Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 12:21

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sat 11 Feb 2012, 16:11 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Säg den glädje som varar :( Provkörde allt hemma med 15,4 V i accen och allt fungerade helt OK under 10-15 minuters testning :D :D Sen laddade jag accen full för att MickeM skulle få provflyga men då blev det samma problem som förra gången och det slutade med att lindningarna brann i stb motor :evil: :evil: :evil: .
Kan inte komma på nåt annat än att grejorna klarar 15-16V men inte en full-laddad acc på 16,8 V.
Jag har skrivit ett mail till HAB och bett dom återkomma med vilka grejor som behövs för att det skall funka :lame:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sun 12 Feb 2012, 12:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vad väger din Tricopter?

Det skall ej vara nån skillnad på ESC, motor och propeller, bara dom någorlunda passar med resten av setupen.
Gyrot ger hur som helst en signal till ESCen att varva motorn mer eller mindre så tricoptern är på rätt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Wed 22 Feb 2012, 13:33 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Nu har jag förnyat två motorer och två ESC:n och när jag provade så snurrar dom båda nya MEN den sista motorn visar inga som helst livstecken :evil: :evil: :evil:

Slät loss alla kablarna för att se om det fanns nåt kabelbrott och hittade två kablar med skadad isolering :cry: ;

Attachment:
losstagna kablar 20.02.2012.JPG
losstagna kablar 20.02.2012.JPG [ 114.82 KiB | Viewed 7462 times ]


Provade den "döda" motorn losskopplad med egen strömförsörjning och den snurrade helt OK :D Felet måst m.a.o. ligga i strömmen till eller från ESC:n så ja fixade till en testbänk för ESC;n;

Attachment:
testbänk för ESC 21.02.2012.JPG
testbänk för ESC 21.02.2012.JPG [ 142.51 KiB | Viewed 7462 times ]


..... har bett HAB skicka ytterligare en ny ESC :oops: ... sen är det bara en motor som inte är utbytt :shock: Funkar det inte med den sista ESC;n utbytt så malar jag ner alltihop i en påse och skickar den till HAB :wink:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Thu 23 Feb 2012, 17:40 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Efter att ha bytt samtliga tre ESC:n, två av elmotorerna och gått igenom alla kablar så har jag äntligen och återigen fått allt att snurra som det skall ... åtminstone så länge den är fastspänd i bordet :roll: ;

Attachment:
provkörning på bänk 23.02.2012.JPG
provkörning på bänk 23.02.2012.JPG [ 126.35 KiB | Viewed 7448 times ]


Vi får väl se hur länge det varar den här gången :?

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Fri 24 Feb 2012, 22:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har du specifikationer på motorer och fartreglage?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sun 26 Feb 2012, 17:17 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Har du specifikationer på motorer och fartreglage?


Du har fått dom per mail :?: :roll:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sun 26 Feb 2012, 20:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
MickeM wrote:
Har du specifikationer på motorer och fartreglage?


Du har fått dom per mail :?: :roll:

Och jag har svarat per mail... :lol: observera att mitt svar började med att jag inte fattade nånting
och att ju mer jag skrev desto mer fattade jag vad jag höll på pratade om! :mrgreen:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Tue 21 Aug 2012, 22:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fick ju provflyga denna och den var riktigt stabil o fin! =)
Hur har det gått med att flyga Y-UFO i RealFlight?
Kamera beställd?
Flugit mera?
Justerat roder och utslag o allt det som behövde lite handpåläggning?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sun 03 Feb 2013, 16:40 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Jag körde lite Trin-träning på simulatorn och så småningom fick jag det att funka någorlunda :?. Det jag hade mest svårighet med var att INTE flyga som ett flyg och styra med skevroder men det blev bättre bara jag lyckades hålla koll på vad som är fram och vad som är bak. För att göra det lättare så monterade jag en fena på stjärtbommen på min Trin ... så ser det ut på den som finns på simulatorn och inte skall väl fenan störa flygningen :roll:

Attachment:
Fena monterad 03.02.2013.JPG
Fena monterad 03.02.2013.JPG [ 109.24 KiB | Viewed 7355 times ]

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sun 03 Feb 2013, 18:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Helt rätt! Man brukar nog märka stjärten på nåt sätt så man lättare vet var man har stjärten, alltså vart nosen pekar. Bara du bibehåller CG på rätt ställe så är det inget problem, snarare så flyger den stabilare rakt fram med fena.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Fri 02 May 2014, 10:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Denna tingest står nu hos mig för fix! :D

Intressant med multicopters och denna är några snäpp vassare än den jag hade. ;-)
Det ska bli lite genomgång och "få-att-flyga-bra-så-att-man-kan-använda-kamera-och-FPV-med-den"-fixande. :-D

