Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 14:30

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 199 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Author Message
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Thu 28 Jul 2016, 14:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kollade de tre 2S 2200-ackarna nu, de är kvar på ca 4,10-4,15 V/cell på både tändning och RC (dubbla ackar till DPSI). Drar inte mycket ström det där. :-)

Har inte listat upp allt som ska göras än, men flyget står i hallen nu och väntar på att bäras nånstans för åtgärder. :-D Det vart en lång lista trots allt, men det var väldigt bra att få igång motorn i alla fall. Stort tack för hjälpen och klurandet. :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sun 31 Jul 2016, 10:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Så där, nu har jag börjat "lista upp" vad som ska göras på denna...

1. När motorn var igång så rörde sig choke-servot konstant av och an i slumpvis ordning. Lösning -> Stag istället
2. Stiftet är ett NGK BPM6F men borde vara ett NGK BPMR6F, var får man tag på det?
3. Tändningen kan vara åt helsike, därav baktändningarna. Jag har grejer för att mäta detta, dock väldigt dålig manual, nån av er som använt CDI-testare?
4. På något vis flytta RC-elektronik från tändbox-omgivning utan att få problem med balansering
5. Byta ut slang från vevhus till förgasare (litar inte på att den kommer hålla och är enligt mig för mjuk)
6. Fluffa till tanken
7. Jag har skild drivning för tändningen och killswitchen skiljer RC från tändning galvaniskt, men ska ändå gå över och se att något inte är gemensamt som tex jord
8. Beställa hem ny tändbox med uttag för RPM-meter, för den går inte att koppla in så det fungerar som det är nu, den gör så tändningen slutar funka ?!
9. Skruva fast alla skruvar i motorfäste mm eftersom alla skruvade upp sig, måste även byta loctite
10. Eventuellt förstärka motorboxen genom att lägga på en ny plywood-skiva utanpå originalet
11. Eftersom throttle-servot är så nära motorn (pga CG) så har jag inte använt plaststag, utan metallstag eftersom det måste böjas på många ställen för att det ska funka pga väldigt korkad placering av förgasare (perfekt enligt tillverkaren). Behöver alltså flytta gas-servot igen och sätta plaststag. Men risken är att jag får hänga 250 gram bly i spinnerspetsen för att få flyget balanserat efter alla dessa ändringar, dvs -> gör mig av med flyget på ett eller annat sätt.
12. Bättre hållare för ackarna, de skakar ur dem nu
13. Bensinskydda motorboxen
14. Dra om slangarna en tredje gång, nu med ett tredje hål i tanken för tankning. Dvs en slang: klunk->filter->förgasare och en direkt för tankning och en för luftning. Nu har jag grejer så jag kan göra detta.
15. Starter-grejer är beställda från aiR/C Pro men har inte hört nåt därifrån, han har väl semester antar jag. Sen blir det LiPo.

Det är väl allt jag kommer på nu... Ni som var med, kommer ni ihåg nåt mer?
Lär väl ta ett tag så det blir nog knappast bensinflyg på lääänge för mig.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sun 31 Jul 2016, 10:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Dax tar hem stiftet om dom inte har ett hemma.
Vet att killswitchen kan ibland orsaka störning på tändningen så prova starta den utan eller byt till en annan.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sun 31 Jul 2016, 12:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Dax tar hem stiftet om dom inte har ett hemma.
Vet att killswitchen kan ibland orsaka störning på tändningen så prova starta den utan eller byt till en annan.

OK, ska kolla med Dax.

Killswitchen: http://www.rcexl.com/news/accessories/10.html
Nåns kommentar där:
"It works fine as a kill switch, but it is allowing RFI signals from the ignition to give interferance to the receiver making all the servos flicker making the plane Unflyable obviousely it is not a true Opto kill switch,or the optics are so close the RFI signal is jumping across. Need a true Opto fibre optic kill switch."
Kan prova utan den.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Thu 04 Aug 2016, 14:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Stift beställt från Dax (6€).
Tändbox verkar flummigt, ingen som svarar på RCFlyg. =) Förslag?
Resten har jag hemma, bara att börja pula.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sun 14 Aug 2016, 10:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fick hem nya stiftet i veckan, ett NGK BPMR6F (1270) från Dax, kostade dryga 6€.
Tändbox till nu bara, men testar nog utan ny sån först, är så mycket annat som ska förbättras.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sat 03 Sep 2016, 14:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har haft upp denna på bordet och plockat isär lite inför förändringarna...

