Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 15:04

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 239 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Next
Author Message
 Post subject: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sun 11 May 2014, 11:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
DJI F450 - FC-testplattform

Nästa projekt blir att APM-bestycka en quad för att testa mer av UAV/UAS, samt även FPV, mm.
APM är det som ska testas alltså. Kanske blir en bättre smidigare enklare Search & Rescue-plattform?
Har pynjat lite med APM senare tiden men nu har jag en egen så nu blir det mer. =)

QUADROCOPTER
Ram - Min DJI FlameWheel F450 original-ram (den med batlegs)
Motorer - 4 st DJI 2212/920kV
ESCs - 4 st DJI 30A Opto
Propellrar - 4 st APC 9x4.7 (2st CCW och 2st CW)
UBEC - Castle Creations CC-BEC 10A Max
Ack - 3S 2200mAh 30C LiPo

STYRKORT
FC (Flight Controller) - 3DRobotics ArduPilot APM 2.6
GPS - 3DRobotics uBlox GPS med Kompass samt GPS Mast
Power Module - 3DRobotics APM Power Module med XT60
Telemetri - 3DRobotics 433MHz Telemetry Radio Set
Power Distribution - 3DRobotics Quadcopter Power Distribution Board med Deans
Dator - Nån bärbar dator för fältbruk med Windows (XP/Win7/Win8) för att köra Mission Planner
Program - Mission Planner

RC
Sändare - Futaba T10CP 2.4GHz
Mottagare - Futaba R617FS 2.4GHz

Nedan en bild på APM-grejerna som dök upp.

Attachment:
IMG_6253.JPG
IMG_6253.JPG [ 106.59 KiB | Viewed 14152 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: APM-Quad
PostPosted: Sun 11 May 2014, 21:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
En film som visar hur bra en APM kan vara i en DJI F450 :-D

Obs! APM har 3-axligt gyro men kan även läsa av rörerelsen i alla leder, vektorn.
Dessutom har den GPS och så har den även kompass. Allt det där gör att den blir fast i luften om man fått in inställningarna rätt.
Undras om jag lyckas...

En udda film som kan va lite tråkig att se på i längden. ;-)



Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Tue 27 May 2014, 22:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har uppdaterat första inlägget med lite grundinfo om quaden samt styrsystemet, egentligen allt som ska ingå.
Quaden står på ett mekbord nu och i helgen borde APMen vara monterad på plats och redo för setup och en massa skoj. :-D

Ska komplettera tråden med info om de olika delarna (Quad-info finns i dess byggtråd, här blir det om APM).
Quaden är färdigbyggd i sig och flugits 20-30 flygningar och flyger bra.

Ska sedan komplettera tråden med info om hur den ska monteras och anslutas.
Och förstås hur den ska ställas in samt hur det ska gå till med programmet Mission Planner.
Kanske nån får lust skaffa liknande, då kan det vara bra ha lite nerskrivet. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Tue 27 May 2014, 23:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Ska bli roligt att följa tråden.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Wed 28 May 2014, 19:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Stor esc 920kv - ESC - 4 st DJI 2212/920kV
Ny motor opto - Motorer - 4 st DJI 30A Opto

:D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Wed 28 May 2014, 20:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Stor esc 920kv - ESC - 4 st DJI 2212/920kV
Ny motor opto - Motorer - 4 st DJI 30A Opto

:D

Haha! Tur att nån har koll. Frågan är om jag är lämplig person för detta. ;-)

Nu har jag i alla fall frigjort quaden så nu är KK2an väck och allt annat som inte ska vara med.
Se bild nedan. Nästa steg är att montera grejerna (läsa på lite före så jag vet exakt vad jag gör, intressanta grejer).

Attachment:
IMG_6273a.JPG
IMG_6273a.JPG [ 83.24 KiB | Viewed 14101 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Wed 28 May 2014, 20:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Hur lång flygtid fick du med 3S 2200mAh ackarna?

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Wed 28 May 2014, 20:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Hur lång flygtid fick du med 3S 2200mAh ackarna?

