motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=7432
Page 2 of 3

Author:  Glidaren [ Thu 25 Mar 2010, 12:52 ]
Post subject:  Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes

Mr X wrote:
:shock: först pratas det om dubbla ackar och säkerhet med kill switch vilket nog är bra.
Efter det råddar man dit ett hemmabygge av en kill swich som säkert kommer att få flyget att gå i backen.
Sluta snåla och montera dit en riktig sak för jag tror det kommer att bli billigare i längden och säkrare :)


Jo, nog är det väl i backen som det slutar förr eller senare :D

Kill switchen får inte flyget i backen - Det är bara motorn som stannar ;)

Några tips/länkar på nått bättre?


MickeM wrote:
Det finns helmekaniska vanliga som klarar vibrationer (köp i så fall ett bra märke och inget billigt crap). Eller så skaffar du en äkta magnetbrytare, dom finns med fjärravstängning, typ samma tillverakre som gör DPSI (som jag inte minns vad heter nu).


Några tips/länkar på nått bättre?

Author:  MickeM [ Thu 25 Mar 2010, 13:02 ]
Post subject:  Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes

Gå in på www.fullkontroll.se - Tillbehör - Elektronik och där finns ett drös Emcotec DPSI-grejer. Där har du fjärrgrejer, om du inte vill ha en bra brytare (se webshops, finns många olika, billigt = crap), bara de klarar vibrationer samt att det står att dom är för tändnignen. Köpt två och sätt parallellt om du tar mekaniska brytare och är skeptisk. =)

Author:  Mr X [ Thu 25 Mar 2010, 13:11 ]
Post subject:  Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes

http://www.aircpro.com/ har också en ELECTRONIC IGNITION KILL SWITCH
Titta under bensinmotorer och elektronik

Säkerhetsbrytare för bensinmotorer
ON/OFF via sändaren
Stänger av motorn vid strömförlust i mottagaren
Ett säkerhetsmåste för maskiner med bensinmotorer

Author:  Glidaren [ Thu 25 Mar 2010, 13:21 ]
Post subject:  Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes

MickeM wrote:
Gå in på http://www.fullkontroll.se - Tillbehör - Elektronik och där finns ett drös Emcotec DPSI-grejer. Där har du fjärrgrejer, om du inte vill ha en bra brytare (se webshops, finns många olika, billigt = crap), bara de klarar vibrationer samt att det står att dom är för tändnignen. Köpt två och sätt parallellt om du tar mekaniska brytare och är skeptisk. =)


Fullkontroll har ju inget vettigt under 90 EUR :?

Author:  JS_ [ Thu 25 Mar 2010, 13:48 ]
Post subject:  Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes

Dom här använder jag till mottagaren
http://www.fullkontroll.se/?ProdID=5333

Den här till tändningen
http://www.fullkontroll.se/?ProdID=5334

Author:  Glidaren [ Thu 25 Mar 2010, 14:03 ]
Post subject:  Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes

JS_ wrote:
Dom här använder jag till mottagaren
http://www.fullkontroll.se/?ProdID=5333


Är det alltså en spänningsregulator när du använder LiPo?


JS_ wrote:
Den här till tändningen
http://www.fullkontroll.se/?ProdID=5334


Spänningsregulator, men kan du styra den via sändaren?

Author:  JS_ [ Thu 25 Mar 2010, 14:14 ]
Post subject:  Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes

Glidaren wrote:
JS_ wrote:
Dom här använder jag till mottagaren
http://www.fullkontroll.se/?ProdID=5333


Är det alltså en spänningsregulator när du använder LiPo?


JS_ wrote:
Den här till tändningen
http://www.fullkontroll.se/?ProdID=5334


Spänningsregulator, men kan du styra den via sändaren?

Jag har inte gjort det, men det borde väl gå o göra med en switch på sändaren, tror jag :roll:

Author:  MickeM [ Thu 25 Mar 2010, 16:23 ]
Post subject:  Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes

Glidaren wrote:
MickeM wrote:
Gå in på http://www.fullkontroll.se - Tillbehör - Elektronik och där finns ett drös Emcotec DPSI-grejer. Där har du fjärrgrejer, om du inte vill ha en bra brytare (se webshops, finns många olika, billigt = crap), bara de klarar vibrationer samt att det står att dom är för tändnignen. Köpt två och sätt parallellt om du tar mekaniska brytare och är skeptisk. =)


Fullkontroll har ju inget vettigt under 90 EUR :?

Äsch då, kanske är en gräns. :D
Vettigt kostar 90 eller mer, sopor kostar under 90? :D

Author:  Glidaren [ Thu 25 Mar 2010, 17:45 ]
Post subject:  Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes

MickeM wrote:
Glidaren wrote:
MickeM wrote:
Gå in på http://www.fullkontroll.se - Tillbehör - Elektronik och där finns ett drös Emcotec DPSI-grejer. Där har du fjärrgrejer, om du inte vill ha en bra brytare (se webshops, finns många olika, billigt = crap), bara de klarar vibrationer samt att det står att dom är för tändnignen. Köpt två och sätt parallellt om du tar mekaniska brytare och är skeptisk. =)


Fullkontroll har ju inget vettigt under 90 EUR :?

