Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 08:12

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Multirotorbygge bygge två, eller?
PostPosted: Mon 29 Jul 2013, 13:33 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 16 Jun 2013, 15:15
Posts: 133
Hej,

Har börjat titta på en FPV rigg för multirotor. Visst kan jag använda min f450 men den har jag tänkt skall mest vara för att lära mej flyga ordentligt :) fast man kan ju alltid ändra sig senare om den är hel efter x antal flygtimmar hehe.

Hittade denna ram då jag surfade runt förra veckan (MickeM, det var den jag nämnde som jag skulle leta upp igen). Vad tror ni om den?

http://www.foxtechfpv.com/glyder-elite- ... -1071.html


Image
Image

Å andra sidan har jag funderat om man skulle köra med Hexa istället, mer för säkerhetens skull.

Vad tycker ni?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multirotorbygge bygge två, eller?
PostPosted: Mon 29 Jul 2013, 13:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Menar du FPV för att flyga eller FPV för att fota/filma?

För att FPV-flyga för test rekommenderar jag en enkel quad med liten kamera, typ den DJI F450 du har.
För att FPV-filma rekommenderar jag typ TBS Discovery-modell, dvs där inget är i vägen för kameran och en GoPro.
För att fota och filma på nästa nivå, så rekommenderar jag en hexa där du kan montera tex en Sony Nex5 eller liknande som du styr med FPV.
För att börja fota riktigt professionellt och vara värre än man behöver, så är det väl octa med större systemkamera som gäller (med FPV-styrning för kamera) och två personer som styr allt.

Sen finns ju en mellanvariant som är billigare, dvs en quad med underhängande gimbal och GoPro.
Tex en DJI F450 eller en Gaui 500 som orkar mer.
Gimbalen kan vara en BrushLess gyrostabiliserad (bra grejer, bra för film) eller en enkel servostyd gimbal som också är gyrostabiliserad (bra för foto).
Man vill inte ha ben i vägen, vissa multikoptrar kan fälla upp dem, typ octan S800.
Svårt positionera en multikopter med GPS hold nånstans och sen filma med en 3-axlig gimbal om det är ben i vägen.

Quaden du visar ser ju professionellare ut än en DJI F450, men som sagt.. en quad ramlar ner om nåt händer. =)
KK2 har jag förstått att inte stöder om en motor/prop/ESC går sönder. Det gör DJI Naza V2 tex. Wookong också.

Med tanke på att min Raptor 50 med PhotoShip One PX2T-rigg ramlade ner så vet jag nog nu att man vill att dyra grejer vill man ha hela. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multirotorbygge bygge två, eller?
PostPosted: Mon 29 Jul 2013, 14:45 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 16 Jun 2013, 15:15
Posts: 133
Uups, utrycker mej otydligt. Fota/filma menar jag.

Vi har diskuterat det här och jag :ar tittat på tbs grejer många ggr redan, farligt ;)

Hittade denna av rent misstag och tyckte konstruktionen såg intressant ut till ett bra pris. Har ännu inte surfat runt och sett vad eventuella användare säger.

Sent from my X909 using Tapatalk 4 Beta


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multirotorbygge bygge två, eller?
PostPosted: Mon 29 Jul 2013, 15:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ah okej. Men kom ihåg att det är svårt flyga om du ser det kameran i en gimbal ser då kameran inte är riktad rakt fram horisontellt.

De som fotar eller filmar från multikopter gör oftast ett av dessa:

Foto
1 - Flyger utan FPV till platsen de ska fota ifrån, drar på sig goggles och riktar in kameran med FPV och fotar.
2 - Har kameran riktad spikrakt fram och FPV-flyger dit de ska och fota, GPS Hold, vrider kameran dit man ska fota (med FPV).

Film
1 - Ställer in en rutt och låter multin flyga medans piloten använder FPV för att filma
2 - Flyger multin medans nån annan styr kameran med FPV

Ovan var exempel med liknande rigg i denna tråd.
Men det finns fler varianter.

Tex en fast liten kamera i nosen på tex en TBS Discovery eller på en annan multi där GoPron hänger i nosen eller under i en BL-gimbal. Dvs du flyger hit o dit mellan träd och hus och allt (bilden lutar som du flyger) medans kameran i gimbalen är horisontell och har tilt inställd på vad du nu ville ha under flygningen. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multirotorbygge bygge två, eller?
PostPosted: Wed 31 Jul 2013, 14:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har tankarna gått vidare? =)

Några till tips för gimbal-multis...

1 - Blir multin dyr, använd hexa (eller octa för fler felkällor, men stabilare och säkrare om allt funkar) med en FC som klarar bortfall av motor. Vet inte hur säkra Y-hexor är jämfört med en äkta hexa. Denna gäller för både foto och film. Att hänga upp dyra grejer i en quad kommer sluta i tårar den dagen den ramlar ner. Visst, BRA grejer ska ju hålla bättre och inte ge upp och ramla ner. =) Men frågan är ju om en krasch med en quad är dyrare än att uppgradera till en hexa.

2 - Vill du filma snabbflygning så verkar quad vara nåt att satsa på, inte hexa eller octa. Och i så fall ett kraftpaket som tex QAV400, 500, 540 eller TBS Disco som inte har grejer i vägen. De finns med BL-gimbals.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multirotorbygge bygge två, eller?
PostPosted: Wed 31 Jul 2013, 14:42 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 16 Jun 2013, 15:15
Posts: 133
Lutar åt två olika koptrar som bäst.

1. Uppgradering av min 450 för lattjolajban filmning.

2. En hexa eller octo för mera seriös användning. Detta är ett mera långsiktigt projekt som jag inte kommer att stressa med.

Version 1 sker då jag lärt mej flyga och lekt lite med min predator v2 och börjar känna mej bekväm med situationen.

Sent from my X909 using Tapatalk 4 Beta


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multirotorbygge bygge två, eller?
PostPosted: Thu 28 Aug 2014, 17:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det är över ett år sedan denna ivriga flygare försvann... hade vart kul sett fortsättningen på hur det hade barkat iväg. :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multirotorbygge bygge två, eller?
PostPosted: Thu 28 Aug 2014, 19:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Det är över ett år sedan denna ivriga flygare försvann... hade vart kul sett fortsättningen på hur det hade barkat iväg. :-D

Har fortfarande en heli som denna flygare köpte men ej hämtade.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Multirotorbygge bygge två, eller?
PostPosted: Thu 28 Aug 2014, 22:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
MickeM wrote:
Det är över ett år sedan denna ivriga flygare försvann... hade vart kul sett fortsättningen på hur det hade barkat iväg. :-D

Har fortfarande en heli som denna flygare köpte men ej hämtade.

Ring honom!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group