Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Mon 23 May 2022, 00:17

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Thu 18 Nov 2010, 15:48 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 16 Nov 2010, 20:48
Posts: 116
Location: Saltvik
Kör: VW Touran 2.0TDI
Hej,
jag har tänkt starta ett projekt och bygga en FPV(First Person View) och UAV(Unmanned Aerial Vechicle) flygplan. Farkosten skall vara utrustad med videokamera, radiostyrning och autopilot med följande egenskaper:

- Skall kunna användas för FPV flygningar
- Skall kunna köra med autopilot enligt programmerade waypoints och utnyttja FPV utrustningen för video
- Skall ha lång räckvidd för long range FPV och UAV flygningar
- Möjlighet att installera elektronisk utrustning på flygplanet, tex. WLAN Accesspoint för Fly-By WLAN hacking, etc. vad man nu kan hitta på för roligt att utrusta på FPV/UAV flygplan

FLYGPLANSMODELL:

Jag har identifierat följande flygplansmodeller som möjliga alternativ för mitt projekt:

- Multiplex Easystar (http://www.multiplexusa.com/model-kits/easy_star.html)
- Multiplex Twinstar II (http://www.multiplexusa.com/model-kits/ ... ar_ii.html)
- Ritewing RC Zephyr (http://www.ritewingrc.com/buy-cores/wing-cores/)
- Borejet Maja (http://www.borjet.de/xtc/product_info.p ... --RPV.html)
- Ursus FPV (http://www.napolskimniebie.pl/_oferta/oferta.htm)

Jag håller på att utvärdera dessa modellers egenskaper så jag beställa nåt snart och komma igång.

Multiplex Easystar:
+ Lätt glidflyg som man lätt kan få långa flygtider med(30minuter-60minuter).
+ Billigfoam modell, lätt att reparea
- Inga ailerons
- Mindre utrymme för elektronik

Multiplex Twinstar II:
+ Större utrymme för elektronik än Easystar
+ Billig foam modell, lätt att reparea
+ Ailerons
- Kortare flygtider med standard LiPos. Kan utöka flygtiden med större/flere LiPos men vet inte hur mycket. 45minuter har jag läst på nåt forum...
- Dyrare, dubbla ESCs och motorer

Ritewing Zephyr:
+ Snabb, häftiga FPV flygningar. Sett videon där de flyger 248km/h FPV med en Zephyr
+ Foam modell, styrktålig, lätt att reparera. Stryktåligare än andra foam modeller?
- Relativt dyr (165USD)
- Wing inget för nybörjare?

Borejet Maja:
+ Foam modell, styrktålig, lätt att reparera
+ Stort utrymme för elektronik
+ Designad för FPV/UAV
- Dyr 199EUR

Ursus FPV:
+ Foam modell, styrktålig, lätt att reparera
+ Relativt billig
+ Snygg design, passar FPV/UAV ideologin
+ Stort utrymme för elektronik 80m * 80mm * 300mm

För tillfället är Twinstar II och Ursus FPV de modeller som känns som bästa alternativ. Skulle vara trevligt med ett lite annorlunda projekt/modell än det MickeM och MarcusG bygger med Twinstar II på å följande tråd: viewtopic.php?f=61&t=7375

FPV UTRUSTNING:
- 1.2Ghz/2.4Ghz Video Tx/Rx 800-1500mW (inköpt!)
- Sony 2V Camera MSH-36 (Kx191) 1/3" Day&Night (inköpt!)
- FPV goggles: FatShark eller EVG920. EVG920: http://www.nghobbies.com/cart/index.php ... cts_id=114 , FatShark: http://www.gowiththeshark.com/Fat%20Sha ... oting.html
- Head tracking system: TrackR2 from ImmerisionRC http://www.immersionrc.com/products.htm
- GroundStation: Pelican Case 1500 eller Pelican Case 1500, 1.2/2.4Ghz 8dbi patch antenna

AUTOPILOT:
- ArduPilot Mega mikrokontroller
- ArduPilot IMU+ shield
- GPS + olika sensors
- Xbee 2.4Ghz Tx/Rx Telemetry link

DIY Drones har mycket information om Autopilot systemet och hur det skall instalellas, konfigureras och användas. Mera information på länken nedan:
http://www.diydrones.com/profiles/blogs ... -home-page
http://www.qgroundcontrol.org/start

LONG RANGE RADIO:
- ImmersionRC ezUHF Rx/Tx (http://www.immersionrc.com/products.htm)
- DragonLink (http://www.terranova.net/~winger/RCVide ... onLink.htm)

Jag har redan följande komponenter inköpta:
- 1.2/2.4Ghz Video Tx/Rx
- Sony 1.3" MSH-36 FPV kamera
- Aurora 9 Radiotransmitter
- ArduPilot Mega
- ArduPilot IMU
- GPS
- olika sensorer

Jag kommer att uppdatera denna sida då projektet går vidare. Följande steg är att välja flygplansmodellen så man kan komma igång med att bygga chassit

Och sist men inte minst lite länkar till intessanta sidor med intressant information om FPV/UAV som jag använder i projektet.

