Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 12:53

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 97 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Thu 11 Apr 2019, 23:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Men nog vill man ju snabbt bromsa ner hastigheten på motorerna när man vill sakta in så man inte glider förbi, utan att vända blicken åt nåt annat håll för att få stopp snabbt genom att gasa för att bromsa? Jag tänker på DEO Driving Efficiency Optimization som tex HobbyWing använder, "It is a technology that significantly improves throttle linearity and driving efficiency. The ESC will automatically brake and quickly reduce the motor speed when decreasing the throttle amount. This can remarkably improve the movement of the multi-rotors and the stability of its flight direction. Moreover, this also improves the driving efficiency of the ESC and reduces its operating temperature."
Det används ju inte om man bara flyger flytande rakt fram och styr lite åt sidorna medans man flyger snabbt, utan det är mer för att få ner hastigheten snabbt... på ett stabilt sätt. Men hur som helst så vill man ju ha så mycket dragkraft som möjligt när man ger fullgas. :-D Men man måste kunna hovra och speciellt sakta ner hastigheten för att kunna landa så man slipper ramla ner, annars kommer man ju bara flyga högre och högre. Då kanske 25% räcker bra till för hovring och man drar ner till 10% för att sjunka, men är det stabilt? Eller måste man sjunka långsammare på ca 20%? Det blir ju långsammare än en stor rigg.
Ingen aning vad FPV-racers har sina grejer inställda på. Jag minns inte vad min är inställd på ens... men när jag ser över specs på den så har jag 5x3" på 3S och då vid 50% PWM out så är totala dragkraften 780 gram på samtliga fyra motorer tillsammans. Den väger flygklar 425 gram. Så den hovrar vid ca 30% kanske... Intressant.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Fri 12 Apr 2019, 16:22 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Mina nya esc har kommit. Har ännu bara tejpat fast dom på ramen.
Tänkte denna layout blir enkel och snygg. Även enkelt ifall man vill byta en esc :)
Nu ska allt bara lödas och märkas upp före Maiden med nya prylar:)
Däremot blir det en tung fågel :)
Tids nog kanske jag byter ram till en lättare eller köpen en bundle typ tbs source :)


Attachments:
20190412_161114.jpg
20190412_161114.jpg [ 157.71 KiB | Viewed 4515 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Sat 13 Apr 2019, 18:09 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Esc lödda nu :)
Sen ska de testas och se ifall de roterar åt rätt håll.
Sen borde den vara klar :)


Attachments:
20190413_180534.jpg
20190413_180534.jpg [ 218.05 KiB | Viewed 4506 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Sat 13 Apr 2019, 19:16 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Den klarade också testet när jag lade på ström :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Fri 19 Apr 2019, 18:10 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Okej nu har jag stött på patrull med min lktr250.
När jag lägger på ström så rör sig alla motorer som dom ska och jag får ljudsignal.
Men när jag testar i inav configurator så kan jag bara köra motor 2,3 och 4.
Dessutom så får jag desync på motor 3.
Har testat byta esc och motor men ingen skillnad.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Sat 20 Apr 2019, 09:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Okej nu har jag stött på patrull med min lktr250.
När jag lägger på ström så rör sig alla motorer som dom ska och jag får ljudsignal.
Men när jag testar i inav configurator så kan jag bara köra motor 2,3 och 4.
Dessutom så får jag desync på motor 3.
Har testat byta esc och motor men ingen skillnad.