- Choke-servot fick jag ta bort med tång på slutet för kines-skruvarna höll inte måttet, ska bli stag istället (tog nästan 45 minuter få bort choke-servo)
- Tanken borta, ska få ett till rör för tankning
- Förstorat hålet för tanken så den kan ligga mjukare
- Plockat bort allt löst som ska fästas (gör flyget flygklart nu)

Hittade lite mer...
- Avgaspackningen var slut så den ska jag byta ut
- Alla kablar ska fästas om för att se mer städat ut och hålla bättre


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sun 04 Dec 2016, 20:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu ska ni få höra!
Speciellt Mr X, Bernt och Kamikaze som varit med... :mrgreen:

Hittade en liten grej...
Klunken hade lossnat från slangen i tanken.
Och till på det hade även slangen lossnat från röret inne i tanken!
Undra på då att det bara kom luft när det hoppade runt med tanken full.
DOH!

Och till på det...
Slangen var en metanolslang!!!
Ser ut som en sån i alla fall. Den var inte murken.
Och jag fattar inte hur det höll ihop, för slangen klämmer inte åt klunken och ännu mindre röret, slangen är ju på tok för stor!?
Och jag förstår inte hur jag lyckades tanka ur heller, eftersom slangen var lös på botten.

Och skumt är också...
Flyget hade ingen tank när jag köpte det, köpte antingen ny eller beg.
Och när jag tittar på rören i tanken så finns de märkningar där som JAG ritat dit.
Så det är högst antagligen jag själv som monterat ihop tanken.
OM den var beg så satt väl slangen där från början.
OM den var ny så brukar det vara slang med.
Så jag fattar inte... slangen har ju för stor innerdiameter, hålls inte kvar, är glipa mellan klunk o slang och mellan rör och slang.
Om den var så från början kan jag omöjligen ha lagt dit detta, slangen ramlar ju av tvärt man släpper den!!

Så börjar man ju undra... slangen som svällt?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Mon 26 Dec 2016, 00:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fixat ca 8 h på Yaken idag!!! :twisted:

Och lika bra skriva upp allt så man vet tills nästa gång och att man borde lära sig att gamla bensinflyg bara är problem. :-D

Problem 1 (choke):
Eftersom jag tog bort choke-servot som spela f-n förra gången så har jag nu satt tillbaks kulan som centrerar choke-spjället och satt in ett stag jag kan dra och trycka med för att choke'a eller inte. Klart!

Problem 2 (slangar):
Tanken som inte hade tankningsslang. Och värre var som nämndes tidigare, klunkslangen hade lossnat från röret och klunkslangen hade lossnat från klunken. Inne i tanken! Nu har jag gått igenom tanken ordentligt och märkt överallt samt lagt in ett rör med slang för tankning. Tankningsslangen går nästan rakt ner inne i tanken. Klunkslangen är nu en tygon-slang som far fram och tillbaks fint i tanken med klunken på änden. Luftningen är rakt upp mot taket inne i tanken. Så som det ska vara, så som man alltid gjort på metanolflygen. Klart!

Problem 3 (filter):
Filtret var för metanol. Gjorde om det till bensin-filter (bytte ut packningen). Klart!

Problem 4 (stift):
Störningar från ett NGK BPM6F-stift? Jag beställde ett NGK BPMR6F-stift istället (6€ på Dax) och bytte ut. Klart!

Problem 5 (tank):
Tanken för stumt fast i flyget. Fixat om tankfästet och fäst tanken så den sitter någorlunda mjukt. "Fluff" mellan tank och flyg i alla fall. Klart!

Problem 6 (avgaspackning):
Packningen mellan cylinder och pipa hade spruckit. Planade ytorna och gjorde en ny packning och pipan är åter på plats. Klart!

Problem 7 (motor lös):
Motor och motor-standoffs lossnade. Jaså man skulle använda gänglåsning på skruvarna? Jag hade antecknat på nån lapp och inte i min checklista att ingen skruv var låst med gänglås, skulle göras före teststart av motor, men det hade jag ju inte gjort. Men NU är dom fast med gänglås och till och med åtdragna. Och märkta så jag ser om de rör sig. Klart!

Problem 8 (för nära het pipa):
Choke-servot var på tok för nära pipan. Choke-servot är numera borta så det löste sig. Klart!

Problem 9 (servo löst):
Throttle-servots fästen på ena sidan hade gått av. ?! Nåja, bytte ut servot från ett Futaba S3010 till ett Toward Pro MG. Klart!

Problem 10 (servo slut):
"Nya" throttle-servot rör sig ca 10 grader i taget. WTH?! Jäkla HobbyKing-skräp (originalet heter TowerPro, inte Toward Pro). Satte dit ett nytt Futaba S3010 (hade två liggandes!!). Klart!

Problem 11 (galvanisk åtskiljning):
Metallstag mellan throttle-servo och throttle-spjäll på förgasaren. Bytte ut och gjorde som så nu är det mer störningsfritt och flexar bättre om det skulle vara en orsak till något. Klart!

Problem 12 (klen vägg):
Motor lös på ett annat sätt än Problem 7. Det jag hade tänkt göra var att förstärka motorbocken ytterligare, speciellt väggen motor-standoffs är fastsatta i. Detta för att jag tyckte att hela motorn rörde sig senast, men det var nog för att alla 8 skruvar var lösa. Klart!

Problem 13 (störningar):
Får ej vara galvanisk kontakt mellan tändsystem och RC-system. Jag har en Kill-switch, så de är ihopkopplade. Men Rexel (heter det så) Kill-switchen så ska vara galvaniskt åtskild med optokopplare. Men vissa säger att störningar hoppar över ändå pga det korta avståndet mellan de åtskilda elektronik-kretsarna i Kill-Switchen. Nåja, jag hittade en fet ferrit-ring som jag använder före mottagaren. Klart!

Problem 14 (silikonslang):
Slangen mellan vevhus och förgasare verkar vara en slang för metanol. Denna är mycket grövre än de andra slangarna. Udda storlek. Det var en silikonslang där tidigare, så den är kvar. Denna är till för att skapa en mjuk pumpfunktion i förgasaren när kolven rör sig upp och ner. Blir tryckskillnader i vevhuset och detta suger in bränsle med membran-pumpen i förgasaren. I vevhuset ska det väl inte finnas så mycket bensin som kan tryckas in i denna slang. Kolven och dess dubbla kolvringar smörjs väl med dessa 1:30-blandning olja:bensin, men... vad tror ni? Har ni feta tygonslangar eller nåt mellan vevhus och membranpump? Klart annars (slangen såg ju bra ut än)! "Klart!"

Problem 15 (sporrhjul):
Sporrhjulet var "all over the place". Inte nu längre. Klart!

Problem 16 (avskiljning):
Störningar för att tändsystem ligger för nära RC-system. Jag hade ju dragit choke-servo-kabeln bakom tändboxen. Doh! Kan ju ha vart en orsak till störningarna. Och dessutom hade jag alla kablar som ett ormbo för att jag ville få motorn att gå först, sen städa upp kablaget. Nåja, nu är de åtskilnda så gott det går inför motortest. RC på ena sidan och "bakåt" samt tändningen i främre högra hörnet, så att säga. Klart!

Problem 17 (rpm-meter):
RPM-metern funkade inte. Och det gjorde inte heller tändboxen om man använde den. Så den skippade jag (före senaste motortesterna). Borde skaffa en annan, skoj ha, men behövs inte egentligen. "Klart!"


Återstående problem...

Problem 18 (lösa LiPo's):
LiPo's "lösa"... Har två dåliga hållare för DPSI-ackarna och ingen hållare alls för tänd-acken. Måste lösas...

Problem 19 (saknar starter):
Har åter igen ingen starter för 50 cc-bensinmotorer. Måste beställa om nån inte har en extra. Jag har redan 3 st vanliga starters, behöver ej en till sån.

Problem 20 (tändbox):
Funkar CDI-box mm? Jag köpte en CDI/Hall-sensor/Tändnings-testare. Kopplade in och skulle testa hallsensorn. Ingen reaktion. Hm. Har jag gjort rätt? Nåja, kopplade in och testade gnistan samt att det funkar vid varvtalsändring. Inget händer. Huh?! Den funka ju senast. Kopplade in en annan tändbox (DLE-55) och allt funkar som det ska. Men suck... tändboxarna lär gå slut lätt. Tändboxen slut!? Beställer en ny. aiR/C Pro? Måste ju passa mina halvstora NGK-stift.

Problem 21 (tändvinkel):
Tändningen kan vara åt helsike, därav baktändningarna. Dvs tändvinkeln är troligtvis fel. Jag ställde in TDC och märkte ut detta på motorn så att det blir lättare ställa tändningen. Jag är dock inte säker på vad det ska vara för tändningsvinkel på denna motor (RCS SV50cc) och så är det ju det där med oktantalet. De rekommenderar 87-oktanig bensin, men jag kör ju miljövänligt bränsle från den macken som säljer gröna dunkarna (Select? ST1?), vad är den på för oktan? Nåja, jag får ställa in och markera graderna på alu-"hjulet" framför motorn så blir det lättare fatta vad som händer. Så tändningsvinkeln = ?