LÄNKAR:
Länkar till information, teknik, webshops, produkter och annat som används av eller kan användas i projektet...

http://www.diydrones.com
http://www.immersionrc.com/
http://www.electronicarc.com
http://www.electronicarc.com/catalogo/i ... 18e29b2548
http://www.nghobbies.com/cart/index.php ... ex&cPath=1
http://www.rcexplorer.se/page14/goggles/goggles.html
http://vimeo.com/5409294 iTelemetry iPhone app :)
http://www.qgroundcontrol.org/start
http://diydrones.com/profiles/blogs/how ... your-24ghz

FPV VIDEOS AND FUN STUFF:
Nedan följer en några länkar till skitkoola FPV videon som har fått mig att aktivera mig och starta mitt FPV/UAV bygge.

Trappy & RiSCyD TeamBlackSheep. Två FPV fanatiker med RiteWing Zephyr och long-range radio/video. Jävligt coola videos!!
http://vimeo.com/14541093 - Downhill Flight
http://vimeo.com/14348524 - Long Range Flight
http://vimeo.com/16080459 - Very Long Range
http://vimeo.com/16604842 - FPV Proximity Flying
http://vimeo.com/15592669 - FPV à discrétion


Last edited by khalavak on Sat 20 Nov 2010, 02:14, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Thu 18 Nov 2010, 16:11 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Helt otroliga filmer man blir lite sugen att bygga egen faktiskt! Välkommen till MP!

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Thu 18 Nov 2010, 16:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16614
Location: Solkusten
Ja FPV är otroligt intressant och tekniken utvecklas hela tiden.
Det går att experimentera och utveckla olika system till flygen men .....

..... glöm ej bort en grundregel för att lyckas, man behöver kunna flyga också :lol:

eller kanske inte om man förprogrammerar rutten i datorn och har GPS i flyget så är det bara att åka med.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Thu 18 Nov 2010, 17:44 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 16 Nov 2010, 20:48
Posts: 116
Location: Saltvik
Kör: VW Touran 2.0TDI
Mr X wrote:
..... glöm ej bort en grundregel för att lyckas, man behöver kunna flyga också :lol:


Jepjep, har inte tänkt glömma det :) Mitt fokus är dock mera på UAV med FPV i "andra hand"...men i vilket fall som helst så krävs det att man behärskar flygningen, det är klart! Min prioritering kan säkert ändra under projektets gång, kanske jag bara vill flyga själv och inte alls köra UAV/FPV sedan? :)

Hur snabbt lär man sig flyga bara man kommer igång och får lite flygtimmar? Det känns inte som det kan vara så jättesvårt(som RC Heli), men klart det kommer att vara en utmaning...

Jag kommer att ta det lungt med byggandet och testa och lära mig flyga under projektets gång, har ingen brådska! Det är vägen "dit" som känns mest rolig just nu: Planerandet, byggandet, utvecklandet, lödandet, programmerandet(UAV delen...) ...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Thu 18 Nov 2010, 17:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16614
Location: Solkusten
Sedan har vi det här med regler och laglighet.
UAV har jag noll koll på vad som gäller.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Thu 18 Nov 2010, 21:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16614
Location: Solkusten
khalavak wrote:
Hur snabbt lär man sig flyga bara man kommer igång och får lite flygtimmar? Det känns inte som det kan vara så jättesvårt(som RC Heli), men klart det kommer att vara en utmaning...


Är ganska individuellt hur fort man lär sig och ålder spelar också in (går lite trögare ju äldre man är)
Jag brukar säga att 50 timmar i simulatorn för heli och 10 timmar för flyg så borde det gå att behjälpligt flyga.
Beroende på hur mycket man flyger så skulle jag säga att första året brukar marken vara hård.
Andra året är den ännu hårdare och smällarna kraftigare men det händer inte så ofta sen börjar man fatta hur det funkar.

Finns dock några som det klickar med en gång första året men vill man bara flyga runt i luften lär man sig det ganska fort.
Ska man däremot flyga 3D tar det lite längre tid att lära sig och fullärd blir man väl aldrig.

Om du kommer till Djäkenfältet nästa år så kan jag visa dig hur det fungerar och du kan själv få pröva flyga en trainer.
Brukar vara spännande dom första gångerna när man får känna på att flyga RC på riktigt.

Here's my five cents

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Thu 18 Nov 2010, 22:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 30687
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Woa! :D Massa skoj i denna tråd. FPV kommer starkt. Finns allt från billigt s*** (hackigt, dålig mottagning osv) till riktigt fräna dyra stabila grejer).
UAV, det är ju helt klart lite fränt det med, jag såg nån frän grej på rcflyg idag, 10.000 USD och den flög för sig själv och fotade marken osv. Allt i en kappsäck, mot Mac.

Sen är ju frågan hur nära flygfältet du får flyga något sånt där. Och när det blir UAV så blir det andra regler än med bara FPV, speciellt också beroende på vad som görs med materialet osv. Finns långa utläggningar om det där och tillstånd osv, men i Sverige tex är det försvarsmakten som sätter sig emot, vi är demilitariserade. Wohoo! :D

- Slopa Easystar. En sån skaffar man bara om man har liten bil. Pjuttflyg. =)
- Twinstar II, mjäh, du är ju tråååkig om du köper samma som MarcusG och mig, muahaha! :D (passagerarflyg dessutom).
- Ritewing, hm, det är ju en vinge. Har du flugit en sån (jämför med min Wingen, och den var ju skitdålig... haha). Nä men den där var ju stor, dock så tycker jag filmer från Wingar blivit lite annorlunda eftersom de lutar så mycket mer.
- Borejet! Den ska jag övertala MarcusG att vi ska köpa. Eller hur Marcus? Marcus???
- Ursus, den var fet o stor! Aldrig sett förr!

