Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 19 Apr 2024, 05:59

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 199 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Next
Author Message
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sun 17 Mar 2013, 15:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bläh va det kan ta tid få detta flyg flygklart.
Största problemet är var allt ska va och när man funderat ut det, så finns det bara luft där grejen ska vara!!!
Nåja... det tar sig... kvar: har ny mottagare så sändaren ska ställas in, balansera så jag vet var ackarna ska vara och bygga hållare... hm, kanske nåt till.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sun 17 Mar 2013, 22:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Bläh va det kan ta tid få detta flyg flygklart.
Största problemet är var allt ska va och när man funderat ut det, så finns det bara luft där grejen ska vara!!!
Nåja... det tar sig... kvar: har ny mottagare så sändaren ska ställas in, balansera så jag vet var ackarna ska vara och bygga hållare... hm, kanske nåt till.

Jonä det sket sig. Tyngdpunkten är så sanslöst fel nu så jag måste riva all el och börja om.
Flytta sidoroder-servo o göra om till pull-pull (beställa grejer)
Bygga servoplatta för följande två servon
Flytta throttle-servo
Flytta choke-servo
Flytta mottagare
Flytta DPSI
Köpa nya 2S-ackar
Flytta 2 st LiPo-ackvarnare (som jag gjort snyggt nu, får se)
Dra om kablage för allt som ska till mottagaren
Eventuellt flytta mitt "snygga" tändningspaket med ackvarnare, UBEC, RPM-meter och fjärravstängning
Ta bort all bly
Flytta tändmodueln så den inte blir nära throttle-servot
Osv...
Flygklar... våren 2014.
Har konstaterat att helikoptrar är sjukt mycket lättare att ha att göra med och mycket mer genomtänkta!!! Flyg är ett sjujäkla bök, för mycket bygga o meka. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Wed 31 Jul 2013, 19:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Är ju när jag ser den här filmen som jag vill få detta @£$#¤%& flyg flygklart med Sullivan rökgrejerna... så jag kan få upp bulldogen.
Najs film jag ofta faller tillbaks på: http://vimeo.com/16443717


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sat 28 Dec 2013, 09:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Är ju när jag ser den här filmen som jag vill få detta @£$#¤%& flyg flygklart med Sullivan rökgrejerna... så jag kan få upp bulldogen.
Najs film jag ofta faller tillbaks på: http://vimeo.com/16443717

Snart klar?

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sat 28 Dec 2013, 19:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
MickeM wrote:
Är ju när jag ser den här filmen som jag vill få detta @£$#¤%& flyg flygklart med Sullivan rökgrejerna... så jag kan få upp bulldogen.
Najs film jag ofta faller tillbaks på: http://vimeo.com/16443717

Snart klar?

Fin film... Yaken är klar, men oflygbar pga fel CG som kräver omständig ombyggnad. Gnistan försvann...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Fri 21 Feb 2014, 20:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Snart klar :wink:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Fri 21 Feb 2014, 21:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Snart klar :wink:

Nä, inte rört flyget sedan CG vart åt h-----e.
Dessutom är det ingen annan som flyger med bensin just nu så det är ingen brådska.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sun 04 May 2014, 19:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Idag åkte den upp på bordet. 1h senare hade jag tömt ut allt som var på fel ställe (allt utom två servon och motorn).
Dessutom börjat riva och bygga om för att få grejerna på rätt och följaktligen den där @£$#% CG på rätt, dammit!
Förstås så hade jag ju inte alla grejer hemma för ombyggnad... Saknar de små mässingsrören för att klämma åt vajrar,
sidoroder-servoarm (sån där bred fan i alu) till Hitec-servo, fästena för de där vajerfästena till servoarmen, motsvarande
fästen för sidorodret och där saknar jag även den där stången som ska gå igenom sidorodret där man fäster vajerhållarna.
Tyckte jag beställde ett komplett kit förut, men antingen var det ett dåligt sådant eller så har jag slarvat bort resten. :-(


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sun 11 May 2014, 20:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Var kan man hitta detta sidoroder-kit? Har som sagt vajer och nån sorts fästen med gängad stång.
Vilket är bäst, två stora roderhorn med hålen i linje med gångjärnen, eller gängad stång med dessa påskruvbara palstbitar med hål för vajerhållaren? Behövs iofs symmetri om man ska sån där bred servoarm för sidoservot, annars blir det väl vajerslapp? Så det är väl bäst ha hålen i linje med gångjärnen. Eller vad säger ni som har bensinflyg med lite större doningar?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Mon 19 May 2014, 20:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
aiR/C Pro hade allt jag behövde till sidorodret så nu har jag nog allt hemma för att få Yaken klar.
Har byggt ny bottenplatta till motorbocken ikväll (den undre).

