Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 18:30

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 239 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Next
Author Message
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Wed 11 Jul 2018, 11:27 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Ahh okej. Får avvakta lite tills du bestämt dig för att sälja apm eller om jag hittar på annat håll :)
Btw funkar ppm på apm?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Wed 11 Jul 2018, 11:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Ahh okej. Får avvakta lite tills du bestämt dig för att sälja apm eller om jag hittar på annat håll :)
Btw funkar ppm på apm?

Skulle nån köpa ramen (med infällbara landställ +motorer +ESCs +proppar +resten på den om så önskas) så skulle jag slakta och sälja APM-kitet åt dig.

PPM på APM: aldrig behövt, men googlade jag så dök det upp att folk gör så:
http://ardupilot.org/copter/_images/PPM-wiring.jpg


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Tue 04 Sep 2018, 14:41 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Okej det ser ut som jag har en holybro pixfalcon px4 på gång till denna med telemetri 433mhz.
Men eftersom radiostyrning är på 433mhz så hur kan man lösa det?
Kan man växla mellan telemetri och radiostyrning via switch?
Ska man skippa telemetri?
Ska man byta radiostyrning till 2,4ghz?
Ska man byta telemetri till 2,4ghz blåtand och ha spänningsmatning till blåtand på en switch för att stänga av telemetri?
Men att ha 2 4ghz så finns risken med störning från 1,2ghz videolänk.
Många funderingar nu...

Flyget ska ju bara användas för stigar och ev longrange.
Så telemetri kanske inte är nödvändigt än


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Tue 04 Sep 2018, 21:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skoj!
Är det nån bantad variant? Tänkte på antalet in- och utgångar tex. Brukar vara färre RC-portar, tror det är runt 12 på en fullsize, alltså utöver in- och utgångarna. Såna där portar man kopplar in gimbals, LED-moduler, avståndsmätare och sånt i.

Telemetri finns på olika frekvenser. 433 är godkänt här, inte 900. 2.4GHz går också. Jag har bägge. Men man kan också köra telemetri via RC-länken som jag kommer göra med TBS Crossfire som kör på 868MHz (godkänt). Scherrer har inte telemetri med i länken. DragonLink och ImmersionRC, minns inte. Att köra bägge på 433... mjah... kan gå om du manuellt kan ställa dem bägge? "Ska" ju gå skulle man tycka. Futaba, FrSky osv har ju egen telemetri i 2.4GHz-länken, kanske det går att använda den?

Växla? Nopp, det tror jag inte på... hur menar du? Hur ska du styra att RC-länken används när inte telemetrin används? Vad händer med failsafe när sändarens signal försvinner stup i kvarten tex?

Blåtand har väl inte räckvidd alls?

1.2GHz är förbjudet. 1.3GHz radiolänk är godkänt, om man har licens, men om man får sända video på det? Det har jag inte fått svar på från en som är medlem i ålands radioamatörsällskap. =)

Jag har ju valt att köra 433MHz RC-länk med FPV-grejerna som är på 1.3 eller 5.8 GHz.
Samt så har jag valt att köra TBS 868MHz för UAV-grejerna där jag tänkt överföra telemetrin på samma frekvens då den är inbakad i RC-länken.

Som du säger... Telemetri... vad ska du med det till? =) Vad ska man med det till? :-P Om du tex flyger med goggles så ser du ändå inte bildskärmen på datorn/mobiltelefonen/surfplattan. Vill du höra rösten som säger vad som händer? Vill du använda telemetri-loggen efteråt, eller klarar du dig med flashloggen som är mycket mer detaljerad (laddas ner efter flygning från Pixhawken). Jag brukar ha den för att det är lättare ställa in allt utan kabel. Dessutom så kan man se att man får GPS Fix osv inför flygningen. Och så är det ju lite coolt om man vill följa auto-mission från marken.

Jag har också funderat på om jag behöver telemetri till min "skogsgläntetrynare".


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Tue 04 Sep 2018, 22:02 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Det stämmer. Det är en bantad variant.
https://www.getfpv.com/holybro-pixfalco ... combo.html
Jag tror det räcker gott för mitt behov för denna quad.
Om jag har förstått det rätt så ska det gå att få en tiltfunktion till min kamera också eftersom jag bara nyttjar 4 utgångar.

Med att växla menar jag tex att om jag vill använda telemetri så ska jag kunna slå om en brytare så stänger den av mottagaren och startar telemetrilänken. Under tiden ska quaden gå in i position hold medans jag gör det jag ska med telemetrin och sedan slår om brytaren för att fortsätta med radiostyrning.
Men jag vet inte. Överväger att skippa telemetrin. Vet ju inte ens vad jag ska med det till.

