Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 25 Apr 2024, 02:00

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 199 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Next
Author Message
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Fri 29 Aug 2014, 08:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
MickeM wrote:
Det är nog så att när man stöter på patrull med bensinflyg så hamnar de långt ner på "attfixalistan"...


Varför de då ?

För att Yaken är så använd och folk har gått ballistic i den med borrmaskin och såg för att få allt att passa med alla olika motorer... det måste tillverkas grejer varje gång nåt ska ändras, det blir en tröskel. ARF är bara att montera ihop... Jag måste flytta servon, men servoplattan för tex choke och throttle är bortrivna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sat 24 Jan 2015, 19:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Nu har du funderat sedan 2009 på den så kan vi få se den i luften i vår.
Upp på byggbordet med den och börja flyga riktiga flyg :D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sat 24 Jan 2015, 21:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Nu har du funderat sedan 2009 på den så kan vi få se den i luften i vår.
Upp på byggbordet med den och börja flyga riktiga flyg :D

:-P Jo.. den är ju komplett och den va flygklar, men den skulle ha kraschat direkt av baktyngden.
Jag har slitit ut allt och hade börjat fixa för flytt av komponenter, men sen kom det andra projekt som var mer lockande.
Slött bygga om nåt som är klart...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Mon 20 Jul 2015, 17:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ska plocka fram denna lite idag och kolla läget... hur länge kan det ta montera allt i flyget samt bygga om en del? ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Tue 28 Jul 2015, 18:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu står den mitt på golvet.
Tom på elektronik, bara två servon monterade i stjärten för höjd. De måste väl flyttas antar jag... hur ska man lösa det!?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Wed 29 Jul 2015, 15:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har börjat fixa på denna nu, trots allt... den är i vägen! =)
Monterar sidorodervajergrejjorna och försöker få nosen klar med allt (dvs bygga plats åt två servon, throttle och choke).
Men har stora problem med placeringen av ackarna!!!
Vill ha dem längst fram, där bensinen är, men de får ej rum där och man ska ej placera ackar så de skadas vid krasch...

Mr X, vad har du för CG på din?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Wed 29 Jul 2015, 19:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu har jag löst sidoroderproblemet. Jag hade ju en enorm servoarm som ej var symmetrisk + vajrar + icke symmetriskt roderhorn till rodret. Men det löste sig med gamla hederliga papper o penna. =) Det gick ju fortare när jag märkte att servoarmen inte ska vara öppen bakåt, utan framåt! Doh! Då passade det direkt. Annars hade det blivit enormt slack alltid i ena vajern och det funkar ju inte.

Har även flyttat fram choke- och throttle-servona framför tanken. =) Men ena servot är drygt 5mm från ljuddämpen. Humm... hur het strålningsvärme avger den? Finns det något bra man kan sätta mellan? Räcker en aluplåt? Motorn är så funtad att cylindern blir rakt ner (annars blir dämpen sned under kroppen) och förgasaren är bakom motorn, dvs mellan torpedvägg och motor. Nu måste ju motorn vara så pass långt bak så att jag fick ta upp större hål i torpedväggen så att förgasaren får rum lite bättre. Choken och throttle-reglagen är så funtade att de går bakåt, där tanken är. Gah! Men det löste jag, förutom att nu är servona 5 och 10 mm från ljuddämpen. Det går säkert att flytta servona på utsidan, men då blir det svårt att reglera speciellt throttlen, det finns inte riktigt rum. Sanslöst korkad design på denna 50cc-motor. Hur kan man va så dum att lägga förgasare + motorfästen + reglage + behov av hål för förgasare samt slangar... PÅ SAMMA STÄLLE!!!?

Skam den som ger sig... men vad tror ni om värmestrålningen? Hur hett är det bakom ljuddämpen? Smälter gummit i servot?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Wed 29 Jul 2015, 19:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Så här ser det ut...

Det här flyget med den här motorn är helt klart det värsta jag varit med om av alla 80 flyg jag betat igenom.
Vilket arbete med att få den flygklar!!! Helt otroligt. Ingenting passar någonstans, alltid är det något som är i vägen.
När jag flugit klart med flyget ska jag mer än gärna elda upp det. :evil:

Jag kunde inte sätta servot längre bak, för där är nämligen tanken.
Och ska jag sätta servot som är närmast någon annanstans så måste jag ta upp ännu större hål i främre brandväggen (boxen).

Va tror ni? Räcker avståndet? Det lär ju blåsa luft mellan motor och dämp och bakåt och neråt, så det kanske funkar. !?

Attachment:
IMG_0747.JPG
IMG_0747.JPG [ 63.03 KiB | Viewed 7988 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Wed 29 Jul 2015, 20:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu har jag löst choke och throttle också.
Jag kom på att man nog kunde ha fått det att funka med nån ledad fundering, men sånt har jag inte hemma...

Och så läste jag i bruksanvisningen till DPSI'n. Det ska vara 2S. OK, det har jag.
Men varför har jag köpt 4 st 2S 5000mAh när det står att man kan börja med 2 st 1500mAh med aerobatic-models och jetflyg? :evil:
Jag sätter i dubbla 2S 2200 GensAce och det funkar. Dammit!

Nästa grej att angripa blir placeringen av dessa ackar samt få till det mesta så jag kan börja balansera. =)
Det är en hel del småpul till, men jag ser fram emot att "taxa på fältet snart". ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Thu 30 Jul 2015, 20:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jo men tjena! Läste lite i manualen till motorn:

"One of the major advantages of RCS/SV 50 design layout is
the convenient positioning of the carburetor linkages and it
is unlikely that you will have to fit bell cranks to achieve a
satisfactory throttle cable run."


Skottpengar...

Har fixat lite vidare på detta flyg, listan med ToDo minskar snabbt.
Men det kommer alltid nåt nytt. :evil: Vill få den klar så jag kan
börja med nästa.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sun 02 Aug 2015, 09:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det har varit väldigt mycket problem:
- Köpte en stor Miracle hävarm för sidoservot (för Hitec), skruvar man fast det i servot så blir det så tajt så servot får kämpa för att vrida. Dvs en enkel grej, packa upp, skruva fast. Nej. Det måste anpassas.
- Skulle fästa vajrarna i denna servoarm, men då var hålen för stora och på fel ställen, fick klura ut var de nya mindre skulle vara så det skulle funka.
- Bygga om modellen för att använda vajerstyrt sidoroder istället för direktstyrt, det var ju inte så bara, tills jag hittade de oöppnade slitsarna under klädseln. =)
- Throttleservot ska vara på ett ställe, skulle funkat kanon, men tanken var mitt i vägen. Flyttade throttleservot, till en plats som inte fanns, fick bygga en plats.
- Samma sak med choke-servot, kunde va utan och skaffa nån vajerfundering, men va sjutton, servo i nosen = mer vikt och nån gång måste man ju ha ett choke-servo. ;)
- Fick inte rum med 2 st 4900mAh 2S LiPos. Mycket klurande. Sen läste jag bruksanvisningen, räcker med mycket mindre... problem solved. Men ändå, det finns endast enkom plats för 1 st 1600mAh SubC-NiMH, får väl bygga nåt special igen, ska även få rum med acken för tändningen nånstans.
- Alla kablar räckte till förra mottagarplatsen, men eftersom allt måste flyttas så passar ingenting längre, byta ut alla kablar (tex höjdservona måste monteras bort så man får sätta på ny krympslang osv).
- Sidorodervajrarna... de ska inte skava mot varann (metall-metall) för det lär ska skapa enorma störningar, jag hade ju glömt skydda vajrarna med krympslang... Allt bort igen.
- Landstället är lite lågt, eller räcker 12 mm frigång mellan propeller och mark när man ska starta/landa med stjärten i luften? ;-) Nej...
- Motorbocken är så sönderborrad av alla motortyper som varit i flyget så den måste förstärkas, speciellt eftersom den har större motor än flyget ska ha.
- Enligt bruksanvisningen så ska tydligen en bensinmotor va så tung att man borde ha ack och all elektronik så långt bak i flyget som möjligt. Gör jag så, då måste jag balansera med ett halvt kilo bly i spinnerspetsen. Med glödstift-4-takt på 1.60 size så ska det vara problem och flyget blir väldigt baktungt. Jo tjena. Jag hade flyget klart förut, men måsta som sagt slita ut allt och flytta allt. Snart klart. Undras hur mycket jag måste bly nu....
- Placeringen av choke-servot och throttleservot kan vara för nära ljuddämpen, måste väl bygga om hela motorbocken om det inte går.

