Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 20:09

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 
Author Message
 Post subject: NERPLOCKAD - MickeM's DJI FlameWheel F450 II Bat
PostPosted: Mon 05 Aug 2013, 14:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM's DJI FlameWheel F450 II Bat

Hade ju nästan glömt, blev lite snopen när det låg ett paket i postlådan idag. :-D
Packade upp, skruvade temporärt ihop och fotade. Så långt kommet är detta projekt.
Det kom med 4 st trollspön också!? Ska väl sticka ut nånstans på armarna för att skydda
mot tippskador?

SETUP
Ram: DJI FlameWheel F450
Ben: BatLegs
Kamerahållare: BatWing
Kamera: GoPro Hero HD
Motorer: 4st DJI 2212 920kV
ESC: 4st som jag ej köpt än
UBEC: Måste ha en om OPTO-ESCs
FC: KK2 V1.6
3S-Propellrar: 4st 10x4.5 (2st CW och 2st CCW)
4S-Propellrar: 4st 8x4.5 (2st CW och 2st CCW)
Ack: 3S 2200 LiPo
Mottagare: Futaba R617FS

TODO
1 - Ta hem 4st 30A ESC, DJI eller HK (om nån ska ha nåt från HobbyKing så vet jag vilka jag ska ha)
2 - Bygga klar i enkelt utförande, testflyga och ställa in KK2
3 - Ta hem några 4S-ackar av lämplig storlek, eller köpa beg av nån på Åland?
4 - Montera på GoPro (BatWing samt BatLegs) och filma lite
5 - Montera på videosändare för FPV och FPV-flyga lite
6 - Prova hänga på min gyroservostyrda gimbal för GoPro
7 - Sen då? Sälja? Ha i bilen? Utveckla? Naza? Har ju en till DJI F450 så jag lär ju inte behöva två med samma ändamål...

Attachment:
IMG_5898.JPG
IMG_5898.JPG [ 134.25 KiB | Viewed 9808 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI FlameWheel F450 II
PostPosted: Mon 19 Aug 2013, 20:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
4st DJI 30A Esc på väg. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI FlameWheel F450 II
PostPosted: Sat 31 Aug 2013, 18:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nästan klar!

Det går fortare få IIan klar före Ian. :-D

Det dök upp 4st DJI 30A OPTO ESCs efter nån dag. =)
Och så lödde jag dit dem, monterade allt och nu ser den
ut enligt bilderna nedan. Återstår:

- Kolla att de fyra OPTO-ESCarna verkligen int ger ut +spänning på röda kablarna.
- Fundera ut hur jag ska få fast 3S 2200-acken
- Balansera
- Kalibrerara ESCs (det finns inget sådant menyval i KK2 V1.6!?)
- Uppgradera KK2 från 1.2 till 1.6
- Ställa in KK2 och sändare
- Fästa propellrarna
- Flyga!

Attachment:
IMG_5933.JPG
IMG_5933.JPG [ 67.51 KiB | Viewed 9643 times ]

Attachment:
IMG_5936.JPG
IMG_5936.JPG [ 88.85 KiB | Viewed 9643 times ]

Attachment:
IMG_5937.JPG
IMG_5937.JPG [ 102.61 KiB | Viewed 9643 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI FlameWheel F450 II
PostPosted: Sat 31 Aug 2013, 23:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lite mer fixat...

Har kollat att de fyra OPTO-ESCarna verkligen int ger ut +spänning på röda kablarna. Och det gör dom inte.

Kalibrerara ESCs är gjort.
Denna KK2 har version 1.2 och den kommer få 1.6.
Med version 1.2 kan man gå in i ESC Calibration i menyn.
Men annars kan man ställa med throttle-kanalen, dvs en ESC i taget till kanal 3 på mottagaren, så gjorde jag nu.
Version 1.6 saknar ESC Calibration, men har Calibration, kanske den kalibrerar allt där. !?

