Det har varit väldigt mycket problem:
- Köpte en stor Miracle hävarm för sidoservot (för Hitec), skruvar man fast det i servot så blir det så tajt så servot får kämpa för att vrida. Dvs en enkel grej, packa upp, skruva fast. Nej. Det måste anpassas.
- Skulle fästa vajrarna i denna servoarm, men då var hålen för stora och på fel ställen, fick klura ut var de nya mindre skulle vara så det skulle funka.
- Bygga om modellen för att använda vajerstyrt sidoroder istället för direktstyrt, det var ju inte så bara, tills jag hittade de oöppnade slitsarna under klädseln. =)
- Throttleservot ska vara på ett ställe, skulle funkat kanon, men tanken var mitt i vägen. Flyttade throttleservot, till en plats som inte fanns, fick bygga en plats.
- Samma sak med choke-servot, kunde va utan och skaffa nån vajerfundering, men va sjutton, servo i nosen = mer vikt och nån gång måste man ju ha ett choke-servo.
- Fick inte rum med 2 st 4900mAh 2S LiPos. Mycket klurande. Sen läste jag bruksanvisningen, räcker med mycket mindre... problem solved. Men ändå, det finns endast enkom plats för 1 st 1600mAh SubC-NiMH, får väl bygga nåt special igen, ska även få rum med acken för tändningen nånstans.
- Alla kablar räckte till förra mottagarplatsen, men eftersom allt måste flyttas så passar ingenting längre, byta ut alla kablar (tex höjdservona måste monteras bort så man får sätta på ny krympslang osv).
- Sidorodervajrarna... de ska inte skava mot varann (metall-metall) för det lär ska skapa enorma störningar, jag hade ju glömt skydda vajrarna med krympslang... Allt bort igen.
- Landstället är lite lågt, eller räcker 12 mm frigång mellan propeller och mark när man ska starta/landa med stjärten i luften?
Nej...
- Motorbocken är så sönderborrad av alla motortyper som varit i flyget så den måste förstärkas, speciellt eftersom den har större motor än flyget ska ha.
- Enligt bruksanvisningen så ska tydligen en bensinmotor va så tung att man borde ha ack och all elektronik så långt bak i flyget som möjligt. Gör jag så, då måste jag balansera med ett halvt kilo bly i spinnerspetsen. Med glödstift-4-takt på 1.60 size så ska det vara problem och flyget blir väldigt baktungt. Jo tjena. Jag hade flyget klart förut, men måsta som sagt slita ut allt och flytta allt. Snart klart. Undras hur mycket jag måste bly nu....
- Placeringen av choke-servot och throttleservot kan vara för nära ljuddämpen, måste väl bygga om hela motorbocken om det inte går.
Inget går att göra i en snabb ändring, otroligt.
En fråga till er som pysslat med bensinare... har ni använt metallstag mellan throttle-servo och spjäll? Förut med 35MHz så kunde man inte det och dessutom skulle man ha all elektronik minst 25 cm från motor och tändbox. Nu kör vi 2.4GHz, hur gör ni?
Ja vad är det som återstår nu då...
- Förstärka motorboxen.
- Fixa sidorodervajerfanskapet en gång till
- Fixa sporrhjulet
- Fixa landstället
- Dra om alla kablar klart
- Koppla in lite lull-lull som KillSwitch + RPM-meter
- Osv...
Hur länge kan det ta?
Ska bli skönt börja med Bulldogen, nu när man vet hur man inte ska göra.