ESC-kalibrering gjord? Det brukar vara 95% av allas problem med motorer som styrs av controllers.
Så hur du än gör så kan inte iNav göra nåt med motor på "plats" 1?
Controller och firmware kompatibla?
Lödningar OK? Värm inte för länge, det dödar.
Desync... är ESC inställd för motorn/motorerna? Borde ju iofs krångla på alla då.
Du får alltid udda fel och grejerna går slut. :shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Sat 20 Apr 2019, 11:25 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Jag har inte kunnat kalibrera esc på grund av det :)
Jag är rädd att det är firmware som är fel på flightcontrollern.
Och eftersom bootknappen är borta kan jag inte flasha om till betaflight.
Så antingen får jag försöka koppla varje esc för sig till datorn och uppdatera firmware till multishot eller liknande.
Eller köpa ny flightcontroller om det inte går att lösa på annat sätt. Har bara inte kommit på rätt sökord för att hitta svaret :)
Lösningarna ser bra ut och håller för ryck.
Ett annat fel kan vara signalsladdarna mellan fc och pdb.
Lödde egna så jag kan testa med bandkabeln som följde med fc.
Mina esc har ju autosync så det kan vara någon inställning som inte stämmer överens för motorn.

Ja jag tycks få lite udda fel ibland. Ganska störande faktiskt


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Sat 20 Apr 2019, 11:47 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Okej jag kom på rätt sökord och hittade denna guide.
https://m.youtube.com/watch?v=YMWYaiEQvQI
Så nu har jag senaste betaflight.
Kan nu ansluta till blheli32 för kalibrering.
Får denna bild.
Så nu kan felsökandet gå vidare :)


Attachments:
20190420_114111.jpg
20190420_114111.jpg [ 231.34 KiB | Viewed 4449 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Sat 20 Apr 2019, 12:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nice! Det tar sig.
Jag kom på att jag sett controllers som har 6 och 8 utgångar men de använder inte alltid 1-4 för quads, 1-6 för hexas utan kan ha olika pinout för quads och hexas. Har för mig att min KISS-FC var så. Inte 1-4 som var 1-4. Typ om det var 2,3 till två motorer och 4,5 till de andra två, minns ej helt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Sat 20 Apr 2019, 13:07 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Jag tänkte dubbelkolla med bandkabeln och se ifall det hjälper.
Det kan ju vara så att jag har kopplat fel med sladdarna mellan fc och pdb.
Först ska multimetern fram och mäta sladdarna.
Borde ju gå att mäta spänning på signalen med controllern igång


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Sat 20 Apr 2019, 13:56 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Sitter och läser på om mina grejer på denna och hittade detta.
http://www.mateksys.com/?portfolio=f405-std#tab-id-1
Måste vända gyrot i betaflight med 180grader.
Skulle blivit spännande att flyga ifall jag missat det :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Sun 21 Apr 2019, 09:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har den S1-S4 på ena sidan av kortet och S5-S6 på andra sidan? Är det S1-S4 som gäller för Quad? Men det ser ut så, de är för 4-in-1-ESC.
Ser också att S1-S4 finns på andra ställen. Iofs liknar det inte ditt kort i länken?

Hur menar du med att mäta spänning på signalen? Det kan du inte göra med en multimeter, du måste ha oscilloskop då eftersom det är pulståg där du nog kan se spänningsnivån, men varför?

Det med att vända gyrot, har du intern kompass så måste du vända den med (eller så har de tänkt på det i firmware). :-) Sånt här kan ge en griller i huvet. Är pilen på ovansidan ens? Den där controllern har ju iaf pil, det har inte vissa tillverkares grejer.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Sun 21 Apr 2019, 10:05 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Jag har s1till s4 på ena sidan. Har även s1 till s4 på andra sidan kortet då placerade i var sitt hörn.
Testade mäta med multimeter och har kontinuitet hela vägen från alla s1 utgångar på flightcontrollern till pwm på esc.
Tänkte testa flytta esc igen och se ifall det funkar då.
Samtidigt känns det otroligt att jag skulle fått 2 trasiga esc men inte omöjligt.
Med att mäta spänning tänkte jag se bara ifall det kommer en spänning på pwm kabeln.

Intern kompass har jag ingen i min flightcontroller så det ska jag inte behöva tänka på :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Sun 21 Apr 2019, 10:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Obs! När du mäter kablar som är lödda på plats redan, som tex signalkabeln, tänk då på att multimetern använder en mätspänning för att mäta kablaget. Dvs, var försiktig så du inte "mäter sönder" nån komponent mellan mätpunkterna om du inte mäter direkt från kabel-ände till kabel-ände förstås.