Så nu får man väl anteckna alla KK2-inställningar på denna quad här i tråden så har man det. :-)

- Quaden är färdigbyggd i alla fall.
- ESCarna är färdigt kalibrerade.
- KK2an är på plats.
- Jag kikade i motorlayout i KK2an och kollade vilken väg propparna skulle gå och nu går motorerna åt rätt håll, dvs de bakre roterar inåt och de främre roterar inåt.
- Har anslutit mottagaren, dvs 1 till 1 (ail), 2 till 2 (ele), 3 till 3 (thr), 4 till 4 (rud) och 5 till 5 (aux).
- 5an skall gå till en switch, emot = Self Level ON, switchen klar i alla fall.
- Motorerna är kopplade. Dvs M1 till främre vänstra, M2 till främre högra, M3 till bakre högra, M4 till bakre vänstra.
- UBECen är kopplad med Y-kabel mot M1 på KK2 tillsammans med M1 ESC.
- M1 har skild matning jämfört med M2-M8. Matning till M1 ger matning till KK2. Matning till nån av de andra ger matning till M2-M7.
- Matning till M2 M3 samt M4 behövs inte.
- Har ställt in ett nytt modellminne i sändaren på flygplan.

Återstår:
- Uppgradera KK2 från 1.2 till 1.6 nu när all hårdvara funkar som det ska
- Ställa in KK2 och sändare
- Fästa propellrarna
- Fästa acken
- Balansera quaden
- Flyga!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI FlameWheel F450 II
PostPosted: Sun 01 Sep 2013, 12:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
KK2 uppgradering och inställning!

- Uppgraderat KK2 enligt viewtopic.php?p=120244#p120244

------------------------------------------------------------------------------------------

Manual
HobbyKing KK2.0 monterad och ansluten enligt KK2-PDF
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 478X47.pdf
OBS! Det är mycket här man inte ska läsa (ej hittat för v1.6),
därför har jag nu förädlat inställningarna nedan.

------------------------------------------------------------------------------------------

Lite jag gjorde sedan:
- Reverserade throttle
- Timer 5 min
- Receiver Test -> Alla åt rätt håll (reverserade Rudder på sändaren)
- Subtrimmat in ovanstående till 0 (Ail -13, Ele -11, Rud +10)
- Ställde igen Load Motor Layout -> Quad X
- Ställde igen Mode Settings -> Self Level -> AUX (Switch 5 på sändaren) emot = ON
- Calilbration!
- Gå igenom KK2-värdena (se nedan)

------------------------------------------------------------------------------------------

KK2-settings
Svart = De värden jag har idag, dvs Default v1.6
Rött = Nåt jag bör kolla upp...
Det jag sedan ändrat framgår nedan.

PI Editor
Antar att PI kommer från PID-regulator ( http://sv.wikipedia.org/wiki/PID-regulator ) något man pysslade med i plugget. P = Proportionell (K), dvs förstärkande, den delen som direkt drar på rätt avvikelsen. Lutar quaden till höger så drar KK2 tillbaks quaden. Ju högre värde, desto snabbare. Ju mindre, desto långsammare. Ju bättre värde, desto mer exakt tillbaks till samma ställe. Går det för långt är värdet för troligtvis för högt och går det för kort så är det för lågt. I = Integrerande (Ti), den delen som finjusterar på slutet. Alltså efter P-regulatorn dragit tillbaks quaden till så gott som rätt ställe och stannat på en linje, så drar I-delen tillbaks quaden till ursprungsläget. För högt värde så gör den det för våldsamt och den kan hamna i svängning, snabb sådan. För lågt värde så kan den komma nästan på rätt och drar långsamt tillbaks, reagerar sent och drar åter igen tillbaks, dvs långsam svängning. D = Deriverande (Td) Som inte används här med nåt värde, men finns säkert med i KK2an. Tror den mattar ut sista svängningarna. Så teoretiskt skall alltså ett P-värde på 0 göra att quaden inte gör ett jota i den axeln om quaden hamnar ur läge. Ett P-värde på 100 gör att quaden reagerar våldsamt snabbt på en avvikelse. P Limit säger bara hur högt maxvärdet kan vara. Om I Gain sätts till 0 så hamnar quaden i det läget som P-delen drar tillbaks quaden i. Om I gain sätts till 100 så försöker den väl justera på rätt allt för mycket och misslyckas så att den börjar vibrera. Lagom är bäst. Allt i denna sektion har att göra med vad som händer när du spakar.
Roll (Aileron)
- P Gain 50 Denna kan ändras vid testflygning. Obs! Denna hänger ihop med Pitch Elevator om man har Linked.
- P Limit 100
- I Gain 25 Denna kan ändras vid testflygning.
- I Limit 20
Pitch (Elevator)
- P Gain 50 Denna kan ändras vid testflygning.
- P Limit 100
- I Gain 25 Denna kan ändras vid testflygning.
- I Limit 20
Yaw (Rudder)
- P Gain 50
- P Limit 20
- I Gain 50
- I Limit 10

