Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 10:27

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
Author Message
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sat 15 Jan 2022, 23:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flugen 2022!

Flög två ackar idag.
Det var ca +1 grad varmt, max.
Hela tricoptern vägde 1010 gram med GoPro (88 g) och acken (204 g).
Första acken (Hyperion CX G3 3S 2500mAh 25 C) flög jag 6 min med, kunde ha flugit 7.
Kylan tog nog bort 1-2 minuter har jag känn, kanske mer, det var ju inte så varmt i november heller.
Sen flög jag med en GensAce 3S 2200mAh 30C och redan efter 2 minuter började LiPo-varnaren skrika (3,6V).
Måste vart pga kylan! Flög ändå 6 minuter med den och acken hamnade sen på dryga 3,8V/cell.
Märkte också att den hovrade på 85% vilket är på tok för högt.
Tror det är bäst använda 3S 2200-2500 på den och inte nån GoPro utan en liten FPV-kamera och 5.8GHz-videosändare.
GoPro-filmen från den vart nog rätt OK trots allt, men vad ska man göra med den?
Om det blåste så lutade tricoptern, sån film har man ju ingen nytta av.
Den gula fenan stabiliserar säkert upp vid flygning framåt och syns, men den var väldigt bra på rikta tricoptern mot vinden.
Så planen nu med tricoptern är: Sätta till salu men om ingen köper den så tar ja bort fenan och byter ut GoPro mot lättare FPV-kamera samt videosändare.
Känns som den är roligast på det sättet, flyga runt med FPV. Den flyger riktigt bra trots sin storlek (900 mm diameter).
Man skulle säkert kunna byta ut de 3-bladiga propparna mot något mer passligt så att den kan flyga med GoPro och FPV, men det behöver inte jag.
Ska man flyga FPV behöver man ingen hävare controller. Den har Acro (eller off?) och Stabilize.

Image

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sun 13 Mar 2022, 22:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Går igenom mina multicoptrar och funderar på planen med dem...

Denna funkar bra som den är.
Inte för GoPro-kamera, det blir för tungt, måste varva som sjutton eller klura ut vad det är för motorer så man kan sätta på bättre propellrar.
Denna blir endast för FPV för endast RC är bara för tråkigt.
Den flyger väldigt snällt så en FPV-glidar-copter är det definitivt.
Så nån videolänk + longrange RC-länk så kan man mysa runt fältet eller var man nu är.
Till salu då jag inte behöver den.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TRIKOPTER
PostPosted: Sat 06 May 2023, 19:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög idag 2023!

Eftersom ingen annan for och flög så passade jag på flyga nåt av mina "tråk-projekt"/"j***a vispar" idag. :mrgreen:

Laddade fyra ackar och skulle flyga den med FPV, är väl första gången den haft FPV tror jag? Jag flög Tricoptern i fjol med GoPro, ingen FPV, då med flygtiden 7 minuter (3S 2500mAh) och throttle var allt för högt medans jag flög då. Lade på en videosändare med nån ultralätt kamera, allts drevs med 5V så bara plugga i mottagaren, men borde vara skild matning egentligen mjo, men då blir det 2S + UBEC.

Blåste kraftigt... första acken märkte jag snabbt att det var svårt hålla den åt rätt håll i vinden, så jag tog bort gula fenan, stor skillnad. Man behöver ju inte se den från marken, ska ju ändå flygas med FPV. Den har ju ingen GPS, bara en KK2 för att få stabilisering/acro flight mode. Men det räcker bra till för FPV-flygande,

Flög fortfarande med rätt så hög throttle. Det gör att den är seg på stiga, men sjunker fort. Och mot vind går det låångsamt. Efter jag flugit var ESCarna normalvarma och motorerna kalla, inte ens ljumna. Så jag ska byta till andra propellrar, 2-bladiga istället för 3-bladiga och försöka få ner throttle för hovring till 40-60%.

I slutet på andra acken när jag var på väg över landningsbanan mot depån så började tricoptern vobbla och bete sig skumt och kort efter det tappade jag kontrollen på den, den landade lite halvhårt och tippade över. Det enda jag kan komma på att det var, va att limningen på bakre bommen gått upp. Missat att den va limmad där. Propellern måste ha slagit i kablarna och ena bladet gått av, sen for det väl åt fanders med allt. Har inte kollat skadorna, men mycket är det inte, brottet på bommen + två proppar åtminstone. Och nåt buntband gick av.

Så nu ska jag byta ut till mer lämpliga propellrar.

Jag skulle ju testa olika antenner idag och se hurudan skillnad det är, men hann bara testa två olika av fem. Får bli nästa gång... tricoptern är fortfarande till salu!

Attachment:
IMG_4756.JPG
IMG_4756.JPG [ 304.92 KiB | Viewed 302 times ]


Attachment:
IMG_4757.JPG
IMG_4757.JPG [ 355.69 KiB | Viewed 302 times ]


Attachment:
IMG_4758.JPG
IMG_4758.JPG [ 286.24 KiB | Viewed 302 times ]


Sommar-status 2023:
Har flugit denna i år, men den brast i luften och sen gick även propellrarna sönder. Så den ska fixas lite och upp igen. Den flyger stabilt och fungerar helt OK för FPV, inte nåt annat. Till salu!!!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group