Men om några dagar så har jag grejerna och då ska de monteras.
Funktioner som jag tror är viktigt för mitt bruk borde vara position hold samt alt hold.
Rth tror jag inte jag vill ha.
Vad skulle hända om den går in i failsafe i skogen och aktiverar rth?
Eller går det att få rth funktionen att följa samma rutt jag flugit?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Wed 05 Sep 2018, 19:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
APM/Pixhawks har:
- utgångar (för tex motorer och servon för styrning) finns 8 st på tex Pixhawk (Main Out)
- ingångar (RC IN)
- GPS, Telemetri, PM, USB, SPI, I2C, osv så har egna portar.
- Auxillary-portar, dvs dit man kopplar allt annat. Dessa brukar vara nästan helt bortbantade på vissa. Som just tex range finder, LED-modul, gimbal, mm. Det finns 6 såna på pixhawk, 12-14 på APM

Switch mellan telemetri och flightmode vet jag inte hur du skulle göra... fysisk switch på coptern som styrs av servo?

Skaffa en range finder så kan du använda alt hold ännu bättre. =)

Position Hold har jag faktiskt aldrig testat, bara kört Loiter. Snarlika. Jag vet ärligt talat inte skillnaden på dem, ArduPilot har bägge. Står så här nu när jag kollade: "It is similar to Loiter in that the vehicle maintains a constant location, heading, and altitude but is generally more popular because the pilot stick inputs directly control the vehicle’s lean angle providing a more “natural” feel."

RTH kan vara bra att ha för tex:
- Om du får lobat så far den hem
- Om du tappar telemetrin så far den hem
- Om du tappar RC-länken så far den hem
Vid failsafe så RTH aktiveras så stiger den upp till angiven höjd (ovanför skogen), vänder om och flyger rakt mot platsen där du sparade Home och stannar upp, sjunker ner till en bit ovanför marken, saktar ner och landar. Du kan avbryta när som.

RTH som följer samma väg tillbaks finns nog inte. Gäller ha bra noggrannhet i GPSen då. =) Normalt 2,5 m noggrannhet i horisontalled och 0,6m i vertikalled.

Ja har tänkt sätta RTH att aktiveras vid failsafe vid lobat och om jag tappar RC-länken. Telemetrin får nog tappas om jag kommer använda det. När man får kontakt så kan man ju ta över igen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Wed 05 Sep 2018, 21:10 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Jag skippar nog telemetrin helt :)
Och med rth får jag fundera på :)
Vill inte att quaden går in i rth när jag följer en stig i en skog med vegetation över quaden så den börjar lyfta och ev fastnar i en gren.
Då vill jag hellre att den landar så får jag gå efter den :)
Eller går det att programmera så man har olika failsafe på en switch i radiostyrningen?
Om radiostyrningens switch står i ett läge så landar den i failsafe, och om switchen står i andra läget så går den in i rth i failsafe.
Men en form av rangefinder vore intressant för alt hold.
Sen vore någon form av kollision avoidance intressant. Men det får bli längre fram.
Först ska den flyga som den ska med fpv


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Thu 06 Sep 2018, 18:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ska du köra firmware via Mission Planner? Övriga har jag ingen koll på vad gäller switch-funderingen.
RTL är ju ett flightmode, liksom Land.
Bägge två används också som failsafe-åtgärder.

Men, man väljer ju det i failsafe-inställningarna.
1. Vad ska hända vid lobat? Alternativen är:
- RTL om du har GPS Fix
- Land annars
2. Vad ska hända vid RC-länk-bortfall?
- Continue mission (annars RTL)
- RTL
- Land
3. Ska failsafe aktiveras vid telemetri-bortfall?

Så att ha en switch som du väljer failsafe med... tror inte det, men vad vet jag. Det kommer nya funktioner många ggr i året. =)

Du vill ha nåt typ:
Om flightmode Loiter och RC-länk tappad -> gå in i Failsafe-mode, dvs RTL
Om flightmode Position Hold och RC-länk tappad -> gå in i Failsafe-mode, dvs nåt annat, som Land i ditt fall.

Jadu.... du får fråga på ardupilot.org.