Vill du ha ailerons (samt även höjd och sido) så vill du väl inte ha en vinge eller easystar? =)

Du verkar ju vilja ha flygtid, och det får man ju inte med Twinstar. 2st ackar och full med grejer, verkar inte räcka länge tror jag... hm. Teoretiskt jo... hur som. du måste ju ha OSD så du har koll på förbrukningen. =)

Har du föresten flugit flyg förr? Du måste räkna med inlärningsperioden också. Flyg är ju inte lika enkelt och tryggt som en liten el-RC-bil i vardagsrummet så att säga. =)

Än en gång... är verkligen Multiplex flyg gjorda i foam? Foam kan man limma med foam-safe CA, det kan man inte med Multiplex flygen, dom är gjorda i Elapor och då ska man limma med vanlig CA, typ Medium/Thin. Sätter man tex vanlig CA på depronflyg så fräts materialet bort tvärt. Sätter man foam-safe på depron, så funkar det (ännu hellre UHU Por).

Skall Sony 2V Camera MSH-36 användas endast som öga, eller skall du spela in från den med? Är det 4:3, 5:4, 16:9, 16:10...?

Kollat upp något med fördelarna med dom där 5.6GHz-grejerna som också finns? Kanske inte räcker så långt utan starka sändare osv... dom väger ju också en del. Inte bra med 2.4GHz för videolänk har jag förstått, då måste man köra 35MHz för själva RC, dom stör varann. Dessutom om du ska hålla på med WLAN-scanning så måste du väl nästan uteslutande köra 35MHz för RC, 1.3 för videolänken och 2.4 för WLAN?

Läste idag att ArduPilots nån sensor funkade dåligt om det var moln. Vad menade dom med det? Var det den där som känner av tempen av uppe/nere? Kanske bäst i sydliga breddgrader?

Jag såg lite filmer på flyg som använder stabiliseringssystem och dom flesta har "räddnings"-funktion, dvs när det barkar, tryck på en knapp och flyget planar ut oavsett vad du håller på med. =) Nåja... du måste väl skaffa ett flyg för att lära dig flyga med också.

Hur länge det tar lära sig flyga... det är betydligt lättare än heli i alla fall. Men att lära sig hovra med heli är inte såå svårt egentligen, då har man ju alltid stjärten emot sig i början. Men flyget far ju iväg och måste komma tillbaks, dvs emot dig. =) När du kan starta och landa samtliga modeller i flygsimulatorn några ggr efter varann utan att krascha, då är du nog redo att ta upp ett elflyg själv på Djäkenfältet. Annars kan man ju göra som vi gjort, dvs nån kunnig har tagit upp flyget och trimmat in det (trimma in ett flyg är ett initialt äventyr, är det dåligt byggt eller felinställt, då märks det) och sen får du flyga en sväng och sen tar den kunnige ner flyget åt dig. Osv. Flygen flyger ju inte av sig självt så nog måste dom flygas, om du förstår vad jag menar. :) Tiden i simulatorn, det som Mr X säger stämmer riktigt bra. Det finns de som tror det är för lätt och dom kraschar väldigt mycket (då kan man tröttna) och så finns det dom som flyger utan problem utan att krascha (de som övat i sim eller har väldigt lätt för det, eller är unga), men dom är få.

Attans coolt! Har du någon tidsplan? Alltså lära sig flyga flyg, bygga FPV, bygga UAV osv?

Och hörru... vi vill se BILDER!!! :D

Lycka till! =) Följer denna tråd.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Thu 18 Nov 2010, 23:19 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 16 Nov 2010, 20:48
Posts: 116
Location: Saltvik
Kör: VW Touran 2.0TDI
MickeM wrote:
Woa! :D Massa skoj i denna tråd. FPV kommer starkt. Finns allt från billigt s*** (hackigt, dålig mottagning osv) till riktigt fräna dyra stabila grejer).
UAV, det är ju helt klart lite fränt det med, jag såg nån frän grej på rcflyg idag, 10.000 USD och den flög för sig själv och fotade marken osv. Allt i en kappsäck, mot Mac.

Är det den här du såg?
http://www.sensefly.com/products/swinglet-cam/

MickeM wrote:
Sen är ju frågan hur nära flygfältet du får flyga något sånt där. Och när det blir UAV så blir det andra regler än med bara FPV, speciellt också beroende på vad som görs med materialet osv. Finns långa utläggningar om det där och tillstånd osv, men i Sverige tex är det försvarsmakten som sätter sig emot, vi är demilitariserade. Wohoo! :D

Jo int ska man flyga, med nåt, nära flygfältet väl...vem vet om regler och bestämmelser kring RC flygningar? UAV så är du ju alltid och sitter bredvid och kan ta över kontrollen om nåt går på tok, har läst att i vissa länder är det kravet, att man skall kunna ta över flygdonet om det går åt helsicke..

MickeM wrote:
- Slopa Easystar. En sån skaffar man bara om man har liten bil. Pjuttflyg. =)
- Twinstar II, mjäh, du är ju tråååkig om du köper samma som MarcusG och mig, muahaha! :D (passagerarflyg dessutom).
- Ritewing, hm, det är ju en vinge. Har du flugit en sån (jämför med min Wingen, och den var ju skitdålig... haha). Nä men den där var ju stor, dock så tycker jag filmer från Wingar blivit lite annorlunda eftersom de lutar så mycket mer.
- Borejet! Den ska jag övertala MarcusG att vi ska köpa. Eller hur Marcus? Marcus???
- Ursus, den var fet o stor! Aldrig sett förr!

