MickeM wrote:
Woa!

Massa skoj i denna tråd. FPV kommer starkt. Finns allt från billigt s*** (hackigt, dålig mottagning osv) till riktigt fräna dyra stabila grejer).
UAV, det är ju helt klart lite fränt det med, jag såg nån frän grej på rcflyg idag, 10.000 USD och den flög för sig själv och fotade marken osv. Allt i en kappsäck, mot Mac.
Är det den här du såg?
http://www.sensefly.com/products/swinglet-cam/MickeM wrote:
Sen är ju frågan hur nära flygfältet du får flyga något sånt där. Och när det blir UAV så blir det andra regler än med bara FPV, speciellt också beroende på vad som görs med materialet osv. Finns långa utläggningar om det där och tillstånd osv, men i Sverige tex är det försvarsmakten som sätter sig emot, vi är demilitariserade. Wohoo!

Jo int ska man flyga, med nåt, nära flygfältet väl...vem vet om regler och bestämmelser kring RC flygningar? UAV så är du ju alltid och sitter bredvid och kan ta över kontrollen om nåt går på tok, har läst att i vissa länder är det kravet, att man skall kunna ta över flygdonet om det går åt helsicke..
MickeM wrote:
- Slopa Easystar. En sån skaffar man bara om man har liten bil. Pjuttflyg. =)
- Twinstar II, mjäh, du är ju tråååkig om du köper samma som MarcusG och mig, muahaha!

(passagerarflyg dessutom).
- Ritewing, hm, det är ju en vinge. Har du flugit en sån (jämför med min Wingen, och den var ju skitdålig... haha). Nä men den där var ju stor, dock så tycker jag filmer från Wingar blivit lite annorlunda eftersom de lutar så mycket mer.
- Borejet! Den ska jag övertala MarcusG att vi ska köpa. Eller hur Marcus? Marcus???
- Ursus, den var fet o stor! Aldrig sett förr!
Just nu tror jag att Ursus skulle sitta kanska bra. Har mailat med tillverkaren i Polen, Marek Rokowski, och den känns ganska rätt för just FPV och UAV. Borejet MAJA verkar också bra men både Maja och Ursus är ju stora, Majan större än Ursus även, fet och stor den med...1.6kg, Ursus är bara 1.2kg...Nackdelen med MAJA som folk klagat på är att den kostar 199EUR för ett jäkla foam-plan, folk tycker den är för dyr...
MAJA Description:MAJA support system (UAV / RPV)
Wingspan: 180 cm
Length: 120 cm
Usable space in the middle: 40 x 8 x 8 cm
Useful space front: 40 x 5 x 5 cm
Off weight
no load and LiPo: from 1.5kg
Payload: 1.5 kg
Flight time: 1.2 hours (2x LiPo 3700 mAh)
Ursus FPV Specifications: Wingspan: 1800 mm / 2200 mm
Length: 1154 mm
Weight: 1200g (model without accessories)
cargo space: 80x80x400 mm
pow. wing: 43.2 dm2 / 52.8 dm2
MickeM wrote:
Vill du ha ailerons (samt även höjd och sido) så vill du väl inte ha en vinge eller easystar? =)
Ailerons vill jag nog ha, ArduPilot fungerade inte tidigare utan ailerons men de har förbättrat koden så det fungerar bara med rudder nuförtiden, men varför välja nåt utan ailerons, det är väl endå en ganska viktig komponent på ett flygplan om man vill ha lite häftigare styrbarhet...
Mmm-m, Easystar börjar nog vara borta från listan som sagt...Ursus eller Maja känns det som just nu..
MickeM wrote:
Du verkar ju vilja ha flygtid, och det får man ju inte med Twinstar. 2st ackar och full med grejer, verkar inte räcka länge tror jag... hm. Teoretiskt jo... hur som. du måste ju ha OSD så du har koll på förbrukningen. =)
Har du föresten flugit flyg förr? Du måste räkna med inlärningsperioden också. Flyg är ju inte lika enkelt och tryggt som en liten el-RC-bil i vardagsrummet så att säga. =)
Nej, allt det här är nytt och häftigt för mig! OSD ska jag ha, får se om det blir ezOSD eller nåt annat...
MickeM wrote:
Än en gång... är verkligen Multiplex flyg gjorda i foam? Foam kan man limma med foam-safe CA, det kan man inte med Multiplex flygen, dom är gjorda i Elapor och då ska man limma med vanlig CA, typ Medium/Thin. Sätter man tex vanlig CA på depronflyg så fräts materialet bort tvärt. Sätter man foam-safe på depron, så funkar det (ännu hellre UHU Por).
Nej, my bad, jag kallar allt vitt styrox-aktigt för foam...vet att Multiplex är Elapor, men i min newbie-värld så är det en typ av foam...alla egenskaper och hur det fräts bort med olika lim, jag har läst nåt i nåt forum men är inte insatt i detaljerna alls...
MickeM wrote:
Skall Sony 2V Camera MSH-36 användas endast som öga, eller skall du spela in från den med? Är det 4:3, 5:4, 16:9, 16:10...?
Sonyn skall vara öga bara, inte HD Video för snygga videotagningar...måste skaffa nån HD-kamera också...FatSharks FSHD1 kamera ser liten och bra ut (
http://www.gowiththeshark.com/FPV_HD_on ... oting.html) men den finns inte tillgänglig för närvarande...kommer ut på marknaden igen i början på 2011....
MickeM wrote:
Kollat upp något med fördelarna med dom där 5.6GHz-grejerna som också finns? Kanske inte räcker så långt utan starka sändare osv... dom väger ju också en del. Inte bra med 2.4GHz för videolänk har jag förstått, då måste man köra 35MHz för själva RC, dom stör varann. Dessutom om du ska hålla på med WLAN-scanning så måste du väl nästan uteslutande köra 35MHz för RC, 1.3 för videolänken och 2.4 för WLAN?
5.8Ghz är det väl?

