motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
September FURY http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=8953 |
Page 1 of 4 |
Author: | Atte [ Mon 24 Jan 2011, 15:14 ] |
Post subject: | September FURY |
Mr.X började lite smått plocka ihop en September Fury som sedan under hösten 2010 hamnade hos mig, precis som Piper Cuben och Stukan ![]() ![]() Attachment: September Fury landställ 24.01.2011.JPG [ 89.44 KiB | Viewed 15003 times ] efter lite inpassning så fick jag ner det ena stället i vingen; Attachment: September Fury landställ temp montering 24.01.2011.JPG [ 94.75 KiB | Viewed 15003 times ] Fortsättning följer när arbetet kommit vidare ![]() |
Author: | Atte [ Sat 29 Jan 2011, 16:54 ] |
Post subject: | Re: September FURY |
Har ägnat nästan två halva dagar åt vingen, betydligt mer jobb än jag tänkte mig ![]() ![]() försöker få hjulhusen att passa mot vingen; Attachment: September Fury landställ kåpor 29.01.2011.JPG [ 102.26 KiB | Viewed 14982 times ] vingen efter en första montering av servon och landställ; Attachment: September Fury vinge 29.01.2011.JPG [ 103.97 KiB | Viewed 14982 times ] Nån som vet hur mycket lufttryck det krävs för att dom infällbara landställen skall fungera ![]() |
Author: | Kamikaze [ Sat 29 Jan 2011, 17:02 ] |
Post subject: | Re: September FURY |
Närmare 8kg |
Author: | MickeM [ Sat 29 Jan 2011, 19:06 ] |
Post subject: | Re: September FURY |
Intressant med den här furyn. Nåt speciellt med dem. =) Målar du svart eller nåt i hjulhusen o insidan av hjulskydden? Det var 6kg i Cessna 310an som Shade har. Använd strypventil, annars pangar dom ut så dom bryter sig loss. ![]() |
Author: | Atte [ Sun 30 Jan 2011, 11:07 ] |
Post subject: | Re: September FURY |
MickeM wrote: Intressant med den här furyn. Nåt speciellt med dem. =) Målar du svart eller nåt i hjulhusen o insidan av hjulskydden? Det var 6kg i Cessna 310an som Shade har. Använd strypventil, annars pangar dom ut så dom bryter sig loss. ![]() Grundmålat hjulhusen, krävs ännu lite spackling runt fogarna mot vingen och sen tror jag att jag målar allt i samma röda som vingen ![]() Provkört servon för flaps och skev, allt verkar OK ![]() Provat landställen och dom funkar...men jag tror inte dom behöver så högt lufttryck, räcker säkert med 2 - 3 bar ![]() Nu får jag koncentrera mig på flygkroppen en stund ![]() |
Author: | MickeM [ Sun 30 Jan 2011, 11:50 ] |
Post subject: | Re: September FURY |
Är det såna luftställ som släpper ut luften vid varje användning, eller är det såna som bara cirkulerar luften av och an? Om det finnns dom senare... var ett tag sen man höll på med luftställ. |
Author: | Atte [ Sun 30 Jan 2011, 12:05 ] |
Post subject: | Re: September FURY |
MickeM wrote: Är det såna luftställ som släpper ut luften vid varje användning, eller är det såna som bara cirkulerar luften av och an? Om det finnns dom senare... var ett tag sen man höll på med luftställ. Man fäller in ställen med lufttryck och sen fälls dom ut med fjäderkraft.....tror jag ![]() Nåt helt annat, hur programmerar man om ett digitagservo för reversering, krävs det en servoprogrammerare eller nåt, eller räcker det med kunskap ![]() |
Author: | MickeM [ Sun 30 Jan 2011, 12:27 ] |
Post subject: | Re: September FURY |
Atte wrote: MickeM wrote: Är det såna luftställ som släpper ut luften vid varje användning, eller är det såna som bara cirkulerar luften av och an? Om det finnns dom senare... var ett tag sen man höll på med luftställ. Man fäller in ställen med lufttryck och sen fälls dom ut med fjäderkraft.....tror jag ![]() Nåt helt annat, hur programmerar man om ett digitagservo för reversering, krävs det en servoprogrammerare eller nåt, eller räcker det med kunskap ![]() Dom är likadana som de analoga. Bara att vända motorpolerna och de yttre på potentiometern. Eller är det bortslös motor i servot? Det enda som är digitalt i ett digitalt servo är styrningen av motorn vad jag förstått. Det digitala servot får samma signal som ett analogt servo, bara det att det digitala är lite bättre på läsa av signalen och mha motorstyningen och den oftast bättre givaren (potentiometern) så blir läget bättre på ett digitalt servo, och oftast snabbare. =) |
Author: | Mr X [ Sun 30 Jan 2011, 12:36 ] |
Post subject: | Re: September FURY |
eller så sätter man den på en skild kanal och reverserar servot i radion. |
Author: | MickeM [ Sun 30 Jan 2011, 14:56 ] |
Post subject: | Re: September FURY |
Mr X wrote: eller så sätter man den på en skild kanal och reverserar servot i radion. Stämmer ju det. ![]() |
Author: | Atte [ Sun 30 Jan 2011, 17:34 ] |
Post subject: | Re: September FURY |