Just nu tror jag att Ursus skulle sitta kanska bra. Har mailat med tillverkaren i Polen, Marek Rokowski, och den känns ganska rätt för just FPV och UAV. Borejet MAJA verkar också bra men både Maja och Ursus är ju stora, Majan större än Ursus även, fet och stor den med...1.6kg, Ursus är bara 1.2kg...Nackdelen med MAJA som folk klagat på är att den kostar 199EUR för ett jäkla foam-plan, folk tycker den är för dyr...

MAJA Description:
MAJA support system (UAV / RPV)
Wingspan: 180 cm
Length: 120 cm
Usable space in the middle: 40 x 8 x 8 cm
Useful space front: 40 x 5 x 5 cm
Off weight
no load and LiPo: from 1.5kg
Payload: 1.5 kg
Flight time: 1.2 hours (2x LiPo 3700 mAh)

Ursus FPV Specifications:
Wingspan: 1800 mm / 2200 mm
Length: 1154 mm
Weight: 1200g (model without accessories)
cargo space: 80x80x400 mm
pow. wing: 43.2 dm2 / 52.8 dm2

MickeM wrote:
Vill du ha ailerons (samt även höjd och sido) så vill du väl inte ha en vinge eller easystar? =)

Ailerons vill jag nog ha, ArduPilot fungerade inte tidigare utan ailerons men de har förbättrat koden så det fungerar bara med rudder nuförtiden, men varför välja nåt utan ailerons, det är väl endå en ganska viktig komponent på ett flygplan om man vill ha lite häftigare styrbarhet...

Mmm-m, Easystar börjar nog vara borta från listan som sagt...Ursus eller Maja känns det som just nu..

MickeM wrote:
Du verkar ju vilja ha flygtid, och det får man ju inte med Twinstar. 2st ackar och full med grejer, verkar inte räcka länge tror jag... hm. Teoretiskt jo... hur som. du måste ju ha OSD så du har koll på förbrukningen. =)
Har du föresten flugit flyg förr? Du måste räkna med inlärningsperioden också. Flyg är ju inte lika enkelt och tryggt som en liten el-RC-bil i vardagsrummet så att säga. =)

Nej, allt det här är nytt och häftigt för mig! OSD ska jag ha, får se om det blir ezOSD eller nåt annat...

MickeM wrote:
Än en gång... är verkligen Multiplex flyg gjorda i foam? Foam kan man limma med foam-safe CA, det kan man inte med Multiplex flygen, dom är gjorda i Elapor och då ska man limma med vanlig CA, typ Medium/Thin. Sätter man tex vanlig CA på depronflyg så fräts materialet bort tvärt. Sätter man foam-safe på depron, så funkar det (ännu hellre UHU Por).

Nej, my bad, jag kallar allt vitt styrox-aktigt för foam...vet att Multiplex är Elapor, men i min newbie-värld så är det en typ av foam...alla egenskaper och hur det fräts bort med olika lim, jag har läst nåt i nåt forum men är inte insatt i detaljerna alls...

MickeM wrote:
Skall Sony 2V Camera MSH-36 användas endast som öga, eller skall du spela in från den med? Är det 4:3, 5:4, 16:9, 16:10...?

Sonyn skall vara öga bara, inte HD Video för snygga videotagningar...måste skaffa nån HD-kamera också...FatSharks FSHD1 kamera ser liten och bra ut (http://www.gowiththeshark.com/FPV_HD_on ... oting.html) men den finns inte tillgänglig för närvarande...kommer ut på marknaden igen i början på 2011....

MickeM wrote:
Kollat upp något med fördelarna med dom där 5.6GHz-grejerna som också finns? Kanske inte räcker så långt utan starka sändare osv... dom väger ju också en del. Inte bra med 2.4GHz för videolänk har jag förstått, då måste man köra 35MHz för själva RC, dom stör varann. Dessutom om du ska hålla på med WLAN-scanning så måste du väl nästan uteslutande köra 35MHz för RC, 1.3 för videolänken och 2.4 för WLAN?

5.8Ghz är det väl? :P Jag har inte kollat på dem alls...har väl tänkt nåt i dessa linjer:
- Radio RC över ezUHF eller DragonLink på 433Mhz HAM Radio (http://www.immersionrc.com/manuals/EzUHFManual.pdf)
- Video över 1.2Ghz
- UAV Telemetry över 2.4Ghz, WLAN 2.4Ghz om det blir nåt sånt testat får nu se sen...

Trappy som flyger sin Ritewing Zephyr 26km i Schweiz skrev i nåt forum en bra tråd: FPV system setup philosophies by Team BlackSheep (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1323951) att man borde ha videolänken på högre frekvens än R/C radion så att R/C länken är bättre än Videolänken...bra thread att läsa gällande allt man behöver tänka på med long range flygningar...

MickeM wrote:
Läste idag att ArduPilots nån sensor funkade dåligt om det var moln. Vad menade dom med det? Var det den där som känner av tempen av uppe/nere? Kanske bäst i sydliga breddgrader?

Du kan ju koppla vad somhelst till din ArduPilot. Det är väl de infra-röda sensorerna(som tex. Co-Pilot II jag har till Helin) som är känsliga för omständigheter som moln, berg osv. för den mäter skillnaden i temperatör mellan marken och luften(luften är alltid kallare) och ser därmed horisontlinjen och korrigerar därefter..
Sen finns det IMUn(Inertial Measurement Unit) som är dyrare, känsligare och bättre. Det är en IMU jag har till min ArduPilot Mega, så det "borde" fungera bättre än Co-Pilot II:an...har du länken till var du läste detta?

De hade en bra presentation om att bygga en egen UAV på SchmooCon, en hacker konferens i USA. Värt att se på om man vill veta mera om UAV:

http://www.securitytube.net/Build-your- ... oocon-2010)-video.aspx


MickeM wrote:
Jag såg lite filmer på flyg som använder stabiliseringssystem och dom flesta har "räddnings"-funktion, dvs när det barkar, tryck på en knapp och flyget planar ut oavsett vad du håller på med. =) Nåja... du måste väl skaffa ett flyg för att lära dig flyga med också.

Jepjep, det är nästa steg. Ursus FPV eller Borejet MAJA....Ursusen ser nog jäkligt passande ut och är dessutom hälften billigare...tror nästan det blir den...om den inte fungerar så får man omvärdera och skaffa nåt annat senare...

MickeM wrote:
Hur länge det tar lära sig flyga... det är betydligt lättare än heli i alla fall. Men att lära sig hovra med heli är inte såå svårt egentligen, då har man ju alltid stjärten emot sig i början. Men flyget far ju iväg och måste komma tillbaks, dvs emot dig. =) När du kan starta och landa samtliga modeller i flygsimulatorn några ggr efter varann utan att krascha, då är du nog redo att ta upp ett elflyg själv på Djäkenfältet. Annars kan man ju göra som vi gjort, dvs nån kunnig har tagit upp flyget och trimmat in det (trimma in ett flyg är ett initialt äventyr, är det dåligt byggt eller felinställt, då märks det) och sen får du flyga en sväng och sen tar den kunnige ner flyget åt dig. Osv. Flygen flyger ju inte av sig självt så nog måste dom flygas, om du förstår vad jag menar. :) Tiden i simulatorn, det som Mr X säger stämmer riktigt bra. Det finns de som tror det är för lätt och dom kraschar väldigt mycket (då kan man tröttna) och så finns det dom som flyger utan problem utan att krascha (de som övat i sim eller har väldigt lätt för det, eller är unga), men dom är få.

Det blir att träna med Simulator nu då, har aldrig flugit, bara med PC Spel simulatorer för 100år sen....är inte riktigt samma sak som the real thing!
Får komma och gnälla mer er som kan detta redan bara jag kommer vidare i projeketet...både för Heli och FPV/UAVn...

MickeM wrote:
Attans coolt! Har du någon tidsplan? Alltså lära sig flyga flyg, bygga FPV, bygga UAV osv?

Till Jul? Nää, man får väl bygga på här längsmed vintern när man inte har annat att göra, kanske våga sig på lite flygningar med flyget man köper och sakta bygga på och mecka och fixa på allting...om man sku kunna visa sig bland med folk nästa sommar, låter det som en allför ambitiös plan?

MickeM wrote:
Och hörru... vi vill se BILDER!!! :D

Bilder kommer bara det finns nåt att ta bilder på! :) Tur att man har en riktig kamera och inte en Canon som jag hört att vissa har! :P (Flamewar!!!!)

MickeM wrote:
Lycka till! =) Följer denna tråd.

Tackar, och lycka till med ert FPV projekt med Twinstar:en, följer den jag också!

-KimH


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Fri 19 Nov 2010, 00:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 30687
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hörru khalavak... du och jag är ju skrivskadade! :D
Märks det att vi har datorer fastväxta i oss! Haha!

Yes, just SenseFly menade jag (mitt minne är dåligt men kort).
Det flyget får vingar att se jäkligt sköna ut. Min enda vinge
så hade samma färg... och Mr X kommer tillägga dess utseende.

Är Ursus och Maja så lätta? Twinstar ska väga 1.5 kg enligt lådan,
men vår väger 1164g (140cm vingspann, eller va det nu var).

I övrigt verkar du vara mer insatt än oss och ha bra koll på grejerna. ;-)
Vi hör av oss när vi har frågor. :mrgreen:

Det där om ArduPilot, jag googlade på gyro-system till vårt flyg och
hamnade in på flertalet flygbyggen osv, så hmm, vet inte hur jag skall
hitta tillbaks. Är mest förvirrad just nu men det börjar klarna med det
mesta, bara jag skulle veta hur jag skall tolka allt. Haha!

Har Ursus snälla flygegenskaper? Dom verkar ju vara lite som trainers,
så dom är väl stabila och har bra flygegenskaper antar jag. Twinstar
tex så är känd för att vara välflygande, men kan bli falsk om man vill
ha tyngdpunkten för långt bak (på rätt sida trots allt).

Vad har du för simulator? Vi har börjat flyga 2007 eller senare, så inte
är vi någe gurus heller. Flera av oss är pålästa och några av oss kan
flyga riktigt bra. Men de flesta som hållit på aktivt sen 2007 så kan
nog flyga helt okej. Att flyga går nog bra, det är det där sista som tar
tid lära sig, dvs flyga snyggt, stabilt och som man vill. I början följer
man flyget, sen man lärt sig så får man flyget dit man vill. ;-) Typ när
man ska landa och sånt, på banan, och inte utanför. Haha!

Planerna... bygga i vinter låter kanon. Flyga inomhus med depron låter
väl som en skoj början? ;-) Flyga utomhus i vår låter som en plan. FPV-
grejerna, jo säkert om du ligger i och får flygandet att funka fint. Inte
tror jag det är omöjligt om du ställer in dig på det.

Nu ska jag lägga ut bilder på ett flyg jag fick klart idag... =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Fri 19 Nov 2010, 00:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16614
Location: Solkusten
Med en så tajt tidsplan behövs det två flyg.
Ett att sätta alla prylar i och ett att öva med.

Brukar inte bli så mycket kvar av det första flyget :oops:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Fri 19 Nov 2010, 00:32 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 16 Nov 2010, 20:48
Posts: 116
Location: Saltvik
Kör: VW Touran 2.0TDI
MickeM wrote:
Hörru khalavak... du och jag är ju skrivskadade! :D
Märks det att vi har datorer fastväxta i oss! Haha!

Så verkar det vara, sitter man inte vid datorn och skriver så sitter man vid iPhonen och skriver, tror jag postade nåt svar från skithuset också :) Hahahaaa!


MickeM wrote:
Yes, just SenseFly menade jag (mitt minne är dåligt men kort).
Det flyget får vingar att se jäkligt sköna ut. Min enda vinge
så hade samma färg... och Mr X kommer tillägga dess utseende.

Jag vet för lite om vingar och vad de är bra/dåliga för...enda jag sett som imponerat stort är Trappy och RiSCyDs flygningar med Zephyren, de länkar jag har första posten...jäävligt imponerande, får mig att villa ha en Zephyr fast jag inte vet ett dugg om den...


MickeM wrote:
Är Ursus och Maja så lätta? Twinstar ska väga 1.5 kg enligt lådan,
men vår väger 1164g (140cm vingspann, eller va det nu var).

Så står det på Internet-webbsidan, så det måste vara sant! :) Kanske Elapor:en är tyngre eller nåt?


MickeM wrote:
I övrigt verkar du vara mer insatt än oss och ha bra koll på grejerna. ;-)
Vi hör av oss när vi har frågor. :mrgreen:

Hehe, jag har läst på en del de senaste veckorna/månaderna...hela den här UAV grejen har pyrt under ytan sedan jag såg följande video från Defcon 18 : http://revision3.com/hak5/defcon18, http://news.techworld.com/security/3236 ... s/?olo=rss, http://rabbit-hole.org/

MickeM wrote:
Det där om ArduPilot, jag googlade på gyro-system till vårt flyg och
hamnade in på flertalet flygbyggen osv, så hmm, vet inte hur jag skall
hitta tillbaks. Är mest förvirrad just nu men det börjar klarna med det
mesta, bara jag skulle veta hur jag skall tolka allt. Haha!

Hmmjoo, det blir ganska nördigt efter en stund, too-much-information, buffer-overflow...ska du bara ha nåt Gyro-system som stabiliserar så skall du köpa nåt färdigt tror jag. Men vill du mecka själv i DIY andan så är ArduPilot ett rätt så bra val. Tex. Co-Pilot II stabilisatorn skall fungera för både Heli och Flyg men den använder infra-röda sensorer och är därmed känslig för väder och vind. ArduPilot med IMU shielden så använder Inertial Measurement Units som borde vara mycket noggrannare...det finns säkert färdiga grejer med IMUs också, men har ingen koll på modeller och priser där...nån hundralapp antar jag det handlar om för de billigaste...

MickeM wrote:
Har Ursus snälla flygegenskaper? Dom verkar ju vara lite som trainers,
så dom är väl stabila och har bra flygegenskaper antar jag. Twinstar
tex så är känd för att vara välflygande, men kan bli falsk om man vill
ha tyngdpunkten för långt bak (på rätt sida trots allt).

Twinstaren finns det mera information om...Ursus så verkar vara ganska snällfluget enligt det jag hittat på olika forum. Tyngdpunkten borde ligga kanska bra då chassiutrymmet ligger nästan vid CG...


MickeM wrote:
Vad har du för simulator? Vi har börjat flyga 2007 eller senare, så inte
är vi någe gurus heller. Flera av oss är pålästa och några av oss kan
flyga riktigt bra. Men de flesta som hållit på aktivt sen 2007 så kan
nog flyga helt okej. Att flyga går nog bra, det är det där sista som tar
tid lära sig, dvs flyga snyggt, stabilt och som man vill. I början följer
man flyget, sen man lärt sig så får man flyget dit man vill. ;-) Typ när
man ska landa och sånt, på banan, och inte utanför. Haha!

Jag kör med en Mac och har nån Sim som jag inte ens kommer ihåg vad den heter, har den inte installerad på den här maskinen nu...det är en RC Heli sim så vet inte hur den hanterar flyg, måste kolla...

MickeM wrote:
Planerna... bygga i vinter låter kanon. Flyga inomhus med depron låter
väl som en skoj början? ;-) Flyga utomhus i vår låter som en plan. FPV-
grejerna, jo säkert om du ligger i och får flygandet att funka fint. Inte
tror jag det är omöjligt om du ställer in dig på det.

