Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 15:28

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 277 posts ]  Go to page Previous  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Next
Author Message
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Tue 17 Apr 2018, 20:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Det blir nog en i sommar :)
Men ett bygge under 200gram -ack borde väl inte gå sönder så lätt?
Då finns ju en del kraftiga ramar att välja på.

Det där med vikt är inte så lätt alla ggr...

Du kan ju jämföra med mitt QAV-X-bygge, det ligger på ca 420 gram med 3S 1300 (utan nån HD-kamera).
Acken väger 110 gram, så låt säga att quaden väger flygklar utan ack ca 310 gram.
Så det är bara att lätta bort grejerna. Men tror det blir svårt på en så "stor" quad att komma under 200 gram.
180-size kanske med 3mm ram? Eller ännu mindre.
Mina motorer är för max 3S, de är lättast i sin klass vad jag hittade och som drar väldigt lite ström.
Är väl VTX man kan lätta på min, men ändå, du har 110 gram från 310 till under 200. =)
Vad gäller QUV-X-ramen så är den väldigt kraftig och hållbar, skippar du kraftig och hållbar sparar du 50 gram till.

Vikterna på mina grejer:
192,8 g väger nu min ramplatta (tror den ska väga ca 80g bara plattan) + motorer (18 g per st med långa kablar, mina är kapade) + ESCs (3,6g/st) + kablarna som ännu ska halveras
33,0 väger resterande ram-delar och samtliga skruvar
24,8 väger VTX med antenn.
9,2 väger RC-mottagaren (SBus-mottagaren väger lite mindre)
9,3 väger kameran
6,9 filtret
4,7 FC
2,7 batteristrap
14,2 ackkabel med XT60 (ska kapas än)
5,0 PDB
9,0 Propparna
Allt detta uppräknat är 311 gram.
+ kablar o stripes + ack förstås + HD-kamera om man vill ha det.

Jag tror det är ramen du kan spara mest vikt på. Samt om du hittar en PDB-ram med XT60-plats så du även slipper kablarna. Och sen sätter du allt på plattan och skippar ramdelarna som skyddar elektroniken. Filtret kan du skippa. Skaffa ännu lättare RC-mottagare och VTX. Men det är nog en bit kvar ändå, om du ska under 200 gram på en 210-size.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Tue 17 Apr 2018, 20:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ramar finns det tre sorter av... kolfiber rätt igenom (som min), kolfiber"dragerad" glasfiber som min fd ZMR250 var och endast glasfiber.
Min ram är 4mm och det hör väl till dom 5 starkaste ramarna som man kan hitta. Men då väger dom också...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Wed 18 Apr 2018, 09:15 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Jag får nog börja med sub 300gram först. Sen om grejerna håller kan jag flytta till lättare ram


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Thu 19 Apr 2018, 22:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Jag får nog börja med sub 300gram först. Sen om grejerna håller kan jag flytta till lättare ram

Uffe har ju en ZMR-ram?
Du kan ju skippa hälften av vissa ramars delar så har du en bra början. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Fri 20 Apr 2018, 11:37 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Martin wrote:
Jag får nog börja med sub 300gram först. Sen om grejerna håller kan jag flytta till lättare ram

Uffe har ju en ZMR-ram?
Du kan ju skippa hälften av vissa ramars delar så har du en bra början. =)

Ja det kanske vore något :) sen är det fc esc och motorer som saknas.
Kanske emax ls2206 eller gå ner på mt1806


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Wed 25 Apr 2018, 09:27 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Satt och kollade lite på Youtube och hittade denna.
Kanske vore något för en som vill ha en quad på budget.
Kanske tom köper själv när det ryms i min budget.
Eller om man bygger själv fast denna är i princip så som jag vill ha min.
https://youtu.be/DKXYMWUqfq8


