Mr X wrote:
MickeM wrote:
Jag är nog med på detta, bara det kommer två till.
Skulle vara kul med FPV-racing, vi får väl se vad det blir i vinter
FPV är kul på egentligen två sätt... det ena är att just busflyga med känsla. Det andra är att se vad kameran ser när man filmar/fotar.
Är man ute efter att just filma/fota så ska man rikta in sig på en annan typ av grejer.
Men som denna tråd handlar om, FPV-racing, så vill man ha goggles istället för monitor tex.
Goggles ger en såå mycket bättre upplevelse.
Man kan köpa billigt och det funkar bra.
Men man ska nog söka de svaga länkarna i sin setup för att jaga bättre bild och mer känsla.
Känsla både i själva flygandet, dvs kontrollen, men även i bilden.
Så det gäller att tunea och testa sin quad tills den känns som "en förlängning av sig själv".
Och det kommer med tiden också förstås, man vänjer sig och lär sig sin quad.
Och vad gäller bilden så vill man ha en bra länk som inte ger brus eller bildbortfall.
Dessutom måste man se till att allt är balanserat osv så bilden inte ger en yello-effekt av vibrationer.
Och så finns det olika linser till FPV-kamerorna (2.1, 2.8 och 3.2mm tror jag är vanligast idag).
Och så finns det förstås olika FOV på goggles, dvs Field Of View, hur många grader bred bild du ser.
Att bara köpa nåt och sen flyga funkar, men det finns alltid nåt att tänka på för att få snäppet bättre utan att behöva köpa något på nytt.
Utmaningen i FPV-racing är en välanpassad quad till just ditt behov + bra videolänk + rätt grejer för rätta bildkänslan + skoj ställen att flyga på. =)
Man kan köpa olika grejer, men man kan också satsa på samma grejer så finns det delar, annars har man otur att max en person kan flyga i taget för de andra väntar på delar till just sin quad.
Jag har en massa annat jag måste få klart, men man måste ju passa på när hysterin är så hög som den är nu. Det är FPV-Racing-tävlingar lite överallt nu och de ökar.