Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 09:16

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: FPV Quadkopter
PostPosted: Sun 17 Feb 2013, 09:11 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Då var projektet officiellt påbörjat! Målet är en FPV Quad. Jag har nu allt utom videosändare och mottagare. Planerna är att visa video under flygning på min laptop, måste skaffa en USB video-capture mojäng.

Jag kommer börja lite testflygningar med 3S 2200 mAH batterin, jag tror dessa kommer vara lite i mindre laget. Beroende på hur tungt ekipaget blir kan det hända att jag måste gå upp till 4S men elektroniken ska klara detta. Om flygtiden däremot blir för kort men kraften räcker till kommer jag börja med att försöka parallellkoppla två tidigare nämnda batterin.

Flygkontroller kommer i börjar vara ett KK2.0 kort. Eventuellt kommer jag byta till ett APM sen. Orsaken till att jag börjar med KK-kortet är att det är enkelt att ställa in och mindre som kan gå fel. ;)

Detta är ingredienserna i skrivande stund:
Ram: Hobbyking Q450
Motorer: NTM Propdrive 2826 1000kv
ESC: Turnigy Plush 25A
Batteri: 3S 2200 mAH
Prop: 8,9 och 10 x 4,7 (så jag kan experimentera, kommer börja med 9x4,7)
Controller: KK2.0
Camera: GoPro HD Hero 2


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV Quadkopter
PostPosted: Sun 17 Feb 2013, 19:54 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Blev en hel del fixat idag!
Attachment:
File comment: Packade upp och monterade propadaptrar. NTM motorerna kändes som de skulle vara av aningen bättre kvalitet än "vanliga" HK motorer, men då är de ju lite dyrare också. Propadater och fäste kommer _inte_ med motorn, det får man köpa skillt.
IMG_6650-small.JPG
IMG_6650-small.JPG [ 187.73 KiB | Viewed 10626 times ]

Attachment:
File comment: Mycket som ska lödas!
IMG_6652-small.JPG
IMG_6652-small.JPG [ 150.8 KiB | Viewed 10626 times ]

Attachment:
File comment: Väldigt behändigt med integrerad strömdistribution!
IMG_6653-small.JPG
IMG_6653-small.JPG [ 176.93 KiB | Viewed 10626 times ]

Attachment:
File comment: Börjar likna nåt så småningom!
IMG_6654-small.JPG
IMG_6654-small.JPG [ 199.25 KiB | Viewed 10626 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV Quadkopter
PostPosted: Sun 17 Feb 2013, 20:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Åh, kul! =) Bara jag skulle få ordning på min tricopter och tröttna på den så skulle en quad bli nästa.

Det med att löda verkar vara nåt som uppskattas av multikopterflygarna, brukar sägas att enda kontakten
man vill ha så är batterikontakten, resten ska lödas. Är det den där ramen som de kastar som dårar i
marken utan att den går sönder, eller va det kanske DJI?

Måste motorer och propeller balanseras?

GoPro 2! ;-) Fint!

FatShark?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV Quadkopter
PostPosted: Sun 17 Feb 2013, 23:07 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Jag har kontakter mellan motorer och ESC, övervägde att löda men fick bli kontakter. Denna ram är samma som DJI F450. Läste nånstans en jämförelse mellan de där de kom fram till att de är identiska. Den verkar hållbar, armarna är lite flexibla så de borde tåla lite utan att gå av. Men å andra sidan så kostar ramen en spottstyver. Den utan integrerad strömförsörjning får man för under 10 USD...

Motorerna verkar riktigt bra. Får se hur propellrarna beter sig, inte hunnit inspektera de så mycket ännu.

Tänkte börja med att ta bilden till laptopen. Min nya laptop har både matt och ljusstark skärm (Samsung serie 5) så det ska fungera utomhus. Kanske blir goggles sen...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV Quadkopter
PostPosted: Wed 20 Feb 2013, 23:10 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
När jag ändå hade loss KK-kortet så passade jag på att uppgradera firmware till version 1.5. KK 2.0 har tydligen numera stöd för kameragimbal.

Efter uppgraderingen for inställningarna till defaultvärden, vilka var helt fel. Med de inställningarna gick endast ena motorn igång. Först vid väldigt mycket gas kom en till igång. Ställde ner värdena rejält och då var det bättre.