SETUP
Ram - Tricopter-ram tillverkad av HAB
Gyro - JR TACS01
Sändare - Futaba T7C 2.4GHz
Mottagare - Futaba R617FS
Ack - Hyperion CX G3 3S 25C 2500mAh
Fartreglage - 3 st HiM Pro 12AE
Motorer - 3 st Turnigy 730kV
Propellrar - 3 st 3-bladiga GWS HD 9x5 (1 normal/CCW och 2 pushers/skjutande/CW)
Servo stjärt - Hitec HS-5085MG Digitalt Mikroservo
Servo gimbal - Hitec HS-65HB Analogt Submikroservo

Så det blir typ...
- Få att flyga bra utan kameror och FPV
- Testa flyga med GoPro (dvs få bort vibrationer och jelly-effekter) och testa gimbal'n (filma rakt fram och filma rakt ner)
- Testa flyga med min FatShark FPV-kamera och videolänk och få den FPV-duglig
- Montera på GoPro och köra videolänk från den och testa gimbal'n igen (filma rakt fram och filma rakt ner)
- Sen vet jag inte vad som händer... om tricoptern är riktigt bra så kanske byta styrsystem till en med GPS (Zero Tech, DJI, APM, ...). Attes tricopter juh! ;-)

För nån vecka sedan...
Det första jag gjorde var att titta på den i några minuter (typ Sundancer-looken), konstaterade att den såg OK ut och tog den till Djäkenfältet och flög med den lite. Den var rätt så stabil jämfört med den tricopter jag hade. Men den flög endast i "icke-auto-level"-läge, dvs den bibehöll det läget man lämnade den i, den planade inte ut själv till horisontalläge, vilket jag har för mig att den gjorde första gången jag flög den för ett bra tag sedan. Eller vad minns du Atte? Måste du själv korrigera läget eller föll den själv tillbaks till horisontellt läge?

Alldeles nyligen...
Nu har jag kikat igenom den lite noggrannare och har rätt så bra koll på den.
Har gått igenom tricoptern, hur allt är kopplat, alla sändarinställningar, en bunt papper och anvisningar etc.

Det som återstår innan nästa flygning...
- Gummibanden är på tok för slappa, måste kolla med HAB vad det ska vara för nåt, eller om du Atte vet vad det var där förut? Hårdheten i gummibanden är rät viktiga, det är de som gör att den använda vikten de håller i inte skapar resonans osv. För hårda -> gyrot får spel, för mjuka, gyrot får spel. Osv. Jag har O-ringar, men de är för tjocka och hårda.
- Läsa på mer och se om det finns nåt sätt att slå på och av auto-level, eller rättare sagt Normal Mode (Hover, dvs det läge där den håller sig horisontell) samt Stunt (3D och det läget där den bibehåller det läge där man släpper tricoptern i).

Flygning...
Sen är det flyga som gäller, då ska det testas med Dual Rates (utslagen vid flygning), Expo (seghetskänslan), Gains (hur bra den stabiliserar sig), Swash-inställningar (totala utslagen för att få rätt flygkänsla) osv. Hoppas ingen av dessa ändringar måste tillföra omkalibrering av gyrot, för det var ett fan, tror i alla fall inte det eftersom man ska ändra Swash efter kalibrering (läste jag) och resten är egentligen "spakrörelser" eller spakrörelser.

Atte, vad är din plan med tricoptern?
Flyga som RC-multikopter, samma men för att fota på måfå, FPV-flyga eller FPV och fota/filma (då kanske med ställbar gimbal)?

Attachment:
IMG_6237.JPG
IMG_6237.JPG [ 45.25 KiB | Viewed 7149 times ]

Attachment:
IMG_6238.JPG
IMG_6238.JPG [ 57.95 KiB | Viewed 7149 times ]

Attachment:
IMG_6239.JPG
IMG_6239.JPG [ 34.44 KiB | Viewed 7149 times ]

Attachment:
IMG_6241.JPG
IMG_6241.JPG [ 73.71 KiB | Viewed 7149 times ]

Attachment:
IMG_6242.JPG
IMG_6242.JPG [ 48.55 KiB | Viewed 7149 times ]

Attachment:
IMG_6243.JPG
IMG_6243.JPG [ 94.34 KiB | Viewed 7149 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Fri 02 May 2014, 13:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Väntar svar från HAB nu, sen bara det löser sig med gummibanden så blir det testflyga igen. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Fri 02 May 2014, 19:49 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Väntar svar från HAB nu, sen bara det löser sig med gummibanden så blir det testflyga igen. =)


Ursprungligen var det inte gummiband utan O-ringar ca. 15 mm i dia., syns på bordet på en av bilderna ovan från min källare, men dom dom torkade/blev hårda efter rätt kort tid och brast av sig själv så jag ersatte dom med gummiband. men inget hindrar att sätta dit O-ringar (samma som används som propellerfastsättning på inomhus).

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sun 11 May 2014, 11:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
MickeM wrote:
Väntar svar från HAB nu, sen bara det löser sig med gummibanden så blir det testflyga igen. =)


Ursprungligen var det inte gummiband utan O-ringar ca. 15 mm i dia., syns på bordet på en av bilderna ovan från min källare, men dom dom torkade/blev hårda efter rätt kort tid och brast av sig själv så jag ersatte dom med gummiband. men inget hindrar att sätta dit O-ringar (samma som används som propellerfastsättning på inomhus).