Receiver Test
Testa spaka med sändaren och se att allt rör sig som det ska här.
Aileron 0 (Visar typ Left -100 och Right 100)
Elevator 0 (Visar typ Forward -100 och Back 100)
Throttle 0 (Visar typ Idle 0 till 100 Full)
Rudder 0 (Visar typ Right -100 Left 100) Här måsta jag som sagt reversera på sändaren för att det skulle bli Left och Right åt rätt håll.
Auxiliary -131 i OFF-läge och 139 i ON-läge (ska väl vara -100 och 100 om man kör 100% på kanal 5)

Mode Settings
Self Level: AUX (Switch G används för att aktivera och avaktivera Self-level-funktionen)
Link Roll Pitch: Yes (Yes = ändra roll och pitch tillsammans, No = separat (om multin har olika massa i de olika axlarna). Hm, quaden är balanserad, men innebär det att jag borde ha Yes eller no?)
Auto Disarm: Yes (Om man inte gör nåt inom en viss tid så avaktiverar den quaden)
CCPM Enabled: No (Ingen aning vad den gör här. CCPM är ju Cyclic/Collective Pitch Mixing och används i nästan alla helikoptrar)

Stick Scaling
Ställ in responsen på spakarna. Högre tal = mer respons (utslag).
Typ hur stora utslag, jämför med EPA (End Point Adjustment).
Använd EPA på sändaren ifall du vill ha ännu mer än 100% här.
Roll (Ail) 30
Pitch (Ele) 30
Yaw (Rud) 50
Throttle 90

Misc. Settings
Minimum Throttle: 10 (Justera så att alla motorer snurrar när throttle-spaken är över noll, inte bar en eller två motorer) Ej gjort!
Heiht Dampening: 0
Height Dampening Limit: 30
Alarm 1/10 volts: 0
Servo filter: 50

Self-Level Settings
Om du använder Self-Level (Switch G ON) så kämpar KK2 att hålla quaden horisontell enligt kalibreringen.
Om du inte använder Self-Level (Switch G OFF) så håller qyaden det läge du släpper den i.
P Gain 100 (Hur kraftigt den skall återgå till self-level, högre P Gain = kraftigare/snabbare (tänk om man filmar, den rycker till bra om man har högt värde på denna))
P Limit 20 (Hur kraftigt max kan vara, typ EPA)
ACC Trim Roll: 0 (Ingen aning vad denna gör...)
ACC Trim Pitch: 0 (Ingen aning vad denna gör...)

Cam Stab Setup
Anslut en servo-styrd gimbal med kamera (funkar ej med BL-gimbals, de har egna styrkort). Inte läst på eller testat.
Roll gain 0
Roll Offset 50
Pitch Gain 0
Pitch Offset 50

Sensor Test
Detta ändrar beroende på hur man lutar och vrider och har sig med quaden. Prova!
Gyro X 560
Gyro Y 551
Gyro Z 572
Acc X 627
Acc Y 616
Acc Z 773
Bara alla är OK.

ACC Calibration
Utförd ovan! Dvs ställ quaden plant och kalibrera. Följ guiden.