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Thu 03 May 2018, 20:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det finns quads för allas budgetar. Men ett tips är att köpa grejer så det går att få tag på reservdelar inom flygsäsongen.
Jag brukar flyga rätt lugnt och arbeta mig uppåt, flygtid är viktigt i början. Man kan flyga som en dåre och på nolltid är man groundad pga krasch. Har ingen lust skaffa fler quads, räcker med en. Intresset är så otroligt lågt på Åland så det finns ingen orsak att spinna iväg.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Fri 04 May 2018, 19:48 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Jag har inte riktigt bestämt mig vad jag exakt vill ha. Men däremot vill jag ha något som flyger snällt och har flygtid så jag får ihop min egna flygtid för att lära mig.
Vilken modell jag väljer visar sig först när den är hemma.
En baby tricopter är ju också intressant


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Fri 04 May 2018, 20:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Jag har inte riktigt bestämt mig vad jag exakt vill ha. Men däremot vill jag ha något som flyger snällt och har flygtid så jag får ihop min egna flygtid för att lära mig.
Vilken modell jag väljer visar sig först när den är hemma.
En baby tricopter är ju också intressant

Du kan få min DJI F450 billigt så får du flygtid. En FPV-racing-quad med 2000+KV-motorer är bara vild och en ack flyger du inte länge med. Jag flög 4 min med min ZMR250 med 3S 1300. Har flugit mångdubbelt längre med DJI F450 med 3S (2200-8000). https://www.youtube.com/watch?v=3gliTmHYWq0 En fördel med större quads är att de bara är att montera ihop och flyga. En liten strunt så ska man löda och fippla med och inget får rum nånstans utan modifikation. Hoppa till 3:20, F450 med 3S 2200: https://www.youtube.com/watch?v=lMPWdsrhLS4


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Fri 04 May 2018, 20:19 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Martin wrote:
Jag har inte riktigt bestämt mig vad jag exakt vill ha. Men däremot vill jag ha något som flyger snällt och har flygtid så jag får ihop min egna flygtid för att lära mig.
Vilken modell jag väljer visar sig först när den är hemma.
En baby tricopter är ju också intressant

Du kan få min DJI F450 billigt så får du flygtid. En FPV-racing-quad med 2000+KV-motorer är bara vild och en ack flyger du inte länge med. Jag flög 4 min med min ZMR250 med 3S 1300. Har flugit mångdubbelt längre med DJI F450 med 3S (2200-8000). https://www.youtube.com/watch?v=3gliTmHYWq0 En fördel med större quads är att de bara är att montera ihop och flyga. En liten strunt så ska man löda och fippla med och inget får rum nånstans utan modifikation. Hoppa till 3:20, F450 med 3S 2200: https://www.youtube.com/watch?v=lMPWdsrhLS4

Hur flyger den med små ackar 3s 1300mah samt 4s 1500mah? Det är ju de ackarna jag har.
Hur många pengar hade du tänkt dig?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Fri 04 May 2018, 20:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
MickeM wrote:
Du kan få min DJI F450 billigt så får du flygtid. En FPV-racing-quad med 2000+KV-motorer är bara vild och en ack flyger du inte länge med. Jag flög 4 min med min ZMR250 med 3S 1300. Har flugit mångdubbelt längre med DJI F450 med 3S (2200-8000). https://www.youtube.com/watch?v=3gliTmHYWq0 En fördel med större quads är att de bara är att montera ihop och flyga. En liten strunt så ska man löda och fippla med och inget får rum nånstans utan modifikation. Hoppa till 3:20, F450 med 3S 2200: https://www.youtube.com/watch?v=lMPWdsrhLS4

Hur flyger den med små ackar 3s 1300mah samt 4s 1500mah? Det är ju de ackarna jag har.
Hur många pengar hade du tänkt dig?

Jag hittade flygtiden med 3S 8000 "Flög runt lite i hela 17 minuter tills det pep och acken var ner på 3,77V per cell efter det." så med 3S 1300 blir det nog väldigt kort flygtid... drygt 3,5 min räknade jag ut.

Både motorer och ESCar är gjorda för 3-4S. Då måste man ha mindre proppar (8-9") och flygtiden blir lite kortare. Dina ackar är mest lämpliga för 210-250, inte för 450.

