Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 18:14

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Bygge - Reptile 500 LRS FPV UAV GPS APM AAT Multicopter
PostPosted: Wed 06 Jun 2018, 20:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bygge - Reptile 500 LRS FPV UAV GPS APM AAT Multicopter

Blir lite av en rockad... jag har en massa grejer, men mycket är på fel ställe.
Ingen vill köpa grejerna, då kan man istället fullända det man har.

Så... denna tråd ska handla om ett bygge av en multicopter som ska användas
för FPV med en FPV-kamera och videolänk. Och så ska jag testa Scherrer TSLRS på den.
Och så ska den ju ha en APM med GPS-kitet. En UAV helt enkelt av något slag.
Borde kalla den Alfapet.

Dvs... jag kan flyga så långt jag har bild, tappar jag bilden så slår jag på RTL och den flyger hem.
Eller, jag flyger så långt jag kan och sen märker jag mitt i allt att jag inte kan styra längre, då går systemet i RTL.
Råkar strömmen börja ta slut så flyger den hem.
Det blir en multicopter som alltid kommer hem, så jag behöver inte oroa mig om jag tappar nån signal.

Hårdvara (utgår från Reptile 500 viewtopic.php?f=71&t=13180 )
Ram - Reptile 500-plattorna med DJI-armarna
Motorer - De skiftar jag med de jag har på TBS Discovery för de som är på reptile är exakt de som rekommenderas för Discon
ESCs - dom jag har på duger
Propellrar - APC nånting bara
RC-mottagare - Futaban byts ut mot Scherrer TSLRS (som ska klara 100km + LOS, lite vansinne, kommer nog bara köra svagaste effekten på sändaren).
VTX - Har ingen nu, men får en 1.3GHz sändare med stor skewplanar/cloverleaf-antenn (vilken som nu är 3-bladig)
Kamera - Nån av de jag har
FullHD-kamera - Hm... Har en GoPro 1 som jag inte bryr mig så mycket om
Controller - Den som är på nu, en äkta 3DRobotics APM 2.6 så ska till Prototype 6. Denna får en APM 2.8 istället.
GPS/Compass - Vet ej, har några st, en uBlox LEA6 räcker, annars blir det en M8N.
PM - Jah, den som hör till APM 2.8 räcker bra
Telemetri - Får se om jag behöver, det skulle vara för att testa då, för det är samma frekvens som Scherrer, lika bra slopa
LiPo-varnare - bra höra om acken blir tom
Ack - 3S eller 4S... men vet ej vilken storlek än. Beror på vikt. Kasnke jag får rum med 3S 8000 under multicoptern. Annars 4S 4000 ska ge en flygtid på en kvart med GoPro.
Servostyrd gimbal - Kanske det, har tre st såg jag...

Vad tror ni om detta?
Det jag kan oroa mig för är störningar ombord som gör att räckvidden blir dålig, men man får väl testa sig fram bara.
Kommer slakta Reptile vilken dag som helst för att få Prototype 6 flygklar.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - LRS FPV UAV GPS APM Multicopter
PostPosted: Thu 07 Jun 2018, 11:00 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Det låter som ett spännande projekt :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - LRS FPV UAV GPS APM Multicopter
PostPosted: Thu 07 Jun 2018, 18:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ramen redo!

Reptile 500-quaden är rensad från det som inte ska vara på den.
Jag behöll motorerna, de hade för korta kablar för att flyttas till Discon.

Så nu är frågan... ska acken monteras:
- under (kan sätta vilken ack jag vill men kommer ligga på acken på marken)
- mellan (endast för max 4S 4000)
- ovanpå (mja, blir ovantung då samt att GPS och olika antenner ska vara där)?

Att placera grejer är hur enkelt som helst, tills man börjar tänka på störningar...

Attachment:
IMG_2177.JPG
IMG_2177.JPG [ 244.68 KiB | Viewed 6997 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - LRS FPV UAV GPS APM Multicopter
PostPosted: Sat 09 Jun 2018, 09:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Placering av allt och val av LiPo

Det är inte det lättaste. Dvs välja ack beroende på var den och allt hamnar och utgående från vad man vill använda allt till.
Jag har ingen nytta av att filma FullHD eftersom jag inte vet vad jag skulle göra med filmerna.
GoPro 1ans filmframes är för dåliga för att använda till nåt vettigt, de ger en bättre bild i efterhand för att ha bild på något, om man behöver.
Dessutom så har jag redan en TBS Discovery som också är en spider och filmar FullHD.
Hade som sagt helst hållit allt lätt och enkelt för ändamålet.

Jag har några olika ack-alternativ, tänker ej köpa en ny ack-sort för denna multicopter.
- 3S 2200 (får rum bak i kroppen, behöver ej GoPro fram som väger hela 97 gram, flygtiden vet jag inte, men borde bli mer än 8 minuter?)
- 3S 8000 (lång flygtid, måste placeras under som gör acken utsatt vilket kanske inte är så bra då den landar på acken och inte landställena, tung luns som klarar allt)
- 4S 2200 (får rum mellan plattorna, behöver GoPro fram, balanserar perfekt idag, bara 6 min flygtid så jag får ingen nytta av LRS)
- 4S 4000 (får rum mellan plattorna, men då måste jag ha GoPro som jag inte vill ha, blir för baktung fast GoPro är där, se bild nedan)

4S 4000 går nog bort pga att jag redan har en sådan annan setup.
4S 2200 ger för kort flygtid.
Så valet är mellan 3S 2200 (bygga lätt och ha det som behövs endast) och 3S 8000 (bygga massiv tung best som har allt).

Med 4S 4000mAh-ack, acken går INTE att få längre fram mellan plattorna, armarna tar i. Röda strecket är där CoG ska vara, nu är den vid blå strecket, dvs allt för långt bak.
Attachment:
IMG_2178.JPG
IMG_2178.JPG [ 167.04 KiB | Viewed 6979 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - LRS FPV UAV GPS APM Multicopter
PostPosted: Sat 09 Jun 2018, 09:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tänker man lite så blir det bättre...

Siktar på:
- skydda de dyra komponenterna
- fritt val av ack
- använda GoPro om jag vill

;-)

Jag lägger elektroniken mellan plattorna eftersom de är betydligt dyrare än acken som blir ovanpå.
Vertikal-CG blir ändå OK eftersom acken bli i propellercentrum och resten är under.

Så nu är det ju bara att bygga eftersom vissa grejer redan har sin givna plats.
Alltså steg för steg med uteslutningsmetod.
Jonä!

Det var ju det där med antennerna, de får ju inte ta i propellrarna och ska vara långt från varandra.
- RC-mottagaren Scherrer TSLRS har två 15-20 cm långa raka hårda antenner som helst ska vara i nån vinkel emot varandra
- GPS, den kommer högt upp för att kompassen ska komma bort från allt
- Videosändaren blir en stor 1.3GHz-"buske"

:|


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - LRS FPV UAV GPS APM Multicopter
PostPosted: Sat 09 Jun 2018, 10:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Montering påbörjad!

Eftersom allt ska monteras mellan plattorna så måste övre plattan bort och undre på plats.
Dessutom var ESC-kablarna på ovansidan vilket inte funkar eftersom man inte kommer åt att koppla i dem när övre plattan är monterad.
Så, en del pyssel, göra om typ allt. Men nu är basen gjord, bara att fortsätta montera.

Ram, motorer, ESCs på plats (bild nedan), cleant! Skippade 3DR PDBn som fanns förrut.

Nästa steg är placera PM och löda dit all matning till ESCarna och UBEC.
Efter det fixa APM på plats och ansluta ESC-kablaget, fästa TSLRS osv.