Jag hamnar ju på samma dilemma... =) Men jag tänkte hålla mig till stigar och inte flyga under grenarna. Slutar nog med att man får gå oavsett då. ;-) Du kommer ta i dem hur du än gör. :-P


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Thu 06 Sep 2018, 18:50 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Firmware blir via mission planner.
Jag tänkte börja med att lära mig systemet så det blir inte så många funktioner till att börja med.
Tanken är att bara köra loiter eller position hold till att börja med.
Rtl i failsafe låter jag nog bli och kör bara landing i failsafe.
Sen när jag lärt mig mer om arducopter så kan kag börja titta på fler funktioner


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Fri 07 Sep 2018, 15:27 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Nu har jag fått hem min pixfalcon. Passade på att uppdatera firmware till den senaste.
Har börjat montera den också. Hoppas bara att GPS antennen är tillräckligt högt upp.
Sladdarna till antennen är väldigt korta.
Höjdskillnaden är ca 2 cm mellan pixfalcon och antennen


Attachments:
20180907_152244.jpg
20180907_152244.jpg [ 241.71 KiB | Viewed 6208 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Fri 07 Sep 2018, 18:16 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Okej har stött på patrull.
När jag skulle gå igenom min pixfalcon i mission planner så lät jag den vara inkopplad ett tag och sen kopplade jag ur den ur datorn.
Senare så kopplade jag in USB igen och då tänder inte den externa brytaren och inget ljud??
Under den första tiden så kopplade jag in lipo i power modulen.
Kan jag ha bränt flightcontrollern?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Fri 07 Sep 2018, 21:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hur gör ni när ni bränner controllers på löpande band? :shock:
Vad är det för extern brytare du pratar om? Menar du den där tryckknappen för att ARMa och sånt?
Man behöver inte LiPo om man kör USB-kabel för att pula i MP.
Men det går.

Micro-USB-kablar tål ingenting. De går knappt att böja. Jag har fått livet av några under åren. Så man ska inte linda dem runt handen eller nåt sånt. De ska behandlas som spindelväv så de inte går sönder. =)

Korta kablar... är det vanliga kontakter så kan jag ha några olika längder på kablar.

Vad gäller GPS-antennen så borde den nog klara det mesta, men den tål inte Wifi-frekvenser eller om det är någon av alla 3G/4G-frekvenser den inte tål.
Det som är känsligare är kompassen som numera ofta sitter på undersidan av GPS-kortet. Vet ej vad du har för sorts puck.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Fri 07 Sep 2018, 22:42 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Hur gör ni när ni bränner controllers på löpande band? :shock:
Vad är det för extern brytare du pratar om? Menar du den där tryckknappen för att ARMa och sånt?
Man behöver inte LiPo om man kör USB-kabel för att pula i MP.
Men det går.

Micro-USB-kablar tål ingenting. De går knappt att böja. Jag har fått livet av några under åren. Så man ska inte linda dem runt handen eller nåt sånt. De ska behandlas som spindelväv så de inte går sönder. =)

Korta kablar... är det vanliga kontakter så kan jag ha några olika längder på kablar.

Vad gäller GPS-antennen så borde den nog klara det mesta, men den tål inte Wifi-frekvenser eller om det är någon av alla 3G/4G-frekvenser den inte tål.
Det som är känsligare är kompassen som numera ofta sitter på undersidan av GPS-kortet. Vet ej vad du har för sorts puck.

Ja det skulle jag också vilja veta. Nu fungerade den före jag satte i lipo i power modulen.
När jag sätter i power modulen så lyser pwr dioden. Men arm switchen lyser inte och inget ljud.
USB fungerade ju först för att uppdatera firmware och lite små inställningar och kalibrering av kompass och gyron.
Det verkar ju inte vara bättre än en bränd flightcontroller:/
Börjar tröttna på det här. Vad gör jag för fel?
Nu köpte jag ju ändå en kontroller som finns beskriven på arducopters sida och borde vara en "plugg and play" lösning.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sat 08 Sep 2018, 10:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Ja det skulle jag också vilja veta. Nu fungerade den före jag satte i lipo i power modulen.
När jag sätter i power modulen så lyser pwr dioden. Men arm switchen lyser inte och inget ljud.
USB fungerade ju först för att uppdatera firmware och lite små inställningar och kalibrering av kompass och gyron.
Det verkar ju inte vara bättre än en bränd flightcontroller:/
Börjar tröttna på det här. Vad gör jag för fel?
Nu köpte jag ju ändå en kontroller som finns beskriven på arducopters sida och borde vara en "plugg and play" lösning.