Premiärflygning

Idag var det inomhusflygning så då blev det premiär. Flög två ackar och fixade lite inställningar. Sen fäste jag GoPro:n i nosen. Efter bara 40 sekunder dalade quaden ner. Misstänker det var acken som är dålig. Bytte ack och då gick det hur bra som helst även med kameran. Flög två ackar med kamera. Som längst flög jag 5 minuter på en 2200 mAH. Skulle gå att flyga längre verkar det som men provar mig fram lite.

Jag tog bort kameran och skulle flyga en sista ack, efter ca 2½ minut hoppar quaden till rejält och vobblar snabbt ner. Ena propellerna blev skrot men annars verkar allt helt. Propelleradaptern på den propellern som gick sönder var knappt åtdragen, jag misstänker att den hade skruvat upp sig själv.

På det stora hela flög den riktigt fint, tillräckligt med kraft och otroligt stabil. :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV Quadkopter
PostPosted: Thu 21 Feb 2013, 23:33 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Det blev som sagt video igår, nu finns den på youtube: http://youtu.be/0pWfb50M8Ik


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV Quadkopter
PostPosted: Sun 03 Mar 2013, 16:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kul! =) Hörde rykte om att en till på Åland hamnat i quad-träsket och flugit lite... så det sprider sig.
Omständigt att uppgradera firmware i KK2? Mitt kort heter KK2, innebär det KK-kortversion 2, eller firmware 2.0?
Flygtiden med dessa grejer brukar vara max 8 min har jag förstått. Vikt-effekt-batteri-osv som orsakar det.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV Quadkopter
PostPosted: Sun 03 Mar 2013, 20:11 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Thu 29 Oct 2009, 20:26
Posts: 24
http://lazyzero.de/en/modellbau/kkmulticopterflashtool


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV Quadkopter
PostPosted: Sun 03 Mar 2013, 22:40 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Det var enkelt. Det mest knepiga var att få installerat USB-grejen som man ska koppla till KK-kortet. Sen flöt det på.
Jag misstänker att du har firmware v. 1.0 eller 1.1. Tror man kan kolla det via displayen på kortet... Nånstans...

Blev en sväng idag också, men det blev för kallt om fingrarna.
http://youtu.be/YNc33w-z1C8


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV Quadkopter
PostPosted: Wed 06 Mar 2013, 22:36 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Trodde det skulle gå på tok för quaden idag på inomhusflygningarna. Jag hovrade på ca 1,5m höjd då ett EPO flyg kom dundrande rakt in i quaden. Quaden la sig rejält på sidan men reagerade snabbt och gav mera gas. KK 2.0 kortets autolevel rätade snabbt ut quaden och jag landade med allt helt. Inte en skråma. EPO flygets propeller var dock helt skrot, syntes att det blev prop mot prop men min quad gick slutade som segrare i duellen. :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV Quadkopter
PostPosted: Mon 01 Apr 2013, 21:26 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Köpte en kamera gimbal samtidigt som allt annat till Quaden. Den är nu monterad, fäst under Q450:n med dubbelsidig tejp och buntband. Fixade förlängda landningsställ av två klädhängare som fästes med tre st buntband per ben. Fult som stryk men fungerar. Premiärflög saken idag. Helt klart över förväntan! Speciellt med tanke på att det är en gimbal för 12 dollar med HXT 900 servon för ca 3 dollar st, som styrs av kontroller för 30 dollar...

Märkte den hårda vägen att man ska filma i 60 fps om man vill ha bra bildkvalitet. :)

http://www.youtube.com/watch?v=HGcb7nD7EIw&feature=youtu.be


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV Quadkopter
PostPosted: Sat 06 Apr 2013, 17:47 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Blev en beställning från HK!
Bestälde kolfiber landningställ för flyg som jag ska försöka fästa i mitten av quaden. Då kan jag ta bort klädhängarbenen och slipa bort "stumparna" som är ramens egentliga landningsställ. På detta sätt borde jag ha minimalt med "extra" kvar i filmerna. När man flyger snabbt framåt kommer det eventuellt att komma in lite av armarna i hörnen men måste testa hur mycket. Jag kan flytta fram kameran ca ½ cm i vaggan också, vilket borde betyda ännu mindre av armarna i bilden.

Om inte det fungerar så har jag en backup-plan. Jag beställde en ny ram på samma gång. En ram i H-konfiguration: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=35908 :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV Quadkopter
PostPosted: Sat 06 Apr 2013, 18:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kul följa tråden, man blir mer o mer sugen på skaffa quad. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV Quadkopter
PostPosted: Sat 06 Apr 2013, 21:26 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
MickeM wrote:
Kul följa tråden, man blir mer o mer sugen på skaffa quad. =)

Skaffa, skaffa! Skoj med Quadar. :)

Blev mera trixande än vad jag hade trott men det är för att jag fick för mig att jag ska filma med den. Camera gimbal gjorde stor skillnad men ställde till det ännu mera, därav de fin-fina benen av klädhängare...

