Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 28 Apr 2024, 08:34

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 129 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 15:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Om man sprutar in oljan direkt in i mellan cylinder och dämp, varför
skulle den inte hinna bli varm? Är ju hetast där. Dessutom ska det
väl inte funka som nåt släckningssystem och fullkomligt spruta in
olja? Dämpens temp är ointressant anser jag, hettan kommer ut
från cylindern med samma temp oavsett och värmer upp oljan.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 15:07 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Atte wrote:
Som jag ser det får man bästa resultat när dieseln är möjligast finfördelad vid insprutning och detta är helt beroende på viscositeten och insprutningsmunstycket.
Principen "fixativspruta" skapar en Venturieffekt (jag vill minnas att det heter så) där t.ex en gas som strömmar i 90 gr vinkel över ett annat rör skapar ett undertryck som drar med sig och finfördelar vätska. Detta används (-des) vid bränsleinsprutning på insugssidan i ottomotorer.
Principen är densamma i en "fixativspruta". När man använder sprutan för lackning så sätter man ned det klena röret i lackflaskan (lacken skall vara utspädd med låg viscositet och när man blåser i det grövre röret och har man en fin lackspruta som fungerar så länge man orkar blåsa :D
Med lämplig viscositet (vid en temperatur som jag inte tror behöver vara speciellt hög) och med hjälp av lite tryck i tanken (direkt från vevhuset på en 2-taktare) kombinerat med suget av "Venturieffekten" bör man ju få in en riktigt finfödelad dieseldimma som insprutad i den varma avgasen bör ge bra med rök :roll: :roll: sen skall man ju sätta dit en ventil för on/off


Jo, du har helt rätt. När jag före Jul var inne på Söders så såg jag att
de hade färdiga slingor för förvärmning. Det jag noterade på de var att
ände var ihopklämd på röret och istället var det ett litet hål borrat
(ca 1 mm) i sidan på röret i stället. Det stämmer bra med dina
teorier/slutsatser.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 15:13 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Om man sprutar in oljan direkt in i mellan cylinder och dämp, varför
skulle den inte hinna bli varm? Är ju hetast där


Hm... intressant... kanske man skulle koppla bort varmvattenberedaren och
värma direkt med elpatronen? :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 15:43 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
(Ett av) Problemet för tillfället är att få fram rökoljan genom rören till
munstycket. En pump borde underlätta så jag beställde en sån här idag:I

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 15:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glidaren wrote:
MickeM wrote:
Om man sprutar in oljan direkt in i mellan cylinder och dämp, varför
skulle den inte hinna bli varm? Är ju hetast där


Hm... intressant... kanske man skulle koppla bort varmvattenberedaren och
värma direkt med elpatronen? :wink:

:D jag menar, vad är det som säger att oljan måste värmas långsamt och
länge? Varför inte bara hetta upp fanskapet direkt så det ryker. ;-)

Olja + värme = Rök... sen...
Olja + hetta = Rök... tvärt!

När bygger nån ett sånt system (nippel in tvärt)?
Vill se det, på en 2-takt metanol och en
4-takt metanol! :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 15:55 
Online
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Den utlovade datorsimulering torde vara gjord :roll: men jag lyckas inte få ut resultatet p.g.a icke compatibel soft- & hardware. Det ändras standard etc. hela tiden och bara för att mina grejor är från förra årtusendet så går det inte att koppla ihop med dagens apparater :oops:

Jag lade in venturiröret på min befintliga software :wink: men som framgår av nedanstående bild så hittade jag inget hål att stoppa in USB kabeln i på min interface, måste vara configsys... :( eller nåt sånt :x

Image

Jag kan dock försäkra dig om att resultatet är lysande men tillsvidare fördöljt i dunkel...eller ska vi säga dimma och rök :lol:

Väntar med spänning på resultatet av din empiriska ansträngningar :D


Last edited by Atte on Fri 09 Jan 2009, 18:17, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 16:19 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Atte wrote:
Den utlovade datorsimulering torde vara gjord :roll: men jag lyckas inte få ut resultatet p.g.a icke compatibel soft- & hardware. Det ändras standard etc. hela tiden och bara för att mina grejor är från förra årtusendet så går det inte att koppla ihop med dagens apparater :oops:

