Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 16:47

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes
PostPosted: Mon 22 Mar 2010, 00:53 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Attachment:
PattyWagstaffPaxRiver.jpg
PattyWagstaffPaxRiver.jpg [ 44.94 KiB | Viewed 7723 times ]


Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes

Attachment:
wagstaff.jpg
wagstaff.jpg [ 21.38 KiB | Viewed 7723 times ]


Glidaren tar nu steget upp i nästa division, till de stora pojkarna :D

Nu blir det bensinare även för Glidaren :D


3D scala,
SPEC:
Spännvidd: 1980mm.
Vingarea: 74,6dm2
Vingbelastning: 94,6g/dm2
Längd: 1840mm
Vikt: 6,3-7,3 kg.
Motor: 52cc FTL bensin, elektrisk tändning

Servon blir Futaba
4x digitala 3050
1x s3305 för roder
1x S148 för throttle

Kanske lite rök också skulle passa ? :D


Här är lite wiki info om Patty;
http://en.wikipedia.org/wiki/Patty_Wagstaff


och så länk till hennes officiella hemsida;
http://www.pattywagstaff.com/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes
PostPosted: Mon 22 Mar 2010, 01:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Ska nog funka med dom servona för minsta är väl 4,5kg på den kärran.
http://manuals.hobbico.com/gpm/gpma1305-manual.pdf

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes
PostPosted: Mon 22 Mar 2010, 07:46 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Mr X wrote:
Ska nog funka med dom servona för minsta är väl 4,5kg på den kärran.
http://manuals.hobbico.com/gpm/gpma1305-manual.pdf


Jo, de är väl tilltagna, till och med i över kant. Det är väl sidorodret då som kanske är
i klenaste laget. Ström kommer dock servona att suga i sig.....

Är det någon som har en killer-switch liggandes och till salu? Det är något en gammal
metanolflygare inte har liggandes hemma :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes
PostPosted: Mon 22 Mar 2010, 13:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bra brytare som tål vibrationer, vanlig fet SubC-ack och metall-drevade servon så håller det säkert kanoners. =)
Annars overkilla lite som jag gjorde i Extran. :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes
PostPosted: Mon 22 Mar 2010, 13:37 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Bra brytare som tål vibrationer, vanlig fet SubC-ack och metall-drevade servon så håller det säkert kanoners. =)
Annars overkilla lite som jag gjorde i Extran. :D


Här är det två (6V) batteripaket med varsin brytare och en ack-varnare. Jag tycker det borde
vara enkelt, robust och säkert. Eller?

Hur gjorde du i Extran? Länk? Beskrivning?


Glidaren wrote:

Är det någon som har en killer-switch liggandes och till salu? Det är något en gammal
metanolflygare inte har liggandes hemma :D


För att förtydliga: Den skall alltså till tändningen....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes
PostPosted: Mon 22 Mar 2010, 20:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dubbla ackar, dubbla brytare är ju najs, men du får ju dubbla ackvarnare om du sätter en diod på varje ackvarnare också. =) Då har du koll på bägge ackar skilt.

Min Extra och dess överkomplicerade grejer: viewtopic.php?p=70374#p70374
Kör ju magneeeeetswitch vetttuu! Dvs två LiPos, skilda kablar till DPSI (magnetswitchen som tål störnignar och skakningar) och sen skilda matningskablar från DPSI till mottagare. Samma som ditt, men med magnetbrytare istället, tror det är två brytare i en.

Killerswitchen är väl en ON/OFF-brytare (inte samma som mottagarswitchen)? Det är väl elektronisk tändning på din motor?

Visst kör du 2.4GHz?

Hörru, har du inga bilder o på flyget?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes
PostPosted: Mon 22 Mar 2010, 21:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Ett lipo och ubec med brytare har jag kört på.
Då har jag ström från ubecen till tändningen och servon.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes
PostPosted: Mon 22 Mar 2010, 21:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Ett lipo och ubec med brytare har jag kört på.
Då har jag ström från ubecen till tändningen och servon.

