Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 13:18

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 277 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 14  Next
Author Message
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Mon 31 Aug 2015, 18:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag tolkar det som ett JO så jag är med, då hinner jag flyga ett år före du börjar, eller nåt. ;-)
Men en till skulle ju vara kul... men vem skulle det vara av oss som RC-flyger på Djäken idag?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Mon 31 Aug 2015, 20:19 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Jag säger ingenting för då ljuger jag säkert :) Men vill köpa vill jag iaf :shock:

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Mon 31 Aug 2015, 20:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
Jag säger ingenting för då ljuger jag säkert :) Men vill köpa vill jag iaf :shock:

Köööp! Och kom o flyg sen så vi är på samma ställe och inte i olika världsdelar på Åland. :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Sat 05 Sep 2015, 12:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Börjar nog inse att det inte blir någon multikopter i år.
Måste få mitt FPV-flyg klart först och ny radio.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Sun 06 Sep 2015, 09:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Jag väntar nog ett år till så kanske intresset blir större för detta.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Sun 06 Sep 2015, 10:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Jag väntar nog ett år till så kanske intresset blir större för detta.

Nej nej nej! =) Det är nu det är stort. Om ett år har det planat ut och alla tokar som gillar detta skarpt idag har hittat annat men de som finns så är stabila och utövar den hobbyn stort.

Men du kanske menar på Åland? Vi ligger ju lite efter med allt här. För några år sedan var FPV med flyg populärt, sen var det väl typ TBS Discovery som var populärt och nu är det 250-quads som gäller. Bygg under vintern, men skjut inte upp det mer. :-)

Lika bra komma ifatt. =) En väska med 250-quad är smidigt att ha oavsett vad man har för andra projekt. ;-) Skulle försöka få tag på delar till en DJI Hexa, men deras tid verkar vara över för det finns inte delar någonstans. Söker på man på 250-quad-delar idag så hittar man hur mycket som helst. Webshops satsar på det som säljer mest. Så om man väntar för länge, så sitter man där med svårigheter att få tag på bra delar och kan istället hitta massor med beggat välfluget till salu.

Det är ett tips från mig... om du köper en bensinmotor idag, använd den!!! För delar verkar webhsops inte bry sig om efter några år, då finns det ju annat. ;-)

Dessutom är det svårt göra sig av med nåt gammalt för det finns en massa nytt som är bättre. Det är idag man skulle kunna göra sig av med en 250-quad och få lite pengar för den, nästa år får man slänga dem efter folk.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Sun 06 Sep 2015, 10:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag tänkte inkommande vecka kika över delar till en 250-quad så man har något enkelt att FPV-flyga med nu när flygtillfällena blir färre och kortare. Då kan man flyga var som helst också. Vintern är på kommande och det måste vara smidigt så man får flyga lite. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Sun 06 Sep 2015, 10:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
En liten 250-quad är nog smidig att få flygtimmar med och tar inte mycket plats på hyllan.
Men först måste jag få ordning på mitt FPV-flyg och köpa goggles och ny radio så mycket mera blir det inte i vinter.
Köp av en 250-quad blir tidigast till våren skulle jag gissa.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Sun 06 Sep 2015, 10:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
En liten 250-quad är nog smidig att få flygtimmar med och tar inte mycket plats på hyllan.
Men först måste jag få ordning på mitt FPV-flyg och köpa goggles och ny radio så mycket mera blir det inte i vinter.
Köp av en 250-quad blir tidigast till våren skulle jag gissa.

Du har en bra radio redan. =) Köp goggles istället för att köpa en splittny produkt som måste uppdateras hejvilt och som inget känner till något om, är bara en risk, du kanske inte kan flyga på ett tag. Finns FatShark Predator HD till salu på RCFlyg.

Nåh, jag får väl flyga ensam bara. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Sun 06 Sep 2015, 10:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Därför behövs det större intresse för dessa multikoptrar, finns några stycken som ligger och dammar på någon hylla.
Varför flygs det inte med dom? Varför har dom slutat flyga? Tappar man intresset fortare med multikoptrar än vad man gör med flyg?

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Sun 06 Sep 2015, 11:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Därför behövs det större intresse för dessa multikoptrar, finns några stycken som ligger och dammar på någon hylla.
Varför flygs det inte med dom? Varför har dom slutat flyga? Tappar man intresset fortare med multikoptrar än vad man gör med flyg?

Intresset svalnar när folk sprider ut flygandet. ;-) Jag har 4 st flygklara. Jag var ensam att flyga multicopter i helgen. Samma helgen före det. Det är alltid roligare flyga med andra. Svaret på din fråga: Man tappar intresset när andra gör det.
Man måste tänka på att en multicopter är fruktansvärt mycket tråkigare att flyga vanlig RC med (är roligt en liten stund) jämfört med helikopter och flyg. Men ska man fota, filma eller FPV-flyga så är det något helt annat. Fota och filma = verktyg mer än RC-hobby. FPV-racing är en helt annan upplevelse och har man bra grejer som funkar bra så är det jäkligt roligt flyga. Återigen, roligare om man är fler. Jag har nu som mål att slakta en multirotor och en annan har jag till salu.

Jag satsar ändå på en 250-quad för det är ett smidigt paket och man har sen ett enkelt FPV-system, dock är 250 inte direkt nybörjarvänliga om det är FPV-racing man ska satsa på. Det är som att hoppa över metanol-trainer-stadiet för att direkt gå på en Magnum som JS har (lilla gulsvarta snabba flyget).

Men viktigt med hobbies är att man ska ha egna mål. =) Och ni som har flyg, flyg på Djäkenfältet medans det finns.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Sun 13 Sep 2015, 09:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Är nog bara du o jag Mr X som funderat på 250-quad lite mer aktivt... skulle va kul med nån till.
Går det att få till nån bana på Nya Djäkenfältet månne? Viktigt att man flyger ifrån flygarna och bilarna och inte emot.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Sun 13 Sep 2015, 14:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Finns riktigt fin bana söder om fältet mellan träden som är kvar.
Går säkert att sätta upp några band i träden och flyga runt dom.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Sun 13 Sep 2015, 15:20 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
:twisted: 8) :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Sun 13 Sep 2015, 15:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har hittat ett nästan komplett paket i Sverige nu som finns i lager.
150€ för ram + motorer + ESCs + dubbel uppsättning proppar.
En billig men ändå bra början. Nån som hakar på?
Är man många som kör samma saker så kan man flyga ofta och mycket
för att det oftast finns delar på ön.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Sun 20 Sep 2015, 19:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Efter att ha flugit TBS Disco mellan träd, under träd, genom grenar, runt buskar, lågt över gräsmattor och längs med skogsvägar, fast allt var i liten och kort skala, så vart jag mer biten av FPV-racing idag. TBS Discovery är dock inget man ska flyga fort på trånga platser, den är för tung och vill helst fara samma väg man flög fast man svänger. Den ska flygas på mer öppna vidder. =) Så jopp, 250-quad ska det bli.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Tue 22 Sep 2015, 20:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Så där ja! Knappen klickad. 250-ram beställd. =)
Förstås så var jag en dag för sent ute, så nu har ingen motorer hemma av de tre ställena jag skulle beställa ifrån.
(1806 2300KV eller 2204 2300KV) förutom en firma som har dyra T-Motors... Men å andra sidan så är det bra grejer.
Problem två är att de drar mer ström och då måste jag ha andra fartreglage. Så hur man än gör så blir det värre och galnare. :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Wed 23 Sep 2015, 19:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
FPV-racing-hysterin är igång på Åland! Eller? :shock: Får väl flyga ensam ett år framöver...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Mon 12 Oct 2015, 21:48 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
FPV racing!
Jag skaffade en EMAX nighthawk 250 i somras. Beställde den från England, gick snabbt och smidigt. http://www.quadcopters.co.uk/emax-nighthawk-250-mini-quadcopter-fpv-kit-pure-carbon-1645-p.asp Ram helt i kolfiber, komplett byggsats med allt. Lite pillande med inställningar i flight controllern (CC3D) och den flyger bättre än piloten klarar av. Skaffade samtidigt Fatshark Predator V2 FPV brillor, komplett paket även där. Filmar gör jag med en GoPro Hero 2.

Grymt roligt att leka runt med så länge man har lite hinder att flyga runt så man får en "bana". :D
Här finns en video då jag flyger lite på en skolgård nära där jag bor.
https://www.youtube.com/watch?v=K2_oxyqv3ic


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-racing?
PostPosted: Wed 28 Oct 2015, 21:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Video: Framtidens motorsport? Häng med på drönarrally med vr-piloter

http://www.idg.se/2.1085/1.640921/dronarrally

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 277 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 14  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group