Jag lade in venturiröret på min befintliga software :wink: men som framgår av nedanstående bild så hittade jag inget håll att stoppa in USB kabeln i på min interface, måste vara configsys... :( eller nåt sånt :x

Jag kan dock försäkra dig om att resultatet är lysande men tillsvidare fördöljt i dunkel...eller ska vi säga dimma och rök :lol:

Väntar med spänning på resultatet av din empiriska ansträngningar :D


Ha, ha :D Kanske det var en bugg?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 16:20 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
När bygger nån ett sånt system (nippel in tvärt)?
Vill se det, på en 2-takt metanol och en
4-takt metanol! :D


På 2-taktare kan det vara redan ikväll :D :D :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 16:31 
Online
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Glidaren wrote:
Atte wrote:
Den utlovade datorsimulering torde vara gjord :roll: men jag lyckas inte få ut resultatet p.g.a icke compatibel soft- & hardware. Det ändras standard etc. hela tiden och bara för att mina grejor är från förra årtusendet så går det inte att koppla ihop med dagens apparater :oops:

Jag lade in venturiröret på min befintliga software :wink: men som framgår av nedanstående bild så hittade jag inget håll att stoppa in USB kabeln i på min interface, måste vara configsys... :( eller nåt sånt :x

Jag kan dock försäkra dig om att resultatet är lysande men tillsvidare fördöljt i dunkel...eller ska vi säga dimma och rök :lol:

Väntar med spänning på resultatet av din empiriska ansträngningar :D


Ha, ha :D Kanske det var en bugg?


Tror du det kan avhjälpas om jag går på en bugg-kurs :?:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 22:59 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Lite rykannde verksamhet i verkstan igen :D
De empiriska testerna fortsätter.....

Här ska det bli nippel, på undersidan av ljuddämparen.

Image


M4:ans nippel på plats. Inte mycket till gods att gänga i men det gick.

Image


Så här blev det med nippel på undersidan. Notera att den inre
förvärmaren sittar kvar i ljuddämparen men används inte. Därför är
Tanklocket, uppe till höger, på plats.

Image


Här är slang på nippeln och slangklämman på plats. Blev förvånansvärt
prydligt.

Image


Ljuddämparen på plats. Redo för nya rykande tester.

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jan 2009, 00:02 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Rykande nyheter !

Ikväll har Caritas rökaggregatet producerat rök :D :D :D

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jan 2009, 00:09 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
jamen grattis :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jan 2009, 00:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har du backat upp Fårrden eller? :D :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jan 2009, 00:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Glidaren wrote:
Rykande nyheter !

Ikväll har Caritas rökaggregatet producerat rök :D :D :D

Nu vill vi höra teorin varför det inte blev rök första gången.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jan 2009, 01:12 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Upp till bevis!

Här kommer den rykande filmen (strax):

http://www.viddler.com/explore/Glidaren/videos/10/

:D :D :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jan 2009, 01:27 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Nu är filmen klar :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jan 2009, 01:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Glidaren wrote:
Nu är filmen klar :D

och de röööker :lol:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jan 2009, 10:00 
Online
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Så skall det se ut (överenstämmer helt med datorsimuleringen :wink: ) och visar att med tålamod och "jävlaranamma" (trial and error) så lyckas man...bra jobbat :!: Nu blir det betydligt enklare för oss andra att börja röka :roll:
Är körningen utan förvärmning och utan tryck till dieseltanken, enbart gravitation och venturieffekt eller :?: framgår inte riktigt av bilderna.

Nu vill vi se bilder där vi inte ser nånting...för all röken :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jan 2009, 11:12 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Atte wrote:
Nu blir det betydligt enklare för oss andra att börja röka :roll:

Nu vill vi se bilder där vi inte ser nånting...för all röken :D


Jo, vi får hoppas det är fler som kommer igång med röksystem :D :D :D

Nu vet vi att det inte är så knepigt att fixa lite rök :D men vi har lång väg
kvar med många experiment innan det närmat sig fulländning :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jan 2009, 11:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Rök och rök that's the different

Man strävar efter att få en så vit rök som möjligt.
Går att experimentera en hel del här med olika % av blandningarna.

Så fortsätt röka :lol:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 129 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group