Duger helt klart till dessa flyg.
Ett mellanting mellan det alternativet och mitt (som egentligen ska vara i Pitts) är att ha en DPSI för en ack, så var förra versionen. Alltså ingen mekanisk brytare. JS har en sån tror jag.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes
PostPosted: Mon 22 Mar 2010, 23:24 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Dubbla ackar, dubbla brytare är ju najs, men du får ju dubbla ackvarnare om du sätter en diod på varje ackvarnare också. =) Då har du koll på bägge ackar skilt.


Nja, det beror om de är anslutna till samma system samtidigt. Nu är det en ack-varnare. Då sätter man på den ena och kollar, därefter så slår man av den och testar den andra acken. Om båda ackarna är okay så sätter man på båda ackarna och flyger iväg :D


MickeM wrote:
Killerswitchen är väl en ON/OFF-brytare (inte samma som mottagarswitchen)? Det är väl elektronisk tändning på din motor?


Nja, är inte en "killer-switch" en brytare som man bryter tändningen på via radion? som extra säkerhet? eller?

Kindly advice :D en nybörjare på bensinare behöver goda råd av "expertbänken" :wink:


MickeM wrote:
Visst kör du 2.4GHz?


Jepp, min trogna Futaba 7C 2,4 GHz


MickeM wrote:
Hörru, har du inga bilder o på flyget?


Jepp, här har är bild på Patty,

Attachment:
Patty.jpg
Patty.jpg [ 218.72 KiB | Viewed 7652 times ]



....och så en bild av kraftpaketet,

Attachment:
ftl-52.jpg
ftl-52.jpg [ 195.25 KiB | Viewed 7652 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes
PostPosted: Tue 23 Mar 2010, 00:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glidaren wrote:
MickeM wrote:
Killerswitchen är väl en ON/OFF-brytare (inte samma som mottagarswitchen)? Det är väl elektronisk tändning på din motor?

Nja, är inte en "killer-switch" en brytare som man bryter tändningen på via radion? som extra säkerhet? eller?

Aha, jag trodde du menade en killer-switch som jag har på min FG-bil, alltså en knapp på motorn man håller in, kortsluter tändsystemet och motorn dör.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes
PostPosted: Tue 23 Mar 2010, 00:29 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Aha, jag trodde du menade en killer-switch ......


*host*

Öööh...manualen säger,

Section 5.0: EMERGENCY ENGINE SHUT OFF (kill switch)
5.1 All magneto spark ignition engines must have a coil
grounding switch on the aircraft to stop the engine. This will
also prevent accidental starting of the engine. This switch
shall be readily available to both pilot and helper. This switch
is to be operated manually and without the use of the radio
system.

5.2 Engines with battery power ignition systems must have
a switch to turn off the power from the battery pack to
disable the engine from firing. This will also prevent
accidental starting of the engine. This switch shall be readily
available to both pilot and helper. This switch shall be
operated manually and without the use of the Radio
System.

5.3 There must also be a means to stop the engine from the
transmitter. The most common method is to close the
carburetor throat completely using throttle trim. However,
other methods are acceptable. This requirement applies to
all glow/gas ignition engines regardless of size.


Hur har Ni bensin flygare gjort? Har Ni en separat switch som "remote killer" via sändaren?
Eller använder Ni throttle-cut mixning för gasen?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes
PostPosted: Tue 23 Mar 2010, 08:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glidaren wrote:
Hur har Ni bensin flygare gjort? Har Ni en separat switch som "remote killer" via sändaren?
Eller använder Ni throttle-cut mixning för gasen?

Jag har strömbrytare på strömmen, som precis alla andra har jag för mig. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes
PostPosted: Tue 23 Mar 2010, 10:16 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Glidaren wrote:
Hur har Ni bensin flygare gjort? Har Ni en separat switch som "remote killer" via sändaren?
Eller använder Ni throttle-cut mixning för gasen?

Jag har strömbrytare på strömmen, som precis alla andra har jag för mig. =)


*host* :lame:

Glidaren wrote:
Har Ni en separat switch som "remote killer" via sändaren?

?

