Du tänker på flyaway?
DJI har sålt enorma många mer mängder av dessa Naza-M-controllers jämfört med andra. De sitter i Phantoms som det finns miljärders av och de säljs även som fristående controllers (Lite, V1 och V2). Så hur vanliga de är jämfört med APM/Pixhawk/ZeroTech osv... det vet jag inte.
Väldigt ofta sticker dom iväg för att folk inte vet vad de håller på med. Många nybörjare. När man läser trådar på forum är det blandat. Och få vet hur man avbryter en flyaway om det varit pga ett misstag. Sen lär det enligt många användare ska finnas en bugg som DJI inte brytt sig om att fixa. Men nu minns jag inte om det gällde samtliga eller vissa versioner/utgåvor av Naza-M.
Minns att det gjordes en rejäl undersökning på nåt forum. Som tex vilken Phantom de hade, vilken variant av den versionen, osv.
De vanligaste orsakerna till flyaways brukar vara: 1. Ingen koll på Home position, ska flygas direkt bara! Blinkar det grönt så upp upp.. men... det ska lysa grönt på ett visst sätt, annars är Home nån annanstans 2. Kompass-störningar, många flyger där de inte ska flyga och kompassen störs ut, dvs orienteringen, gps i all ära, men controllern behöver vettig info från bägge, annars sticker den nog hemåt, tror den. Sånt som kan störa är även radar från fartyg, mobilnätsantenner, kolfiberproppar, osv som slår ut GPS och RC och sen sticker dom iväg. 3. Vissa flyger för långt bort och har inte koll på vart den är vänd eller vart den är på väg och så råkar de tappa bilden men inte RC-kontakten och så larvas det bort 4. Vissa tvingar iväg den i gps-mode före den är klar och då kanske den ramlar tillbaks till atti mode och har man ingen koll på orienteringen så blir det fel 5. Antalet satelliter sjunker under 6st och den går i Atti-mode och sen har flygaren ingen kunskap om hur det ska flygas och det blir fel håll, tappar RC-kontakten, RTL funkar inte pga GPS ej fixed osv. 6. Folk kan inte flyga, kraschar och flyger igen... 7. Coptern visar grönt och du sticker iväg direkt... och kanske tappar GPS nästan med en gång för att det var på gränsen... 8. Firmware som inte uppdaterats 9. Missat failsafe-programmeringen... RTH inte funka!
Men, det är som med allt... de ggr nån haft en flyaway så syns det mer än när nån skriver "jag hade en helt felfri flygning idag!".
Dvs "A flyaway -- AKA the pilot doesn't understand what happened?"
Det är dock väldigt få fall som jag har läst och hört om en flyaway där piloten hade stenkoll på läget och att det skulle ha varit nåt fel på firmware/hårdvara istället för pilotfel.
Men, har man inte koll på inställningarna för GPS, Home och RTH så lär man inte få hem den heller.
Sen så har de 2.4GHz videoöverföring (samma frekvens som Wifi i mobilen i jackfickan) och RC-länken är på 5.8GHz. Så med lite otur tappar du då bilden före RC-länken.
Har läst många forumtrådar och det är mycket klanterier...
Exempel: "Hi guys, posting this to hopefully help out others. I was on a job the other day photographing and filming a navel ship with an Inspire 2 + X5S. Managed to get some good footage of the ship but after about 5 minutes had a warning saying 'magnetic interference, switch to ATTI if aircraft changes behaviour'. The aircraft seemed fine but I switched to ATTI mode anyway just incase. We continued to take photos and then a few minutes later lost full connection of the drone on the iPad and the controller itself. Every failsafe failed. The drone did not return to home and did not make any attempt to land. It went out to sea, probably never to been seen again.." Uhm... vad läser ni som denne pilot inte tänkte på?
Så det intressanta... om JAG bygger in Nazan i en quad och flyger, kommer jag råka ut för en flyaway? Sku f-n va intressant. =)
Men vad ska jag stoppa den i för quad... kanske använda APM-quaden... och flytta över APMen till Prototype 6an.
|