Äsch då, kanske är en gräns. :D
Vettigt kostar 90 eller mer, sopor kostar under 90? :D


Mr X förslag från Aircpro var under 50 EUR :D
det verkade ju nästan va vettigt......

Author:  Glidaren [ Thu 25 Mar 2010, 22:31 ]
Post subject:  Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes

Rykande uppdatering!

Hittade ett komplett rölsystem med tank, pump, slangar, kablar och filter.
Hittade också en M3:ans nippel :D

Nu är det bara att borra och gänga i ljuddämparen :D

Author:  Glidaren [ Fri 26 Mar 2010, 11:05 ]
Post subject:  Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes

Är det några som börjar bli rök sugna?

MickeM, när skall vi fara ut och röka? Dags för dej att börja på riktigt?

Mr X. Hur långt har du kommit med dina planer?

Någon till som är på gång att börja röka?

:D

Author:  MickeM [ Fri 26 Mar 2010, 11:58 ]
Post subject:  Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes

Jag behöver bara ladda ackarna från storage-spänning samt köpa bränsle. Flyget har vart klart sen i fjol.
Var och när hade du tänkt?

Author:  Glidaren [ Fri 26 Mar 2010, 12:00 ]
Post subject:  Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes

MickeM wrote:
Jag behöver bara ladda ackarna från storage-spänning samt köpa bränsle. Flyget har vart klart sen i fjol.
Var och när hade du tänkt?


Härligt MickeM,

:D

Är det fler som kommer med röker lite?

Author:  Mr X [ Fri 26 Mar 2010, 13:01 ]
Post subject:  Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes

Glidaren wrote:
Mr X. Hur långt har du kommit med dina planer?
Någon till som är på gång att börja röka? :D

Under planering och projekterat till våren 2011

Author:  Glidaren [ Sat 27 Mar 2010, 11:08 ]
Post subject:  Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes

Pattys manual säger att elektronic och throttle seve skall vara en fot från motor och tändning.


:help:

Gäller det även 2,4GHz?

Har någon monterat throttle servot nära motorn? Problem?

Har någon hört om störningar? eller vad är orsaken?

Author:  MickeM [ Sat 27 Mar 2010, 11:33 ]
Post subject:  Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes

Vet inte vad seve är, men i min Extra monterade jag de två systemet över en fot från varann.

2.4GHz, nej. Men jag antar att tändstörningar kan störa det mesta som är elektronik. Det sägs att dessa störningar inte stör sändningen mellan 2.4GHz-sändare och mottagare, men i mottagren finns elektronik som kan störas, skulle jag tro. Men inte alls lika lätt, om ens alls. Kan ej uttala mig om det. Störningarna från tändsystemet tas upp av allt som är anslutet till mottagaren.

I min Extra var throttle-servot nära motorn, vet ej om Kamikaze hade problem med det.

Author:  Mr X [ Sat 27 Mar 2010, 11:35 ]
Post subject:  Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes

Glidaren wrote:
Har någon monterat throttle servot nära motorn? Problem?

Alla monterar väl throttle servot nära motorn och ingen har problem med 2,4GHz vad jag vet.

Author:  MickeM [ Sat 27 Mar 2010, 13:06 ]
Post subject:  Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes

Mr X wrote:
Glidaren wrote:
Har någon monterat throttle servot nära motorn? Problem?

Alla monterar väl throttle servot nära motorn och ingen har problem med 2,4GHz vad jag vet.

Inte dom som kör 35Mhz. :lol:
Vissa flyg har ju plats för gas-servot inne i flyget, så "Alla" kan du ju inte säga.

Author:  Mr X [ Sat 27 Mar 2010, 13:22 ]
Post subject:  Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes

MickeM wrote:
Mr X wrote:
Glidaren wrote:
Har någon monterat throttle servot nära motorn? Problem?

Alla monterar väl throttle servot nära motorn och ingen har problem med 2,4GHz vad jag vet.

Inte dom som kör 35Mhz. :lol:
Vissa flyg har ju plats för gas-servot inne i flyget, så "Alla" kan du ju inte säga.

Menar alla med moderna radion 2,4GHz :wink:
Har själv inte sett ett 3D bensinflyg modell större med gas servot inne i flyget har du?
Skalaflyg har så men inte 3D kärrorna och där funkar det utan problem med servot nära motorn.

Om vi snackar 35Mhz, då skulle jag vara försiktig med var jag monterar prylarna :wink:

Author:  MickeM [ Sat 27 Mar 2010, 13:27 ]
Post subject:  Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes

Mr X wrote:
Menar alla med moderna radion 2,4GHz :wink:
Har själv inte sett ett 3D bensinflyg modell större med gas servot inne i flyget har du?
Skalaflyg har så men inte 3D kärrorna och där funkar det utan problem med servot nära motorn.

Nu är ju jag med modern... :lol:
Alla säger ju följande om 2.4GHz: "släng i skiten och flyg, inget händer" Så glidarn... orora dig inte, flyg nu. 35MHz däremot kräver nog foten, ferritkärnor, dual conversion/PCM, plastvajrar osv.
Jag har sett Djäkenfältare med servot inne i flyget ja.
Och ja, jag har sett än fler flyg med servoplats inne i flyget.
Men dom flesta jag sett så har haft servoplats framme i nosen med (inte alla dock).

Page 2 of 3 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/