Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 14:19

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
Author Message
 Post subject: Re: September FURY
PostPosted: Sun 15 Sep 2019, 16:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Jag har bara sett en Fury flyga en gång och då var det skevroder-reverse så den for i backen. Men det var inte denna.

Då slutade den så här

Attachment:
339_29052009_Mathilda_flyger_Metanol_011_1.jpg
339_29052009_Mathilda_flyger_Metanol_011_1.jpg [ 126.89 KiB | Viewed 5945 times ]

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: September FURY
PostPosted: Sat 25 Jul 2020, 19:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Här hittade jag en September Fury-tråd! :-D
Vi pratade om det på fältet idag.
Denna kom från Mr X men Atte byggde den klar och flög den. Hur alla vändorna var med den minns jag inte vad ni sade idag, men det är alltså denna som Oscar har nu om jag förstått rätt.

(bilderna är inte alla från flyget i denna tråd, det finns inblandade bilder från JS Fury)
(Här är JS byggtråd: viewtopic.php?f=61&t=4849 flög en kort båge och demolerades... och den hamnade sedan till SamiS viewtopic.php?f=61&t=7040&start=40 och sen försvann den vidare till ARG, och vart hans flyg tog vägen vet jag inte)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: September FURY
PostPosted: Wed 29 Jul 2020, 21:30 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
MickeM wrote:
Denna kom från Mr X men Atte byggde den klar och flög den. Hur alla vändorna var med den minns jag inte vad ni sade idag, men det är alltså denna som Oscar har nu om jag förstått rätt.


Ja visst, det är denna Fury som jag har övertagit :) Målsättningen är att den ska flyga igen i år. Just nu går jag igenom allt och kontrollerar skicket, det har ju passerat några år sedan det flög senast.

Ikväll gjorde jag en sväng via hobbyrummet/garaget för att gå igenom motor och tank. När jag ruskade på flyget så kunde jag inte höra någon klunk röra sig i tanken. Så det blev att skruva bort hela motorn för att komma till och få bort tanken för inspektion. Det visade sig att slangen inuti tanken var stel som en pinne, se bilder nedan :lol: Så det blir att byta till nya slangar i hela flyget.

Fortsättning följer!

Attachment:
Fury.JPG
Fury.JPG [ 235.41 KiB | Viewed 5793 times ]

Attachment:
Slang Fury.JPG
Slang Fury.JPG [ 152.71 KiB | Viewed 5793 times ]


Last edited by OscarE. on Thu 30 Jul 2020, 08:02, edited 3 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: September FURY
PostPosted: Wed 29 Jul 2020, 21:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hm... svart packning = metanol och röd = bensin? Så är det på mina. Men nog kan det finnas svart som funkar för bensin också, kan vara värt kolla upp?

Slangen ser ut som en stelnad silikonslang för metanol, men kanske det fanns nån genomskinlig för bensin också. De gula tygonslangarna eller de blå/gröna är på tok för hårda att han inne i en bensintank. Jag har haft/har en svart sån där mjukare som tål bensin i nån av mina bensintankar.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: September FURY
PostPosted: Thu 30 Jul 2020, 07:51 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
Ja, röd packning till tanken är nog mer vanligt bland bensinmodeller, men det finns även svarta som funkar. Ska kolla skicket på denna innan jag sätter tillbaka den. Beträffande slangarna så är det samma transparenta slang som har använts för påfyllnad/tankning, också den är stel och har fått en statisk form. Slangen som går från tanken till förgasaren är gul och den är i bra skick!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: September FURY
PostPosted: Thu 30 Jul 2020, 09:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Du har så rätt, här är tex en universal-packning som funkar med flera olika bränslen:
https://www.rcflight.se/visaprodukt.asp ... l-sullivan
(den röda jag brukar använda https://www.rcflight.se/visaprodukt.asp ... n-mv-dubro )