Attachment:
IMG_2179.JPG
IMG_2179.JPG [ 223.75 KiB | Viewed 6972 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - LRS FPV UAV GPS APM Multicopter
PostPosted: Sun 10 Jun 2018, 19:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Matning klar!

XT60 -> PM -> 4 st ESC + UBEC + eventuellt LEDs (har en plan).
Ja och så går det kablage från PM till APM för matning men även ström- och spänningsmätning.
Det skulle vart lättare om ESCarna hade längre kablar och att man hade använt en PDB...

Attachment:
IMG_2184.JPG
IMG_2184.JPG [ 281.83 KiB | Viewed 6966 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - LRS FPV UAV GPS APM Multicopter
PostPosted: Sat 30 Jun 2018, 08:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tog fram detta bygge och tänkte göra klart, men när jag insåg hur jag hade tänkt så blev det genast knepigt.
All elektronik mellan plattorna och acken ovanpå var tanken.
Låter bra, men... antennerna kan inte placeras var som helst då de tar i propellrarna.
Gäller 1.3GHz-busken, GPS-masten och två RC-spröt från LRS.
Om man placerar ut antennerna där de kan vara så kan jag inte ha en ack ovanpå.
Suck...
Såvida man inte sätter GPS-masten nära en annan antenn.
Rätt sugen på använda 3S 8000 och med 3S behövs större propellrar, typ 10".
Med 10" är det ännu större risk att antennerna tar i propellrarna.
Inte lätt detta... det är för korta armar, men vill ju inte ha något stort som flyger.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - LRS FPV UAV GPS APM Multicopter
PostPosted: Sat 30 Jun 2018, 20:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
För att få Scherrer TSLRS att funka så behöver jag en PPM-kontakt till Futaba-sändaren.
Se bild (det finns tre sådana PPM-kontakter på bilden): https://www.futabarc.com/accessories/futm4400a-2.jpg
Schema: http://users.belgacom.net/TX2TX/tx2tx/image/fig3-03.gif
Nån som har en kontakt eller kabel med kontakt?
Annars blir det köp från Scherrer.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - LRS FPV UAV GPS APM Multicopter
PostPosted: Sat 30 Jun 2018, 20:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Scherrer-grejerna jag har... (mailade dem för att komma igång, vet inte vad sändaren heter och behöver manualer).

Attachment:
IMG_2190.JPG
IMG_2190.JPG [ 341.83 KiB | Viewed 6896 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - LRS FPV UAV GPS APM Multicopter
PostPosted: Mon 23 Jul 2018, 23:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fick aldrig svar. Är det så att alla använder OutLook 2016 med korkade spamfiltret aktiverat nuförtiden? Får sällan svar på mail längre, fast man skickar beställningar och vill köpa något. Och sen stör sig webshopparna på att ingen köper nåt längre. Bra där!

Jag gör denna klar med vanlig Futaba-RC-mottagare tillsvidare.

Saknar även kontakt/kabel för att anpassa Scherrer till min Futaba-sändare, JR-sändare eller joystick-bordet. Hittade en Futaba-kabel för 40€, vilket är lite vansinne eftersom det första jag gör är att klippa av den. Nån som har en PPM eller Futaba-kontakt till övers/inte kommer använda ändå?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - LRS FPV UAV GPS APM Multicopter
PostPosted: Sat 28 Jul 2018, 00:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skissat på hur allt ska kopplas nu:
- 4 motorer
- 4 ESCs
- PDB 12V
- LiPo 3S
- LiPo-varnare
- Matningskondensatorer
- APM 2.8
- PM
- Telemetri
- GPS/Compass
- Markavståndsmätare
- Electronic Switch
- 50W LED-ramp
- UBEC 5V
- Tilt-servo
- RC-mottagare
- Mottagar-kondenssatsor
- Lost Signal Alarmer
- Airborne Module
- OSD
- VTX
- Owl FPV-kamera
- Borde vara allt... Full HD-kamera finns det plats för

Det som återstår nu är att klura ut så att man undviker jordslingor.
Samt vilka jord som ska kopplas med vilken jord.
Och om vissa saker ska ha 12V matning eller om det är 12V ut (som Airborne Kamera-kontakten).
Och samma med 5V.

