Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 00:28

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Krackel med MiniApm
PostPosted: Wed 21 Oct 2015, 10:06 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Jag har MiniApm på F330 och i stabilizeläge flyger den riktigt bra men när jag slår om till Loiter far den iväg åt nåt håll och stannar inte före jag korrigerar med spak eller bryter loiterläget. Likadant i Stabilize Super Simple så beter den sig underligt, det är som quaden skulle vridit sig ett kvarts varv: framåt blir vänster och höger blir framåt mm. kan jag ha vridit Gps/kompassen åt fel håll eller vad kan detta bero på?

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Krackel med MiniApm
PostPosted: Wed 21 Oct 2015, 12:16 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Hmm. kompassproblem verkar det som. får ingen reaktion alls på kompassen. Undra på då...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Krackel med MiniApm
PostPosted: Wed 21 Oct 2015, 18:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kan man köra Super Simple med Stabilize också? Hur fungerar det? Stabilze = ingen gps eller kompass. Och Super Simple = anvädner gps och kompass.
Loiter Super Simple använder jag. Loiter = använder GPS och kompass.

För det första måste kompassen sitta fast ordentligt och inte kunna röra sig hit och dit eller glappa, eller att kabeln rycker i kompassen.
Och så måste den vara inställd rätt med pilen exakt rakt fram i exakt samma riktning som APM.
Kompassen kan du testkalibrera inomhus och se om norr är någorlunda norrut samt att den roterar åt rätt håll och gärna om öst, väst o söder är rätt också.
MEN, du ska kalibrera kompassen utomhus ordentligt sen, utan klocka på armen eller annat metalliskt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Krackel med MiniApm
PostPosted: Mon 26 Oct 2015, 08:04 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Kan man köra Super Simple med Stabilize också? Hur fungerar det? Stabilze = ingen gps eller kompass. Och Super Simple = anvädner gps och kompass.
Loiter Super Simple använder jag. Loiter = använder GPS och kompass.

För det första måste kompassen sitta fast ordentligt och inte kunna röra sig hit och dit eller glappa, eller att kabeln rycker i kompassen.
Och så måste den vara inställd rätt med pilen exakt rakt fram i exakt samma riktning som APM.
Kompassen kan du testkalibrera inomhus och se om norr är någorlunda norrut samt att den roterar åt rätt håll och gärna om öst, väst o söder är rätt också.
MEN, du ska kalibrera kompassen utomhus ordentligt sen, utan klocka på armen eller annat metalliskt.


Jodå SuperSimple funkar bra i Stabilize, bra att "rädda" med när man vimsar bort sig långt bort :)

Jag hade fel inställningar när jag kalibrerade kompassen och den var 180° fel 8)

Ps oviktigt vetande :arrow: ° tecken skriver man enklast "Alt+0176" i numpad

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Krackel med MiniApm
PostPosted: Mon 26 Oct 2015, 19:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hm, vad är det för skillnad på Stabilize Super Simple och Loiter Super Simple? Jag förstår inte varför du använder Stabilize istället för Loiter tillsammans med Super Simple. Det måste ju va nån skillnad på dem. Stabilize och Loiter är det enorm skillnad på, men Super Simple tycker jag tar bort skillnaderna till 100%. Eller?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Krackel med MiniApm
PostPosted: Mon 26 Oct 2015, 19:20 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Hm, vad är det för skillnad på Stabilize Super Simple och Loiter Super Simple? Jag förstår inte varför du använder Stabilize istället för Loiter tillsammans med Super Simple. Det måste ju va nån skillnad på dem. Stabilize och Loiter är det enorm skillnad på, men Super Simple tycker jag tar bort skillnaderna till 100%. Eller?


Den blir segare i Loiter

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Krackel med MiniApm
PostPosted: Mon 26 Oct 2015, 20:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Hm, vad är det för skillnad på Stabilize Super Simple och Loiter Super Simple? Jag förstår inte varför du använder Stabilize istället för Loiter tillsammans med Super Simple. Det måste ju va nån skillnad på dem. Stabilize och Loiter är det enorm skillnad på, men Super Simple tycker jag tar bort skillnaderna till 100%. Eller?


Den blir segare i Loiter

Ja det är ju sant. Meeeen det är väl för att den använder GPS, barometer o kompass. Det gör ju även Super Simple. Det är ju därför I dont get it. =)
Eller iofs... Loiter = Uppehålla eller nåt, dvs den ska stå stilla, lite av en "position hold" som det hette förr. Stabilize ska väl bara hålla den plan. Så om man tillför GPS + Kompass + Barometer till Loiter så påverkar det ju inget, förutom att Super Simple tillför en annan funktion på flygstil.
Och om man tillför GPS + Kompass + Barometer till Stabilize (som ju inte är ett "position hold"-läge) så blir det ju som du säger, segt med Loiter. Måste jag ju med prova. =)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group