För 3S eller 4S 2200 är nog en GoPro största lasten man ska ha för att få en busig quad. Men börjar du sätta på gimbal och tyngre grejer blir det bara en slö fotoplattform.

Priset... DJI-ram med bat-legs + DJI-motorer + DJI-escs + en uppsättning APC-proppar... mjah, 60€.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Fri 04 May 2018, 21:37 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Hmm det kanske vore något att bygga en "Expeditionsquad" en man kan leta sig in på stigar och liknande. Att flygtid räckvidd och säkerhet i videolänk. Skulle det funka med naze32 som flightcontroller? Har en sån ligger


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Sat 05 May 2018, 09:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Hmm det kanske vore något att bygga en "Expeditionsquad" en man kan leta sig in på stigar och liknande. Att flygtid räckvidd och säkerhet i videolänk. Skulle det funka med naze32 som flightcontroller? Har en sån ligger

Bra fråga. Ingen aning hur stora frames Naze32 klarar och vad som är kraven för den.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Sat 05 May 2018, 09:57 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Martin wrote:
Hmm det kanske vore något att bygga en "Expeditionsquad" en man kan leta sig in på stigar och liknande. Att flygtid räckvidd och säkerhet i videolänk. Skulle det funka med naze32 som flightcontroller? Har en sån ligger

Bra fråga. Ingen aning hur stora frames Naze32 klarar och vad som är kraven för den.

Satt läste lite och såg att en del har naze32 i sin. Så vi får nog ha en byggkväll snart så tar jag med pengar och grejer att sätta i


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Mon 02 Jul 2018, 20:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det vart inte mycket FPV-racing i år inte... behöver inte vara en 180-250-quad, går med vad som helst, är känslan och skojet att göra det. Borde hitta en plats med lite träd här och där, inte som på Djäken där det är noll träd eller bara träd.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Fri 13 Jul 2018, 21:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Idag försökte vi flyga efter varann. Stötte på två problem.
1. Man ser inte varann så bra, så det är väl bara att flyga banan.
2. Vilken bana?

Man kan rigga upp en bana, men nu när bonden sått vete eller va det är så saknas gamla åkerkanten så nu är det ännu mer hopplöst att flyga efter nån "bana".
Men om man flyger vänstervarv så kan man:
Börja på banan vänd norrut, flyg mot banslutet i norr, vänd västerut mot skogen och flyg ovanför vägen, "bakom" kullen, väster som stugan, höger om björkstammen, vänder österut och flyger mellan de två små träden med typ 5 m mellan dem, sen svänger vänster och flyger längs med banans östra kant norröver, vid banans slut... osv. Det tråkiga, det är bara vänstersvängar.

Det är inte väldans kul att flyga i höga gräset söder om banan heller. Att hitta en liten svart fjorr på 20cm där är inte det lättaste i höga gräset och gropiga marken.

Så man borde flyga på annat sätt eller på annat plats. Man kan ju vända och flyga tillbaks samma väg, men då lär man ju krocka.

DJZimon (att jag alltid först skriver DJIZimon...) så har en race-quad till salu om nån vill börja flyga. Sätt ut bilder och pris!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Mon 23 Jul 2018, 23:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lågt intresse för FPV-quadracing. Fint väder för det nu i sommar, de bryr sig inte så mycket om vind. Och hur som helst blir det lika för alla som flyger.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Sun 12 Aug 2018, 20:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det är väl ingen brandvarning längre så nu vågar man väl flyga med dom här små illbattingarna igen.
Men intresset är lågt...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Mon 27 Aug 2018, 22:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kylan kommer, men det största problemet är väl att Djäkenfältet är ett tråkigt ställe att flyga FPV-racing på, platt och öppet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Sun 14 Oct 2018, 09:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Detta var en fluga som flög bort... lade in lill-coptern i ett förråd och väntar på att nån tar upp ämnet igen.
Till salu om nån vill ha en rejäl quad (QAV-X).


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 277 posts ]  Go to page Previous  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group