Set CCPM Settings
Roll (Aileron): 1
Pitch (Elevator): 2
Thottle: 3
Yaw (Rudder): 4
AUX: 5

Mixer Editor
Här ställer du hur signalen skall vara till motorerna (servot) beroende på spakutslag och vad KK2ans sensorer känner av.
Throttle = Hur mycket throttle som ska ges. Oftast 100% om denna går till en ESC.
Aileron = Värde på kommandot roll. Negativt värde på vänster sida om roll-axeln och positivt värde på höger sida om roll-axeln. Värdet beror på hur långt bort motorn är, ju högre, desto längre bort.
Elevator = Värde på kommandot tilt (elevate/pitch). Negativt värde bakom tilt-axeln och positivt värde framför tilt-axeln. Värdet beror på hur långt bort motorn är, ju högre, desto längre bort.
Rudder = Värde på kommandot gira (roder). Oftast 100%. Positivt värde för CW-propellrar och negativt värde för CCW.
Offset = Ett konstant värde till kanalen. Håll 0% om det är en ESC på denna kanal och ca 50% om det är ett servo (finjusteras).
Type = ESC eller Servo.
Rate = Om ESC: Signalen (PWM Pulse Width Modulation från mottagaren) ska då vara High. Sätts till Zero om avaktiverad eller throttle är på idle. (Applies the "Minimum Throttle" item from the "Misc. Settings" sub-menu when armed and throttle is above zero.) Om Servo: Då skall man ställa till High om man vet att servot klarar det (typ digitala 400Hz), men ha annars på Low (för analoga 50Hz). (Outputs the offset value when disarmed or throttle is at idle).
CH1 (Motor 1)
- Throttle 100
- Aileron -71
- Elevator 71
- Rudder 100
- Offset 0
- Type ESC
- Rate High
CH2 (Motor 2)
- Throttle 100
- Aileron 71
- Elevator 71
- Rudder -100
- Offset 0
- Type ESC
- Rate High
CH3 (Motor 3)
- Throttle 100
- Aileron 71
- Elevator -71
- Rudder 100
- Offset 0
- Type ESC
- Rate High
CH4 (Servo)
- Throttle 100
- Aileron -71
- Elevator -71
- Rudder -100
- Offset 0
- Type Esc
- Rate High

Show Motor Layout
Dvs se vad du har valt för multicopter.
- M1 = Främre vänstra motor roterar CW
- M2 = Främre högra motor roterar CCW (vanlig propeller)
- M3 = Bakre högra motor roterar CW
- M4 = Bakre vänstra motor roterar CCW (vanglig propeller)

Load Motor Layout
Valde förstås Quad X på denna i början.

Debug
Denna fanns ej i tricopterns V1.6!

Factory Reset
Nollställer alla värden till Default.

------------------------------------------------------------------------------------------

Då var alla inställningar klara.
- Har fäst propellrarna nu först.

------------------------------------------------------------------------------------------

Testa att motorerna går rätt!
Man kan va lite farlig och hålla i quaden och göra detta. Rekommenderas inte!
Koppla i acken svagt så den går att rycka ur. Varva upp motorerna lite grand bara.
Hur som helst så känner man rätt lätt vad quaden gör då man gör nedanstående.
Testa åt alla håll.

Luta och rör quaden osv och se vad som händer då du:
... "släpper ner en arm" så skall gyrot kommendera samma arms motor varva upp och motstående varva ner
... lutar quaden åt något håll så ska motorerna varva upp respektive ner för att få quaden tillbaks
... lyfter upp quaden så ska den varva ner samtliga samt tvärtom.
... vrider quaden åt ett håll så skall quaden vrida tillbaks
Och om du med sändaren (testa utan och med Self Level så märker du skillnaden, om du vet skillnaden ;-)):
... pitchar upp (gasar på) så ska alla motorer varva upp.
... roterar höger så ska quaden rotera höger (dvs CW eller om det är CCW ska snurra fortare, men vilka? Hm!)
... spakar framåt (lutar framåt) så ska bakre motorerna vara upp och de främre varva ner.
... spakar höger (lutar höger) så ska högra motorerna varva ner och vänstra motorerna varva upp.