Jag provade alla mina O-ringar för inomhusflygen men de var för grova och ville lätt gå av för att det var för små hål för dem, skavdes av typ.
HAB skickar rätt sort i ett kuvert så det löser sig. =) Är det någon som minns vad för olja man ska ha på gummiband, O-ringar och remmar för att de ska hållas färska och mjuka så de inte torkar o spricker?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sat 24 May 2014, 23:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte, eller nån annan, kan man inte ha minusvärden på gyro-kanalen på en Futaba T7C? Jag lyckas bara ställa in gyrogain mellan 0 till +100% och man ska kunna ställa mellan -100 till +100% har jag för mig. Det kan man på min Futaba 10C i alla fall. Annars flyger den bra och jag vet vilka värden man ska öka eller minska på för att få de olika egenskaperna som expo, respons, utslag, hastighet, mm.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sun 25 May 2014, 07:17 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Atte, eller nån annan, kan man inte ha minusvärden på gyro-kanalen på en Futaba T7C? Jag lyckas bara ställa in gyrogain mellan 0 till +100% och man ska kunna ställa mellan -100 till +100% har jag för mig. Det kan man på min Futaba 10C i alla fall. Annars flyger den bra och jag vet vilka värden man ska öka eller minska på för att få de olika egenskaperna som expo, respons, utslag, hastighet, mm.


Jag vet inte (eller kommer inte ihåg :oops: ) men svaren torde finnas i den svarta portföljen .... du fick väl med min svarta portfölj med manualerna för både radio och gyro samt korrespondensen med Amir :roll:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sun 25 May 2014, 10:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag kom på en sak och kollade med sändaren.

Har man gyro-gain-kanalen (5) i Standard-läge (Rate-läge), då kan man välja mellan 0 till 100% på gain.
Har man gyro-gain-kanalen (5) i Gyro-läge, då kan man välja mellan -100 via 0 till +100%.

Gyro-läget... från -100 till 0 är det Rate-läge och från 0 till +100 är det Gyro-läge (Heading Hold/AVCS).

Frågan är vad detta ger ut på kanal 5 på mottagaren om man kopplar ett servo till den kanalen.
Gyro-läget innebär att servot går från min till max.
Men, innebär Standard-läget att servot bara går från mitten till max eller går den från min till max? Får välan testa...

Man ska inte ha tricoptern inställd på heading hold för då får den spunk, sak vara Rate.

Med tricoptern ska man på sändaren på en switch kunna välja mellan Normal (stabiliserings-mode, dvs autolevel) och Aerobatic (håller sig i den lutning man lämnar tricoptern i).

Oavsett vilket värde jag sätter på Gyro-Gain mellan 0 till 100 så påverkar det bara just gyro-gain, dvs ju lägre värde desto mer fel läge hamnar tricoptern i när man släpper spakarna eller hamnar i galna långa långsamma svängar eller bara driftar, blir helt rörig, som det ska vara. Med för högt värde så blir den darrig, dvs den överkompenserar för hårt. Det är lätt hitta ett bra läge, ca 50-70% beroende på hur man vill flyga, ett värde är så klart bäst, utan svaj och skak. =)

Vad gäller gyrot finns det två lägen, Normal och Aerobatic. Detta kan helt enkelt inte ha med Gyro-gain att göra. Hur ska man då välja!? Gyrot är ett JR TACS01.

Så det enda som är kvar på tricoptern att göra är att hitta just det där hur man väljer Normal flightmode!!!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sun 25 May 2014, 19:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
För jobbig grej denna JR TAGS01 och bruksanvisningen är hur flummig som helst.
Känns som de krånglat till något enkelt. Ger upp tills jag får svar från RCFlyg eller HAB.
Tricoptern hamnar i förrådet tills dess för att ge rum åt annat.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Mon 26 May 2014, 21:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fick svar... och nix, den har ingen autolevel-funktion.
Således är KK2 för 32USD bättre än JR TAGS01 för multicopter. :roll:
JR TAGS01 är ju egentligen ett FBL-gyro för helikoptrar, så som allt sägs även i bruksanvisningen. =)
Atte, vad är nästa plan? Jag vill ej flyga denna med kamera eller FPV.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Mon 26 May 2014, 22:01 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Fick svar... och nix, den har ingen autolevel-funktion.
Således är KK2 för 32USD bättre än JR TAGS01 för multicopter. :roll:
JR TAGS01 är ju egentligen ett FBL-gyro för helikoptrar, så som allt sägs även i bruksanvisningen. =)
Atte, vad är nästa plan? Jag vill ej flyga denna med kamera eller FPV.


... och jag vill flyga den men tror inte jag klarar av den som den är nu :oops: ... den får väl ligga en stund och skämmas så kommer den kanske på bättre tankar :roll: eller kanske borde man sätta dit ett annat gyro :help:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group