ARM-switchen... ska inte den blinka tills man håller in den för att ARMa? Sen lyser den. Eller minns jag fel?
Hur har du kopplat PM? Plus och minus från ack till PM, sen vidare till PDB. Och så är det väl en 4- eller 6-pins kabel mellan PM och Pix?
Jag känner inte till Pix-modellen. Men det kan på vissa finnas jumpers beroende på hur du matar saker och ting. Tex en jumper som ansluter PM-matningen till railen då den kan matas med en backup-BEC ifall PM går slut. Men de får man inte koppla ihop. Använder du en UBEC till nåt? PM får endast mata Pix + GPS + RC-mottagare + diverse smått som inte drar ström som hör till Pix-paketet. Inte servon och sånt, då lägger PM av. Mät vad du har för spänning på PM. Använd en laddad ack.
Slött när det blir sånt där...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sat 08 Sep 2018, 10:42 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Jo den ska ju blinka.
Nu när jag tänker efter så satte jag i tilt servot. Kan det vara det som brände flightcontroller?
Jag körde på power modulen direkt mot lipokabeln på pdb.
Pdbn är i ramen och pm lödd parallellt med pdbn.
Men det är väl det att jag kopplade servot rakt av utan att ta ut plus och jordsladd ur kontakten och satte på separat ubec.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sat 08 Sep 2018, 10:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kan nog va PM som farit jo. Du kan ju mäta vad det kommer för spänning på flerledarkabeln från PM.
Ska du köra 4S så har jag några PMs till övers.
Vissa PM är billiga och helt värdelösa, de saknar kondensatorn som skyddar och håller spänningen jämn tex.
Ibland saknar de helt och hållet komponenterna för att PM ska ge ut en jämn spänning, vet ej varför man behöver en sån, de krånglar oftast hela tiden med brownouts och sånt.
Vissa är inte ens kalibrerade så du får dem aldrig att visa rätt spänningar och ström, men det har många problem med hur som helst. Mauch klarar det.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sun 09 Sep 2018, 14:06 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Kan nog va PM som farit jo. Du kan ju mäta vad det kommer för spänning på flerledarkabeln från PM.
Ska du köra 4S så har jag några PMs till övers.
Vissa PM är billiga och helt värdelösa, de saknar kondensatorn som skyddar och håller spänningen jämn tex.
Ibland saknar de helt och hållet komponenterna för att PM ska ge ut en jämn spänning, vet ej varför man behöver en sån, de krånglar oftast hela tiden med brownouts och sånt.
Vissa är inte ens kalibrerade så du får dem aldrig att visa rätt spänningar och ström, men det har många problem med hur som helst. Mauch klarar det.

Jag får testa och mäta. Men samtidigt startar ju GPS antennen och en grön pwr diod lyser när jag kopplar lipo på pm.
Däremot så startar ju inte flightcontroller.
Tyvärr har pixfalcon en egen kontakt. Lite mindre än vanlig pixhawk


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sun 09 Sep 2018, 17:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Finns inget "vanlig Pixhawk" ;-) men de "jag" är van med så anser jag vara vanliga i min värld. :-P
Vilken kontaktstandard? https://www.rcgroups.com/forums/showatt ... id=8876632
Har du telemetri? Du behöver inte kabeln efter du laddat in firmware, förutom när du ska ladda ur dataflash-logs.
Om PM farit ska inte GPS lysa upp.
Är det när du ansluter USB-kabeln ENDAST som det inte funkar?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sun 09 Sep 2018, 18:17 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Finns inget "vanlig Pixhawk" ;-) men de "jag" är van med så anser jag vara vanliga i min värld. :-P
Vilken kontaktstandard? https://www.rcgroups.com/forums/showatt ... id=8876632
Har du telemetri? Du behöver inte kabeln efter du laddat in firmware, förutom när du ska ladda ur dataflash-logs.
Om PM farit ska inte GPS lysa upp.
Är det när du ansluter USB-kabeln ENDAST som det inte funkar?

När jag enbart ansluter USB händer inget.
När jag enbart ansluter om lyser GPS upp och en grön pwr diod på fc. Men ingen annan diod lyser upp på fc då


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sun 09 Sep 2018, 19:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Så stendött med USB-kabel endast (ej LiPo).
Och "hälften" lyser/funkar när du endast ansluter LiPo?
Skillnad om du ansluter både USB-kabel och LiPo? (man ska ju kunna göra det, iaf på de jag har).

Om du ansluter med endast USB-kabel, reagerar datorn på att något ansluts?
Om den gör det... avinstallera drivern i datorn, anslut på nytt, hittar den då och installerar på nytt, eller händer inget?

Testa annan USB-port. Annan kabel.

Något glappt på korten?
Statisk elektricitet?
Någon lös sladd som kommit åt där den inte ska?
Är FCn kapslad?

Bild?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 239 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group