Får se om jag får fixat bättre landningsställ annars får det bli en H-ram. Börjar bli trångt i quaden som det är. Jag har dessutom kikat på Fatshark Predator V2 goggles och ska jag då ha dit FPV-sändare och en till kamera (att flyga med stabiliserad kamera tror jag inte är någon höjdare) så kommer det bli riktigt trångt. :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV Quadkopter
PostPosted: Sun 07 Apr 2013, 10:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jo nog ska jag ha en quad, men skaffar jag en sån nu så blir ännu en RC-grej liggande oklar... =) Så, nej! Inte nu. Måste få klar det jag har först... *host* Kom på att jag höll på med tricoptern, var jag nu satt den...

Ska du köra FPV via gimballen? Kan bli svårt flyga då... :roll: Eller tänkte du ha GPS lock o sånt eller använda ruttningen som du hade på flyget?

Och jo du har rätt, det är inte snyggt se propellrar/motorer/landställ etc i filmer. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV Quadkopter
PostPosted: Sun 07 Apr 2013, 19:37 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Jag tänkte nog ha en skild liten FPV-kamera. Fatshark Predator paketet som jag kikat på kommer med sändare, integrerad mottagare och en kamera. KK2.0 fungerar så otroligt bra med senaste firmware så tänkte fortsätta med det tillsvidare, ingen GPS m.a.o. Kommer säkert flyga FPV med mitt autopilot flyg också och då kan det säkert vara bra att veta vart det tar vägen! :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV Quadkopter
PostPosted: Fri 05 Jul 2013, 08:04 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Slarvat med uppdatering!
Böt ut servona i gimbalen mot billiga digitala servon. Premiären blev lite skumt ryckig men det var ganska blåsigt.
Filmade lite på sommarstugan vi håller på att renovera:


Efteråt när jag började söka varför det var ryckigt märkte jag att gimbalens roll kärvade lite och att jag har missat att sätta servona som "high rate". Det är bättre nu men inte perfekt... Måste testa när det är helt vindstilla.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV Quadkopter
PostPosted: Fri 05 Jul 2013, 15:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Åh! Du hade ju en "DJI FlameWheel F450"-lik grej du ju!!!
Hur funkar det hela med gimbal och GoPro med endast 3S?
Vad har du för setup just nu?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV Quadkopter
PostPosted: Fri 05 Jul 2013, 23:28 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
MickeM wrote:
Åh! Du hade ju en "DJI FlameWheel F450"-lik grej du ju!!!
Hur funkar det hela med gimbal och GoPro med endast 3S?
Vad har du för setup just nu?

Rent prestandamässigt så räcker det gott och väl till, hovrar på halvgas och stiger snabbt på 3/4-dels gas. Det som blir lidande är flygtiderna. Jag har alarm på 5 minuter då jag börjar komma tillbaka och landa. I praktiken brukar det bli mot 6 minuter. Då brukar det vara ca 40-50% kvar i acken så om jag pressar skulle jag få en minut eller två till men föredrar att vara på den säkra sidan... Kommer att öka på alarmet till 5:30 till nästa gång. Den väger trots allt 1,2 kg så den kommer ner ganska tungt... ;)

Av FPV-biten har det inte blivit något ännu så rubriken är lite missvisande.

Ram: Hobbyking Q450, den med integread strömfördelare
Motorer: NTM Propdrive 2826 1000kv
ESC: Turnigy Plush 25A
Batteri: 3S 2650 mAH Turnigy Nano-tech
Prop: 9 x 4,7
Controller: KK2.0 som också styr kamera gimbal
Camera: GoPro HD Hero 2
Gimbal: HK roll- och pitchstabiliserad
Servon: Corona 8,6 grams digitala

Jag har byggt nya landningsställ av kolfiberlandningsställ för flyg. Fungerar ypperligt. Som du ser i videon så syns orginal landningsställen, har planerat såga bort de men det har inte blivit av.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV Quadkopter
PostPosted: Tue 09 Jul 2013, 23:34 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 16 Jun 2013, 15:15
Posts: 133
Fint ställe ni har stugan på, öppna ytor att flyga på också :)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group