Ja och löda och bygg ihop allt.

Har tänkt ha tilt-servo för FPV-kameran och LED-ramp i nosen, men funderar på hur jag ska montera allt det. 3D-printa nåt kanske...

Ska först testas med Futaba R617FS 7-kanals Full Range-mottagare, sen Scherrer TSLRS Normal Range-mottagare (dvs vansinnigt mycket längre räckvidd än Futabas Full range).

Och så ska Airborne testas med antenna tracking från marken för 5.8GHz-videolänken (LHCP) och sen 1.3GHz efter det med stor Cloverleaf-antenn.
Funkar trackingen så blir det att rikta RC-länken också.

Kommer börja med 433 MHz telemetri och sen när jag byter ut 2.4GHz mottagaren mot en 433MHz-mottagare så byter jag ut telemetrin mot 2.4GHz telemetri. Kommer köra mot mobiltelefon eller surfplatta, ej mot dator, förutom initialt då allt ska ställas in.

Fet plattform, men 3S 8000 ska väl orka bära den, är mest smått som inte väger så mycket. ;-)
Flygtid... 17 minuter med DJI F450-quaden, då med lite mindre elektronik. Så får räkna med en kvart eller nåt med denna. Så om jag flyger 10 m/s (36km/h) så lär jag inte komma så långt i sträcka totalt... 9 km. Ännu kortare eftersom man gasar på lite mer om man flyger 10 m/s. Den kan nog flyga snabbare. Gäller hitta en hastighet som drar minst ström.

Owl-kameran klarar nattljus utan att månen är uppe. =) Och med 50W LED-ljus så kommer den kunna lysa upp en hel del också.

Kommer flyga mest i Loiter-läget (GPS fix/lock) och om nåt går snett så går den i RTL-läge och flyger hem. Eller om den tappar RC-signalen (auto) eller videolänken (manuell switch av mig).

Hade vart kul ha omgivande avståndsmätning också, inte laser, utan sån där som mäter flummigt på bredden, dvs om man flyger mot träd så ser dem träden. Laser skjuter bara igenom och missar trädet som är nån cm bredvid. Ultraljud-sensor (som jag har riktad neråt nu) funkar bäst tror jag. Eller borde man ha roterande Lidar? :-D Nä!

Scherrer TSLRS har RSSI så kanske går att få in det i OSD eller nåt.

Vad ska man göra med denna då? :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - LRS FPV UAV GPS APM Multicopter
PostPosted: Sat 28 Jul 2018, 15:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nästan färdigbyggd!

Nu återstår bara att fundera ut matningen av allting udda.
Det dyker upp mycket frågetecken som måste lösas på vägen.

Kan man alltid tolka 3S som 12V? Njae... på OSDn så står det att man ska mata in 7,2-12V för avläsning. Nå, det lär ju inte funka med 3S då som är 12,6 som mest i början så jag skippade OSDn, ska ju bara hovra runt lite så jag använder timern på RC-sändaren.

Hittade en UBEC som ger ut både +5V och +12V så tänkte använda den. Och den kan matas med 2S-6S. Hur kan den då ge ut +12V om matningsspänningen är 3S tex som i mitt fall? Mjah... den ger tydligen ut max 12V, men 0,5V under om man har lägre matning. Dvs 3S (12,6V) in ger 12,0V. Men när en 3S-ack börjar bli urladdad, tex 3,8V/cell, dvs 11,4V så drar den bort 0,5V så den ger bara ut 10,9V, vilket inte räcker att mata Airborne-modulen, kameran osv. Så jag fick slopa den UBECen också.

