Hittade en sida med lite bilder:
http://helifreak.com/showthread.php?p=3130398Plus att jag tog isär förgasaren igen och klurade genom varje väg luft och bränsle etc kan gå.
Nu fattar jag hur denna Walbro fungerar.
Åtminstone vad alla kanaler och prylar gör.
Slang II (den gula smala) är lättast att få på rätt
Se bild:
http://helifreak.com/attachment.php?att ... 1312153705 - från tanken går det in i förgasarblocket (genom svarta L-nippeln), via en pumpstyrd ventil (this flap open onens on intake), genom pumphuset (fuel underneath membrane), ut igen via en annan pumpstyrd ventil (this flap opens on discharge), till "main inlet fuel" och genom interna filtret:
http://helifreak.com/attachment.php?att ... 1312153705vidare genom hålet:
http://helifreak.com/attachment.php?att ... 1312154210till en vakumstyrd ventil (Inlet needle på bilden nedan):
http://helifreak.com/attachment.php?att ... 1312154210Bränsle IN helt enkelt.
Slang I (den ofärgade grova) går från vevhuset.
- Den kan gå ut i det fria...
- Eller ska denna gå till pumphuset?
- Eller ska den gå till tanken? Tror inte det, kan ju komma bränsle i vevhuset då?! Det både sugs och trycks här i denna slang.
- Till dämpen ska den nog inte gå.
Slang III (den gula grova) går till pumphus-nippeln.
(vissa motorer har ett hål från vevhuset upp till förgasaren, men i denna så var den övertäckt och istället är det en slang till pumphuset, den grova gula IIIan).
- Om denna slang hänger löst så händer ingenting, då måste man prime'a på nåt sätt, tex via bränslebubbla som denna inte har, eller genom att veva o veva...
- Eller så kopplar man det till vevhusventilationen för då rör sig membranet i "pumpen" i förgasaren så att den suger när kolven går mot TDC (drar in bränsle från tanken in i första huset i förgasaren)
http://helifreak.com/attachment.php?att ... 1312153705och när kolven går ner mot vevhuset blir det övertryck
http://helifreak.com/attachment.php?att ... 1312153705och då trycks bränsle från första huset och in i flottörhuset.
- Sen är ju frågan, ska man ansluta dämpen till detta hus? Då blir det väl bara tryck, så det kan ju inte fungera. Måste suga och trycka. Finns ingen nippel på dämpen så det måste ju vara uteslutet.
Ska det gå en slang från dämpen på en bensinmotor till tanken? En bensinmotor suger ju bränsle, en metanolmotor behöver lite hjälp, speciellt 2-takt. Det finns förresten ingen nippel på dämpen.
Från tanken går det en slang till förgasaren (via ett T-stycke för tankning för det ska vara så enligt manualen, om man inte har en extra slang till tanken).
Från tanken går det också en slang ut i det fria.
Så frågorna är enligt ovan:A. Behöver man ha pump-puls eftersom det står optional på den? (beror iofs på om man har via vevhuset internt... framgår ju inte)?
B. Ska färglösa stora slangen från vevhuset gå till pumphuset i förgasaren eller ut i det fria?
C. Ska gula stora slangen gå ut i det fria, eller ska den tas från vevhuset (se fråga A.)?
Hur är det kopplat på era bensinmotorer som fungerar som de ska?