Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 19 Apr 2024, 09:47

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 129 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Next
Author Message
 Post subject: Röksystem - ett rykande projekt
PostPosted: Fri 02 Jan 2009, 23:38 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Nu har jag börja med ett

nytt, rykande färskt projekt, nämligen ett försök att skapa rök med
mina små 2-taktare (OS-46 & OS-55). Den stora frågan är om det över
huvudtaget kan funka.


Här har jag börjat böja kopparröret som skall fungera som förvärmare i
ljuddämparen.

Image


Last edited by Glidaren on Mon 05 Jan 2009, 19:23, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 03 Jan 2009, 00:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Aha, kopparrör till en sån där liten "båt" som man sätter ett levande
ljus i som värmer upp rören och så skapas det nåt övertryck som
sätter fart på "båten"... eller vad är det?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 03 Jan 2009, 01:03 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Wed 13 Sep 2006, 16:01
Posts: 953
Location: Hos frugan
Jamen det där ser man ju vad det är.Sitter på vissa manicker som ger ifrån sig en viss vätska som är alkoholhaltig.Har sett flera såna :D och den vätskan sätter fart på mera än båtar :shock:

_________________
http://www.petrolinahotrodders.ax


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 03 Jan 2009, 01:15 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Här kan man se den svarta slangen gå igenom det borrade hålet på
ljuddämparen. Slangen går sedan mellan den inre- och yttre förvärmaren.

Image

Jag tror jag måst köpa lite diesel i morgon och testa.... 8)


Last edited by Glidaren on Mon 05 Jan 2009, 22:02, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 03 Jan 2009, 01:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jaha, inte blev jag klokare av det där. Eldai mitten och kyla på sidan?! :shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 03 Jan 2009, 01:34 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Wed 13 Sep 2006, 16:01
Posts: 953
Location: Hos frugan
Ja nu blir man fundersam??Lite väl mycket böjt på ena slingan där..

_________________
http://www.petrolinahotrodders.ax


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 03 Jan 2009, 09:49 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
!!!!!!!!! Var försiktig med denna grej, om du tänker göra en egen
rökapparat. Kan vara rena bomben :evil: :evil: :evil: .
Använd i så fall flytande parafin ej EXPLOSIVT. Inte DISEL som
är farligare kall än varm. Menar tänd punkten.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Jan 2009, 21:53 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Lite fortsättning på mitt till rykande projekt:

Image

Image

Lindade en del av Söndagsskjortan runt härligheten och surrade med pianotråd:

Image


Nu behövs "bara" ...... tank, rökolja, diesel och.... en OS-motor... och... :roll:
så kan man göra först testerna :D :D :D

Coolt 8) .... om det skulle funka :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Jan 2009, 22:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Haha :D Ofan! Nu ser man ju vad det är.
Varför skall du ha både diesel och rökolja?
Du borde ju använt 4-taktare isetället, dom
piporna blir jäkligt mycket hetare. En 2-takt
blir inte så himla varm, men å andra sidan
vet jag inte vid vilken temperatur mediet
förångas heller så... :roll: Hur får du flödet?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Jan 2009, 22:06 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Kul med kreativitet :idea: ...väntar med intresse på resultat av test :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Jan 2009, 22:13 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Haha :D Ofan! Nu ser man ju vad det är.
Varför skall du ha både diesel och rökolja?


Man kan använda bara diesel men effekten blir bättre om man balandar ut
dieseln med rökolja.

MickeM wrote:
Du borde ju använt 4-taktare isetället, dom
piporna blir jäkligt mycket hetare.



Jag har ingen 4-taktare :oops:

MickeM wrote:
Hur får du flödet?



Ja, den som det viste :shock:

Jag hoppas att övertrycket från ljuddämparen räcker får att trycka fram
vätskan. Vem vet?

De hade ingen backventil på Söders :( det hade kanske höjt trycket lite :roll:
Funderar på en oscillerande pump, VP-20 från Perry .... vid behov.... :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Jan 2009, 00:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag har en SY-80 fyrtakt som väntar på del som du kan få ge bud på :D

Undrar om inte trycket i dämpen tömmer röret rätt fort?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Jan 2009, 00:28 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:

Undrar om inte trycket i dämpen tömmer röret rätt fort?


Tror du det! :D :D :D Låter lovande !

Trycket är min farhåga - alltså att det trycker för lite... Strypning av flödet är
ju rätt lätt att ordna.

Det skall vara en tank ansluten också. Jag har 30 cm kopparrör i ljudemparn
och en meter mässingsrör runt om. Totalt skall det flöda 1,5 m i klena rör med ganska högt tryckmotstånd.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Jan 2009, 00:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Tror du inte att det skulle ha fungerat bättre med en nippel när utblåset på motorn.
Då får man högsta temp på avgaserna och rööööök

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Jan 2009, 00:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vilken temp antänds detta i? Och i vilken temp förångas det?
Skall det spruta eld eller ryka? :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Jan 2009, 00:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Ett annat sätt är att vira runt cylindern och ut nära utblåset.
En film med lite rök på 2-takt http://www.youtube.com/watch?v=nPdVIf2kpv8

Problemet med en extra tank blir att flyget blir tyngre och landningsstället går sönder.
Du vet hur det fungerar med dåliga landningsställ :wink:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Jan 2009, 00:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Ett annat sätt är att vira runt cylindern och ut nära utblåset.
En film med lite rök på 2-takt http://www.youtube.com/watch?v=nPdVIf2kpv8

Jag brukar stänga av motorer genom att hålla fingret för dämpen på
2-taktare, det är ju inte ett dugg i närheten av hett. Men det rykte
inte så mycket heller iofs... tror mer på Glidarns sätt :D

EDIT: Snart kan vi döpa om Glidarn till... Rökarn!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Jan 2009, 01:00 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Mr X wrote:
Tror du inte att det skulle ha fungerat bättre med en nippel nära utblåset på motorn.
Då får man högsta temp på avgaserna och rööööök


Jo jag funderade på det. Men nu borde oljan vara i röret/ljuddämparen än längre tid. En nackdel är kanske att jag får större motstånd i luftflödet.
Nåja, jag har nipplar väntades här hemma........


Mr X wrote:
Ska ni inte ta och sätta dit nippeln snart :wink:


Men oljan, kyler ljuddämparen. Nu värms oljan i ljuddämparen.

Jag tror mer på förvärmning i ljuddämparen. Avstånden är kanske 3 cm mellan nuvarade utsläpp och en eventuell nippel.

Den inre förvärmaren är 30 cm och den yttre 100 cm. Jag kanske skulle
testa att använda bara den inre för att få mindre motsånd i röret :roll:

Eller så sätter på en remskiva på OS-46 som drar en häftig kompressor :D :D :D

Mer goda förslag?


Last edited by Glidaren on Fri 09 Jan 2009, 08:48, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Jan 2009, 01:04 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Vilken temp antänds detta i? Och i vilken temp förångas det?
Skall det spruta eld eller ryka? :D


Standard svaret: Inte vet jag :D

Bernt kanske kan vara experten på det! Det är inte helt ofarliga grejer :roll:

Kanske det blir Ålands första Jetdrivna RC flyg :D :D :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Jan 2009, 01:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Så länge du inte har en backventil till röktanken kommer det nog inte att fungera.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 129 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group