Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 20 Apr 2024, 04:39

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 199 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Author Message
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Fri 25 Dec 2015, 16:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
FRÅGA 4

Ser allt OK ut?

De stora membranen som är efter förgasaren så är OK, de tätar fint och öppnar fint.
Attachment:
IMG_0967.JPG
IMG_0967.JPG [ 89.77 KiB | Viewed 7549 times ]


Plockade isär förgasaren lite, ser inte nåt fel på grejerna.
Alla packningar och membran
Attachment:
IMG_0963.JPG
IMG_0963.JPG [ 108.74 KiB | Viewed 7549 times ]


Attachment:
IMG_0964.JPG
IMG_0964.JPG [ 88.3 KiB | Viewed 7549 times ]


Attachment:
IMG_0965.JPG
IMG_0965.JPG [ 121.39 KiB | Viewed 7549 times ]


Attachment:
IMG_0966.JPG
IMG_0966.JPG [ 88.74 KiB | Viewed 7549 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Fri 25 Dec 2015, 18:40 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Svårt att säga! Borde se det close upp live!

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Fri 25 Dec 2015, 19:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
Svårt att säga! Borde se det close upp live!

Nåja, alla membran är hela. Allt gummi är i gott skick. Packningar är (är ihopskruvat redan).
Tändhatten blir nog bra, man måste vrida o vrida ett tag tills det sitter fast ordentligt, dålig konstruktion.
Men du är välkommen tryna på grejerna. Men jag tror inte de har något fel, de är ju knappt använda. Det var på ett ställe man såg spår av nåt bränsle. Den har väl inte ens vart igång...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Fri 25 Dec 2015, 19:21 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Kamikaze wrote:
Svårt att säga! Borde se det close upp live!

Nåja, alla membran är hela. Allt gummi är i gott skick. Packningar är (är ihopskruvat redan).
Tändhatten blir nog bra, man måste vrida o vrida ett tag tills det sitter fast ordentligt, dålig konstruktion.
Men du är välkommen tryna på grejerna. Men jag tror inte de har något fel, de är ju knappt använda. Det var på ett ställe man såg spår av nåt bränsle. Den har väl inte ens vart igång...


Den får ju gnista! Då borde felet vara att den ej får bränsle. Har du tändningen rätt injusterad? Borde ta loss den och försöka testa den i bänk! Enklare att laborera då och se vad som är fel! Tätar membranen? Öppnar membranen? Är membranen rätt väg! Undrar om nått av dina membranpackningar i förgasaren är för stela eller för slattriga. Avlagringar i nått litet munstycke eller hål i förgasaren som blivit fucked upp av tätningsmassa i överflöd :idea:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Fri 25 Dec 2015, 19:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kan nog bara konstatera att de tre slangarna...
- I: Den större grova nippeln på baksidan av motorn är nog någon sorts vevhusventilation och ska ut i det fria, antar att det inte ska gå något bränsle i cylindern.
- II: Den smala gula slangen är där bränslet ska IN (se bilden nedan, svarta L-nippeln till vänster) från tanken. Den hade jag ut i det fria förut.
- III: Det grova gula slangen som tidigare haft till tanken så ska gå till en bränslepump, vilket är option, så jag antar att den bara pumpar på membranet, alltså det ska inte vara bränsle i denna slag utan luft?! Eller? Heter Fuel Pump Inlet (Optional) på bilden nedan. Nog ska det väl funka om denna går ut i det fria?

Kamikaze, tror du den inte funkar om jag kopplar slangarna rätt? =)

JS hade ju föresten haft igång den (med bensin ;-)), så den har gått. Den hamnade dock aldrig i nåt flyg eftersom en av fyra armar på motorblocket gick av i monteringen (då jag köpte den och bytte motorblock, inget mer).

Och som du säger, gnista får den.

Den var helt snustorr efter vi hade försökt få igång den på Djäkenfältet i höstas.

Alla membran öppnar (finns 2 stora och 2 små), de är i mint condition.

Om nåt är felmonterat i förgasaren sedan tidigare så måste nån ha skruvat sönder, fattar inte varför i så fall. Jag har haft bort förgasaren när jag bytte "motorblock" eller va det heter. Delarna passar föresten bara en väg. =) Det är piggar och grejer som styr det.

Inte hittat någon hålighet (dom är små) som blockerats.

Hur som helst så ser insidan väldigt clean ut, kan inte ha blivit så mycket avlagringar efter några minuters körning.

Tätningsmassan är bara efter förgasaren så det kan inte orsaka något problem.

Orsaken till att den aldrig fick bränsle på Djäkenfältet i höstas var nog för att FUEL IN var en slang som bara gick ut i det fria.

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Fri 25 Dec 2015, 21:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hittade en sida med lite bilder:
http://helifreak.com/showthread.php?p=3130398

Plus att jag tog isär förgasaren igen och klurade genom varje väg luft och bränsle etc kan gå.
Nu fattar jag hur denna Walbro fungerar. :-D
Åtminstone vad alla kanaler och prylar gör.