Kunde efter detta konstatera att den betedde sig lite skumt.
- Testade revsersera tillbaks Rudder på sändaren samt reversera alla rodervärden i Mixer Editorn -> Vart konstigare men mer symmetriskt.
När jag gasar på så varvar M2 och M4 upp, de andra rör sig inte till en början alls. Och sen när jag lutar åt olika håll är det alltid en motor som gör fel. Huh!


------------------------------------------------------------------------------------------

Fattar inte i manualen 1:
Punkt 2: i Tuning-guiden har jag inte fattat:
Go to the "PI Editor" menu and set P to 150 and I to zero for both the Roll and Pitch Axis.
It is only necessary to edit the roll axis, pitch axis will be automatically changed to the same values as the roll axis.
Leave the P-limit and I-limit alone, it is seldom necessary to change them.

Det sägs att PGain är 150 defualt, men det var det inte i V1.6.

Fattar inte i manualen 2:
If you are newbie and does not fly qround yet, just leave the I-Gain at zero or the default value.
Also the Yaw PI-gains can be left at default, but remember to zero them if you use the string tuning method.


Kommande flygtur!
- Aktivera genom att håll vänster spak ner till vänster
- Om quaden vill välta över direkt före den lättar, kolla kablage, kontakter, om motorerna roterar rätt håll, propellrarna rätt väg, fel inställningar i "Mixer table".
- Om den skakar och kanske stiger efter den blivit luftburen, justera ner Roll P Gain och Pitch P Gain.
- Om den lätt välter över när du hovrar, öka Roll P Gain och Pitch P Gain.
- Om den driftar iväg, använd trim på sändaren. Obs! Vinden drar lätt iväg quaden (den har ej GPS).
- Om du måste trimma massor, kolla att allt har rätt vinklar, motor, armar och att grejerna är i bra skick och funkar.
- Öka Roll I Gain och Pitch I gain till quaden flyger rakt fram utan att sjunka stiga.
- Avaktivera genom att håll vänster spak ner till höger.

------------------------------------------------------------------------------------------

Men, före flygtur måste jag få fast acken på nåt bra ställe och sätt. Känns som den svåraste biten i det hela. :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI FlameWheel F450 II
PostPosted: Tue 03 Sep 2013, 20:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Den flyger!!!

Jag testade reversera roder både i sändare (så KK2 visare left och right fel)
och även alla parametrar för roder i Mixer Editorn. Dvs -100 till +100 osv.
Men det blev int bättre. Ändrade tillbaks.

Tydligen skall man ju kalibrera ESCarna från KK2an också. =)
Såå...
- På med sändaren
- Fullgas
- Tryck in knapp 1 och 4 på KK2
- Koppla ström till quaden
- Vänta på att ESCarna piper att max-throttle är registrerat
- Dra ner gasen på sändaren
- Vänta på att ESCarna piper att min-throttle är registrerat
- Vänta på att KK2 säger att allt är klart
- Släpp knapp 1 och 4

Sen körde jag ACC Calibration igen.

Småtestade lite, jo verkade funka. =) Och så ut o testa!!!
Den va ju så stabil så jag trodde att jag lyckats fått in nån GPS-softa i KK2an!! :lol:
Ska nog ställa in lite på KK2an än, men som premiär så vart jag riktigt nöjd! =)

Men @£$#¤% va jag stör mig på att balansera grejer. Jag har otur med sånt.
Tänkte ju haka på GoPro-kameran på batwing-stativet, men då skulle acken
hamna utanför i luften mellan bägge bakre propellrar. WTF!?!?

Se den flyger!!! :D
OBS! Jag som flyger och jag som fotar, med en android-telefon! klicka klicka, vänta klicka.. KLIK!
Attachment:
20130903_202016_resized.jpg
20130903_202016_resized.jpg [ 47.33 KiB | Viewed 9584 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI FlameWheel F450 II
PostPosted: Sun 08 Sep 2013, 17:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
GoPro-premiär!

Och så har man flugit med GoPro Hero HD. :-)

Lade på en ful träbit för att få acken långt bak så quaden vart balanserad.
Men provade senare utan att balansera såå noga och det gick lika bra det.
Behövs nog lite mer tweak för att få quaden att inte vobbla, eller så behövs
det annan setup. Kanske mer varv med 4S och 8" proppar samt att jag borde
försöka placera alla grejer närmare CG.

Provade stiga med full spätta. Den sticker iväg som f-n! Se bilderna nedan
som är filmade underifrån. Några sekunder bara så var den högt upp!!! :-D
Kuit kan intyga att den peta iväg.

Förbättringar:
- Nya ackar!
- Mer inställningar på KK2 för stabilare flygning.
- Dålig bild med höljet på GoPron

Attachment:
djiprem1.jpg
djiprem1.jpg [ 142.16 KiB | Viewed 9545 times ]

Attachment:
djiprem2.jpg
djiprem2.jpg [ 150.55 KiB | Viewed 9545 times ]

Attachment:
djiprem3.jpg
djiprem3.jpg [ 173.16 KiB | Viewed 9545 times ]

Attachment:
djiprem4.jpg
djiprem4.jpg [ 98.39 KiB | Viewed 9545 times ]

Attachment:
djiprem5.jpg
djiprem5.jpg [ 89.26 KiB | Viewed 9545 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI FlameWheel F450 II
PostPosted: Wed 11 Sep 2013, 23:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Film från första testflygningarna med GoPron. Den spärtar iväg rätt bra rakt upp. =)



Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI FlameWheel F450 II Bat
PostPosted: Wed 05 Feb 2014, 19:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Israce-filmat

Var förra helgen (25 jan 2014) och flög och filmade lite vid Vargsundet. Som tur är får jag ge bort filmerna så jag slipper redigera film. ;-)
Gixxerkart, motocrossar och sporthoj... samtliga med sanslösa mängder långa isdubb. Men, tog lite snapshots som kan ses nedan.
Flög upp fyra ackar och det blev 30 filmklipp, alltid nåt. Bra skriva upp här så man minns vad man inte ska göra... ? Se nedan.


Nå, nu hör ju jag till dem som vill förbättra grejer... så vad lärde jag mig?

1. Byt till rätt propellrar jag redan hade beställt till quaden. NU har jag gjort det. Dom andra DJI svarta 10x4.7 så lyfte för bra så det varvades för lågt och den blev hemskt instabil. Monterade på CW och CCW APC 10x3.8'or.

2. Visste om att jag borde ta bort "linsskyddet" (den klara kupolen) på GoPro-huset så jag skulle slippa filma repan som finns i det glaset (se bilderna, suddigt nere). NU är det bortskruvat.

3. Ställa ner integrerande värdena för självstabiliseringen, den vobbla ju rätt bra fast jag inte gav nån input, dvs den hamnade i dynamisk ostabilitet (tror det heter så när den fastnar i en "vobbling").


Quaden är alltså flygklar igen, nu ännu bättre. Att förbättra 3 grejer efter varje flygning är lagom.


Vad lyckades jag klanta mig med då? Va? Jag? :shock:

1. Jag övade flyga lite stilfullt för att göra fräna landningar... Tips, gör inte det mot dig själv, för då "kan" det gå som för mig, jag försöker tydligen ofrivilligt landa på mitt eget huvud, bakifrån!!! Den vobblade som fan före landningen pga för lågt varv så den ville ju inte styras som jag ville, vilket jag visste om, men hade glömt just precis före. Jag har sån där rävluva, se bild nedan. Slutsats: Sluta stila för mig själv (tror inte nån såg). Skada? Jo på quaden, den bröt av två ben när den föll i isen. Slutsats 2: Jag skulle ha dragit av på gasen när den trasslade in sig i rävfan. Istället lät jag den trassla sig loss (Obs, jag såg inte quaden, jag visste var den var...) och sedan dra av gasen och låta den trilla i isen. Slutsats: *himlar*.

2. Voltade framlänges när jag på allvar trodde att jag kunde flyga jääättelågt i fullspätta över snön på isen och blåsa bort snön. Döh... markeffekten dyker upp och quaden tog i snön och lade sig på tak. Slutsats: Spricka pannben! Vad hade jag liksom förväntat mig???

3. Hade jag lärt mig nåt av punkt 2? Nej. Eller jo. Jag flög i af inte... jag började på isen och varvade upp, sen lutade jag quaden framåt och gav fart och gled fint över isen med lös snö så snön yrde. Voltade jag? Nej. Men det kom in snö överallt!!! Som tur var hade jag vart smart tidigare på dagen och tejpat för allt där jag inte ville ha snö, men ändå, alla krypin var fulla med snö. Slutsats: Ta mössa på, kylan gör att man tänker långsammare och dumt, eller nåt.

4. Använda timern, det är därför jag ställde in den före. Jag skulle filma en hoj komma full fart mot kameran på väldigt låg höjd. Men hojföraren släppte på gasen och körde av banan. Varför? Jo för att quaden ville landa på vägen, pga lo-bat. Slutsats: Använda timern, det är därför jag ställde in den.

5. Ta inte med en massa grejer när det är kallt ute, du vill inte använda allt så över hälften vart kvar i bilen. Som tex min andra quad med gimbal, den jag egentligen skulle flyga.

6. Höll på krocka med en DJI Phantom med ZenMuse-gimbal och GoPro Hero 3-kamera. Kunde ha blivit dyrare krasch än vad jag räknat med under dagen. ;-) Se bild nedan. Den kom emot mig, som tur var så sjönk han och jag steg. Slutsats: Kom alltid ALLTID ihåg att starta GoPron, det kan bli coola klipp. :-D


Slutsats: Roligt!!! :mrgreen:

Attachment:
vlcsnap-2014-02-05-19h04m02s99.png
vlcsnap-2014-02-05-19h04m02s99.png [ 320.74 KiB | Viewed 9312 times ]

Attachment:
vlcsnap-2014-02-05-19h04m44s86.png
vlcsnap-2014-02-05-19h04m44s86.png [ 316.78 KiB | Viewed 9312 times ]

Attachment:
vlcsnap-2014-02-05-19h05m21s220.png
vlcsnap-2014-02-05-19h05m21s220.png [ 318.8 KiB | Viewed 9312 times ]

Attachment:
vlcsnap-2014-02-05-19h06m04s88.png
vlcsnap-2014-02-05-19h06m04s88.png [ 326.59 KiB | Viewed 9312 times ]

Attachment:
vlcsnap-2014-02-05-19h07m18s99.png
vlcsnap-2014-02-05-19h07m18s99.png [ 232.98 KiB | Viewed 9312 times ]

Attachment:
vlcsnap-2014-02-05-19h07m58s248.png
vlcsnap-2014-02-05-19h07m58s248.png [ 267.17 KiB | Viewed 9312 times ]

Attachment:
vlcsnap-2014-02-05-19h08m44s196.png
vlcsnap-2014-02-05-19h08m44s196.png [ 320.99 KiB | Viewed 9312 times ]

Attachment:
vlcsnap-2014-02-05-19h09m36s225.png
vlcsnap-2014-02-05-19h09m36s225.png [ 270.82 KiB | Viewed 9312 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI FlameWheel F450 II Bat
PostPosted: Sun 16 Feb 2014, 12:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flygklar igen med linsskyddet borta, nya bättre propellrar. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI FlameWheel F450 II Bat
PostPosted: Sat 29 Mar 2014, 16:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Var och flög denna idag två ackar. Bara inställningar och test. Först utan GoPro, sedan med GoPro (läs vikt). Men filmade också lite. Klart mycket stabilare nu när jag hade bytt propellrar och ändrat ett drös värden. Lite finjustering kvar om man vill. Den var riktigt busig, klart smidig i luften! Hel hem! =) Kan konstatera att den driver iväg rätt bra av vinden. Den har ju en KK2 och den har ju ingen GPS. Så en DJI Naza-M Lite med GPS eller DJI Naza-M V2 med GPS skulle va nåt. Det är lite jobbigt när den driver iväg om man är på högre höjd och har vinden i ryggen, man har svårt se vart den är på väg och de är ju rätt svåra att få att sjunka kontrollerat.

