motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
FW190 Air Combat http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=8743 |
Page 1 of 1 |
Author: | khalavak [ Mon 06 Dec 2010, 00:11 ] |
Post subject: | FW190 Air Combat |
Startar en tråd för mitt parallellbygge av en FW190, ett klassiskt tyskt attackflygplan från andra världskriget. Modellen är tillverkad av Marek Rokowski / http://napolskimniebie.pl som även tillverkar Ursus FPV:n som jag valt som platform för mitt FPV/UAV projekt Här är några trådar till andra byggen samt bilder på FW190an: http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=30516 http://picasaweb.google.com/1marekR/FW1 ... irectlink# Specifikationer: Wingspan: 860 mm Length: 680 mm Flying Weight: approx 380 g FW190an skall jag främst använda som träningsflyg samt även lite Air Combat med nån som är intresserad ![]() Vad som behöver skaffas: - Motor (E-POWER 2203-1700, Nippy N29S-8A245 eller liknande...) - ESC 8-20A - Mottagare - LiPo 1000-2000mAh - 2-4 9g servon (1-2 för ailerons, 1 för elevator och eventuellt 1 för rudder. Rudder verkar inte finns med i ritningarna men känns som om det borde finnas så tänkte "modda" den och lägga med rudder på den...) - Propeller Attachment: fw190-0.JPG [ 112.89 KiB | Viewed 5799 times ] Attachment: fw190-1.JPG [ 88.76 KiB | Viewed 5799 times ] Attachment: fw190-2.JPG [ 123.93 KiB | Viewed 5799 times ] Attachment: fw190-3.JPG [ 135.43 KiB | Viewed 5799 times ] Attachment: fw190-4.JPG [ 153.38 KiB | Viewed 5799 times ] Attachment: fw190-5.JPG [ 148.39 KiB | Viewed 5799 times ] Attachment: fw190-6.JPG [ 141.09 KiB | Viewed 5799 times ] Attachment: fw190-7.JPG [ 141.81 KiB | Viewed 5799 times ] Attachment: fw190-8.JPG [ 133.49 KiB | Viewed 5799 times ] Attachment: fw190-9.JPG [ 125.63 KiB | Viewed 5799 times ] |
Author: | khalavak [ Tue 07 Dec 2010, 23:42 ] |
Post subject: | Re: FW190 Air Combat |
Beställt följande från MFT.nu, de hade allt i lager och vill komma igång med FW190an och få den klar så den kan testas så fort som möjligt ![]() 1st ESC: ABOVE ALL - 10A - BEC - V2 1st motor: Nippy N29S-8A130 3 olika propellers: APC 8x4"E, GWS 7x3,5" Hyperdrive och APC 7X5"SF Servona har jag redan Power HD 1900An från TSRCHobby.ax. Behöver testa lite med limmandet och utskärandet av EPP för aileron-servon och i själva chassit. Skulle behöva nån slags lödpistol med nån pianotråd som hettas upp som man lätt kan skära EPP:n med, eller köra med vass kniv bara...nån som skurit mycket EPP och har några bra tips på vad som fungerar bäst? Det är ju lite segt att skära och och är inte säker på om jag lätt kan skära ut servohålen snyggt med enbart en vass kniv... |
Author: | khalavak [ Fri 04 Feb 2011, 14:16 ] |
Post subject: | Re: FW190 Air Combat |
Nu är FW190an färdigbyggd. Har tyvärr inte orkat dokumentera slutskedet på bygget noggrannare, men har tagit några bilder på hur arbetet framskridit. Förra veckoslutet så hade jag ut den på sin jungfrulygning, resultatet kan ni se här! ![]() Attachment: 166388_147866998603817_100001415530332_272598_7307425_n.jpg [ 73.18 KiB | Viewed 5706 times ] Attachment: 166642_147866548603862_100001415530332_272595_1729236_n.jpg [ 79.62 KiB | Viewed 5706 times ] Attachment: 167584_147866901937160_100001415530332_272597_5809936_n.jpg [ 74.54 KiB | Viewed 5706 times ] Attachment: 180594_147866748603842_100001415530332_272596_1637643_n.jpg [ 73.74 KiB | Viewed 5706 times ] Attachment: photo1.JPG [ 529.62 KiB | Viewed 5706 times ] Attachment: photo2.JPG [ 557.54 KiB | Viewed 5706 times ] Attachment: photo3.JPG [ 585.62 KiB | Viewed 5706 times ] Och så resultatet efter flygningen: Attachment: 179370_148545888535928_100001415530332_275812_1144375_n.jpg [ 88.16 KiB | Viewed 5706 times ] EPP håller bra men propellrarna går sönder hela tiden när man flyger i backen! ![]() Nu är det bara att lära sig flyga den, är inte det lättaste då det är en ganska snabb modell, man hinner inte fundera så mycket med den som nybörjare...får väl gå till Todi och köpa EasyStaren och lära sig med den innan man börjar med snabbare flygplansmodeller och innan man vågar sig ut med Ursusen! -kimh |