Jag har inte kollat på dem alls...har väl tänkt nåt i dessa linjer:
- Radio RC över ezUHF eller DragonLink på 433Mhz HAM Radio (
http://www.immersionrc.com/manuals/EzUHFManual.pdf)
- Video över 1.2Ghz
- UAV Telemetry över 2.4Ghz, WLAN 2.4Ghz om det blir nåt sånt testat får nu se sen...
Trappy som flyger sin Ritewing Zephyr 26km i Schweiz skrev i nåt forum en bra tråd: FPV system setup philosophies by Team BlackSheep (
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1323951) att man borde ha videolänken på högre frekvens än R/C radion så att R/C länken är bättre än Videolänken...bra thread att läsa gällande allt man behöver tänka på med long range flygningar...
MickeM wrote:
Läste idag att ArduPilots nån sensor funkade dåligt om det var moln. Vad menade dom med det? Var det den där som känner av tempen av uppe/nere? Kanske bäst i sydliga breddgrader?
Du kan ju koppla vad somhelst till din ArduPilot. Det är väl de infra-röda sensorerna(som tex. Co-Pilot II jag har till Helin) som är känsliga för omständigheter som moln, berg osv. för den mäter skillnaden i temperatör mellan marken och luften(luften är alltid kallare) och ser därmed horisontlinjen och korrigerar därefter..
Sen finns det IMUn(Inertial Measurement Unit) som är dyrare, känsligare och bättre. Det är en IMU jag har till min ArduPilot Mega, så det "borde" fungera bättre än Co-Pilot II:an...har du länken till var du läste detta?
De hade en bra presentation om att bygga en egen UAV på SchmooCon, en hacker konferens i USA. Värt att se på om man vill veta mera om UAV:
http://www.securitytube.net/Build-your- ... oocon-2010)-video.aspx
MickeM wrote:
Jag såg lite filmer på flyg som använder stabiliseringssystem och dom flesta har "räddnings"-funktion, dvs när det barkar, tryck på en knapp och flyget planar ut oavsett vad du håller på med. =) Nåja... du måste väl skaffa ett flyg för att lära dig flyga med också.
Jepjep, det är nästa steg. Ursus FPV eller Borejet MAJA....Ursusen ser nog jäkligt passande ut och är dessutom hälften billigare...tror nästan det blir den...om den inte fungerar så får man omvärdera och skaffa nåt annat senare...
MickeM wrote:
Hur länge det tar lära sig flyga... det är betydligt lättare än heli i alla fall. Men att lära sig hovra med heli är inte såå svårt egentligen, då har man ju alltid stjärten emot sig i början. Men flyget far ju iväg och måste komma tillbaks, dvs emot dig. =) När du kan starta och landa samtliga modeller i flygsimulatorn några ggr efter varann utan att krascha, då är du nog redo att ta upp ett elflyg själv på Djäkenfältet. Annars kan man ju göra som vi gjort, dvs nån kunnig har tagit upp flyget och trimmat in det (trimma in ett flyg är ett initialt äventyr, är det dåligt byggt eller felinställt, då märks det) och sen får du flyga en sväng och sen tar den kunnige ner flyget åt dig. Osv. Flygen flyger ju inte av sig självt så nog måste dom flygas, om du förstår vad jag menar.

Tiden i simulatorn, det som Mr X säger stämmer riktigt bra. Det finns de som tror det är för lätt och dom kraschar väldigt mycket (då kan man tröttna) och så finns det dom som flyger utan problem utan att krascha (de som övat i sim eller har väldigt lätt för det, eller är unga), men dom är få.
Det blir att träna med Simulator nu då, har aldrig flugit, bara med PC Spel simulatorer för 100år sen....är inte riktigt samma sak som the real thing!
Får komma och gnälla mer er som kan detta redan bara jag kommer vidare i projeketet...både för Heli och FPV/UAVn...
MickeM wrote:
Attans coolt! Har du någon tidsplan? Alltså lära sig flyga flyg, bygga FPV, bygga UAV osv?
Till Jul? Nää, man får väl bygga på här längsmed vintern när man inte har annat att göra, kanske våga sig på lite flygningar med flyget man köper och sakta bygga på och mecka och fixa på allting...om man sku kunna visa sig bland med folk nästa sommar, låter det som en allför ambitiös plan?
MickeM wrote:
Och hörru... vi vill se BILDER!!!

Bilder kommer bara det finns nåt att ta bilder på!

Tur att man har en riktig kamera och inte en Canon som jag hört att vissa har!

(Flamewar!!!!)
MickeM wrote:
Lycka till! =) Följer denna tråd.
Tackar, och lycka till med ert FPV projekt med Twinstar:en, följer den jag också!
-KimH