Klar och testad!Har nu byggt ihop denna el-motor-testbänk och den funkar riktigt bra!
Att bygga den var inte det krångliga, det var att göra nåt så man fick nytta av den.
Jag anslöt även en wattmeter för att jämföra och så hade jag även köpt en lite mer grafisk och smartare effektmätare (se bilden nedan).
Så jag skrev en egen anvisning (några sidor vart det) och skapade ett protokoll per propeller man testar.
Där framgår:
- Fylla i och skriva ut testprotokollet
- Hur man gör förberedelserna
- Hur man ställer in programmet allmänt
- Hur man ställer in programmet för just den motorsetup man ska testa
- Hur man testar före bänkkörningen
- Hur man gör själva bänkkörningen och sparar undan värdena
- Hur man får in värdena i Excel
- Hur man gör diagrammen i Excel
- Hur man får ut alla maxvärden och annat nyttigt
- Hur man fyller i protokollet klart
Och säkert nåt till jag glömt.
Man får ut 6 st tabeller och 6 st diagram/kurvor.
Dessa är på thrust (gram), voltage (volt), current (ampere), rpm, power (W) och effektivitet.
Planen är även att mäta temperaturen på ESC och motor vid kontinuerlig drift (över 10 sekunder), men det blåser så förb----t så jag har mätt efteråt men tempen sjunker fort på ESC men inte så fort motorn. Så jag måste klura lite mer här hur jag ska få ut max-temperaturen utan att va rädd för en stor motor som blåser en propeller på max.
Och så har jag använt värmekamera för att se hur värmen ter sig under uppvarvning och körning samt kylning efteråt. Borde spelat in film med värmekameran istället för att ta en bild om jag gjorde nu. Värmekameran har högre upplösning, men ibland visar den dålig upplösning. Har inte kollat upp varför det är så olika för. Tror det har med avståndet VS temperaturspridningen att göra.
Allt kan bli bättre, så jag förbättrar anvisning, protokoll och riggning varje gång.
Här nedan är några bilder på vad man ser. Det är flera sidor i programmet med alla inställningar mm. Och diagrammen blir som sagt 6 st.
Attachment:
IMG_4291.JPG [ 158.48 KiB | Viewed 1802 times ]
Attachment:
IMG_4292.JPG [ 222.72 KiB | Viewed 1802 times ]
Attachment:
IMG_4293.JPG [ 216.39 KiB | Viewed 1802 times ]
Attachment:
IMG_4294.JPG [ 198.47 KiB | Viewed 1802 times ]
Attachment:
IMG_4295.JPG [ 122.76 KiB | Viewed 1802 times ]