Huh va detta flyg äter timmar. Men man lär sig mycket. :mrgreen:

Sen återstår ju ändå:
- Montera propellern rätt, hur va det? Fem över sju? Var ska TDC/magneten vara då?
- Få igång motorn och ställa in den, idle-switch, kill osv... Utgångsläget för Low och High ska vara 1,5 varv (max 3). Low är nu 2,5 och High är 2,25.
- Range Check
- Testa failsafes
- Taxa!
- Göra flygklar...
- Få till att bägge höjdroder är symmetriska för det är dom inte nu (styrs av två servon på två kanaler)
- Balansering... Det blir nog blya en del... men den ska väl orka med det.
- FLYGA!!!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Mon 26 Dec 2016, 08:03 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
DU HAR ENERGI DU MICKE, DUKTIG


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Tue 03 Jan 2017, 00:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ja man har väl sina ljusa stunder...

Hållit på flyttat om elektroniken för att få ännu mer avstånd mellan tänd-krets och RC-krets.
Har folierat brandväggen också och tänkte ha allt gällande tändning i "motorrummet".
Men hur tror ni elektroniken för tändningen klarar det som består av en killswitch och en UBEC?
Alla kablar är tvinnade.
Vad är det som stör mest? Tändstiftet och/eller tändmodulen (CDI)?
Fortplantar sig störningarna i kablarna? I så fall, endast fram till acken?
Acken och strömbrytaren är långt fram i flygkroppen, men på "fel" sida av torpedväggen, jag kan inte ha dem under motorkåpan (om jag inte bygger lucka, vilket jag funderar på).
Jag har en ferritring vid mottagaren för att ta bort eventuella störningar som snappats upp på vägen från Kill-switchen til RC-mottagaren.

Attachment:
TändningYak54.JPG
TändningYak54.JPG [ 45.1 KiB | Viewed 6661 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Tue 03 Jan 2017, 21:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Gillar mätgrejerna jag köpte förut. (ironi?)

Testade hallelementet på Yakens motor. Händer ingenting.

Testade om CDI-boxen kan ge nån gnista om jag simulerar hallelement med testaren. Hände ingenting.

(Detta funkar bra med ett annat hallelement samt CDI-box.
Innebär det att CDI-box OCH hallelement är slut?)

Näääee...? Jag kopplade ihop Yakens tändsystem som det ska vara. Dvs 4.8V NiMH + CDI + Hallelement och testade vrida så magneten far förbi hallelementet. Funkar ju!!!

Slutsats. Alla grejer funkar!!! Ja utom CDI-testaren från det där @#€£¥₩& HobbyKing.

Till och med om jag kopplar ihop allt så funkar det. ;-)

Bara att fortsätta fixa då... :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Wed 04 Jan 2017, 23:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Blev ju lite kul med bensinmotorer ju mer man håller på med dem och kan testa o mäta det ena och det andra. Ska se om jag hittar en sån där "precision gauge" ... vad dom nu heter. Ni vet sånt där mätverktyg man kan mäta väldigt små förändringar med. Dom tex kan användas för att hitta TDC om man mäter kolvens position. Fixade en mätpinne för att indikera TDC på mätbrickan. Håller på fäster UBEC, KillSwitch och ackvarnare framför torpedväggen. Blir väl bra!? Ska ta nån bild...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Thu 05 Jan 2017, 00:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mätte lite nu... det där hallelementet är fastskruvat på motorn. Lösgör man skruvarna så kan man justera halllelementet ca 8 grader. Om jag kollar detta så kan tändningen vara 41-49 grader före TDC. Den var då på 48 när vi testade senast. Då baktände motorn ibland, dvs för sent. Uh! Kan ju bara justera till 49 grader. Och sen tycker jag mig minnas att de brukar ställa in vissa 50cc-motorer på ca 28-36 grader. !? Och så har vi det där med oktantalet. Ju högre oktantal, desto tidigare/senare tändning? Det står 87 oktan som exempel i manualen. Vi har 95 i mackbensinen som lägst? Måste kolla vad mitt Shell 4-takt alkylatbensin har för oktantal...
Är denna jag har, tror jag. Bernts rekommendation:
http://www.carcareapp.no/admin/public/g ... Height=400
Hittade... oktantal research (RON) är minst 93 och oktantal motor (MON) är minst 90.

Så vad tror ni bensinmuppar?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Thu 05 Jan 2017, 00:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hittade svar gällande RCS/SV 26cc (jag har 59cc):

"Actual timing for ANY spark ignition gasser on the planet is 29 to 30 degrees before top dead center at WOT.. PERIOD.. Regardless of how it gets there, spark plug size, brand, or ignition manufacturer..."

