? På unmanned Tech har de apm 2.6 för drygt 60-70£ med GPS samt powermonitor. Känner inte att jag behöver telemetri

Alla APM och Pixhawks duger för det lilla vi ska göra med våra LRS-coptrar. Så japp.
Nackdelen med APM är att om man har krångel så är det färre och färre som pysslar med de gamla versionerna av firmwares som APM klarar, dvs max 3.2.1. Dock är 3.2.1 väldigt stabil och bra och det bara funkar, förutom nu som jag hade strul med IMU-filtret, men det var bara att ändra värdet, det var en bugg/miss av de som gjorde programvaran. Men det finns vissa nyare APM som är samma sak, men stöder nyare firmwares. De har jag noll koll på. Det var väl i slutet på 2014 (eller om det var 2015) som Pixhawk kom. Den du nämner vet jag inget om. Länk?

Tilllika lite synd att köpa nya (gamla) APM-grejer när det finns en massa på Åland som snart knappt används mer. =) Men jag har alla mina i användning, fast jag inte kommer flyga många ggr med dem. Utvecklingskostnader får man kalla det. ;)

Det var faktiskt 2.8 :) men den är ändå slut i lager så det hjälper inte.
https://www.unmannedtechshop.co.uk/apm2 ... pilot-kit/
Men finns det någon som säljer sitt gamla fungerande så är det mer intressant att få riktiga grejer billigare än nytt :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Wed 11 Jul 2018, 11:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Det var faktiskt 2.8 :) men den är ändå slut i lager så det hjälper inte.
https://www.unmannedtechshop.co.uk/apm2 ... pilot-kit/
Men finns det någon som säljer sitt gamla fungerande så är det mer intressant att få riktiga grejer billigare än nytt :)

APMen i länken liknar den jag har i min Reptile 500, det är en APM 2.8 av okänt fabrikat.
Men det är först när man tittar på kretskortet som man ser om det är samma.
Kringutrustningen är annorlunda på alla hemsidor så säkert är det olika APM också. =)
Skalet för APM 2.8 är samma som gamla ArduPilot 2.0.
Nya skalen för ArduPilot/3DRobotics APM 2.5 ser ut så här: https://d2t1xqejof9utc.cloudfront.net/s ... /large.png
Och ArduPilot/3DRobotics APM 2.6 ser ut så här: http://cdn.shopify.com/s/files/1/1236/1 ... 1504132801
Jag har ju ingen nytta av min DJI F550 där jag har en ArduPilot APM 2.5 med GPS och PM mm, men det är synd slakta den nu när jag fått den klar. Om inte nån vill köpa den...


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 239 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group