Vad löder du med för lödkolv samt lödtenn, temp och hur länge löder du på varje punkt? Löder du lödtenn på kabeln och lödytan före du löder ihop dem? Testa ESCarna mot en vanlig RC-mottagare så du vet att de funkar. :-)

Jag har aldrig fått livet av en ESC, vet inga va du gör om så är fallet. :shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Sun 21 Apr 2019, 11:32 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Ännu mer spännande nu är att bara en esc fungerar nu.
Gjorde en kalibrering i blheli32 suite och nu funkar bara en ?!
Jag har kontinuitet hela vägen från fc även på de andra pwm utgångarna på fc hela vägen till esc.
Jag funderar på om det inte kan vara flightcontrollern som bråkar med mig.
Tänkte ev se ifall jag får liv i motor ett om jag kör den via en annan pwm utgång.
Motor 3 fungerar men har problem att gå som den ska.

Lödpennan är en 15w. Löser både kontaktyta och kabel för sig och värmer sen på plats.
Tar ca 5 sekunder att få det att lödas ihop sen.
Lödtenn är 60/40.
Får testa med vänlig mottagare med


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Sun 21 Apr 2019, 11:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Låter helt klart som strul med controllern.
Är det samma batch av ESCs med samma firmwares?
Är controllern inställd på att styra ESCarna med samma "signaler"? Alltså BLHeli, OneShot osv på rätt. Dvs pratar de på samma sätt och på rätt sätt?
Piper motorerna likadant om du kör dem en i taget?
Använder du laddad LiPo när du testar så spänningarna till ESCarna inte är för låga?
Lödförfarandet och lödtenn låter bra för ändamålet, 5 sek låter dock lite länge, använder du lödtenn med flussmedel och använder även lödtenn när du löder ihop kabel med lödytan? Går snabbare då. Men iofs 15W så kanske det blir 5 sek, jag har 40W och det tar mindre än 3 sek. Men 5 sek ska inte bränna sönder nåt, skulle jag tycka. Funkar ESCarna mot RC-mottagare så är ESCarna hela iaf. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Mon 22 Apr 2019, 22:51 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Motor 1 är nu testad snabbt genom pdb:n och inget händer. Ska testa de andra genom pdb före jag testar direkt mot esc:n


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Tue 23 Apr 2019, 09:59 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Okej nu är en rc mottagare testad direkt på esc. Ingen motor startar men jag får ett pip på alla utom motor 1


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Tue 23 Apr 2019, 18:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Okej nu är en rc mottagare testad direkt på esc. Ingen motor startar men jag får ett pip på alla utom motor 1

Hmmm...
Har ESCarna BEC? Eller hur matar du RC-mottagaren?
ESC-kalibrerat med: Sändare på, full throttle (rätt reverserad förstås), ström till ESC (LiPo), lyssna på "max-pip(en)", dra ner throttle till noll trhottle (menar alltså spaken emot dig, oftast är det -100%), lyssna på "min-pip(en)", vänta på "trudelutt" att den är klar sen gasa och då ska ESCen funka.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Tue 23 Apr 2019, 18:32 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Martin wrote:
Okej nu är en rc mottagare testad direkt på esc. Ingen motor startar men jag får ett pip på alla utom motor 1

Hmmm...
Har ESCarna BEC? Eller hur matar du RC-mottagaren?
ESC-kalibrerat med: Sändare på, full throttle (rätt reverserad förstås), ström till ESC (LiPo), lyssna på "max-pip(en)", dra ner throttle till noll trhottle (menar alltså spaken emot dig, oftast är det -100%), lyssna på "min-pip(en)", vänta på "trudelutt" att den är klar sen gasa och då ska ESCen funka.

I mitt test har jag matat esc med pdb:n och 5volt därifrån.
Med blheli32 ska man inte kalibrera. Ska testa byta firmware i escna härnäst. Funderar på ifall min mottagare har fel frekvens eller något.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 97 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group