Nästa på schemat...
- Flytta över FPV-länken från Tricoptern till denna.
- Lite mer finjustering för att få bort sista skaket.
- Kanske en Naza, annars får den nog säljas iväg...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI FlameWheel F450 II Bat
PostPosted: Sun 30 Mar 2014, 09:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Testflög ju igår utan FPV som kan ses i början av denna film (0:00-1:20).
Den är som en raket uppåt, även flygande. Och den är smidig att flyga med. Busmaskin.
Ska bli kul testas med FPV.



Monterade på FPV-grejerna. Det tog 20 minuter. Denna RC-hobby tar inte så mycket tid som ni inbillar er. :lame:
Flygklar. Laddar. Ska testflygas i eftermiddag med FPV på Djäkenfältet. Lite orolig över antennen till videosändaren.
Så det blir nog att montera på de där svamparna på plats, de är inte lika styva.

Attachment:
IMG_6195.JPG
IMG_6195.JPG [ 67.27 KiB | Viewed 9154 times ]

Attachment:
IMG_6201.JPG
IMG_6201.JPG [ 88.77 KiB | Viewed 9154 times ]

Attachment:
IMG_6197.JPG
IMG_6197.JPG [ 71.45 KiB | Viewed 9154 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI FlameWheel F450 II Bat
PostPosted: Fri 25 Apr 2014, 19:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har beställt två st flightcontrollers, kanske testar bägge på denna.
APM 2.6 med GPS och kompass etc samt Zero Tech YS-S4 v2 med GPS (motsvarar DJI Naza men hävare och billigare, kan det va så, det får vi se).
Borde försöka få tag på 9"-proppar också. Ingen verkar beställa nåt, så jag får väl fortsätta. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI FlameWheel F450 II Bat
PostPosted: Sun 18 May 2014, 14:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Provade flyga idag med 9x4.7 (eller om det var 9x4.5) och den flyger mycket bättre, dessutom ställde jag ner alla P- och I-värden och nu flyger den riktigt bra. Går säkert att finjustera mer, men man kunde busa med den och det är ett tecken på att det funkar. =) Kapade hundratals torra grässtrån, askul!

Nästa steg...
På med FPV-grejer igen (hm, har ju ingen extra setup...).
Ska testa Zero Tech på denna före jag lägger över det på fotomultin.
Vad mer då... köpa? :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI FlameWheel F450 II Bat
PostPosted: Tue 27 May 2014, 11:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Har följt dina trådar men inte kommenterat något i dom för jag har känt att jag inte kan tillföra något.
Försökt att hålla mig borta från dessa flygande saker utan vingar med en massa elektronik i men är väl snart i detta träsk också.

Ser klart intressant ut när det är flera som flyger och är uppe i luften på samma gång så kanske det blir fler :D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI FlameWheel F450 II Bat
PostPosted: Tue 27 May 2014, 18:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Har följt dina trådar men inte kommenterat något i dom för jag har känt att jag inte kan tillföra något.
Försökt att hålla mig borta från dessa flygande saker utan vingar med en massa elektronik i men är väl snart i detta träsk också.

Ser klart intressant ut när det är flera som flyger och är uppe i luften på samma gång så kanske det blir fler :D

Det är egentligen inte så märkvärdiga system i dem.
Följande räcker:
- Motorer
- ESCs (med BEC så slipper du UBEC)
- Styrkort
Jämför det med ett flyg. ;-)
Ser inte så mycket ut va? Jovars, det är ju fler motorer och ESCs förstås.
Sen är det ju upp till var och en att lägga på mer lull-lull, precis som man kan på flyg.
Som tex en kamera eller videolänk.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group