Hade timern på 10 minuter och nån gång flög jag lite längre, cellspänningen som lägst 3.7V efter flygning, obelastad.
Tidigare när det var kallt så var det närmare 6 minuter.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Thu 29 May 2014, 10:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Vad är fördelen med att använda en opto esc som du har på den här quaden.
Ta bort störningar är ju en opto esc bra på men mera då ......

En nackdel är att opto esc inte har strömförsörjning till prylarna eller finns det med ubec också.

Köra opto eller inte opto vad välja?

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Thu 29 May 2014, 21:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Vad är fördelen med att använda en opto esc som du har på den här quaden.
Ta bort störningar är ju en opto esc bra på men mera då ......

En nackdel är att opto esc inte har strömförsörjning till prylarna eller finns det med ubec också.

Köra opto eller inte opto vad välja?

Bra frågor. Jag har dock fyra Opto-ESCs. ;-)
Jag har UBEC på denna quad för att driva allt annat.

Har man opto-ESCs så har de ingen BEC. Dvs man måste ha en UBEC.
Har man ESCs med BEC så använder man endast en BEC eller fler beroende på utrustning.
Dvs de andra kopplar man bort utgående plus på.

Såå... andra fördelar med OPTO... de belastas lika... man kan välja vilken UBEC man vill... oftast räcker inte en BEC till att mata allt (mottagare, styrkort går bra, men inte tex servon till gimbal. Då kan man dra en annan BEC till dem, eller splitta ännu mer. Mer kommer jag inte på nu.

Jag ville ha DJIs ESCs till denna quad, de var OPTO, så det va därför det blev dem till denna quad.

Det är väl de switchade BECarnas om stör. Och tror att det var de som inte fick kopplas tillsamamns med andra switchade BECs.

Men visst, störningar vill man inte ha, då är OPTO bra. Kom ihåg tvinna alla kablar.

Att kapa pluskabeln på en ESC med BEC gör ingen nytta mot störningarna, en OPTO saknar helt enkelt en BEC (den som stör).

Opto står för att något jox inne i ESCen är optiskt åtskild, dvs inte galvaniskt. Men exakt vad, det har jag ingen aning om.

Med tanke på hur het den stackars ESCen blir som jag använder BECen på (inte denna quad) så har jag gärna opto-ESCs.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Sun 08 Jun 2014, 09:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Då var den färdigbyggd!
Min drönare... :roll: Vad tycker ni jag borde göra med denna då?
Eftersom man kan skicka iväg den helt autonomt (starta, flyga, landa) så tänkte jag fundera ut nåt bra man kunde hitta på med den.
Tänkte testa lite olika grejer... men är gärna öppen för idéer.
- Flyga efter rutt (för test, vilket jag redan bekantat mig med sedan tidigare projekt)
- Flygfota rakt uppifrån (dels skicka iväg den för att ta ett flygfoto och komma tillbaks)
- Flygfota rakt uppifrån (och dels fota enligt grid för "ortofotografering")
- Flygfota "mäklarfoton", dvs GPS-låsa den för att sedan ta en bild via FPV med en kamera i en styrbar gimbal.
- Låta drönaren följa en bana medans jag FPV-styr en direktlänkad videokamera som hänger under, typ search & rescue (spelar också in samtidigt).
- Denna är bara en liten quad, så den orkar inte flytta pizzor.
- Mer?

Återstår:
- Byta proppar (dom ska va hela sägs det)
- Numrera om (i fall ni sett lapparna)
- Har redan program installerat på en bärbar dator som jag använt till andra APMs, men ska få igång telemetrin till min quad.
- Ställa in APM och kalibrera allt
- Testflygning 1 = RC-flyga
- Har funderat på skaffa en Canon A2300 för fotografering, billig och enkel och används av folk i drönare.
- Borde egentligen försöka få mer flygtid med en till ack/större ack. Den flög drygt 10 minuter förut (men då var det med 40% throttle som gräns).

