Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 19 Apr 2024, 20:26

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 129 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jan 2009, 11:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Men sen är det ju det att det ska hållas kvar en stund också, dvs
inte bara ryka så länge det är varmt. Är det inte så nu att röken
är i stort sett borta när det nått en liten bit efter stjärten på flyget?
Hm... knepig nöt. Är röken nåt som är rök så länge det är varmt,
eller är röken rök tills det blandats ut i luften och försvinner, så
som det ska göra? Rätt olja? Bara diesel? Vad har dom i dom där
stora RC-flygen dom fyllde tex Joe Nall-fältet med? Det låg ju kvar
länge.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jan 2009, 11:56 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Mr X wrote:
Glidaren wrote:
Rykande nyheter !

Ikväll har Caritas rökaggregatet producerat rök :D :D :D

Nu vill vi höra teorin varför det inte blev rök första gången.


Jo, nu börjar man sakta mak förstå det här med att skapa rök :D :D :D

Vägen är dock lång innan man lyckas skapa tjock rök i stora mändger. Det är
två saker som gäller:
1. Flödet av rökolja
2. Värme

I min ambition att skapa tjock rök så ville jag värma oljan ordentligt eftersom
en liten 2-taktare som OS-46 inte ger så bra med värme. Därför använde
jag onödigt långa och klena rör. Det klena röret i kombination med den långa
längden gjorde att mottrycket blev för stort för att få fram oljan. Försökte
blåsa övertryck i tanken när jag körde - men det hjälpte ju inte.....
Övertrycket far ju ut via ljuddämparen vilket jag kom att tänka på först när
motor gick ner i varv pg av mottrycket i lljuddämparen.

En läxa är alltså att man inte skall använda för klena rör. Det gick ju bra
att blåsa genom röret men med kall diesel gick det trögare, även fast det
var vinterdiesel :wink:

Vid det senaste föröket så var det "raka rör", kall olja rakt in i ljuddämparen.
Jag notera att det kom rök bara med hjälp av endast enbart gravitation
och venturieffekt, helt i enlighet med förhistorika datasimuleringar.
Alltså, med grövre, kortare rör så behövs mindre tryck för att få fram olja.

Denna gång hade jag inte motorns övertryck inte inkopplat. För att få
mer rök så blåste jag hellt enkelt i tanken för att få övertryck.
Lyckades inte, trots röda kinder, få så stor flöde att rökproduktionen
minskade. Det gick att se att det kom ut icke kondenserad rökolja vilket
betyder att temperaturen var för låg.


Fortsättningen

Kanske skall testa med med att koppla in motorns övertryck nästa gång
(eller tryckluft) för att se om man kan "dränka" systemet.

Vore även värt att testa med förvärmning genom grövre, kortar rör.

:idea: Det yttre förvärmar röret var ju grövre :roll: ....hm....


Nu är isen bruten för när det gäller röksystem för det framgångsrika
RC Åland men jag är tacksam för alla kommentarer och förslag. Även
riktigt dåliga förslag mottagesmed tacksamhet för vi har ju tendens att
ta reda på hur man inte skall göra - alltså den hårda vägen :D :D :D

Oj, vilket inlägg :shock: .... Jag börjar ju bli som MickeM :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jan 2009, 12:05 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Men sen är det ju det att det ska hållas kvar en stund också, dvs
inte bara ryka så länge det är varmt. Är det inte så nu att röken
är i stort sett borta när det nått en liten bit efter stjärten på flyget?
Hm... knepig nöt. Är röken nåt som är rök så länge det är varmt,
eller är röken rök tills det blandats ut i luften och försvinner, så
som det ska göra? Rätt olja? Bara diesel? Vad har dom i dom där
stora RC-flygen dom fyllde tex Joe Nall-fältet med? Det låg ju kvar
länge.


Diesel röken har väl samma principer som vattenånga, moln, regn,....
Det är förångad rökolja som ger rök. När den kyls ner så "regnar" rökoljan.

Hm... :roll: .... då borde det funka bättre i sommar när (om) det är varmt :D :D :D

Ji, röken var inte kvar länge innan den "regna" bort.... :(

Nu använder jag 1 del rök olja blandat i 2 delar diesel, helt enligt instruktionerna
på burken. Blandningen skall jag nog inte experimentera med .... än :wink:

Jo, de stor flygen kan producera mer värme => mer, tjock rök.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jan 2009, 12:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Undrar vilket som är bättre, diesel eller fotogen att blanda med.
Båda ska fungera och skapa rök, kanske man skulle blanda i lite baby oil i alla fall :lol:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jan 2009, 12:26 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Åså nåra bilder....