Inget går att göra i en snabb ändring, otroligt.

En fråga till er som pysslat med bensinare... har ni använt metallstag mellan throttle-servo och spjäll? Förut med 35MHz så kunde man inte det och dessutom skulle man ha all elektronik minst 25 cm från motor och tändbox. Nu kör vi 2.4GHz, hur gör ni?

Ja vad är det som återstår nu då...
- Förstärka motorboxen.
- Fixa sidorodervajerfanskapet en gång till
- Fixa sporrhjulet
- Fixa landstället
- Dra om alla kablar klart
- Koppla in lite lull-lull som KillSwitch + RPM-meter
- Osv...

Hur länge kan det ta? :shock:

Ska bli skönt börja med Bulldogen, nu när man vet hur man inte ska göra.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sun 02 Aug 2015, 19:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tog med landstället till Djäkenfältet och använde en startbänk som bändare. ;-) Landstället var sanslöst hårt, men böjde det precis lagom. Landstället monterat på Yaken igen och det blev riktigt bra. Skönt att det går framåt.

Men det återstår en del... ska börja med sidorodret. Hade jag byggt enligt erfarenheterna man hade 2007 så hade flyget vart klart för flera år sedan. Men nu vill man göra allt rätt så då tar det lite tid.

Sen ska höjdrodrena fixas, igen... fick ju ta bort servona, kablarna va ju för korta. Måste köra dem på skilda kanaler.

Sen sporrhjulet... Då har jag fixat tre grejer och då har jag säkert funnit tre grejer till som ska göras. :evil:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Thu 06 Aug 2015, 15:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har fixat en del till på Yaken nu. Blir bara bättre och bättre, samt mer klart. =) Det går åt rätt håll. Fixar alla svagheter och missar jag hittar.

Men...
Hur mixar man?

Hur mixar man så att man kan ha kanal 2 till höjd men även kanal 5?
Jag har fått det att funka, har ställt så att kanal 5 ska följa kanal 2 100% åt ena hållet och 100% åt andra hållet.
Det lustiga är att det funkar till 100% åt ena hållet, men bara till 33% åt andra. WTF!?

Mr X, du har väl använt detta på nåt av dina flyg. Annan sändare, men har för mig att det är rätt lika i T10CP som i T14SG.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Thu 06 Aug 2015, 15:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Jag ställde om så jag fick två kanaler på höjdrodret i menyn men problemet jag fick var att trimmen bara fungerade på ena kanalen.
Har fortfarande inte tittat på saken hur jag ska lösa det.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Thu 06 Aug 2015, 18:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Jag ställde om så jag fick två kanaler på höjdrodret i menyn men problemet jag fick var att trimmen bara fungerade på ena kanalen.
Har fortfarande inte tittat på saken hur jag ska lösa det.

I min finns trim som alternativ, är på 0 från början. Kanske man måste ställa bägge, knepigt när man flyger... Funkar det inte så får jag väl vända om i servot, är bara några kablar.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Fri 07 Aug 2015, 14:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Emcotec DPSI Dualbat-programmering
http://www.emcotec.de/

Image

Antog att programmeringen av DPSIn var gjord rätt redan, men för att dubbelkolla så...

Det finns två typer av DPSI
- Dual Battery DPSI (den jag har)
- Single Battery DPSI

Det finns två varianter av bägge
- En som ger ut 5.5V eller 5.9V (denna har jag)
- En "high voltage" som ger ut 5.9V eller 7.4V
Det är lättställt med en switch på DPSIn.