Ser ut så här idag:

Attachment:
IMG_6281.JPG
IMG_6281.JPG [ 104.85 KiB | Viewed 14058 times ]

Attachment:
IMG_6282.JPG
IMG_6282.JPG [ 102.02 KiB | Viewed 14058 times ]

Attachment:
IMG_6283.JPG
IMG_6283.JPG [ 106.59 KiB | Viewed 14058 times ]

Attachment:
IMG_6284.JPG
IMG_6284.JPG [ 105.07 KiB | Viewed 14058 times ]

Attachment:
IMG_6285.JPG
IMG_6285.JPG [ 115.28 KiB | Viewed 14058 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Mon 09 Jun 2014, 23:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Info om APM 2.6 styrkortet, eller flight controllern (FC) och dess kringutrustning...
Min egen förklaring för att ge den som läser detta lite bättre hum om vad det handlar om.

Tillverkare är 3DRobotics ( http://www.3drobotics.com ).
Det har funnits tidigare versioner, 2.5, 2.0 och säkert fler versioner och varianter.
Det stora nya med 2.6 är att kompassen är utflyttad och sitter numera i den externa GPSen.
APM används till flyg, helikoptrar, multikoptrar, bilar och båtar (då heter de olika saker och
speciellt när man börjar blanda in FirmWares osv).
Denna APM verkar ha lite olika namn, men det finns kopior. Min är äkta från 3DRobotics.
Finns nån tidigare version som det står Ardupilot på också.

Nya Pixhawk då?
Efterföljare och ersättare är Pixhawk, men den var inte så stabil när jag bestämde mig för denna.
Dessutom har jag en del vana av APM sedan tidigare.

Man kan ansluta grejer till denna APM också:
- Ovan nämnd GPS med inbyggd kompass som kan monteras på en liten mast
- Telemetri (för att upprätta trådlös länk till en bärbar dator)
- Power Module (för matningsspänningen samt övervakning av spänning, ström etc)
- Olika givare som tex avståndsmätare, airspeedsensor, osv
- Power Distribution Board (PDB), dit man ansluter ESCs, bla för quad och hexa
- Servon för gimbal
- Osv


De grejer jag har skaffat är (samt lite mer info om dem)...

APM 2.6
https://store.3drobotics.com/products/apm-2-6-kit-1
Komplett Open Source AutoPilot-system som man kan använda för att göra nästan vad som helst i RC-väg till något självgående. Stöder waypoints så man kan lägga upp avancerade rutter. Behöver en GPS-enhet (se nedan) för autonom användning. Den är Arduino-kompatibel. Den har 3-axligt gyro, accelerometer och barometer (Measurement Specialties MS5611-01BA03). Loggar på ett 4MB dataflash. Använder Invensense's 6 DoF Accelerometer/Gyro MPU-6000. Använder Atmel's processor ATMEGA2560 och ATMEGA32U-2s
Attachment:
apm.jpg
apm.jpg [ 33.7 KiB | Viewed 14036 times ]



GPS-kompass (och jag har även masten)
https://store.3drobotics.com/products/3 ... th-compass
Digitial kompass (HMC5883L). GPSen har större antenn (25x25mm keramisk patch-antenn) än många andra GPSer, därav dess noggrannhet. Den har även ett uppladdningsbart 3V Litium-batteri för förvärmning/backup. Ansluts till APM med två kablar, en för I2C (kompassen antar jag, eller om det har att göra med EEPROM-lagringen) och en för GPS. GPSen använder en ublox LEA-6H modul, 5 Hz uppdateringsfrekvens, LNA- och SAW-filter, Low noise 3.3V-spänningsregulator, I2C EEPROM (configuration storage), Power och Fix LEDs. Den ska placeras så långt bort från batteri, ESCar och motorer som möjlig för att komma bort från magnetiska störningar. Kompassen är känslig mot störningar. I riktiga flyg har man en deviationstabell som översätter de felaktiga kompassvärdena till geografiskt rätta.
Attachment:
gps.jpg
gps.jpg [ 17.83 KiB | Viewed 14036 times ]



