Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 21:11

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Nybörjar FPV quad setup
PostPosted: Fri 09 Feb 2018, 10:19 
Offline
Ny
User avatar

Joined: Wed 07 Feb 2018, 23:51
Posts: 10
Tjenare,

Det tippade över till slut med suget, och började att kolla på FPV quads. Jag har senaste dagarna kollat omkring på recensioner och lite guider för någon form av nybörjar gear.

Quadden jag lite låst in mig på är KingKong/LDARC ET100, en mindre och stryktålig quad , som går att köra inomhus/utomhus. https://www.youtube.com/watch?v=l3L40QWDbx0

Sen måste man ju lyckas försöka hitta sändare + fpv-goggles, som inte helst är helt s***, men inte för dyra.

Så $100 per sådan verkar vara en budget som verkar gälla just nu,
- FrSky qx7
- Någon Eachine Box-goggle ( Goggle 2 / EV800D )

Extra batteri + laddare , detta vet jag inte riktigt än vad man skall skaffa, möjligen köpa i norden, för att få direkt passande till vårt elnät? För vad jag förstår verkar det vara billigast att beställa direkt från Kina eller dyl.(banggood).

Har ni mer rutinerade RC:are , några tips? Eller rent av något begagnat gear som ni skulle vilja bli av med , som skulle kunna passa?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjar FPV quad setup
PostPosted: Sat 10 Feb 2018, 16:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kul med en till flygare!

FPV är riktigt skoj så länge man har bra bild och känsla med flygningen, men dit kommer man om man vill. :-) Jag har personligen ingen koll på så där små quads, men de funkar på samma sätt som de lite större, men består oftast av specialdelar som bara passar den modellen. I och med att de är så små, färdigbyggda och kräver specialdelar så är de väl mer klassade som "leksaker" än hobby-grejer, dvs köp, ladda, flyg.

Inköpet är en sak, att få tag på delar är viktigt, annars är hobbyn över snabbt. Och förstås är det viktigt få hem delar inom vettig tid och inte vänta flera veckor för att man beställt från något ställe långt bort.

Val av sändare. Ska du bara prova på hobbyn, köp något billigt enkelt som räcker till sin du kan sälja med quaden när du tröttnat på den. Ska du satsa på hobbyn, köp något bättre med en gång som går att använda även till annat. Du kan förstås uppgradera efter det ändå om du helt fastnar i träsket. ;-)

Batterier brukar jag säga att man inte ska snåla och köpa udda sorter som bara kostar några euro. Du får vad du betalar för och LiPo kan vara brandfarliga om de hanteras fel. Alla skickar inte LiPo pga bestämmelserna gällande frakt på flyg. Vissa skickar men det kostar skjortan. Andra skickar utan problem för att de säkert löst det på något annat vis, eller inte.

Laddare, samma sak. Köp inte skräp, de får gärna kosta lite (bättre komponenter). Laddaren laddare LiPo'sarna, dvs dålig laddare = laddare fel/dåligt, man vet ju inte.

CE-märkt är nog alltid bra. Jag köper allt i Norden, förutom det som inte finns här.

Billigaste är inte bäst, det är bara billigast. =)

Ska du flyga inomhus är det inte så noga iofs bara du är nöjd. Finns massor i den där storleksklassen att välja mellan och det kommer ofta nytt, svårt hitta folk som flugit samma. Köp och flyg!

Ska du uppgradera och flyga lite större, men ändå FPV-grejer osv som hobby (FPV-racing storlek 180-250), kika in på www.rcflight.se det är en riktigt bra firma. Lite bättre grejer men även helt OK billiga priser också. Där blir det mer att bygga själv och ställa in. Det finns dock massor med andra firmor i Norden och ännu fler utanför som säljer massor med grejer, även billigare och bättre, bara man vet var man ska söka.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjar FPV quad setup
PostPosted: Sat 10 Feb 2018, 17:46 
Offline
Ny
User avatar

Joined: Wed 07 Feb 2018, 23:51
Posts: 10
Tack för svar. Bra med lite mer batteri-info, ska kolla på svenska sidan. Hur är det med momsfri leverans, har rcflight eller nån annan löst det för oss ålänningar?

Jo, jag inser att om man skall ta steget mot större utomhus-grejer , verkar det vara vettigast att lära sig bygga ihop den, för att ha koll på grejer vid oundvikliga reparationer... Men just därför ville jag ha nån liten som man ej behöver gå igenom allt det före flygtid.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjar FPV quad setup
PostPosted: Sat 10 Feb 2018, 20:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det är väldigt få svenska RC-firmor som INTE skickar momsfritt. Går att räkna på en halv hand av alla som vi köpt från under senaste decenniet. Riktigt bra! Vissa firmors webshops stöder inte valet av Åland eller kommentar för att påminna dem, jag brukar maila i så fall. De få som inte skickar momsfritt beror på att de antingen har något fraktavtal som inte ens skickar till Åland (Finland brukar gå bra dock). Eller så är det för att de inte tagit reda på det, fast jag till och med hänvisat dem till svenska sidor som förklarar hur de ska göra. Vissa hävdade att Åland hör till Sverige och således inte behöver få leveranserna skickade momsfritt (vart med om två ggr). Och några säger åt mig att det är exakt samma regler som att skicka till Finland. ;-)

Det är bra börja med en liten nätt quad så du får in lite rutin och speciellt flygtid. En FPV-Racing-quad är vild och det tar inte många sekunder komma en halv kilometer.

Bra bygga själv när du går upp till nästa storlek, det är givande den dagen du råkar ut för något.
Det finns combos som redan innehåller lämplig setup, bara köpa, bygga, ställa in och flyga.
Men vill man så kan man söka upp ramen själv, räkna ut motorval, skaffa fartreglage, propellrar, controller, kamera, videolänk därefter osv.

Goggles... det finns några på Åland som flyger med olika sorters goggles. Bäst är ju prova eller läsa på FPV-forum (men då ska man tänka på vem det är som recenserar), de kostar ca 80-600€. Dyrast är inte alltid bäst.

Vill du slippa billigt undan finns ju annars http://www.hobbyking.com (europeiska lagret är närmast, men internationella funkar, ej momsfritt, tar lite längre få hem grejerna oftast).
Finns massor med sidor, beror på vad du är ute efter.

Börja nånstans! =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjar FPV quad setup
PostPosted: Mon 05 Mar 2018, 14:40 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Om du inte har köpt något än så här jag quanum dig fpv brillor som inte används. Kommer också få hem en turnigy sändare jag inte kommer behöva.
Har ev lite andra fpv grejer också


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjar FPV quad setup
PostPosted: Sun 11 Mar 2018, 10:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hur har det gått? Köpt och börjat riva lösöret i hemmet? =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjar FPV quad setup
PostPosted: Tue 24 Jul 2018, 00:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
DJZimon har en quad extra.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjar FPV quad setup
PostPosted: Sun 12 Aug 2018, 20:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Blev det FB? Köptes det nåt? Flygs det nåt?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group