Och man vill ju undvika jordslingor (det upptar radiovågor och skapar störningar).

OBS! PM som matar APM levererar inte så många ampere så det räcker ej till stora +5V-laster, får ej anslutas till ett servo tex. Så APM kan ej driva så mycket mer last än RC-mottagare och APM-kringutrustningen.

Hur det är kopplat:
1. 3S LiPo -> PM -> PDB
2. PDB (3S) -> 4 st ESCs -> 4 motorer
3. PDB (3S) -> UBEC (+5V) -> Tiltservot + Kameran
4. PDB (3S) -> Elektroniska switchen -> LED-ramp
5. PDB (3S) -> Airborne-module -> Videosändare
6. PM -> APM -> RC-mottagare + RangeFinder + Lost Signal Alarmer + Telemetri + GPS/Compass + Elektroniska switchen (om PM orkar med allt detta)

Men sen kommer frågorna som det aldrig står nåt om i manualer...
7. Det där med GPS-jorden... Då kopplar jag samman samma jord som APM använder som videosändare använder. Hur skulle man annars göra?
8. Frågan är om alla jord är samma, eller om det skiljer något mellan dem? Man kan mäta impedansen med en multimeter, men om det är nån komponent emellan så märker man det inte som tex om det är en spole mellan, eller nåt annat som leder ström.
- Som tex varför har videosändaren två jord (GND, Audio, Video, GND, +7-24V).
- Varför har kameran två jord (GND, +5V, GND, Video).
- Är PDB-jorden samma som den jord som går ut från PM?
- Är PDB-jorden samma som den jord som går ut från UBEC?
- Är signal-jorden samma jord som den på matningen till ESCen?
9. Tänker man tillbaks på hur det var förr i tiden så skulle man aldrig mata videosändning med samma ack som ESCarna. Så egentligen borde jag mata videosändare + airborne-modul + kamera med en annan ack som har egen UBEC för +5 och +12V. Men, om det blir störningar, så får jag väl sätta LC-filter först på matningen till dessa, funkar inte det, så blir det att sätta skild ack.

Blir att rita ett nytt schema (tredje) så ser man... ;-)

Ingen som hade en Futaba-trainer-kontakt?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - LRS FPV UAV GPS APM Multicopter
PostPosted: Sun 29 Jul 2018, 09:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Klarbyggd!

Det blev inget snyggebygge... är efterträdaren till "APM-quaden" och är nu min nya testplattform. Men är annars byggt enligt konstens alla regler... förutom att jag inte lagt ner så mycket energi på att göra rubbet störningsfritt. Skulle ju ha ett LC-filter, men hade inget 3S till övers. Och ferrit-kärnor, mjäh. Bäst bygga ihop allt, se att allt funkar, sen förbättra. Det känns som att denna ram är lite för liten för uppdraget om det blir dags att bygga om. Men det skulle iofs bli otroligt mycket mer utrymme om jag lödde alla kablar och skippade alla kontakter och extra kablage. Målet var att bygga den platt och det blev den, allt är innanför plattorna, förutom acken som spänns fast under quaden.

Slutvikten hamnade på 1756 g inklusive 3S 8000mAh-acken som i sig väger 622 gram, så tomma quaden väger 1134 gram, inklusive en hel del extra kablage. Man vill ha lyftkraften vid 40-60% när man hovrar stillastående, dvs motorerna med rätt propellrar bör dra 1405-2107 gram, helst 1756 gram. Motorerna drar vid 50% och 3S bara 290 gram var vid fullgas med 10x3.3", dvs 1160 gram totalt och det är för lite. Med 11x3.7" (11" är max som får rum) så drar varje motor 330 gram, dvs 1320 gram som också är för lite. Jag har dock tänkte testa 10x4.5" och hoppas på att de drar mer än 11x3.3". Men är det för klent, hm. Då får jag väl använda mindre ackar vilket jag inte vill för det kortar ner flygtiden och gör quaden mindre stabil i vind. Eller skaffa 11x4.5". Motorerna drar inte mycket ström så det ska ordna sig bara jag hittar rätt proppar.