Och bensintank-grejer (med den svarta slangen):
https://www.rcflight.se/visaprodukt.asp ... x-sullivan
(ej flex... hm?)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: September FURY
PostPosted: Sun 02 Aug 2020, 15:09 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
Uppdatering:
Försökt att få liv i motorn idag, men fick bara några tändningar och sen inget mer. Justerat låg- och högvarvsnålarna enligt fabriksinställningarna. Bränsle och gnista tycks den få, men kanske inte tillräckligt. Jag har ju en likadan motor (DLE 30) på Yaken och den var lättstartad och gick bra senast den var igång. Jag ska byta batteri till tändningen och se om jag får bättre lycka då.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: September FURY
PostPosted: Mon 03 Aug 2020, 17:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
OscarE. wrote:
Uppdatering:
Försökt att få liv i motorn idag, men fick bara några tändningar och sen inget mer. Justerat låg- och högvarvsnålarna enligt fabriksinställningarna. Bränsle och gnista tycks den få, men kanske inte tillräckligt. Jag har ju en likadan motor (DLE 30) på Yaken och den var lättstartad och gick bra senast den var igång. Jag ska byta batteri till tändningen och se om jag får bättre lycka då.

Vad har du för batteri och vilken spänning ska tändboxen ha?
Innan du tar bort motorn och slaktar förgasaren, testa se om motorn startar med startgas/bensin. Om den inte startar då så är det fel på tändningen. Om den startar är det väl så att kanske membranen kläggat fast eller nån kanal, eller att flottören inte rör sig så den håller tätt så det inte kommer in mer bränsle. Ingen guru... Jussi är på forumet vet säkert.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: September FURY
PostPosted: Mon 03 Aug 2020, 19:40 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
MickeM wrote:
Vad har du för batteri och vilken spänning ska tändboxen ha?
Innan du tar bort motorn och slaktar förgasaren, testa se om motorn startar med startgas/bensin. Om den inte startar då så är det fel på tändningen. Om den startar är det väl så att kanske membranen kläggat fast eller nån kanal, eller att flottören inte rör sig så den håller tätt så det inte kommer in mer bränsle. Ingen guru... Jussi är på forumet vet säkert.


Har nu ett NiMH 4,8 V batteri till tändboxen, vilket den borde trivas bra med. Kommer fin gnista så tror inte att felet ligger där. Däremot är det sämre kompression i den här motorn jämfört med motorn som sitter i min Yak. Ska testa med starter nästa gång och se om det blir bättre fart på den då. Det ordnar sig nog, men nypremiären dröjer lite längre :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: September FURY
PostPosted: Mon 03 Aug 2020, 22:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sämre kompression pga läckage eller bara inte helt inkörd så motorn i Yaken "känns trög"?
Fury-motorn är säkert ok inkörd och smord så den går runt bra?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: September FURY
PostPosted: Mon 03 Aug 2020, 23:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
OscarE. wrote:
MickeM wrote:
Vad har du för batteri och vilken spänning ska tändboxen ha?
Innan du tar bort motorn och slaktar förgasaren, testa se om motorn startar med startgas/bensin. Om den inte startar då så är det fel på tändningen. Om den startar är det väl så att kanske membranen kläggat fast eller nån kanal, eller att flottören inte rör sig så den håller tätt så det inte kommer in mer bränsle. Ingen guru... Jussi är på forumet vet säkert.


Har nu ett NiMH 4,8 V batteri till tändboxen, vilket den borde trivas bra med. Kommer fin gnista så tror inte att felet ligger där. Däremot är det sämre kompression i den här motorn jämfört med motorn som sitter i min Yak. Ska testa med starter nästa gång och se om det blir bättre fart på den då. Det ordnar sig nog, men nypremiären dröjer lite längre :)

Ska inte den tändningen ha 6.0V-12.0V

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: September FURY
PostPosted: Mon 03 Aug 2020, 23:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
4.8-8.4V står det på de flesta DLE Electronic Ignition-moduler.
Jag googlade lite snabbt och alla har röd www.länk längst ner på modulen, det har inte denna i detta flyg. Hm.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: September FURY
PostPosted: Tue 04 Aug 2020, 09:19 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
Mr X wrote:
Ska inte den tändningen ha 6.0V-12.0V