Author: | Mr X [ Fri 04 Feb 2011, 14:27 ] |
Post subject: | Re: FW190 Air Combat |
Lätta på gasen och flyg den saktare så brukar det vara lättare att hänga med. Nackdelen är snarare att den är så liten så man inte riktigt ser hur den ligger i luften ifall man flyger lite längre bort. Försök att hålla den nära och dra ner på farten samt bara flyga den runt dig till att börja med. |
Author: | Machman [ Fri 04 Feb 2011, 15:40 ] |
Post subject: | Re: FW190 Air Combat |
khalavak wrote: Och så resultatet efter flygningen: Attachment: 179370_148545888535928_100001415530332_275812_1144375_n.jpg EPP håller bra men propellrarna går sönder hela tiden när man flyger i backen! ![]() Tekniken med buklandning är att slå av motorn strax innan man "tar mark" och ge lite höjdroder för att höja nosen och sänka farten. Med bra tajming tar stjärten i marken först och då dimper flyget ner snällt. Har du för hög höjd finns risken till att du stallar men oftast stallar du då från så låg höjd att flyget inte går i regelrätt dykning, den lägger nosen lite neråt bara... Men det som dödar propellrarna är nog främst att motorn snurrar när ena bladet tar i marken... ![]() Lycka till! ![]() |
Author: | khalavak [ Fri 04 Feb 2011, 18:09 ] |
Post subject: | Re: FW190 Air Combat |
Mr X wrote: Lätta på gasen och flyg den saktare så brukar det vara lättare att hänga med. Nackdelen är snarare att den är så liten så man inte riktigt ser hur den ligger i luften ifall man flyger lite längre bort. Försök att hålla den nära och dra ner på farten samt bara flyga den runt dig till att börja med. Hmm joo, kändes bara som om det där flyget inte klarar av att flyga sakta...när den far iväg så är det redan bra fart på... Skall nog pröva på, ids inte ikväll ut i mörkret men imorgon blir det bra läge förutsatt att det inte snöar och blåser.... |
Author: | khalavak [ Fri 04 Feb 2011, 18:11 ] |
Post subject: | Re: FW190 Air Combat |
Machman wrote: Tekniken med buklandning är att slå av motorn strax innan man "tar mark" och ge lite höjdroder för att höja nosen och sänka farten. Med bra tajming tar stjärten i marken först och då dimper flyget ner snällt. Har du för hög höjd finns risken till att du stallar men oftast stallar du då från så låg höjd att flyget inte går i regelrätt dykning, den lägger nosen lite neråt bara... Men det som dödar propellrarna är nog främst att motorn snurrar när ena bladet tar i marken... ![]() Lycka till! ![]() Tackar, hördu jag har inte kommit så långt att jag ens skulle försöka att landa, det har varit fråga om rena krashlandningar efter 10-20sekunder i luften oc sen ner i marken av en eller annan orsak: överstyrning, total okontroll, osv .) Måste få servon och allt intrimmat så den inte drar åt nåt håll, men det är svårt att trimma när man kör i marken hela tiden ![]() |
Author: | khalavak [ Sun 13 Feb 2011, 10:22 ] |
Post subject: | Re: FW190 Air Combat |
Nu har det flugits igen, tror att CG är lite mot stjärten, så den blir lite svåra att flyga... Machman wrote: Ett framtungt flyg flyger dåligt, ett baktungt flyg flyger bara en gång! Tror jag ha lite baktungt för tillfället, måste försöka fixa om CG till framtungt med lite bly och/eller batteriflytt... Attachment:
|
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |