Senaste nyttPå kommande
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
25 julResultatEckerölinjen Rallysprint
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
Aktuellt datum och tid: tis 24 okt 2017, 09:47

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar




Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: CMPro Extra 330L ARF
InläggPostat: tor 08 nov 2007, 11:07 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15240
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
ARF maskin från CMP, kropp i glasfiber, vingar i Balsa, kåpor i glasfiber, vingrör och landställ i kolfiber, lackad och klar med 2K lack, tillbehör för färdigställande ingår.
Riktigt fin maskin som har allt man kan önska sig vad gäller prestanda och kvalité, flygvikt ca 6800-7200g

BildBild
EXTRA-330L 50CC GAS ARF CMPro
Spännvidd: 1.960mm
Längd: 1.790mm
Vikt: 6.8 - 7.1 kg
Radio: 4 kan. 6 servo
Motor: 40 - 50cc Bensin
Försäljare: http://www.aircpro.com/
Fabrikat: CMPro: http://www.cmpairplane.com/

Extra 330L köpt den 08.11.2007
Väntar med spänning på paketet som ska bli min julklapp :D

_________________
The "best bird" is yet to come.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08 nov 2007, 11:59 
Offline
Motorportalare

Blev medlem: sön 20 maj 2007, 07:51
Inlägg: 520
Ort: Blästorp , Skåne , Sweden
Köp gärna till en sån här pryl:

http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=162_257&products_id=3030


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08 nov 2007, 12:24 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15240
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Alla flyg har tydligen klena sporrställ + att man landar lite hårt, jag ska köpa ett grövre sporrhjulsställ.

_________________
The "best bird" is yet to come.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08 nov 2007, 12:36 
Offline
Motorportalare

Blev medlem: sön 20 maj 2007, 07:51
Inlägg: 520
Ort: Blästorp , Skåne , Sweden
Fördelen med sporrhjulet jag länkade till är att du får en viss dämpning vid landning samt att du kan göra sporrhjulet fjäderstyrt. Det kan du inte med org som följer med.

Tänk dig en sidvinds landning där du kompenserar med sidroder , då följer sporrhjulet med och när du landar med då tex org sporren så kommer det att kränga på sidrodret. Använder du ett fjäder styrt sporrhjul fjädrar hjulet till när du sätter ner den utan att bräcka i sidrodret.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08 nov 2007, 14:19 
Offline
Veteran

Blev medlem: mån 01 maj 2006, 23:25
Inlägg: 4204
Ort: Jomala
Kör: Allt med motor
Det sporrhjulet sitter orginal på ucd giant.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08 nov 2007, 14:21 
Offline
Motorportalare

Blev medlem: sön 20 maj 2007, 07:51
Inlägg: 520
Ort: Blästorp , Skåne , Sweden
LYX :!: :D :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08 nov 2007, 14:23 
Offline
mp.net beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 17 maj 2004, 08:06
Inlägg: 1974
Ort: Hammarland
Kanske man borde skaffa det till min Extra. Är ju känd ännu för att landa lite hårt på mina hjul :oops:

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08 nov 2007, 14:42 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 25622
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Todi skrev:
Kanske man borde skaffa det till min Extra. Är ju känd ännu för att landa lite hårt på mina hjul :oops:

Näj! Skaff ett till huvudlandställ så har du 4 rejäla hjul att landa på ;-)
Det har ingen provat än... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08 nov 2007, 14:49 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15240
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Ett litet minus är att sporrstället väger 60g och sitter långt bak vilket betyder mycket bly i nosen.
Extran är lite baktung så jag ska söka efter ett lättare, kanske i glasfiber eller kolfiber.
Jag får ta tag i den biten när jag börjar montera flyget.

Edit: Hittade ett fjädrande som väger 20g :D
http://www.hobbyverkstad.se/tillbehor/t ... _unit.html

_________________
The "best bird" is yet to come.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08 nov 2007, 18:42 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 25622
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Du vinner 40 gram på ett flyg som väger 7000 gram? :D

Det där 20grams, det verkar ju inte vara så där som Jonnys, alltså
att det fjädrar åt sidorna. Som han sade: när du landar med lite
sidoroderutslag så ligger sporrhjulet i fel vinkel -> kast. Eller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08 nov 2007, 18:47 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15240
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
MickeM skrev:
Du vinner 40 gram på ett flyg som väger 7000 gram? :D

Fel Micke, jag vinner 40 gram i baken men vad gör det i nosen :?: 200g extra att blya kanske.

_________________
The "best bird" is yet to come.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08 nov 2007, 18:54 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 25622
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X skrev:
MickeM skrev:
Du vinner 40 gram på ett flyg som väger 7000 gram? :D

Fel Micke, jag vinner 40 gram i baken men vad gör det i nosen :?: 200g extra att blya kanske.

Hmm... sant. Men det är ju bara att ha 0,3 liter i din megatank i nosen? :D

Hävstångsgrejen... Hur är det nu. Om man har 1kg 1m ut från TP och
så sätter man 1kg åt andra hållet 1m ut. Då är det balans. Men var
skall man placera 2kg på ena sidan om det är 1kg en meter ut? Är det
linjärt eller logaritmiskt? Logaritmiskt eller? Vem har koll?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08 nov 2007, 18:59 
Offline
Motorportalare

Blev medlem: sön 20 maj 2007, 07:51
Inlägg: 520
Ort: Blästorp , Skåne , Sweden
Micke......korrigera aldrig rätt TP med mängden soppa i tanken. Då blir ju planet baktungt när soppan minskar. Hetl rätt att sätta så små vikter som möjligt bak , fjäder styrning kan han få ändå. Bara att sätta en fjäder mellan vajern och oket.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08 nov 2007, 19:01 
Offline
mp.net beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 17 maj 2004, 08:06
Inlägg: 1974
Ort: Hammarland
Jag kör då Wesse stilen jag... fattar nada vad ni pratar om, får huvudvärk med mindre.

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08 nov 2007, 19:05 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 25622
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jonny skrev:
Micke......korrigera aldrig rätt TP med mängden soppa i tanken.

Nej jag vet... försökte bara vara rolig, men det vart bara dumt =)
Tycker ändå det är lite smålurt det där... tom tank när man balanserar
och då är man fånigt noggrann med millimetrar hit och dit för att det inte
skall bli baktungt. Men sen slänger man i ett halvt kilo bränsle och
flyger... Påverkar inte det flygegenskaperna?

I övrigt om sporrhjulet... jag ger mig =) Men det där med om
viktplaceringen sker linjärt eller logaritmiskt, det är jag fortfarande
nyfiken på veta. Annars får jag väl rigga upp o testa nåt...

Och en annan sak... är tp i vertikal och sido-led viktiga på en så stor
modell? Speciellt när det är akrobatik-flyg. Alltså inte bara längsled.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08 nov 2007, 19:25 
Offline
Motorportalare

Blev medlem: sön 20 maj 2007, 07:51
Inlägg: 520
Ort: Blästorp , Skåne , Sweden
Anade att de vart lite ironi på G men för säkerthets skull så .........


Jag tycker lite så här , TP väger jag av för att försäkra mig om att kärran inte är alltför baktung första flygningen. Inte för att få den perfekt. Det är ingen hit att dra upp en kärra på premiär flygningen och den är rörlig som världens stippa :lol:

Efter att jag bekantat mig med den har jag inget emot att den ligger på bakersta TP läge eller tom lite längre bak än så (iof lite beroende på modell) med rätt expo och utslag på roderna som passar mig. Jag gillar starkt när man får spaka lite och planet rör sig mycket :wink: :D

Att väga av TP extremt noga kan vara skillnaden mellan en perfekt kärra och en si så där men det gäller nog mest inom F3A flygning tex där man ska göra många noga manövrar.

På mina inomhus modeller har jag alltid TP långt långt bak (på ca halva vingen) och trivs utmärkt med det samtidigt som jag får ett plan som hovrar som en gud och är väldigt rörlig med betoning på rörlig :D

Extran har jag inte hunnit testa på än men så fort jag får stället och vädret tillåter så ska den ut och då ska det bli lite test med olika TP läge.

Ang bränslet så påverkar det , men det ger dig inga obehagliga överskaningar om du inte har tanken bakom angiven tyngdpunkt. Bäst är så klart att försöka ha tanken mitt över så blir ju inte variationen så stor med lite eller mycket soppa i.

Jag balanserade Extra även i sidled , lyften upp nosen i ena propeller bladet och då vek sig kärran mot vänster bakifrån sett. 20gram behövdes längst ut i högra vingspetsen eller 40gram i servoluckan till skeven eller 98gram precis höger om motorlådan.
Vikterna kommer att omfördelas så snart planet är i luften igen för att reducera totala vikten lite. Kommer att kunna skala bort en hel del bly med hjälp av att sätta blyet som verkligen behövs på sina rätta platser.

Nåja mycket text blev det , snart kramp i fingrarna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 12 nov 2007, 14:21 
Offline
Veteran

Blev medlem: mån 01 maj 2006, 23:25
Inlägg: 4204
Ort: Jomala
Kör: Allt med motor
Här har du nåt o titta på medans du väntar på din :D
http://www.youtube.com/watch?v=6YWT34L1ZME


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 12 nov 2007, 16:46 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15240
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
JS_ skrev:
Här har du nåt o titta på medans du väntar på din :D
http://www.youtube.com/watch?v=6YWT34L1ZME

Har tittat på den filmen många gånger och den här http://riasztos.hu/dress/Extra/Extra.wmv
Här är vackra bilderna på 330L http://www.mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=217

_________________
The "best bird" is yet to come.


Senast redigerad av Mr X mån 12 nov 2007, 17:27, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 12 nov 2007, 16:50 
Offline
mp.net beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 17 maj 2004, 08:06
Inlägg: 1974
Ort: Hammarland
Tycker det finns flera filmer med 330L än 300S :(

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 12 nov 2007, 19:47 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 25622
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X skrev:
JS_ skrev:
Här har du nåt o titta på medans du väntar på din :D
http://www.youtube.com/watch?v=6YWT34L1ZME

Har tittat på den filmen många gånger och den här http://riasztos.hu/dress/Extra/Extra.wmv
Här är vackra bilderna på 330L http://www.mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=217

Djäkligt läcker flyg! Men den där gubben verkar tagen från LEGO :D
Håller med om hjulen, dom va små!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010