Hmmmm...

Har jag mätt rätt?
Jag mätte upp var TDC var, markerade det som noll.
Jag testade var det blev gnista när jag vrider proppen åt rätt håll och ser var magneten är i förhållande till hall-elementet. Mäter att det är 41-49 grader (justerbart pga att hall går att justera 8 grader.

Men... 41-49 är ju långt ifrån 29-30 grader!!! Det är ju ännu senare tändning.

MEN... frågan är om motorn baktände pga fel tändvinkel eller att den blev dränkt för att den krånglade vid start och att heta avgasröret antände ångorna?

Borde mäta på DLE55an också.

Men antar att min RCS/SV 50cc funkar nånstans mellan 41-49 grader. Nån hade skrivit "put it in the middle". Men... sen är ju frågan om Shell-bränslet är mest lämpligt för denna motor?

Aspen verkar ha RON 95 och MON 92.

Det sägs att högre oktantal ger högre tändning (och
Antar att de menar att 98 oktan ger tidigare tändning än 95 oktan? Högre = högre tal?! Dvs tidigare tändning? 49 grader istället för 41?

Min riktiga bil blir mycket piggare på 98 än 95.

Kanske det är så att motorn behöver ha tändvinkel 41 för 87 och kanske 49 för 95? OM 95 oktan är max lämpliga bensinen? Dvs borde jag ha ca 47 grader tändvinkel med Shell-93-bränslet? Om 98-oktan måste jag ha högre tändvinkel. Men räknar jag på det så blir det lägre... 45 grader. !!!?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Thu 05 Jan 2017, 20:49 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 19 Jun 2011, 13:39
Posts: 712
Location: Mariehamn
Kör: SlowStick
Det var mycket och väldokumenterat om bensinmotor...tror jag håller mig till el.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Fri 06 Jan 2017, 15:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det kan bli mycket när man försöker fördjupa sig i nåt ämne. :)

Inte är el enklare. Det är storleken som bestämmer, i stort sett. El kan va krångligt det med. Tänk dig att du börjar med tex ett tomt elflyg på 1,4 m. Vad ska den ha för motor, ESC, prop o LiPo för att flyga bäst för ditt behov? Då måste det också väljas nåt bra och veta varför. :-)

Har monterat all elektronik nu. Nya ackplattan är på plats. Lite smått till och sen blir det balansering... ack o ve. Går det bra så är flyget klart denna helg. :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Fri 06 Jan 2017, 19:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Yaken är testbalanserad och blev riktigt bra. Nu kan jag slutmontera allt och göra den flygklar. Slutbalanseringen görs sist. Najs!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Fri 06 Jan 2017, 21:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Noskåpan inpassad men håller på gör en inspektionslucka på ovansidan så jag ser choke, ackvarnaren för tändningslipot, Kill-switchens LED och hoppeligen om det är bensin på väg till förgasaren. Ska ta hål för tändboxen också, den sticker ut lite. Börjar närma sig. Börjar bli en rediger härk det här. Bara motorn blir inkörd och jag får taxa lite så ska jag se om jag slår mitt förra bensinflygrekord... ett halvt varv runt Djäkenfältet. :-/

En fråga gällande handstart... jag har förstått att när man sitter framför flyget så ska propellern vara 5 över 7 så att säga (kl 1). Vissa säger kvart över nio (kl 3) men att det senare riskerar att slå en på fingrarna. Så jag satsar på ca kl 1. Man ska tydligen handstarta mot kompressionen. Låter logiskt. Men när man har proppen kl 1, var ska kolven vara då? I botten? Halvvägs upp?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sat 07 Jan 2017, 13:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
På förgasaren finns ett gasspjäll som vrids av ett ok i aluminium. Dettaå ok gick av när jag skulle testa throttleservot. WTH!! Visade sig att gänglåset smygit sig för långt så när throttle-leden skulle röra sig... gjorde den inte det. Lim VS aluminium 1-0. Bara att göra nytt. Har jag otur måste jag plocka bort hela motorn, igen.

Så ett tips: Köp aldrig en motor där förgasaren är bakom motorn eller där förgasarens throttle- och choke-linkage är undangömda så att de knappt går att komma åt utan att slakta allt.

Rodrena klara.

Damn, gamen är snart flygklar!! Väntar bara på att nästa del ska gå slut... :-P

Bara propellerplacering och småfix på motorkåpan kvar.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 199 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group