Slang II (den gula smala) är lättast att få på rätt
Se bild:
http://helifreak.com/attachment.php?att ... 1312153705
- från tanken går det in i förgasarblocket (genom svarta L-nippeln), via en pumpstyrd ventil (this flap open onens on intake), genom pumphuset (fuel underneath membrane), ut igen via en annan pumpstyrd ventil (this flap opens on discharge), till "main inlet fuel" och genom interna filtret:
http://helifreak.com/attachment.php?att ... 1312153705
vidare genom hålet:
http://helifreak.com/attachment.php?att ... 1312154210
till en vakumstyrd ventil (Inlet needle på bilden nedan):
http://helifreak.com/attachment.php?att ... 1312154210
Bränsle IN helt enkelt.

Slang I (den ofärgade grova) går från vevhuset.
- Den kan gå ut i det fria...
- Eller ska denna gå till pumphuset?
- Eller ska den gå till tanken? Tror inte det, kan ju komma bränsle i vevhuset då?! Det både sugs och trycks här i denna slang.
- Till dämpen ska den nog inte gå.

Slang III (den gula grova) går till pumphus-nippeln.
(vissa motorer har ett hål från vevhuset upp till förgasaren, men i denna så var den övertäckt och istället är det en slang till pumphuset, den grova gula IIIan).
- Om denna slang hänger löst så händer ingenting, då måste man prime'a på nåt sätt, tex via bränslebubbla som denna inte har, eller genom att veva o veva...
- Eller så kopplar man det till vevhusventilationen för då rör sig membranet i "pumpen" i förgasaren så att den suger när kolven går mot TDC (drar in bränsle från tanken in i första huset i förgasaren)
http://helifreak.com/attachment.php?att ... 1312153705
och när kolven går ner mot vevhuset blir det övertryck
http://helifreak.com/attachment.php?att ... 1312153705
och då trycks bränsle från första huset och in i flottörhuset.
- Sen är ju frågan, ska man ansluta dämpen till detta hus? Då blir det väl bara tryck, så det kan ju inte fungera. Måste suga och trycka. Finns ingen nippel på dämpen så det måste ju vara uteslutet.

Ska det gå en slang från dämpen på en bensinmotor till tanken? En bensinmotor suger ju bränsle, en metanolmotor behöver lite hjälp, speciellt 2-takt. Det finns förresten ingen nippel på dämpen.

Från tanken går det en slang till förgasaren (via ett T-stycke för tankning för det ska vara så enligt manualen, om man inte har en extra slang till tanken).
Från tanken går det också en slang ut i det fria.

Så frågorna är enligt ovan:
A. Behöver man ha pump-puls eftersom det står optional på den? (beror iofs på om man har via vevhuset internt... framgår ju inte)?
B. Ska färglösa stora slangen från vevhuset gå till pumphuset i förgasaren eller ut i det fria?
C. Ska gula stora slangen gå ut i det fria, eller ska den tas från vevhuset (se fråga A.)?

Hur är det kopplat på era bensinmotorer som fungerar som de ska?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Fri 25 Dec 2015, 21:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Denna bild förklarar bra vad som händer vid Low throttle (då Low-skruvens läge används):
http://helifreak.com/attachment.php?att ... 1312156067
Dvs när gasspjället (vänstra) är stängt och man vevar runt motorn eller att den går på tomgång så skapas vakum och då sugs det bränsle vid spjället via de två kanalerna och ut genom en. Bränslet sugs från flottörhuset och via den vänstra (Lågskruven).
Detta läge funkar bäst med spjället fast eller lite öppet. Ju mer man öppnar desto mer övergår allt till nedan kommande bild och förklaring:

Och denna bild förklarar bra vad som händer vid High Throttle (då High-skruvens läge används):
http://helifreak.com/attachment.php?att ... 1312156067
När man kör på tex fullgas så används inte de tre småkanalerna längre utan det stora vakumet suger ut bränsle genom den stora öppningen (suget öppnar ventilen där först) och då går bränsle igenom munstycket som inte syns på den där bilden, utan är som ett "lock" och förbi högvarvsskruven. Dvs det kommer nog bränsle på fullgas på min förgasare, men ännu mer eftersom högvarvsskruven kan ställas in på det.

Hur som helst... så förstår jag hur det fungerar. Men jag vet inte vart slang I och III ska kopplas. :mrgreen:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Fri 25 Dec 2015, 21:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Så alternativen med slangarna är...

1.
Slang I till det fria
Slang III till det fria

2.
Slant I till där III går in

?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Fri 25 Dec 2015, 21:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Hur är det kopplat på era bensinmotorer som fungerar som de ska?

Luftslang in till tanken och så bensinslangen till förgasaren (fuel inlet). Fuel pump pulse inlet till vevhuset.

Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Fri 25 Dec 2015, 21:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
MickeM wrote:
Hur är det kopplat på era bensinmotorer som fungerar som de ska?

Luftslang in till tanken och så bensinslangen till förgasaren (fuel inlet). Fuel pump pulse inlet till vevhuset.

Du menar:
Slang från det fria till tanken (har redan så, alltid nåt)
Slang från tanken till förgasarens "fuel inlet", dvs Slang II och där bränslet ska in i förgasaren
Slang från vevhus till "fuel pump inlet" (dessa var olika slangar när jag fick motorn, som inte gick nånstans), men det låter logiskt

Är väl lika bra montera ihop allt och få flyget klart nån gång.

:-D

Var ska bränslefiltret vara på en bensinmotor? Mellan tank och förgasare?
På en metanolmotor så blir det massor med s*** i tanken om man inte har filter mellan dämpen och tanken. Så jag har lite blandat där... man tankar ju genom filter (som finns i dunken) till tanken. Och så har jag haft filter mellan dämp och tank på helis. Flyg är lite blandat.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Fri 25 Dec 2015, 22:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Fri 25 Dec 2015, 22:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bra bild! ;-)

Ja nu är förgasaren ihopmonterad igen och motorn är på plats. =)
Pakckningen mellan förgasare och insats till motor så har jag snyggat till. Hoppas den håller tätt nu, märks annars.

Jag fullkomligt hatar placeringen av förgasaren på denna motor, den är BAKOM motorn. Absolut det mest stenkorkade jag sett. Speciellt eftersom reglagen är inklämnda mellan dämp och förgasare. Kunde vart smartare ha förgasaren som på den där motorn du visat bild på. Jag har lätt lagt en hel dags arbete på att fixa bara stag, servon osv för att få allt att fungera för den motorn på detta flyg (pratar alltså om throttle-servo och choke-servo endast).

Borde återstår inför motorstart och taxning:
- Borde lacka över hela nosen, fuel proof. Vad brukar ni använda?

I övrigt finns det lite smått jag "kan" göra före motorstart och taxning.
Efter jag taxat så ska flyget göras flygklart. Allt fungerar, men ska gå igenom lite till samt balansera.
Sen flyga! ;)

Jag har nu egen startmotor och jag har AiroPult och jag har bränsle o allt... så om jag har brått kan jag ladda och testa. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sat 26 Dec 2015, 09:43 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
På denna video ser du hur du ska koppla slangarna till motorn! Detta är SV 17cc som MrX länkade bild till

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sat 26 Dec 2015, 12:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Finfint! Allt ser ut att vara i sin ordning med min motor nu. Funderar på om den där genomskinliga slangen tål bensin bara. Måste ju klara det, för det finns ingen metanolmotor som använder den där dimensionen på bränsleslangar. Kanske provas i morrn på Djäken?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Tue 12 Jan 2016, 22:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Finfint! Allt ser ut att vara i sin ordning med min motor nu. Funderar på om den där genomskinliga slangen tål bensin bara. Måste ju klara det, för det finns ingen metanolmotor som använder den där dimensionen på bränsleslangar. Kanske provas i morrn på Djäken?

Jonä... i vår när det är varmt om fingrarna igen. Blir väl inget Slemmern-flyga i år.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Wed 13 Jan 2016, 09:03 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
:lol: Påt igen ba!!

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Wed 13 Jan 2016, 20:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
:lol: Påt igen ba!!

Steg 1 nu är att fixa kontakt till startern för att testa 4S 4000 30C LiPo och "torrköra" Yaken.
Funkar inte det... så blir det väl att testa min 6S 3300-ack. Funkar inte den, då eldar jag upp Yaken.
Eller vad det nu var jag skulle göra... nej, kanske det var köpa en 6S 5000mAh 1000C eller nåt sånt.
I övrigt har jag klart vad jag ska göra för att få igång motorn. Skulle vart kul ha testat det före snön
så man kunde göra den flygklar under vintern...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sun 17 Jul 2016, 15:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Skulle vart kul ha testat det före snön
så man kunde göra den flygklar under vintern...

Hör du du du nu har snön smält bort så är den flygklar?

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sun 17 Jul 2016, 15:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
MickeM wrote:
Skulle vart kul ha testat det före snön
så man kunde göra den flygklar under vintern...

Hör du du du nu har snön smält bort så är den flygklar?

Flyget är mer flygklart än vad startern är användbar. Vad gjorde jag åt det? Beställde grejer!!! :-D Kan ju inte vänta o vänta.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Wed 27 Jul 2016, 13:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu packas snart Yaken i bilen och det är enda flyget som ska åka bil till Djäken kommande tiden för den ska bli flygklar.
Försöker komma underfund med allt man måste ha med. Mr X, hoppas du tar med en starter med ack som ork, jag har inget sånt.
Ska väl gå att handstarta också iofs, men den ska ju starta först. =)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 199 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group