Gimbaln där kameran och LED-rampen är monterad är stabiliserad av APMen. När man flyger framåt så följer den horisonten och så är den styrbar från sändaren så jag kan titta steglöst neråt. LEDarna kan slås av och på från sändare.

Quaden använder GPS för att stå på stället.

Finns även rangefinder för att ha koll på avståndet från marken upp till 10 meter.

Arkbird Antenna Tracking Airborne-modulen är på plats och ansluten till GPS samt video-kamera och -länk vilket gör att antenna trackingen ska fungera.

Det enda som saknas är APM-LED-modulen för att se status på ARM och GPS-fix, om jag har en sån extra.

Och bara jag får tag på en Futaba-kontakt så ska jag få igång Scherrer TSLRS-systemet så jag kan byta ut mottagaren. Nuvarande Futaba R617FS har bara failsafe på throttle-kanalen och jag behöver ha failsafe på samtliga kanaler så att om något händer med RC-länken så går RC-mottagaren över i failsafe och ställer in Flight Mode till RTL. Dessutom ska Scherrer användas för att få mycket bättre signal bakom objekt och säkerställa kontakten över huvudtaget samt även ge längre räckvidd. Vet dock inte hur jag ska göra med Scherrer-antennera, de ska helst sticka upp i V-form, precis som Futaba för att skapa diversity, men Scherrer-antennerna är inte böjbara och betydligt längre så propparna blir i vägen. Antennerna är fästa på mottagaren med små SMA-kontakter, vinklade.

Flygtiden ger dock inte så lång räckvidd, men jag vet ej än vilken cruisehastighet som är bäst, dvs vilken hastighet jag kommer längst på med minst energi. Man måste förstås tänka på vinden också.

Nåh, får se när jag börjar dra igång grejerna. Nu återstår att köra in firmware i APM samt ställa in den för spider-quad och göra alla grundinställningar i den samt sändaren, och även testa videolänken samt Airborne-modulen och allt annat som är monterat. Sen när allt funkar, börjar det närma sig testflygning. När jag vill på dygnet. ;-)

Nedan lite bilder på "under locket" och sen även färdigbyggd, samt min skiss på hur jag kopplade grejerna för att se hur jag gör med jordslingor och matning. Inte lätt komma undan jordslingor dock, utan att veta de enskilda komponenternas jord-funderingar. Men, tvinnar man alla kablar så får man bort mycket.

Attachment:
IMG_2225.JPG
IMG_2225.JPG [ 241.43 KiB | Viewed 6832 times ]


Attachment:
IMG_2226.JPG
IMG_2226.JPG [ 237.84 KiB | Viewed 6832 times ]


Attachment:
IMG_2227.JPG
IMG_2227.JPG [ 303.27 KiB | Viewed 6832 times ]


Attachment:
IMG_2228.JPG
IMG_2228.JPG [ 215.72 KiB | Viewed 6832 times ]


Attachment:
IMG_2229.JPG
IMG_2229.JPG [ 260.74 KiB | Viewed 6832 times ]


Attachment:
IMG_2230.JPG
IMG_2230.JPG [ 191.89 KiB | Viewed 6832 times ]


Attachment:
IMG_2231.JPG
IMG_2231.JPG [ 161.55 KiB | Viewed 6832 times ]


Attachment:
IMG_2232.JPG
IMG_2232.JPG [ 201.49 KiB | Viewed 6832 times ]


Attachment:
IMG_2233.JPG
IMG_2233.JPG [ 348.51 KiB | Viewed 6832 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - LRS FPV UAV GPS APM Multicopter
PostPosted: Sun 12 Aug 2018, 20:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hållit på gått igenom denna idag.
Det närmar sig, men hann inte få den flygklar som jag hade trott denna helg.
Tiden går så fort...

Kvar:
- Firmware till APM och inställningar
- Ställa in sändaren
- Testa videolänken
- Testa LED-rampen
- Testa Antenna Trackern
Sen är det väl bara att flyga! =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - LRS FPV UAV GPS APM Multicopter
PostPosted: Fri 12 Oct 2018, 13:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Pysslat i timtal med denna idag... men det bara jävlas.

Fick in firmware helt normalt, gjorde alla kalibreringar, förutom Compass-calibration, det går inte.
Samma externa kompass och APM har fungerat klockrent tillsammans i förra flygetyget.

Nu går det inte att kalibrera, händer inget, precis som att man aldrig anslutit en kompass.
Provat andra kompasser också. Nopp. "Bad compass health" hur man än gör.

Har kört in firmware tre ggr (plane, copter för att resetta).

Suck!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - LRS FPV UAV GPS APM Multicopter
PostPosted: Fri 12 Oct 2018, 13:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Pysslat i timtal med denna idag... men det bara jävlas.

Fick in firmware helt normalt, gjorde alla kalibreringar, förutom Compass-calibration, det går inte.
Samma externa kompass och APM har fungerat klockrent tillsammans i förra flygetyget.

Nu går det inte att kalibrera, händer inget, precis som att man aldrig anslutit en kompass.
Provat andra kompasser också. Nopp. "Bad compass health" hur man än gör.

Har kört in firmware tre ggr (plane, copter för att resetta).

Suck!

Hittade felet... APM 2.8 har TVÅ portar för kompassen beroende på vilken jumper man använder.
Så jag har råkat ut för TVÅ problem.
1. Jumpern har fallit ur jumper-plats 3. Glapp sådan antar jag. Jumper-plats 1 = använd intern kompass (den funkar), men ska shorta jumper-plats 3.
2. Jag har använt fel kompass-port (I2C istället för "GPS-porten" för kompass).
Dessa kineskopior sparar man åter igen inte pengar på ett endaste dugg. Hade kunnat jobbat 3h och fått in lön istället för att spara dinarer på snikskräp.
Nå, jag har hur som helst bestämt mig att inte skaffa fler APMs för multicoptrar/UAV-flyg. =) De får duga till flyg som stabilisering, men inte för något annat. Pixhawk 2+ som gäller nu.

Nå, då kan jag montera ihop Reptile igen och fortsätta...

Den är tänkt användas för test av Antenna Tracker men även för FPV-flygande med RTL-funktion. Video-länk på 1.3, RC på 433 (Scherrer sen alltså, 2.4 nu), telemetri på 2.4 (433 nu). Den har också en bunt effekt-LEDar på en ramp framtill som är ställ bar med servo (kameran följer med). Har tänkt flyga länge med 3S 8000 och med 10" proppar borde jag kunna flyga över 10 minuter iaf. Tror jag flög 18 förut med APM-quaden.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - LRS FPV UAV GPS APM Multicopter
PostPosted: Fri 12 Oct 2018, 17:08 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Då kan du flyga snart då ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - LRS FPV UAV GPS APM Multicopter
PostPosted: Fri 12 Oct 2018, 18:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Då kan du flyga snart då ;)

Ja det hoppas jag. =)

Eftersom jag ska flyga med 3S så bytte jag till 10.4.5" DJI-proppar istället för 9x4.5" som jag använt med 4s. 3S och 10" drar mindre ström, men är lite instabilare. Jag har inte så mycket specs att gå efter, men när jag kollade upp så blir totalvikten ca 1700 g och 3S med 10x3.3" ska lyfta 1160 gram vid hovring. Vet ej vad 4.5" lyfter. Jämför man rätt av så är 4,5" 36% mer, så "typ" 1580 gram. Lite för lite, men det gör att det varvas mer och då blir det stabilare, men kortare flygtid. Jag får rum med 11". 11x3.7" lyfter totalt 1320 gram. Och om jag sätter dit APC 11x4.5" så är det 22% mer lyftkraft, dvs 1610 gram. Det är ju inte direkt stor skillnad, men det drar mindre ström, dvs längre flygtid. Så mjah... blir nog prova bara och sen får jag se. Kanske det blir 9" ändå.