Val av ack
Sen kan man välja 6 typer av ackar man ansluter (programmeras med blinkningar)
- 5-cells NiCd/NiMH (1 blink)
- 6-cells NiCd/NiMH (2 blink)
- 2-cells LiIon (3 blink)
- 2-cells LiPo (4 blink)
- 2-cells LiFePO4 (5 blink)
- 7-cells NiCd/NiMH (6 blink)
Programmeringen av detta görs på två sätt för DualBat och ett sätt för SingleBat.
Jag har valt det ena för DualBat för att ställa in alternativ 4, dvs 2S LiPo (det andra sättet använder switchen).

Programmering för 2S LiPo
1. Anslut ena acken
2. Aktivera med magneten
3. LED lyser 3 sekunder
4. LED släckt 3 sekunder
5. LED blinkar 1 gång
6. LED släckt 3 sekunder
7. LED blinkar 2 gånger
8. LED släckt 3 sekunder
9. LED blinkar 3 gånger
10. LED släckt 3 sekunder
11. LED blinkar 4 gånger
12. LED släckt 3 sekunder och under denna tid ansluter jag andra acken också för att avsluta
13. LED släckt 3 sekunder
14. LED blinkar 4 gånger för att visa vad man valt
15. LED släckt en kort stund
16. LED lyser konstant = KLART!

LED blinkar även 4 ggr före den lyser konstant när man startar upp.
Det är föresten två par kablar in, ett par för varje ack och två par kablar ut för att få dubblerad matning till mottagaren.


Återstår i stort:
- DPSI + ackar på plats
- Förstärka motorboxen
- Få elevator att funka på två kanaler
- Ställa in alla roderutslag (ska ha 3-läges DualRate: Low Rate, High Rate och 3D Rate)
- Kolla över tändningsjoxet: Kill-switch + RPM-meter + UBEV + LiPo + tändbox etc...
- Fuelproofa lite med epoxy
- Rollbalansera och den riktiga balanseringen...
- Plus en massa smått som måste göras...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sun 09 Aug 2015, 09:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu är precis allt klart inför motorstart + eventuell första tanks inkörning och injustering (bensinmotorer behöver inte köras in som metanolare, bara att få den att funka och flyg, den blir bättre med tiden och effekten stiger) + taxning.

MEN, ska förstärka motorboxen först. Så det blir att snida till en specialplywoodskiva igen eftersom den saknades. Man vill ju helst skruva fast allt och LIMMA, men det går ju inte, för så kommer man inte åt främre änden av tanken och allt som finns i motorboxen. Döh.

Ett problem... jag har ingen starter som orkar med större motorer än 22cc metanolare. :shock: Vad motsvarar det i en bensinare? De har väl inte samma komp?

Och var ska man ha propellern OM man handstartar? Man ska ju dra uppåt och till vänster och ut. Men var ska magneten till Hall-elementet vara när man har proppen helt horisontell tex?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sun 09 Aug 2015, 12:44 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Tanka och flyyyyyyyyyyyg :lol:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sun 09 Aug 2015, 22:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
Tanka och flyyyyyyyyyyyg :lol:

Tanka är inga problem.
Flyga är inte heller nåt problem, tror jag.
Men det är steget däremellan som jag inte får till... starten. ;-)

Motorboxen: Blev ett lock (det förra var borta). Ska bara borra nu och skruva fast det så är Yaken klar för Djäkenfältet (endast motorkörning och taxa fortfarande, vill få allt att funka först samt lite efterfix, sen flyga. Men det blir om en vecka först som den tas till fältet).

Blir det skoj med bensin så lär det ju bli mer fart på de andra bensinarna. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Mon 10 Aug 2015, 07:48 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Fixa till de där sista nu så vi får se ett bensinflyg på fältet! Jag hjälper dig med the needles om det behövs min nästa ledighet. (Har mer tid i depån nuförtiden eftersom jag flyger el) 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 199 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group