MickeM wrote: Mr X wrote: eller så sätter man den på en skild kanal och reverserar servot i radion. Stämmer ju det. ![]() I och för sig så har jag nog 7 kanaler på radion så det finns en ledig. Men servot (Hitec HS-5645MG digital ultra torque) skall gå att reversera för på asken står det bl.a "Features; direction programmable (*)" och orkar man läsa den mikroskopiska texten för (*) så står det "Requires Hitec Field Programmer sold separately". Får väl beställa hem en programmerare ![]() ![]() |
Author: | MickeM [ Sun 30 Jan 2011, 17:48 ] |
Post subject: | Re: September FURY |
Nej nej, sätt ena skevservot på kanal 1 och så aktiverar du kanal 6 (flaperons) och då kan du ställa bägge servon individuellt (reversering och resten som tex end point, subtrim, center, osv osv) . Så gör man med skev. Men med höjd så klarar inte lilka många sändare av det. Säger du vilken sändare du har så är det säkert fler som har den och kan säga hur du ska göra. |
Author: | Atte [ Sun 30 Jan 2011, 19:02 ] |
Post subject: | Re: September FURY |
MickeM wrote: Nej nej, sätt ena skevservot på kanal 1 och så aktiverar du kanal 6 (flaperons) och då kan du ställa bägge servon individuellt (reversering och resten som tex end point, subtrim, center, osv osv) . Så gör man med skev. Men med höjd så klarar inte lilka många sändare av det. Säger du vilken sändare du har så är det säkert fler som har den och kan säga hur du ska göra. Jag har en Futaba 7tc 2,4 som jag köpte av min leverantör i Eckerö ![]() ![]() |
Author: | Mr X [ Sun 30 Jan 2011, 19:34 ] |
Post subject: | Re: September FURY |
Atte wrote: för inte kan man väl sätta acc och flaps eller landställ på samma kanal ![]() Varför inte de då. Futaba 7tc 2,4 har 7-kanaler och för att utnyttja den sjunde kanalen ta en y-kabel till acken. |
Author: | MickeM [ Sun 30 Jan 2011, 22:18 ] |
Post subject: | Re: September FURY |
Om mottagaren bara har 6 kanaler så har du bara 6 kanaler. Om sändaren har 7, så kan du köpa 7-kanals mottagare om du ska ha 7. Batt på vilken kanal du vill med en Y-kabel. Obs! Nummerföljden är olika på olika mottagare. 6-kanals: 1 - Skev med reverserat servo 2 - Höjd 3 - Gas 4 - Sido 5 - Flaps 6 - Landställ 7-kanals: 1 - Skev 2 - Höjd 3 - Gas 4 - Sido 5 - Flaps 6 - Skev 7 - Landställ |
Author: | Atte [ Sun 30 Jan 2011, 22:52 ] |
Post subject: | Re: September FURY |
MickeM wrote: Batt på vilken kanal du vill med en Y-kabel. 7-kanals: 1 - Skev 2 - Höjd 3 - Gas 4 - Sido 5 - Flaps 6 - Skev 7 - Landställ Mottagaren har 7 kanaler men på den sjunde kanalen står det 7/B m.a.o. så skall accen kopplas där och då tänkte jag att man kanske blandar ihop volt och ampere om man stoppar dit både acc och landställ på en y-kabel ![]() ![]() ![]() ![]() |
Author: | MickeM [ Sun 30 Jan 2011, 23:25 ] |
Post subject: | Re: September FURY |
Atte wrote: MickeM wrote: Batt på vilken kanal du vill med en Y-kabel. 7-kanals: 1 - Skev 2 - Höjd 3 - Gas 4 - Sido 5 - Flaps 6 - Skev 7 - Landställ Mottagaren har 7 kanaler men på den sjunde kanalen står det 7/B m.a.o. så skall accen kopplas där och då tänkte jag att man kanske blandar ihop volt och ampere om man stoppar dit både acc och landställ på en y-kabel ![]() ![]() ![]() ![]() Haha, nej nej =) Sätt acken på Y-kabel du på nån kanal. Varje kontakt har ju tre stift. Den yttre raden är jord och den mitternsta är matningsspänningen, dvs in eller ut. Kopplar du en ack till någon som helst port, så har du spänningen på hela raden (mittersta stiften), dvs matningn till allt som kopplar dit. Tredje är signal, dom är unika på varje kanal. Acken har ingen signal. |
Author: | Atte [ Mon 31 Jan 2011, 13:39 ] |
Post subject: | Re: September FURY |
MickeM wrote: Varje kontakt har ju tre stift. Den yttre raden är jord och den mittersta är matningsspänningen, dvs in eller ut. (mittersta stiften), dvs matningen till allt som kopplar dit. Tredje är signal, dom är unika på varje kanal. Acken har ingen signal. ![]() ![]() ![]() |
Author: | Atte [ Fri 04 Feb 2011, 19:50 ] |
Post subject: | Re: September FURY |
Nu har jag fått dit landställen med täckluckor...det är problem att hitta rätt rödfärg..på bilderna syns det bra att det är fel färg ![]() ![]() ![]() Attachment: September Fury landställ monterade 04.02.2011.JPG [ 79.12 KiB | Viewed 14858 times ] Nu skall jag börja med installation av motor, höjd- och sidoroder/sporrhjul reglage och resten av grejorna i flygkroppen. |
Author: | MickeM [ Fri 04 Feb 2011, 20:07 ] |
Post subject: | Re: September FURY |
Hörru, kromade fälgar? Rött flyg med bling, now we're talki'n! ![]() |
Page 1 of 4 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |