Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Tue 23 Apr 2024, 13:06

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Sat 20 Nov 2010, 22:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag va sugen på predatorn förut jag med... men när man ser att den ska väga några hundra gram bara så blä. Men helt klart... så ska dom ju se ut! :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Sat 20 Nov 2010, 22:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Jag va sugen på predatorn förut jag med... men när man ser att den ska väga några hundra gram bara så blä. Men helt klart... så ska dom ju se ut! :D

Dom lär också ha lite fula egenskaper vid låg fart när man svänger.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Sun 21 Nov 2010, 00:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Ganska intressant att vi nu har två olika projekt, ett FPV och ett UAV.
Ska bli intressant att följa dom båda projekten och se slutresultatet.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Sun 21 Nov 2010, 11:26 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 16 Nov 2010, 20:48
Posts: 116
Location: Saltvik
Kör: VW Touran 2.0TDI
Mr X wrote:
Ganska intressant att vi nu har två olika projekt, ett FPV och ett UAV.
Ska bli intressant att följa dom båda projekten och se slutresultatet.


Jepp, FPV och UAV går mycket in på varandra, och det som används för FPV kan även användas för UAV och tvärtom. Bägge behöver liknande utrustning och själva UAV delen så behöver egentligen bara ett mikrokontrollerkort (ArduPilot Mega är 40mm x 69mm)

Jag har påbörjat ett projekt på min hemisda för FPV/UAV:n : http://labs.blackcatsec.net/projects/fpv-uav
Finns inte så mycket information där ännu men projekthanterings-softan(mera gjort för software develoment men...) jag kör där borde möjliggöra en bra dokumentering av projektet så tänkte göra ett försök att dokumentera allt där + här på detta forum/denna tråd...

Mvh,
Kim H


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Sun 21 Nov 2010, 11:43 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Mr X wrote:
Ganska intressant att vi nu har två olika projekt, ett FPV och ett UAV.
Ska bli intressant att följa dom båda projekten och se slutresultatet.


O flera lär vi bli. Håller själv på o kollar vad som skulle passa mig!

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Sun 21 Nov 2010, 12:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Todi wrote:
Mr X wrote:
Ganska intressant att vi nu har två olika projekt, ett FPV och ett UAV.
Ska bli intressant att följa dom båda projekten och se slutresultatet.


O flera lär vi bli. Håller själv på o kollar vad som skulle passa mig!

Vad roligt att flera helt plötsligt blev intresserade.
Jag drogs också med så det var bara att starta ett eget projekt.
Så nu har vi tre projekt med lite olika mål men egentligen lite samma teknik.
Tror utvecklingen går fort på det här området och vi kommer att få se nya lösningar.
Telematri kommer att sätta fart på det här området och den kommer redan nästa år 2011 till olika radion.
Redan nu kan man hitta någon radio med inbyggd telematri, finns också att kompletera som extra utrusning att hänga på.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Sun 21 Nov 2010, 15:21 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
khalavak wrote:
På tal om att bygga, hur vet jag vilken motor+ESC passar till mitt flygplan? Turnigy C35-36-1300kvh som är med i Skywalker paketet, är det bra motorer? Hur vet jag vilken motor+esc+propellerkombination jag skall använda? Hur pass fritt kan man använda olika motorer och propellrar? Vad påverkar det? Hastigheten, draget, flygtiden, osv.? Hur vet man vad som är optimalt, eller ens vad som man skall börja prova med?