Nu ska jag lägga ut bilder på ett flyg jag fick klart idag... =)


Får hoppas planerna håller, det kan hända att man tagit en alltför stor kakbit för sig...:)

-kimh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Fri 19 Nov 2010, 01:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 30687
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
För det första, jag har INTE en en iPhone (phust, så fick man det ur sig) :mrgreen:

Du borde flyga lite olika modeller och se vad du gillar för typer...
MarcusG har en metanol-vinge, han kanske kan nämna nåt i hur dom är att flyga.

Vi kommer använda färdigt stabiliseringssystem, dvs 3-axligt (6DOF) som bara
ska vara att koppla ihop. Målet med vårt bygge är FPV och resten får gärna
gå på en dans på rosor (och dom brukar väl vara taggiga, förstår ej ordspråket).
Vi kommer högst antagligen beställa ett FY-20A innan helgen är slut.

Är tyngdpunkten för långt bak på ett flyg, eller ju längre bak det är, så blir flygningen
genast mycket knepigare. Flyget kan hamna i flatspin, man får för hastiga utslag,
det blir känsligt, det flyger dåligt osv. Har man tyngdpunkten där den ska vara så
brukar flyget bli välbalanserat men beroende på modell så kan det ha sina egenskaper.
Har man tyngdpunkten framför CG (flygets utsatta Center of Gravity) så flyget det
stabilare men man kan behöva mer fart så flyget inte dyker. Finns även roll-CG osv.
Har man allt rätt inställt så är det en fröjd att flyga. Har du det fel, ja då kanske flyget
är skrot nån sekund efter du lättat från marken...

Du siktar helt klart stort jo. =) Skynda långsamt så spar du tid och pengar. ;-)
Men ta inte för lång omväg, det tar tid och kostar pengar. :D
Jämför med att man köper dator för att programmera, fast man aldrig rört en dator förr.
Fast detta är lite enklare då... =)

Har du beställt flyg nu? Det är ju flera timmar sen du startade tråden. :twisted:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Fri 19 Nov 2010, 08:18 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
MickeM wrote:
Har man tyngdpunkten framför CG (flygets utsatta Center of Gravity) så flyget det
stabilare men man kan behöva mer fart så flyget inte dyker.

Ett framtungt flyg flyger dåligt, ett baktungt flyg flyger bara en gång!
Bra liten ramsa för att minnas att hellre sikta på ett framtungt flyg än ett baktungt.

Välkommen till forumet föresten! :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Fri 19 Nov 2010, 20:03 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 16 Nov 2010, 20:48
Posts: 116
Location: Saltvik
Kör: VW Touran 2.0TDI
Nu har jag beställt en Ursus FPV från Marek Rokowski från Polen. Priset blev 92EUR för modellen och 25EUR för frakt = 117EUR. Leverans blir om några veckor!

Basic data model:
Wingspan: 1800mm Base (which can be expanded to XXL: 2200mm)
Length: 1154 mm
Wing area: 43.2 dm2 (52.8 dm2)
Model Weight empty: ~ 1200gr
Weight-balanced model for the flight: ~ 1600gr (Including ballast: batteries)
Load Area: 80x80x400mm

Suggested equipment:
- GE A2814/6T 1400KV motor (about 300W)
- APC8x6 propeller (or equivalent to the motor used)
- Controller: 25-30A
- Packed 3s Li-pol 1750-2200mAh 2pcs
- Servos: - aileron and rudder HXT900 4x (9gr), height: SG-91R 1 / 2 Metal Tower Pro - Black 11g

Jag skall fixa en lista med komponenter(namn, pris, status(planerad, beställd, installerad)som behövs i projektet och skriva ner en "projektplan" med olika subprojekt och aktiviteter som behöver igenomföras inom projektet. Mera om det i nästa post!


Attachments:
URSUS_FPV.jpg
URSUS_FPV.jpg [ 47.88 KiB | Viewed 10562 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Sat 20 Nov 2010, 17:16 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Sat 08 Aug 2009, 12:23
Posts: 40
Location: Ekenäs
Kör: J.J. Sietas NB1282
Litet tips..
http://www.lennokit.net/showthread.php?t=48584

_________________
Xray XB8 Racerborg edit. (MMM, Hitec, Spectrum, Sanwa M8)
Slash 4x4 Platinum (Spectrum, M8)

Pulse XT (Saito 82)
Calmato Trainer x 2 (GX 40, Evo 52)
Combat Mustang (OS 25)
Freeair BF109 (Waypoint)
H9 Mustang (Saito 100)
MPX Parkmaster (Turnigy)
Mfl..


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Sat 20 Nov 2010, 17:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16614
Location: Solkusten
Här är några till FPV UAV RC modellplan
http://www.fpvflying.com/categories/FPV ... delplanes/

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Sat 20 Nov 2010, 18:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 30687
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
steatch wrote:

Hm, man måste vara reggad för att se bilderna. Typiskt user-hunting-forum.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Sat 20 Nov 2010, 18:44 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Sat 08 Aug 2009, 12:23
Posts: 40
Location: Ekenäs
Kör: J.J. Sietas NB1282
Bilderna..


Attachments:
DSCF0235.jpg
DSCF0235.jpg [ 92.29 KiB | Viewed 10531 times ]
20112010180.jpg
20112010180.jpg [ 112.27 KiB | Viewed 10531 times ]
20112010179.jpg
20112010179.jpg [ 119.04 KiB | Viewed 10531 times ]
20112010177.jpg
20112010177.jpg [ 105.29 KiB | Viewed 10531 times ]
20112010175.jpg
20112010175.jpg [ 120.42 KiB | Viewed 10531 times ]

_________________
Xray XB8 Racerborg edit. (MMM, Hitec, Spectrum, Sanwa M8)
Slash 4x4 Platinum (Spectrum, M8)

Pulse XT (Saito 82)
Calmato Trainer x 2 (GX 40, Evo 52)
Combat Mustang (OS 25)
Freeair BF109 (Waypoint)
H9 Mustang (Saito 100)
MPX Parkmaster (Turnigy)
Mfl..
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Sat 20 Nov 2010, 20:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16614
Location: Solkusten
Jag tittade lite vad HobbyKing har för FPV flyg och dessa hittade jag.

EPP-CF FPV 1.8M Ultra-Strong R/C Plane platform.
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... duct=14465

Sky Arrow R/C Airplane
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... duct=12912

Hur Predator UAV funkar vet jag inte men den ser rätt cool ut.
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... duct=14092
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=5455

Epp-CF FPV ser faktist intressant ut och mycket passande som FPV
Man kan flytta CG lite hur man vill med bommen beroende på utrustning.
Image
Designed especially for FPV (First Person View) camera flight!
This is a true FPV plane thats easy to build and comes packed with common sense FPV must-haves such as rear mounted servos for the elevator and rudder to help counter balance the additional radio gear, rear servos can also be moved up and down the tails Carbon Fiber shaft to adjust CG. The narrow fuselage helps glide rates for longer flight times and yet it still has a large area for and aft of the CG to move the battery for better balancing when using heavy camera/Tx gear.
Rear mounted 10inch pusher-prop diameter motor-mount keeps motor and esc away from the camera to reduce noise.
EPP foam makes the plane very resistant to crashes and rough landings.
The EPP-FPV glider has a twin CF-Spar 1.8m wingspan for higher, longer flight times with a wide range of camera equipment.
The HobbyKing EPP-FPV has 4 channels (Ail, Rud, Elev, Thr) for agile performance and is reinforced with 2 CF spars on the main wing, a CF tail boom and CF elevator spar plus the ailerons have flat CF rods for stifness during fast turns or dives.
The mian wing can be removed easily for transport.

The HobbyKing EPP-FPV can take any number of batteries however we recomend a 2600~4500mAh 2S pack for long flight times and good CG balance.

Spec.
Fuselage length: 1150mm
WingSpan: 1800mm
ARF Weight: 800~1000g

Required.
Motor: 2217 1400kV Brushless outrunner
Propeller: 10x6 slow flyer
Battery: 11.1V 3S 1500~2200mah 20C
Servo: 4 x 9g
ESC: 40A
Your own TX & RX

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: FPV/UAV plattform
PostPosted: Sat 20 Nov 2010, 21:27 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 16 Nov 2010, 20:48
Posts: 116
Location: Saltvik
Kör: VW Touran 2.0TDI
steatch wrote:

Ser väl OK ut, Skywalkern är en större modell av EasyStaren, lär skall rymas rätt så mycket i den. Ursus FPVn är lite större än Skywalkern dock, så fortsätter på det spåret. Kunde ju vara ett bra backup-paket dock då det kommer med motor, gyro, LiPos som kunde användas på Ursus:en.....och till ett rätt så bra pris?

MickeM wrote:
Hm, man måste vara reggad för att se bilderna. Typiskt user-hunting-forum.

Alla forum är inte perfekta :)

Mr X wrote:
Här är några till FPV UAV RC modellplan
http://www.fpvflying.com/categories/FPV ... delplanes/

Har kollat på dem i nåt skede, Skywalkern är ett rätt så intressant flygplan...

Mr X wrote:
EPP-CF FPV 1.8M Ultra-Strong R/C Plane platform.
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... duct=14465

Kollat även på denna, lästa på nåt forum att folk klagade på att vingarna är fastspända med nåt gummiband endast...

Mr X wrote:

Sky Arrown har fått bra reviews på vissa forum, känns lite liten dock...nåt jag inte gillar med den utseendemässigt...

Mr X wrote:


Ohyes, Predatorn är ju nåt man borde ha i UAV världen....det är ju den ultimata UAVn :) För en nybörjare så är det kanske inte det bästa planet, gjort i balsa-ram så det går väl i tusen bitar när man krashar?
Nitroplanes.com har en bra modell på Predatorn MQ-9:

http://www.nitroplanes.com/mq9.html
http://www.youtube.com/watch?v=o4HXlGtNwws - Build video på MQ-9
http://www.youtube.com/watch?v=WT0Fc25QE5E - Build video på MQ-9

Som sagt, beställde redan Ursus FPVn som jag postade bild på tidigare. Det blir mitt första RC Flygplan och kommer att köra en build-log på den i denna tråd!

På tal om att bygga, hur vet jag vilken motor+ESC passar till mitt flygplan? Turnigy C35-36-1300kvh som är med i Skywalker paketet, är det bra motorer? Hur vet jag vilken motor+esc+propellerkombination jag skall använda? Hur pass fritt kan man använda olika motorer och propellrar? Vad påverkar det? Hastigheten, draget, flygtiden, osv.? Hur vet man vad som är optimalt, eller ens vad som man skall börja prova med?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group