Monteringen har fortsatt...Lade på lite fluff på landstället från VVS Kylcenter,
minns inte vad de heter, är väl nån sorts rörisolering iaf.
Attachment:
IMG_2006.JPG [ 175.57 KiB | Viewed 11035 times ]
Hexacoptern hade en Gaui Crane III-servostyrd gimbal för halvkilos-kameror (klarar nog mer)
vars fästen var av och borta så jag blev tvungen att hitta på nåt nytt. Tre varv med två
dimensioner av silikonslang löste det problemet samt lite alu-spacers mm. En bild nedan visar
hur detta arrangemang är testmonterad i lilla plattan.
Attachment:
IMG_2007.JPG [ 179.27 KiB | Viewed 11035 times ]
Attachment:
IMG_2005.JPG [ 52.19 KiB | Viewed 11035 times ]
Gimbaln skulle egentligen placeras i den lilla kolfiberplattan ovanpå stora bottenplattan,
men jag valde att montera den i bottenplattan istället. Dels för att få bort vibrationer från
servona, dels för att få bort krängningen av vinden som pressar mot gimbaln och bänder
lilla plattan, samt dels för att hålla bort metall från controllern och dels föra att det börjar
bli trångt om jag ska ha APM/Pixhawk som controller istället för en liten Naza-M V2 på lilla
plattan. På det sättet så får controllern minst vibrationer/störningar. Dessutom har jag nu
monterat säkrare gummidämpare (a La Vulcan) än originalet som hade små gummidämpare
som vid slitage kunde falla ur och då ramlar gimbaln ner. Svårt kunna inspektera dem också
om jag minns rätt, dessutom saknar jag två.
Attachment:
IMG_2010.JPG [ 154.73 KiB | Viewed 11035 times ]
Har även gått över gimbaln och fixat det som behövde fixas så nu är den tipp topp.
Attachment:
IMG_2008.JPG [ 216.2 KiB | Viewed 11035 times ]
Monterat den på plats också och testat med servo-testare.
Attachment:
IMG_2009.JPG [ 225.65 KiB | Viewed 11035 times ]
Har också balanserat kolfiberpropellrarna, Gemfan 10x4.7" Carbon "PitchUp"-edition samt provmonterat dem.
Det har varit 11" på den tidigare, men eftersom min setup blir lättare är det bättre ha mindre proppar med
mindre lyftkraft men som då får varva mer vilket ger bättre stabilitet och aningen mindre flygtid. Stabilitet
går före flygtid. Får se sen när jag flugit med full last om den kan hovra på stället med halvspak. Intressant
att de förr hade "slowflyer-proppar" som används på tex Parkflyers-flyg, idag använder man enkom multirotor-
propellrar med förbättrade egenskaper, men men, det fanns en bunt reserv i "vrak-paketet" så det fick bli
original, vilket är lite kul. =)
Attachment:
IMG_2011.JPG [ 96.67 KiB | Viewed 11035 times ]
Nästa att fundera ut är hur jag ska göra med matningen till fartreglagen.
- Ska jag löda ihop kablarna bara och haka på PM/PMU och sen matningskabeln till acken.
- Eller ska jag försöka hitta nån vettig PDB för att löda fast alla kablar i, men var ska den placeras i så fall...
Vill ha tomt under, denna multicoptern ska bli clean. Och jag vill inte ha PDBn under kolfiberplattan där
controllern ska vara eftersom matningskablar stör.
Måste också fundera ut vilken controller jag ska använda. Borde räcka med en APM 2.6 då den inte ska göra
så mycket avancerat mer än Position Hold (GPS-positionerat).
Ska också "skruva fast" motorgondolerna på bommarna när jag vet att jag har allt på rätt.