"Any 4.8- 6.0V, 1000mAh and above capacity battery will work well for this" står det i manualen. Till tändsystemet i Yaken kör jag med 2 cells LiPo med regulator som tar ner det till 5,5V vilket fungerar bra.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: September FURY
PostPosted: Thu 14 Apr 2022, 15:20 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
Som sagt, ska försöka få luft under vingarna i år och jag tänkte "värma upp" med Furyn. Original-motorn får jag inte igång (eventuellt att membranet i förgasaren har tröttnat), så idag har jag flyttat över DLE 30 från Yaken. Den startade troget så körde en liten tank på marken och trimmade in allt. Även luftstället fick jag igång efter lite smörjning och justering. :D

Kvar att göra är att fästa blyet i nosen på lämpligt sätt och få ordning på sporrhjulet som hänger löst, klen konstruktion med tanke på flygets storlek. To be continued ...

Attachment:
Fury ny motor.jpeg
Fury ny motor.jpeg [ 458.38 KiB | Viewed 4065 times ]

Attachment:
Fury ny motor 2.jpeg
Fury ny motor 2.jpeg [ 354.36 KiB | Viewed 4065 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: September FURY
PostPosted: Sat 23 Apr 2022, 14:58 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
Så där, nu är Furyn redo för nya äventyr efter ett drygt decennium på marken! Blyvikten för korrekt CG är monterad och sporrhjulet är på plats igen. Även Attes finurliga lösning för chocken är restaurerad och lite modifierad eftersom profilröret hade lossnat från fästet på förgasaren. Så nu är det bara att ladda batterierna och invänta en lugn kväll :D

Attachment:
IMG_0221.jpeg
IMG_0221.jpeg [ 212.22 KiB | Viewed 3984 times ]

Attachment:
IMG_0236.jpeg
IMG_0236.jpeg [ 200.34 KiB | Viewed 3984 times ]

Attachment:
IMG_0246.jpeg
IMG_0246.jpeg [ 376.97 KiB | Viewed 3984 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: September FURY
PostPosted: Sun 24 Apr 2022, 12:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fint flyg! :-) Ska bli kul se en röd Fury i luften igen.
Det var väl nån svag konstruktion nånstans i stjärten om jag minns rätt, något som förstärkts före flygning?
Jag har lärt mig av de mer erfarna att tändboxar inte tål vibrationer, ser att du stripe'at fast den "på motorn", kanske borde flyttas/dämpas bättre?
Skriv här före du flyger! :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: September FURY
PostPosted: Sun 24 Apr 2022, 16:21 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
Thunder Tiger lär ha tillverkat en liknande modell som hade problem med stabilisator fladder. Tillverkare för detta flyg tror jag att är ESM och bakpartiet känns ok.

Beträffande tändboxen så är det en vibrationsdämpare påklistrad på undersidan, men kanske det behöver kompletteras ytterligare.

Jag hör av mig innan flygning :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: September FURY
PostPosted: Sun 24 Apr 2022, 18:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Helt sant att det är en ESM. Todi (om jag minns rätt?) och Mr X (?) köpte var sin.
Den Furyn som Todi skaffade for sen via JS (som flög den fram till åkern :cry: ), sen till MarcusG och till Sami som renoveraded en och sen for den till ARG, undras vad som hände sen...

Kanske jag minns fel med stjärten, har den vingrör i stabben? För det borde en så stor modell ha. Nåt va det med ESM Furyn. Det kanske var stora vingen som var skör i skarven :shock: download/file.php?id=686

Flyg den lugnt först. :D Sabla snyggen.

Jag kikade runt lite på Furyn här i forumet och hittade detta som Mr X skrivit:
"På sid 14 i manualen står det att balanspunkten (CG) ska vara 121mm. Det är fel för det ska vara 115mm från främre kanten."

Så länge du har stripe'at den så där så överförs nog alla vibrationer bra ändå fast det är "fluff" emellan. Bättre använda tex kardbordband som man brukar ha till ackar eller nåt dylikt. Du ser när du kör motorn om tändmodulen skakar eller står still. :-D


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group