Image


Eller vad säger Ni: Det är glådråt att syysla med röksystem......

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jan 2009, 15:11 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Testerna fortsätter :D :D :D

Den yttre förvärmaren med lite grövre rör på plats. Ansluten direkt till
nippeln.

Image


Inslagen i aluminiumfolie.

Image


En kvalitets skorta i bomull som isolering och så fullbordas det hela me
silvertejp.

Image


Installations översikt.

Image


Kanske Carita orkar dra släpvagnen?

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jan 2009, 15:56 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Tredje testet slutfört :D

Nu med förvärmare.....

Image

Image

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jan 2009, 16:03 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 05 Aug 2007, 09:58
Posts: 276
Location: Finström
film?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jan 2009, 16:18 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
vicce wrote:
film?


Jo, på gång.... :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jan 2009, 23:06 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Här är länken...

http://www.viddler.com/explore/Glidaren/videos/11/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 12 Jan 2009, 15:50 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Fick meddelande om kommande leverans:

Tyvärr har vi Sullivan Skywriter pump inte i lager just nu och det tar omkring en vecka att få den från general agenten. Kan du vänta?

Mvh,
Hobby People



Det här är ju värre än att vänta på Jultomten :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 12 Jan 2009, 18:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
FILM! Gammal, men FILM!

Den 8 januari 2009 så var ju JS och jag till Glidarn, ivriga inför det
första försöket att få till RÖK! Det filmades och jag har inte gjort
filmen förän nu. Har labbat med lite olika format och inställningar
i Vegas. Nåja, fortsätter labba men måste ju få ut filmen nån gång.
Förvånas över att man inte kan välja en massa saker man vill
kunna välja mellan. Take it or leave it känns det som gäller i Vegas.
Förvånas också över att olika program visar filmen på olika sätt.
Så ser det dåligt ut, så har du väl fel program. Haha!
Vill nån lägga upp den på Viddler så gör så. Jag har inte tagit mig tid
att skapa konto än.

Högerklicka och Spara som... 9min25sek (72MB).
(var ju nån dag sen jag skapade den, men den borde vara 1280x720
och en massa övriga blaj-inställningar)
http://www.motorportalen.net/filmer/200 ... smokey.wmv

/MickeM
PS. Ingen kommentar om filmkvaliteten TACK, övriga kommentarer är
välkomna, som tex hur bra glidarn, js och jag är på det här med sam-
arbete osv. Haha! Nä men... =) .DS


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 12 Jan 2009, 18:44 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Ingen kommentar om filmkvaliteten TACK, övriga kommentarer är
välkomna, som tex hur bra glidarn, js och jag är på det här med sam-
arbete osv. Haha! Nä men... =) .DS


Vilken bra kvalitet det är på filmen trots mörker och dimmridåerna av rök :D
Jag är också imponerad av attdu kan zooma in så där utan att det skakar. Du är
alltså otroligt stadiger på handen - inte undra på att du bygger fina modellflyg :wink:
Du skulle se mina ...... filmer.

Noterad att filmen är oootroligt informativ och pedagogiskt uppbyggd - synd att
man inte har nytta av kunskaperna eftersom nästan ingenting fungerade :D :D :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 12 Jan 2009, 20:27 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Hm, det kom hem en sån här dunk idag av leverantören :D Prima service
men den här sorten kan man väl inte dricka :roll:


Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Jan 2009, 18:51 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
I Norrland heter det skogsstjärnan, fina grejor det, har smakat.
Blir som röken, ju mer man skruvar på ju mer röker det :lol: :lol: :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Jan 2009, 19:08 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Aaah, på dunk. Det är så klara vätskor skall levereras! Man vet hur det kommer sluta då nån har med sig femliters dunken på festen. :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Jan 2009, 19:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glidaren wrote:
Hm, det kom hem en sån här dunk idag av leverantören :D Prima service
men den här sorten kan man väl inte dricka :roll:

Hm, den kom hem idag (igår)... och skriver att man inte kan dricka...
men dunken är nästan tom. Vet nån nåt nu som inte jag vet?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Jan 2009, 19:39 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Jag vet,dunken var full när jag levererade den , vet ej vad glidarn
har gjort ?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Jan 2009, 19:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Bernt wrote:
Jag vet,dunken var full när jag levererade den , vet ej vad glidarn
har gjort ?

Ser ni inte blodspåren på golvet, röda droppar på bilden :shock:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Jan 2009, 19:58 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Lever glidarn?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 129 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group