Turnigy är helt ok Hong kong motorer, jag har en 5 st eller nåt sånt i olika storlekar. Visst, "kvalitetsmotorer" ÄR bättre. Kinamotorerna har ofta lägre verkningsgrad och lite mindre max effekt men å andra sidan får du 3-4 motorer till samma pris som en Hacker, Plattenberg eller AXI. Jag kör i stort sett endast med kinagrejer eftersom min filosofi är att jag hellre har tre flyg som flyger bra än ett som flyger otroligt bra... Men speciellt om man jagar gram på flygvikten eller vill ha extremprestanda så får du så lov att öppna plånboken. ;)

Till den motorn ska du ha ett ESC som tål 40A eller mer. Verkar vara en äldre motor i det paketet? 35-36C borde vara 1100 kv, 35-36B är 1300kv numera..
http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2140
Jag har en Turnigy 35-36C (1100kv) motor i min Sukhoi, den driver jag med ett Turnigy plush 40A ESC. Med 12x6 prop drar den ca 42 A vid fullgas. Min rekommendation är att skaffa en hel drös med olika propellrar och testa dig fram, och mät effektuttaget! Jag har en mätare man kopplar mellan ack och esc som du får låna om du vill, brukar ALLTID mäta när jag byter prop/motor/esc så man inte bränner upp grejerna. Med el är det enkelt att bränna upp sakerna om man ligger på gränsen!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Sat 27 Nov 2010, 14:15 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 16 Nov 2010, 20:48
Posts: 116
Location: Saltvik
Kör: VW Touran 2.0TDI
Nu har jag äntligen fått Video Tx/Rx, MSH-36 kamera, ArduPilot / IMU(Inertial Measurement Unit) och uBlox GPS levererad. Bifogar lite bilder på grunkorna.

Video Tx/Rx och kamera:
Attachment:
File comment: Vide Tx/Rx och kamera
HAL_7920.jpg
HAL_7920.jpg [ 108.65 KiB | Viewed 8143 times ]


Video Tx:
Attachment:
File comment: Video Tx
HAL_7922.jpg
HAL_7922.jpg [ 82.27 KiB | Viewed 8143 times ]


Video Rx:
Attachment:
File comment: Video Rx
HAL_7925.jpg
HAL_7925.jpg [ 78.33 KiB | Viewed 8143 times ]


MSH-36 kamera:
Attachment:
File comment: MSH-36 kamera
HAL_7927.jpg
HAL_7927.jpg [ 86.74 KiB | Viewed 8143 times ]


ArduPilot mikrokontroller + ArduPilot IMU(Inertial Measurement Unit) + uBlox GPS:
Attachment:
File comment: ArduPilot, ArduPilot IMU & uBlox GPS
HAL_7932.jpg
HAL_7932.jpg [ 122.23 KiB | Viewed 8143 times ]


ArduPIlot:
Attachment:
File comment: ArduPilot
HAL_7933.jpg
HAL_7933.jpg [ 112.4 KiB | Viewed 8143 times ]


ArduPilot IMU:
Attachment:
File comment: ArduPilot IMU
HAL_7934.jpg
HAL_7934.jpg [ 115.45 KiB | Viewed 8143 times ]


uBlox GPS:
Attachment:
File comment: uBlox GPS
HAL_7936.jpg
HAL_7936.jpg [ 83.51 KiB | Viewed 8143 times ]


ArduPilot mikrokontroller + ArduPilot IMU(Inertial Measurement Unit) + uBlox GPS:
Attachment:
File comment: ArduPilot mikrokontroller + ArduPilot IMU(Inertial Measurement Unit) + uBlox GPS
HAL_7937.jpg
HAL_7937.jpg [ 131.18 KiB | Viewed 8143 times ]


Har redan testat både video tx/rx och kameran samt ArduPiloten. Videon funkar bra, ingen HD kvalitet men det kände jag ju till och denna kamera är enbart för att se vart man flyger. Bör göra noggranna tester på videons räckvidd senare. Bör skaffa en skild HD-kamera för att videofilma flygningarna. ArduPiloten testade jag GPSen och xyz-accelerometers/gyrot och den verkar fungera, bara att börja programmera vad man vill ha den att göra :)

Inväntar nu Ursus FPV paketet om några dagar/veckor, borde skickas från Polen idag så tippar på att paketet är framme i slutet på nästa vecka/början på därpå följande. Behöver nu också se över följande komponenter som behöver köpas in:

- Motor (AXI 2212/12 / A30-12 M V2)
- Propeller (8x5,8x6?)
- ESC + BEC (Hacker Speed Controller X-55-SB-Pro)
- Servon 4st + några extra som backup (Hitec HS-81, Hitec HS-82MG, ... )
- Målfärg(kanske inte så bråttom med det...) (Gul, Svart, Vit)
- Mottagare 7 kanalers Hitec Optima
- 8dbi patch antenna
- FPV Goggles
- HD kamera
- UHF Long rande radio system (ezUHF, HAC-LAN433 radiomodem http://www.hactech.com/index.php?productID=667)

Vem kunde ge mig några bra tips om motor, ESC och propeller? Hur vet jag vad jag skall välja för motor / propeller för att få bästa flygtid men endå bra fart på flyget? Ge mig gärna tips per email på kim@halavakoski.net...postar självklart hit vad jag väljer och varför när jag kommit fram till vad jag skal ha, men diskussionen som leder till ett val så känner jag att kan bli kanska ointressant för er som kan mycket mera om detta :)

-Kim Halavakoski


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Sat 27 Nov 2010, 22:43 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 16 Nov 2010, 20:48
Posts: 116
Location: Saltvik
Kör: VW Touran 2.0TDI
Machman wrote:
Turnigy är helt ok Hong kong motorer, jag har en 5 st eller nåt sånt i olika storlekar. Visst, "kvalitetsmotorer" ÄR bättre. Kinamotorerna har ofta lägre verkningsgrad och lite mindre max effekt men å andra sidan får du 3-4 motorer till samma pris som en Hacker, Plattenberg eller AXI. Jag kör i stort sett endast med kinagrejer eftersom min filosofi är att jag hellre har tre flyg som flyger bra än ett som flyger otroligt bra... Men speciellt om man jagar gram på flygvikten eller vill ha extremprestanda så får du så lov att öppna plånboken. ;)

Har lite kollat på AXI från MFT.nu, funderade på den till Twinstar II:an jag funderade på en stund..motormärket är väl inte det jag har mest problem med, det är storleken/modellen på motorn, hur kraftig den skall vara, hur många kvh den skall ha osv. Hur matchar man ihop det med det flyg man har? Hur vet jag vad jag skall sätta för motor + propeller för att flyga snabbast? För att flyga längst? Dra minst batteri? Vad händer när man prutar på det ena för det andra, när blir flyget oflygbart? :)

Machman wrote:
Till den motorn ska du ha ett ESC som tål 40A eller mer. Verkar vara en äldre motor i det paketet? 35-36C borde vara 1100 kv, 35-36B är 1300kv numera..
http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2140
Jag har en Turnigy 35-36C (1100kv) motor i min Sukhoi, den driver jag med ett Turnigy plush 40A ESC. Med 12x6 prop drar den ca 42 A vid fullgas. Min rekommendation är att skaffa en hel drös med olika propellrar och testa dig fram, och mät effektuttaget! Jag har en mätare man kopplar mellan ack och esc som du får låna om du vill, brukar ALLTID mäta när jag byter prop/motor/esc så man inte bränner upp grejerna. Med el är det enkelt att bränna upp sakerna om man ligger på gränsen!

Verkar vara en bra ide att skaffa en mätare :) Borde väl först köpa ens en motor att börja med...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Sun 28 Nov 2010, 23:49 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 16 Nov 2010, 20:48
Posts: 116
Location: Saltvik
Kör: VW Touran 2.0TDI
Meckat en del med lite kopplingscheman för FPV utrustningen samt för elektroniken i flygplanet.
Finns dokumenterat på min websida här: http://labs.blackcatsec.net/projects/fpv-uav/wiki

Bifogar schemorna även här nedan. Kommentera gärna om det är nåt som är fel, har inte helt koll på hur tex. ESCen skall kopplas och om strömmatningen för elektroniken kommer direkt från LiPon eller om den kommer via RC recievern som får sin matning via ESCen osv...

Kopplingschema för FPV utrustningen:
Image

Kopplingschema för ArduPilot + resten:
Image

Återkommer igen när jag har mera information. Behöver nästa vecka ta och beställa nån motor, ESC samt en bunt med servon samt lim och annan utrustning som behövs för själva modellbyggandet när FPVn levereras! Lägger upp en sida för Ursus bygget på min hemsida också....all information kommer att finnas på Wikin!

-Kim Halavakoski


Last edited by khalavak on Mon 29 Nov 2010, 12:59, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Mon 29 Nov 2010, 00:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Inte hunnit läst igenom allt, sitter o letar vidvinkelobjektiv till videokameran... =)
Du ska nog inte koppla 3S Lipo in i nåt annat än ESC eller en UBEC.
Du kommer bränna ihjäl mottagaren på nolltid tex. Vad Ardun klarar vet jag inte.
ESC har säkert en inbyggd BEC, men använd helst en skild ack och UBEC för mottagare?
Mottagarna brukar behöva 4.8-6V, 3S LiPo = 11,1V.
UBECs gör om 11.1V till 6V, men då är det bättre ha en 2S-ack som ger bara 7.4V eftersom 11.1V->6V ger så mycket värme ifrån sig.
4.8V = slöare servon, men ger mer tid vad gäller acken.
6V = kvicka servon, drar mer ström.
Så 3S-ackar till ESC och 2S-ack till resten, om ARdun gillar det.
Lite trötta tankar av mig justnu... =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Mon 29 Nov 2010, 12:56 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 16 Nov 2010, 20:48
Posts: 116
Location: Saltvik
Kör: VW Touran 2.0TDI
MickeM wrote:
Inte hunnit läst igenom allt, sitter o letar vidvinkelobjektiv till videokameran... =)
Du ska nog inte koppla 3S Lipo in i nåt annat än ESC eller en UBEC. Du kommer bränna ihjäl mottagaren på nolltid tex. Vad Ardun klarar vet jag inte.
ESC har säkert en inbyggd BEC, men använd helst en skild ack och UBEC för mottagare?
Mottagarna brukar behöva 4.8-6V, 3S LiPo = 11,1V.
UBECs gör om 11.1V till 6V, men då är det bättre ha en 2S-ack som ger bara 7.4V eftersom 11.1V->6V ger så mycket värme ifrån sig.
4.8V = slöare servon, men ger mer tid vad gäller acken.
6V = kvicka servon, drar mer ström.
Så 3S-ackar till ESC och 2S-ack till resten, om ARdun gillar det.
Lite trötta tankar av mig justnu... =)


Okej, har nu reviderat ritningen så jag kör 3Sen via ESCen. Lagade även en skild ritning med egen BEC för strömförsörjningen til ArduPilot / RC. Såg nånstans att man rekommenderade att köra med en skild BEC istället för ESCens BEC för att inte bränna hela systemet om ESCen dör, vilket betyder att man hade fortfarande kontroll över flyget trots att motorn + ESCen är sönderbränd? Eller har jag missförstått nåt där, funkar det så om man separerar motorns strömförsörjning från resten av elektroniken?

Jag hade tänkt köra med 3S LiPos för video tx/rx systemet kör 12V och det mesta kör med 12V förutom RC recievern då som behöver ESCas/BECas för att få ner volttena. ArduPiloten verkar klara av 6V-14V men det känns som om Ardupilot + RC receiver + elektroniken behöver då minst 6V för att driva allt...Hmmm...

2x3S 2500mAh = 5000mAh för motorer
1x2S 2200mAh för ArduPilot + RC elektronik (måste räkna ut vad alla komponenter drar och matcha det med tiden för motor LiPos
1x3S 1000mAh för Video Tx + Camera

Är det vettigt att ha så många olika LiPos där? Vad är vettigt att ha skilt och vad skall dra från samma LiPos som allt annat men då möjligen med en BEC för att få ner Voltena? Vad är bättre, en BEC eller många LiPos? Många LiPos känns som det blir rätt så tungt, emedan en BEC som inte väger så mycket så kan anända samma LiPos som resten men då blir LiPona varma...om man ser till att luftflödet kyler BECen så är väl inte värmen ett lika stort problem som vikten på LiPona?

Ändrade på ritningarna och gjorde en med ESC och en med BEC(och ESC): http://labs.blackcatsec.net/projects/fp ... _Equipment

Med BEC:
Image

Med ESC:
Image

-Kim Halavakoski


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Tue 30 Nov 2010, 00:36 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 16 Nov 2010, 20:48
Posts: 116
Location: Saltvik
Kör: VW Touran 2.0TDI
En liten statusupdate på planerad / inköpt utrustning.
Marek Rokowski rekommenderar följande utrustning på sin hemsida(http://translate.google.com/translate?j ... ebie.pl%2F) och jag har listat de komponenter jag tänkt köpa för min Ursus:

Suggested equipment:
- GE A2814/6T 1400KV motor (about 300W)

AXI 2814/10 1590kv (http://www.mft.nu/?ProdID=207341)
- AXI 2814 har använts på Ursusen och verkar följa specifikationerna ganska nära. Har dessutom använts på en Ursus med goda erfarenheter. Tydligen en mycket kraftig motor för Ursus på detta forum överväger Krall(Ursus piloten) att skaffa en mindre motor: http://www.rcgroups.com/forums/showthre ... 273&page=5

- APC8x6 propeller (or equivalent to the motor used)

- APC8x4 och/eller APC8x6 och/eller APC8x8

- Controller: 25-30A
- JETI SPIN - 55A (http://www.mft.nu/?ProdID=217227)

- Packed 3s Li-pol 1750-2200mAh 2pcs
- 2st 3S LiPo 2500-3500mAh

- Servos: Aileron and rudder HXT900 4x (9gr)
Height: SG-91R 1 / 2 Metal Tower Pro - Black 11g


- Var in via Todi@TSRCHobby idag och köpte en bunt med servokablar och 6st Power HD 1900A 9g servon med följande specifikationer:

Model: HD-1900A
Voltage: 6v
Speed: 0.10sec
Torque: 2.0kg/cm
Weight: 9g
Size: 23x12x22mm

Det borde räcka för alla servon på Ursusen. Mailade Marek och frågade varför han kör med ett annat servomärke på elevator servon och han svarade att den borde ha "metal gears", väntar på svar...hoppas det räcker med HD1900A:na och att jag inte behöver skaffa ytterligare nån annan servo med "metalgears"... nästa steg: Motor och ESC!!

- Kim Halavakoski


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Sun 05 Dec 2010, 11:03 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 16 Nov 2010, 20:48
Posts: 116
Location: Saltvik
Kör: VW Touran 2.0TDI
Ursus is in town! :) Ursusen anlände på fredag, tullen ville ha sin del av kakan som vanligt :( Här kommer de klassiska "Unboxing of Ursus" bilderna:

Image

Image

Image

Build-loggen i sin helhet finns på min Wikin
Har inget att klandra ännu, delarna verkar välformade och välpassande. Allt behöver limmas ihop och kanterna skäras och formas, så det blir en del jobbas med det men det verkar inte vara nåt stort jobb! Till skillnad från Multiplex Twinstar så är det lite mera jobb dock...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Sun 05 Dec 2010, 13:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Här går det framåt! =) Flyget va ju lite skoj, en låda med allt nerstoppat i! :D
Ska du måla den?

Det där med UBEC till mottagarna istället för endast använda BECen i ESCen låter klokt.
Vikt vill man inte ha.

Vi kör metalgear-servon som är högupplösta, det är väl lika bra det, dom håller bättre
och så vill man ha lite noggrannhet och någorlunda snabbhet när man ändå skall köra gyro mot dem.

Är ju bara byta om det inte räcker till. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Sun 05 Dec 2010, 22:42 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 16 Nov 2010, 20:48
Posts: 116
Location: Saltvik
Kör: VW Touran 2.0TDI
MickeM wrote:
Här går det framåt! =) Flyget va ju lite skoj, en låda med allt nerstoppat i! :D
Ska du måla den?

Japp, blir väl att måla i samma gul-,svart-,vita-kombination som rekommenderas i instruktionerna: Image

Kommer själv inte på en bättre färgkombination, den ser tillräckligt "industriell" ut för en UAV :)

MickeM wrote:
Det där med UBEC till mottagarna istället för endast använda BECen i ESCen låter klokt.
Vikt vill man inte ha.

Jepp, kanske man kan börja med att köra med ESCens BEC och lägga till en ny senare. Skall försöka fixa kablaget så pass "modulärt" att man lätt kan koppla till och /eller byta grejer efteråt...

MickeM wrote:
Vi kör metalgear-servon som är högupplösta, det är väl lika bra det, dom håller bättre
och så vill man ha lite noggrannhet och någorlunda snabbhet när man ändå skall köra gyro mot dem.

Är ju bara byta om det inte räcker till. =)

Mmm-m, tror jag hade kört med samma märke(Hitec) som ni kör men nu blev det Power HD istället, iofs. så kommer jag endå att behöva servon för lite andra byggen så kanske det blir Hitec:are ännu, får se...

-Kim Halavakoski


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Tue 07 Dec 2010, 22:22 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 16 Nov 2010, 20:48
Posts: 116
Location: Saltvik
Kör: VW Touran 2.0TDI
Beställde idag en ny mottagare från HeliGuy.com:

1 x Hitec Optima 7ch 2.4Ghz AFHSS Receiver

Funderar nu på Motor, ESC och BEC:
- AXI 2814/20 eller AXI 2814/16 eller så Hacker A30-16 M V2
- ABOVE ALL - 30A - BEC - V2 eller ABOVE ALL - 40A - BEC - V2 eller Hacker Speed Controller X-40 with BEC eller Hacker Speed Controller X-55-SB-Pro
- ABOVE ALL - SUPER-UBEC eller JETImodel MAX BEC eller JETImodel S BEC

Jag känner inte alls till märken på ESCs och BECs, vad är bra/dåligt? Hur är Above Alls produkter? AXI har jag förstått att är en rätt så bra motor och Hacker produkterna lär ska vara top-of-the line..inte SÅÅ mycket dyrare än AXI men har läst/hört mycket bra om Hacker på forumen...JETI förekommer också på de flesta webshops, men vet inget om kvaliteten på de produkterna...nån som har bättre insikt? Nån som är påväg till Tyskland eller som har ett skattegränsnummer som man kan beställa från Tyskland med utan att hamna på dubbel moms? :)

- Kim Halavakoski


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Wed 08 Dec 2010, 00:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Above All är bra prylar och dom övriga också men jag tror ESC:en på 30A är på gränsen och jag skulle välja en större ESC

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Fri 10 Dec 2010, 00:42 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 16 Nov 2010, 20:48
Posts: 116
Location: Saltvik
Kör: VW Touran 2.0TDI
Bygget har börjat! UHU Por:en har äntligen kommit i användning! :)

Delarna för flygkroppen:;
Image
Image

Första delarna UHU Porade:
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Mera bilder kommer snart! Är relativt enkelt bygge, men det tar tid att limma...


Last edited by khalavak on Fri 10 Dec 2010, 01:21, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Fri 10 Dec 2010, 01:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Så där ja! =) Byggtråd på ett nytt flyg.
Kanske går använda vanlig målartejp också istället för servrar, datorer och böcker? :D
Men det där ser helt klart professionellare ut. =)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group