Telemetri 433MHz
https://store.3drobotics.com/products/3dr-radio
En modul på multicoptern (ansluten till APM) och en på marken (ansluten till en bärbar dator). Finns 915MHz och 433MHz överföringsfrekvenser. 915 är olagligt här, antar att det beror på att 4G-nätet är på samma? Med telemetri kan man övervaka allt som händer och även styra, live, mer om det senare. Kan även användas till surfplattor. Den använder 100 mW ställbar sändareffekt, -117 dBm mottagarkänsliget, baserad på HopeRF’s HM-TRP modul, 2-vägs full-duplex kommunikation genom adaptiv TDM, UART interface, Transparent seriell anslutning, MAVLink protocol framing, Frequency Hopping Spread Spectrum (FHSS), upp till 25% felkorrigering för bitöverföringen, Open-source SIK Firmware, allt ställbart via Mission Planner (programvaran i datorn) och APM Planner (en nyare sort/version jag inte ska använda nu). Matas med 3.7-6 VDC. Sändarström 100 mA vid 20 dBm och mottagarström 25 mA. 3,3V UART seriellt interface.
Attachment:
telemetri.jpg
telemetri.jpg [ 37.08 KiB | Viewed 14036 times ]



Power Module
https://store.3drobotics.com/products/a ... connectors
Anslut acken till denna. Denna ansluts sedan till PDM (se nedan) eller direkt till ESCarna. Denna spänningsregulator (samt fler funktioner) ser till att APM och kringutrustningen (inte motorer, ESCs och servon) får en stabil spänning från en switchad spänningsregulator som ger ut 5.3V (max 2,25A) från max 4S LiPos. XT60-kontakter är det som gäller. Max 18V in, klarar av att mäta max 90A. Ansluts med en kabel till APM (den som matar mottagare, APM, GPS, osv).
Attachment:
pm.jpeg
pm.jpeg [ 7.84 KiB | Viewed 14036 times ]



Power Distribution Board (PDB)
https://store.3drobotics.com/products/q ... on-board-1
Finns för quad och för hexa. Jag kommer dock inte att använda min eftersom min quad redan var förberedd. Den distriuberar helt enkelt spänningen från acken till ESCarna samt att alla ESCs signalkablar ansluts till denna. Vidare ansluter man PDB till APM.
Attachment:
pdb.jpg
pdb.jpg [ 29.23 KiB | Viewed 14036 times ]



Nu är det så långt kommet i projektet att allt är införskaffat, quaden är byggd och allt är anslutet.
Nu återstår att rabbla upp begrepp och benämningar kring detta ämne, för APM är allt annat än oluddigt.
Ska dessutom ansluta allt och få till nåt av det hela. =) Konfiguration!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Fri 20 Jun 2014, 09:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
What's next?

UBEC eller inte?
Quaden var ju klarbyggd så det var bara att fortsätta. Behövde inte UBECen mer eftersom APM
har egen Power Module (PM). Så som det är nu i alla fall. Ska jag ha servon till en gimbal så
behöver jag UBEC, så den får väl vara kvar som balansvikt. =) APM och Futaba-mottagare får
ström från egen anslutning till PM och ESCarna får ström från huvudutgången på PM (se bild på
PM ovan, den med gula kontakterna).

Vilken arm är vilken?
Jag googlade fram en bild som visar vilken arm som är numrerad vad och vilken rotation propellrarna
ska ha och märkte armar och propellrar därefter så slipper man fundera på det fler gånger.
Propellrarna ska skruvas bort när man ställer in APM.

Dator
Behöver ju en bärbar dator för fältet så att man via telemetrin kan styra och övervaka allt. Skaffade
en smidig bärbar (HP nc4400) enkom för ändamålet med 4h batteritid (hårddiskarna igång och full
belysning), 12,1" skärm, Core2Duo 1.8GHz, etc. Lagom släpbart. =)

Programvara?
Laddade ned senaste Mission Planner'n som är programmet man använder för att uppgradera Firmware,
konfigurera multikoptern (eller vad man nu har), ställa in rutter, följa med hela förloppet under flygning
och mycket mycket mer.

Anslutning
Startade Mission Planner, anslöt USB-kabeln till dator och till APM (Obs, APM får ström från datorn så
quadens ack behöver inte anslutas), laddade upp firmware för multicopter till APM (måste göras via
kabel) och sen var det bara att klicka på Connect. I stort sett.

Sändarinställningar
Dvs RC-sändaren, i mitt fall Futaba T10CP. Valde nytt modell-minne, modelltyp flygplan (inte helikopter
som man skulle kunna tro), kollade att jag hade bind'at sändare till mottagare. Kollade att jag hade rätt
kanal på rätt ställe, dvs 1 = Aileron, 2 = Elevator, 3 = Throttle, 4 = Rudder och 5 = kanal för Flight Modes
(används 6 st sådana).

Telemetri
Använde ju USB-kabel för att ladda upp firmware. Men denna tingest har även telemetri (se inlägg ovan).
Dvs en trådlös länk mellan bärbara datorn och multicoptern. Pluggar i ena radiodelen (de är lika) i
USB-porten på datorn och den andra ansluts till telemetri-porten på APM. I Mission Planner kunde man
sedan välja rätt COM-port och bitrate och klicka på Connect. Done! Trådlöst kontakt established. =)
Hur coolt som helst.


Setup!
I runda slängar...

Frame Type
Valde vilken typ av multicopter jag hade (kryss eller X i mitt fall).
Attachment:
a.JPG
a.JPG [ 67.41 KiB | Viewed 14013 times ]


Sändarsetup
Dags se att spakrörelser går åt rätt håll (reversera annars) samt att rätt switch används på rätt kanal (5an).
Attachment:
b.JPG
b.JPG [ 49.9 KiB | Viewed 14013 times ]


Compass
Valde sedan att jag har en extern GPS-mottagare med inbyggd kompass (inte den som är vald på bilden).
Attachment:
c.JPG
c.JPG [ 68.17 KiB | Viewed 14013 times ]


Flight Modes
Försökte förstå mig på hur man skulle programmera sändaren i många timmar för att få ut 6 lägen på en
kanal utgående från två switchar. Detta var det absolut svåraste jag nånsin vart med om gällande RC-sändare.
Jag gav upp och sökte på YouTube-filmer. Testade några virriga förslag och till slut fick jag det att funka,
kan beskriva det sen så har jag det antecknat (det gick i alla fall ut på att mixa en två-vägsswitch med en
tre-vägsswitch med en kanal för att med de switch-lägeskombinationerna få ut 6 olika lägen på kanal 5.
Fattar fortfarande inte vad jag gjort (det var 2 i natt så jag är föga förvånad).
Lägena är tex Stabilize (den håller farkosten plan), RTL (Return To Launch, den kommer hem och landar),
Auto (den flyger efter rutten), Loiter (uppehåller sig på ett ställe, som tex när den är klar, eller om man vill
gå och vattna gräset), mfl (finns ett drös olika att välja mellan).
Attachment:
d.JPG
d.JPG [ 58.33 KiB | Viewed 14013 times ]


Kalibrering
Man kan kalibrera accelerometrarna genom en guide, dvs placera quaden i olika givna positioner och bekräfta
lägena. Sen vet quaden hur den lutar och rör sig. Dessutom skulle kompassen kalibreras. I föregående version
av Mission Planner så var det aaningen jobbigt. YouTube-filmer visade hur folk "dansade" för att få kompassen
inställd rätt genom att rotera multicoptern på olika sätt inom 60 sekunder (tänk er ett större flyg, det var inte
såå smidigt). Men, i nya Mission Planner så får man en grafisk sfär med XYZ.-axlar som roterar och man blir
tillsagd att göra si och så. Hur enkelt som helst!


Flight Data
Det är ett läge i Mission Plannern där man ser en karta och ett horisongyro samt lite valbara värden. Här kan
man se vad som händer när multicoptern rör sig och följa rutterna man lagt upp (kommer mer om det senare).
Attachment:
e.JPG
e.JPG [ 137.95 KiB | Viewed 14013 times ]


Här är allt uppkopplat.
Attachment:
IMG_6290.JPG
IMG_6290.JPG [ 101.5 KiB | Viewed 14013 times ]


Disarmed / Armed
För att testa att motorerna går åt rätt håll så kunde man göra det nu. Disarmed = avaktiverad. Håller man ner
vänster spak till höger så armar man, håll åt vänster för disarm. Allt verkar funka... ska läsa på lite och så
närmar det sig premiär (RC-flyga först). :mrgreen:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Fri 20 Jun 2014, 10:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kompletterar med six-mode-inställningen på min Futaba T10CP:

- Switch C till Channel 5.
- Endpoints på Channel 5 till 47/47
- Mix 1: Master Offset, Slave Channel 5, SW = Switch D, Position Down, Mix OFF och Rate -50%.
- Done! Nu kan jag ställa 6 olika lägen med två switchar på kanal 5.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Wed 25 Jun 2014, 19:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kompletterar med Flight Modes-inställningen så har jag den online var jag än är.

Switch C - Switch D - Flight Mode
Fram - Fram - Stabilize
Mitten - Fram - Acrobatic
Emot - Fram - Altitude Hold
Fram - Emot - Auto
Mitten - Emot - Loiter
Emot - Emot - RTL

Kommer förklaringar på de olika flight modes som finns.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Thu 26 Jun 2014, 23:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fortsättning...

Röst
Man kan aktivera en röst som berättar vad man gör samt ger varningar. Smidigt.
Men han snackar dålig engelska. Som tex "Bad GPS Pos" Pos är alltså Position.
Så uttalas det typ "Bääd Djipiis Poous". Men man lär sig. =)

Motor varvade långsamt vid arm
När jag armade quaden så drog alla motorer igång på väldigt lågt varvtal.
Klart störande. Men tydligen va det en indikation på "nu är fanskapet igång!".
Jag stängde av det (Motors always spin when armed -> Do not spin).

ESC-kalibrering
Hade inte gjort denna, men den gjorde nu så här:
- Inga propellrar
- Ingen USB-kabel eller "connection"
- Sändare på och fullgas
- Koppla i acken till quaden och se de tre LEDarna blinka i ordning och lyssna på att ESCasrna gått i programmerings-mode
- Dra ur acken (med fullgasläget kvar) och nu är APM i ESC-kalibreringsläget.
- Koppla in acken igen, fortfarande med fullgas
- Lyssna på att den bekräftat fullgasläget och dra ner till noll gas.
- Lyssna igen för bekräftelse.
- Testa varva lite och dra ner spaken i botten igen (noll gas).
- Dra ur acken, klart!

Återstår lite frågetecken och en jädra massa parametrar. Försöker komma så långt
att jag har den RC-flygklar. =) Sen blir det att testa de olika flight modes som finns,
en efter en. Sen börjar det roliga! :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Sat 05 Jul 2014, 15:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
APM-quaden flugen!

Hade laptopen med till fältet, drog igång den, startade Mission Planner, kopplade i
USB-telemetri-grejjan i datorn, startade RC-sändaren, anslöt acken till quaden,
väntade... klickade Connect och vips så va allt igång! =)

Man måste Arm'a för att flytta Home-position. Sen kolla att kompass och gyro
arbetar rätt. Och så satte jag quaden på marken och testade att allt drog åt
samma rätt håll. Jajjamensan. Skulle provflyga i Flight Mode Stablize. Men jonä.
Någon stabilisering hade den absolut inte!? Det var renodlad manuell flygning,
assvårt. Längre än så kom jag inte. Slött...

Sen började den korkade rösta säga om och om igen något som lät som
"Warning, go/low altitude one/zero". Ewhat?!

Blir att pynja vidare... utan stabilize-mode är den duktigt svår att flyga.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Thu 28 Aug 2014, 18:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Blir att pynja vidare... utan stabilize-mode är den duktigt svår att flyga.

Ja det vart ju en paus med denna, men har nog hållit på med APM för det, men inte på min F450. ;-)
Blir SkyWalkern klar före helgen så är denna quad på bordet i helgen och flygklar före helgens slut.
Ingen annan som velat prova på APM? Finns mycket möjligheter och måånga som håller på med den.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Sat 20 Sep 2014, 15:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Auto-flugen!!!

Denna flög som en kratta förut och då hade jag till och med samma setup, samma inställningar
och samma värden för just DJI F450 med DJI 920kV-motorer och samma proppar samt APM 2.6
osv osv. Nu hade jag laddat in allt på nytt och istället utgått från APM standard-värden och
därifrån fixat till så det skulle bli rätt. Och tjosan det blev det! Den flög riktigt bra. :-D Testflög
3 ackar idag. Testade en massa FlightModes. Jag körde även ny accelerometer-kalibrering samt
kompass-kalibrering. Dubbelkollade allt. Och avslutade med auto-flygning efter waypoints.
Skojsigt värre!

Stabilize - Dvs den håller sig plan men driver av vinden. Inställd att banka max 45 grader, annars fritt. Flög finfint.
Loiter - Dvs den håller sig på sin GPS-punkt och höjd, funkade bra, men inte lika bra som ZeroTech.
Position Hold - Den vet jag inte vad man har till för, funkade som Loiter men inte lika bra!?
Altitude Hold - Den håller höjden medans jag flyger hit och dit. Verkade som att när man slutar flyga så återgår den till rätt höjd, lite opraktiskt?!
Return To Launch - Är man under en viss höjd så stiger den till en bestämd höjd, flyger mot Launch-platsen, sjunker ner och landar. Kanon!
Land - Man slår om till Land och då sjunker den sakta tills den landat. Fint funka det.
Loiter med Simple Mode - Dvs hur quaden än är vriden så styr jag den alltid utgående från startplatsen, norrut är norrut, väst är väst osv, fast quaden hade nosen åt vilket håll som helst.
Loiter med Super Simple Mode - Drar jag spaken emot mig så kommer den emot mig, hur den än är vriden och var den än är jämfört med startplatsen. Håller jag höger så cirklar den runt mig åt höger. Coolt!
Auto - Lade in en bunt waypoints och lät den flyga efter dem på 20m höjd och hålla varje position 3 sekunder. Den flög framåt alltid. Funkade sjukt bra!

Busflög lite sen och allt är helt hem. Nöjd och nu hamnar den väl bland de andra flygklara grejerna. ;-)
Flygtiden är dock bara 6 minuter med 3S 2200 30C GensAce, sen är spänningen nere på 3,75V, ska se
sen vad det blir när man laddat i ackarna. Hade en svart jacka som jag täckte över mig och datorn med
för att se bilden bättre på fältet, funkade skitfint! :-D

Nästa steg?
- Kolla i vilket läge man hovrar (ska ju hovra på halvspak).
- Testa större 3S-ackar (4000mAh 3S 25C) men då kanske vikten blir för stor och man borde minska propparna från 9" till 8".
- Fortsätta testa nåt skoj med APM förstås.

Attachment:
IMG_0199.JPG
IMG_0199.JPG [ 76.48 KiB | Viewed 13716 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - APM 2.6
PostPosted: Sun 21 Sep 2014, 12:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Google Earth-bild

APMen loggar en massa och man kan få ut allt från den. Massor med kurvor
(i Mission Planner, programmet man använder) och alla dess värden.
Så om nåt går vajs så lär man nog få veta varför. ;-)
Nedan en bild från Autoflygningen "jag" gjorde.

Orange = Stabilize, dvs jag RC-flyger
Gul = Loiter, dvs jag slog om till GPS-lock så den hovrade på stället
Grön = Auto, dvs jag slog om till Auto och då följer den rutten via de Waypoints jag lade upp
Blå = Loiter, dvs när den flugit klart så slog jag om till Loiter och landade

Stora rosa kurvan är höjden på enbart gröna auto-flygningen (som skulle utföras på 30m höjd).
Man ser att den går lite upp och ner. Beror säkert på nåt... som att det blåste och det gjorde
det svårare för barometern. Eller att den är inställd på att reagera lite långsammare för mjukare
flygning, vet ej. Ska kollas upp. I och för sig hade APMen bara 8-9 satelliter med på rutten
så det kan vara det som gör det lite inexakt. Flög senare med 12 satelliter, då var även Loiter
bättre. Kul kul i alla fall. ;-)

Attachment:
DJI450_Djaken_Auto1_20sep2014.JPG
DJI450_Djaken_Auto1_20sep2014.JPG [ 160.12 KiB | Viewed 13695 times ]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 239 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group