:D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes
PostPosted: Wed 24 Mar 2010, 19:41 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Glidaren wrote:
JS_ wrote:
Nu har jag varit o prata med proffsen om walbroförgasare, va till ett par st som skruvar på motorsågar mm, membranen i förgasarn gillar inte att man håller på byter bränsle mellan miljöbrönsle o 95an, fick även svaret att alla walbroförgasare är gjorda för miljobränsle idag och att blyfri 95a är mera skadligt för membranen än att köra på än miljöbränsle.
Och kör man med för mycket olja så kladdar dom också igen, men då är det bara o plocka upp o rengöra med samma bensin som man kör på.
Kostar ca 20€ för en ny packningsats inkl alla membran.

Bara o ta Walbro nr från förgasaren o fara till tex Byggvaruhuset o beställa.


Kära experter,

Min nya bensinmotor har en Walbro förgasare.

Bör jag köra på miljöbränsle då? :mrgreen:

Använder Ni miljöbränsle med 2% blandning? eller blandar Ni själva? Vilken motorolja rekommenderar Ni att man använder?

:help:


Jag talade med en "expert" på området besinflyg idag :wink:

Han föreslog att man kör på miljöbränsle eftersom det är luktfritt. "Experten" brukar
blanda i olja själv för att ha kontroll på oljetypen. Vill man vara på säkra sidan använder
man olja för högvarviga motor men halv-syntetiska oljor går också bra.

Min FTL-52 skall ha oljeblanding mellat 1:25 och 1:40 dvs 2,5 - 4,0%.

Någon som har synpunkter? Nått att tillägga?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes
PostPosted: Wed 24 Mar 2010, 20:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Glidaren wrote:
Någon som har synpunkter? Nått att tillägga?

Finns bara ett miljöbränsle som duger och det köper man på byggis.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes
PostPosted: Wed 24 Mar 2010, 22:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glidaren wrote:
Någon som har synpunkter? Nått att tillägga?

Mina synpunkter brukar alltid bli ifrågasatta så jag säger: Tanka o flyg nu! :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes
PostPosted: Wed 24 Mar 2010, 22:37 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Glidaren wrote:
Någon som har synpunkter? Nått att tillägga?

Mina synpunkter brukar alltid bli ifrågasatta så jag säger: Tanka o flyg nu! :D


Nämen, då måst man väl ha motorn monterad först :shock: även fast det är bensinare :D

MickeM wrote:
Mina synpunkter brukar alltid bli ifrågasatta :D


Det kan jag hålla med om :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes
PostPosted: Thu 25 Mar 2010, 10:04 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Bilder på Pattys "remote killer switch",

Sluten, tändningen på,

Attachment:
A-sluten.jpg
A-sluten.jpg [ 38.64 KiB | Viewed 7575 times ]



Öppen, tändningen av...... då kommer flyget ner, :roll:

Attachment:
A-öppen.jpg
A-öppen.jpg [ 37.47 KiB | Viewed 7575 times ]



Det stora självförtroende gjorde att jag bestämde mig för att byta ut servoarmarna
till en längre modell. Alltför att möjligöra ordentlig Aerobatic :D

Attachment:
A-arm.jpg
A-arm.jpg [ 24.47 KiB | Viewed 7575 times ]



Patty kan flaxa nu, nästa steg är att hon ska börja brumma :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes
PostPosted: Thu 25 Mar 2010, 10:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
:shock: först pratas det om dubbla ackar och säkerhet med kill switch vilket nog är bra.
Efter det råddar man dit ett hemmabygge av en kill swich som säkert kommer att få flyget att gå i backen.
Sluta snåla och montera dit en riktig sak för jag tror det kommer att bli billigare i längden och säkrare :)

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Patty Wagstaff's Extra 300S 25% från Great Planes
PostPosted: Thu 25 Mar 2010, 11:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nej nej, ta bort det där glappa hembygget! :D

Skaff en riktig brytare. Det finns helmekaniska vanliga som klarar vibrationer (köp i så fall ett bra märke och inget billigt crap). Eller så skaffar du en äkta magnetbrytare, dom finns med fjärravstängning, typ samma tillverakre som gör DPSI (som jag inte minns vad heter nu). Är billigare med bra grejer än ved i backen.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group