Har även klurat lite på hur sidorodergrejerna ska monteras.
På servot ska ju servoarmen sitta, den är inte direkt rak utan ser ut som på bilden nedan.
Det ska borras hål i sidorodret på RÄTT ställe (det är frågan, var?) för att man ska slippa slappa vajrar osv.

Såå... hur ska man tänka och var ska hålet borras? ;-)

Se bilden nedan.
Blått = vajrarna (förstås lite längre sträcka eftersom servot är under gubben ungefär)
Svart = Sidorodrets centrumlinje
Gult = rak linje som är centrerad på servoaxeln och som visar att nuvarande hål inte är i linje utan längre bak
Rött = rak linje som visar genomgående roderhornet
Grönt = Där finns gångjärnen längst ut på roderhornet
Grön punkt = Rodrets gångjärn alternativ 1
Magenta punkt = Rodrets gångjärn alternativ 2, var den nu hamnar?!

Frågan är alltså var man ska borra hålet i sidorodret... Hur tänka? =) Vill ju ha vajrarna lika mycket sträcka på bägge sidor för att slippa slappt roder. Eller spelar det iiiiiingen roll? Varför?

Attachment:
IMG_6269.JPG
IMG_6269.JPG [ 101.96 KiB | Viewed 7567 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Mon 19 May 2014, 21:49 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
aiR/C Pro hade allt jag behövde till sidorodret så nu har jag nog allt hemma för att få Yaken klar.
Har byggt ny bottenplatta till motorbocken ikväll (den undre).

Har även klurat lite på hur sidorodergrejerna ska monteras.
På servot ska ju servoarmen sitta, den är inte direkt rak utan ser ut som på bilden nedan.
Det ska borras hål i sidorodret på RÄTT ställe (det är frågan, var?) för att man ska slippa slappa vajrar osv.

Såå... hur ska man tänka och var ska hålet borras? ;-)

Se bilden nedan.
Blått = vajrarna (förstås lite längre sträcka eftersom servot är under gubben ungefär)
Svart = Sidorodrets centrumlinje
Gult = rak linje som är centrerad på servoaxeln och som visar att nuvarande hål inte är i linje utan längre bak
Rött = rak linje som visar genomgående roderhornet
Grönt = Där finns gångjärnen längst ut på roderhornet
Grön punkt = Rodrets gångjärn alternativ 1
Magenta punkt = Rodrets gångjärn alternativ 2, var den nu hamnar?!

Frågan är alltså var man ska borra hålet i sidorodret... Hur tänka? =) Vill ju ha vajrarna lika mycket sträcka på bägge sidor för att slippa slappt roder. Eller spelar det iiiiiingen roll? Varför?

Attachment:
IMG_6269.JPG


Spontant skulle jag sätta gångjärnen i den gröna punkten för om avståndet mellan hornets infästning och gångjärnet är lika med avståndet mellan center på "horngängan/bulten" och vajerns infästningshål så rör dom ju sig lika långt i förhållande till gångjärnet .... eller :roll:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Mon 19 May 2014, 22:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
Spontant skulle jag sätta gångjärnen i den gröna punkten för om avståndet mellan hornets infästning och gångjärnet är lika med avståndet mellan center på "horngängan/bulten" och vajerns infästningshål så rör dom ju sig lika långt i förhållande till gångjärnet .... eller :roll:

Du har helt rätt, men... se gula linjen. Där vajrarna hamnar på servoarmen så blir dessa fästhål på servoarmen bakom gula linjen, alltså mot rodret. Inte många millimeter, men några i alla fall. -> Slack.

Att montera så att gröna punkten blir i gångjärnet så blir det rätt svagt fäste där "röda linjen" gå igenom rodret, hade hellre monterat "röda linjen" längre bak på sidorodret för bättre hållbarhet.

Så det är lite hm hm. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Tue 20 May 2014, 07:09 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Atte wrote:
Spontant skulle jag sätta gångjärnen i den gröna punkten för om avståndet mellan hornets infästning och gångjärnet är lika med avståndet mellan center på "horngängan/bulten" och vajerns infästningshål så rör dom ju sig lika långt i förhållande till gångjärnet .... eller :roll:

Du har helt rätt, men... se gula linjen. Där vajrarna hamnar på servoarmen så blir dessa fästhål på servoarmen bakom gula linjen, alltså mot rodret. Inte många millimeter, men några i alla fall. -> Slack.

Att montera så att gröna punkten blir i gångjärnet så blir det rätt svagt fäste där "röda linjen" gå igenom rodret, hade hellre monterat "röda linjen" längre bak på sidorodret för bättre hållbarhet.

Så det är lite hm hm. =)


Jag har riggat till vajerstyrning några gånger men aldrig funderat så mycke på det och det har alltid fungerat helt OK ... men dethär blev ju betydligt mer komplicerat när man börjar tänka på det :shock: Hålplaceringen på servoarmen innebär kanske :roll: att man alltid har lite mer spänning på den dragande sidan vilket antagligen innebär att man får mer precis roderrespons ... sist och slutligen tror jag inte att du kommer att märka nån större skillnad i praktiken men du får väl rigga upp alltihop i en jigg och prova dig fram och se vad som händer :idea:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Tue 20 May 2014, 19:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jopp, jag har nog riggat jag med några st, men i det här fallet är det kraftigt servo och stort sidoroder och större krafter, så det kan vara värt montera det så rätt som möjligt så det blir så lite slack som möjligt.

Att bygga en jigg och testa är inte "my way", det blir huvudet som får lida för min del. ;-) Att använda datorn är bara fusk, då slipper man ju tänka.

Nåja, det är ju inte så svårt egentligen, bara tänkte om nån hade nåt snabbare knep.

Borde ju inte korsa vajrarna, men då blir de lite svåra att få på rätt, är ju lite flyg i vägen då.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Tue 27 May 2014, 16:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Själv har man riggat till flera med vajer och aldrig tänkt tanken hur utan bara monterat och flugit.
Har fungerat varje gång så jag ser inget problem så länge vajern sitter fast :D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Tue 27 May 2014, 17:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Själv har man riggat till flera med vajer och aldrig tänkt tanken hur utan bara monterat och flugit.
Har fungerat varje gång så jag ser inget problem så länge vajern sitter fast :D

Hm. Det kan hända det funkar kalas utan att man krånglar till det.
Det är ju pull-pull fortfarande. Och den vajern som blir slapp... inte lär ju rodret fara åt det hållet?
Har man klantat sig så kan man ju faktiskt få så att vajern som inte dras kan bli spändare. =)
Det är ju bara när man ska dra tillbaks som det blir ett glapp från det att servot börjar dra till
rodret följer med, OM det är glapp på dragande vajern. MEN, tillika så ska ju vinddraget hålla
sidorodret rakt, så det är ändå den spända vajern som håller i rodret, något som ändrar när
man dragit sidorodret över till andra sidan, där blir det lite slappt en bit.

Jag tror jag tar fram pappret, tänker lite, riggar och är glad. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Tue 27 May 2014, 20:42 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Mr X wrote:
Själv har man riggat till flera med vajer och aldrig tänkt tanken hur utan bara monterat och flugit.
Har fungerat varje gång så jag ser inget problem så länge vajern sitter fast :D

Hm. Det kan hända det funkar kalas utan att man krånglar till det.
Det är ju pull-pull fortfarande. Och den vajern som blir slapp... inte lär ju rodret fara åt det hållet?
Har man klantat sig så kan man ju faktiskt få så att vajern som inte dras kan bli spändare. =)
Det är ju bara när man ska dra tillbaks som det blir ett glapp från det att servot börjar dra till
rodret följer med, OM det är glapp på dragande vajern. MEN, tillika så ska ju vinddraget hålla
sidorodret rakt, så det är ändå den spända vajern som håller i rodret, något som ändrar när
man dragit sidorodret över till andra sidan, där blir det lite slappt en bit.

Jag tror jag tar fram pappret, tänker lite, riggar och är glad. =)


Fick du inte mitt mail med länken :?:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Tue 27 May 2014, 20:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
MickeM wrote:
Mr X wrote:
Själv har man riggat till flera med vajer och aldrig tänkt tanken hur utan bara monterat och flugit.
Har fungerat varje gång så jag ser inget problem så länge vajern sitter fast :D

Hm. Det kan hända det funkar kalas utan att man krånglar till det.
Det är ju pull-pull fortfarande. Och den vajern som blir slapp... inte lär ju rodret fara åt det hållet?
Har man klantat sig så kan man ju faktiskt få så att vajern som inte dras kan bli spändare. =)
Det är ju bara när man ska dra tillbaks som det blir ett glapp från det att servot börjar dra till
rodret följer med, OM det är glapp på dragande vajern. MEN, tillika så ska ju vinddraget hålla
sidorodret rakt, så det är ändå den spända vajern som håller i rodret, något som ändrar när
man dragit sidorodret över till andra sidan, där blir det lite slappt en bit.

Jag tror jag tar fram pappret, tänker lite, riggar och är glad. =)


Fick du inte mitt mail med länken :?:

Justja, eh jo... har jag ju glömt bort. :lol: Läste i telefon när jag var på vift. Ska kika!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Thu 28 Aug 2014, 18:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det är nog så att när man stöter på patrull med bensinflyg så hamnar de långt ner på "attfixalistan"...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Thu 28 Aug 2014, 23:24 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Det är nog så att när man stöter på patrull med bensinflyg så hamnar de långt ner på "attfixalistan"...


Varför de då ?

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 199 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group