Men kvar är typ...
- Fixa tilt från sändare inklusive självstabilisering för kamera och LED-ramp
- ESC-max-min
- Failsafe-inställningar
- Ställa in sonar
- Få igång anntenna trackern
- Lite småjox som bunta kablar, skruva ihop lite osv...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - LRS FPV UAV GPS APM Multicopter
PostPosted: Fri 12 Oct 2018, 21:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Martin wrote:
Då kan du flyga snart då ;)

Ja det hoppas jag. =)

Eftersom jag ska flyga med 3S så bytte jag till 10.4.5" DJI-proppar istället för 9x4.5" som jag använt med 4s. 3S och 10" drar mindre ström, men är lite instabilare. Jag har inte så mycket specs att gå efter, men när jag kollade upp så blir totalvikten ca 1700 g och 3S med 10x3.3" ska lyfta 1160 gram vid hovring. Vet ej vad 4.5" lyfter. Jämför man rätt av så är 4,5" 36% mer, så "typ" 1580 gram. Lite för lite, men det gör att det varvas mer och då blir det stabilare, men kortare flygtid. Jag får rum med 11". 11x3.7" lyfter totalt 1320 gram. Och om jag sätter dit APC 11x4.5" så är det 22% mer lyftkraft, dvs 1610 gram. Det är ju inte direkt stor skillnad, men det drar mindre ström, dvs längre flygtid. Så mjah... blir nog prova bara och sen får jag se. Kanske det blir 9" ändå.

Men kvar är typ...
- Fixa tilt från sändare inklusive självstabilisering för kamera och LED-ramp
- ESC-max-min
- Failsafe-inställningar
- Ställa in sonar
- Få igång anntenna trackern
- Lite småjox som bunta kablar, skruva ihop lite osv...

ESC-Max-min klar (man skulle ju tänkt efter och gjort det före man buntat alla kablar och satt på locket så att säga... skulle sparat tid.
Sonar klar att ställa in, sen var det dags ladda sändaren... grr.
Småjox gjort en hel del...
Närmar sig!
Dom där LEDarna lyser rätt bra. ;-) 50W LED på en quad... som dessutom följer horisonten när man flyger, och som sen går att ställa neråt för att spana rakt ner när man står med GPS Lock.

Kvar:
- Få Sonar klarinställd och testad "on the table".
- Fixa tilten för kamera-LED-ramp och få den justerbar från sändare.
- Failsafe
- Locket på.
- Antenna trackern blir på ovansidan så jag kan labba lättare med den, men den är redan kopplad så det ska bara vara att tuta o köra... vilket jag måste lära mig hur det funkar. AAT-modulen på coptern så får GPS-signalen från GPSen (splittad med APM). Och denna GPS-position skickas ned med videolänken till marken och så berättar den detta åt AATn som i sin tur också har en GPS och då vet den var coptern är och vänder videomottagaren rakt mot coptern (efter nån kalibrerings-tjohejsan). Ska bli intressant se AATn arbeta. Kommer köra 5.8Ghz först med LHCP Spironet. Sen när AAT och APM mm funkar med FPV och allt, då blir det att få igång Scherrer-RC-länken och Wifi-telemetri-länken. Avancerad knodd detta...

Kanske sen se om jag kan ha GPS-pucken platt på kroppen. Och detsamma med videoantennen. Skulle bli smidigare om allt var platt.

Nån bild behövs inte nu... ser ut som tidigare bilder i stor sett.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group