Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 23:20

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 199 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Next
Author Message
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Fri 13 Jan 2017, 00:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu är det bara balansering (och rollbalansering) kvar! Det blir i morrn efter jobbet. =) Och bilder.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Thu 19 Jan 2017, 22:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Yaken är rollbalanserad perfekt.

Och den är balanserad (komplett flygvikt med ackar o allt på plats) med 40 gram extra bly i nosen (inklusive allt som var där förr, dvs 240 gram) och detta är utan noskåpan. Så det kommer bli rätt bra balanserat med noskåpa och mindre bly. Noskåpan väger ca 180 gram med alla skruvar och luckan. Jäklars va perfekt det kan bli.

Och så har jag vägt den... landade på 7394 gram komplett flygklar men utan 180 g noskåpa men med 280 gram bly. Dvs ca 7500 gram helt flygklar. Den ska enligt manual väga 5670-6860 gram.

Åtestår något? Jo... en kabel mellan cylinderskruv och metallstrumpa på tändkabeln samt fästa tändkabeln mot ena motorstandet isolerat...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Thu 19 Jan 2017, 23:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Och så lite bilder på härligheten...

Stor!
Attachment:
IMG_1839.JPG
IMG_1839.JPG [ 78.47 KiB | Viewed 6225 times ]


Placeringen av Castle Creations 10A UBEC + Rexcl Killswitch + Ackvarnare för tänd-LiPo (5.1V efter UBEC) + en LED som visar Killswitchens status.
Attachment:
IMG_1840.JPG
IMG_1840.JPG [ 45.43 KiB | Viewed 6225 times ]



Attachment:
IMG_1841.JPG
IMG_1841.JPG [ 113.7 KiB | Viewed 6225 times ]


Attachment:
IMG_1842.JPG
IMG_1842.JPG [ 124.3 KiB | Viewed 6225 times ]


Attachment:
IMG_1843.JPG
IMG_1843.JPG [ 96.22 KiB | Viewed 6225 times ]


Nu är det aningen mer städat så man knappt ser kablarna.
Attachment:
IMG_1845.JPG
IMG_1845.JPG [ 100.33 KiB | Viewed 6225 times ]


Och så en bild på det skumma... det verkar vara 41-49 grader mellan området där hall-elementet aktiverar gnistan. Det är på tok för mycket för vanlig gång, men som folk tror på svenska forumet, så kan det vara så att tändmodulen har koll på hur fort man vrider motorn genom att hall-elementet läser av hur länge magneten drar. Så när man väl startar sen så är tändvinkeln myyycket lägre. Annars har nåt hänt som förskjutit TDC från magneten (medbringaren vriden tex, vilket inte borde gå för den är låst med en kil, skulle jag tro, som på andra motorer?!).
Attachment:
IMG_1846.JPG
IMG_1846.JPG [ 99.92 KiB | Viewed 6225 times ]


Återstår fortfarande att fästa tändkabeln och dubbeljorda mellan tändkabelstrumpa och cylinder.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Fri 20 Jan 2017, 21:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
FLYGKLAR!

Den extra jordkabeln gjord. Lödd kabelsko fastskruvad under ena cylinderskruven. Andra änden 4 cm lång öppen ände som är tvinnad runt strumpan och sen fasttjudrad med en oisolerad kabel samt sedan tejpad med alutejp. Och flyget är klart för Djäkenfältet.

Attachment:
IMG_1847.JPG
IMG_1847.JPG [ 54.09 KiB | Viewed 6214 times ]


Jag kollade lite datum på flyget... 12 sep 2009 skaffade jag Yaken... då hade JS haft flyget nästan 1,5 år eller nåt sånt... Han hade flyget kort tid och flög relativt mycket. Jag har haft flyget över 7 år och inte ens taxat med det... hahaha! :mrgreen:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Fri 20 Jan 2017, 21:27 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
FLYGKLAR!

Den extra jordkabeln gjord. Lödd kabelsko fastskruvad under ena cylinderskruven. Andra änden 4 cm lång öppen ände som är tvinnad runt strumpan och sen fasttjudrad med en oisolerad kabel samt sedan tejpad med alutejp. Och flyget är klart för Djäkenfältet.

Attachment:
IMG_1847.JPG


Jag kollade lite datum på flyget... 12 sep 2009 skaffade jag Yaken... då hade JS haft flyget nästan 1,5 år eller nåt sånt... Han hade flyget kort tid och flög relativt mycket. Jag har haft flyget över 7 år och inte ens taxat med det... hahaha! :mrgreen:

Det är dags nu ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Tue 24 Jan 2017, 22:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ja det ska verkligen bli intressant se va sjutton det blir på "fixa-listan" efter nästa tillfälle... :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sat 30 Sep 2017, 09:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tror ni den startar idag? :-D

Jag har bara en enda ack till DPSI'n för att ena acken vägrar laddas.
Men nog ska väl den funka ändå?!
Behöver egentligen två 2S-LiPo's till DPSI'n och en 2S till tändningen.
Har bara dessa 2S-ackar... de andra sålde jag till Macke. :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sat 30 Sep 2017, 18:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Startade och gick som en klocka i dag.
Flyga snart?

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sat 30 Sep 2017, 19:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Startade och gick som en klocka i dag.
Flyga snart?

Flyget får vara kvar i bilen tills i morrn, den är så jobbig lirka ut. :-D
Jag har ju mina checklistor så jag håller koll på vad jag gjort på alla flyg så jag inte gör om nåt.
Enligt den så ska flyget va balanserat redan och flyget väger 7394 gram (utan noskåpan).
Såå... jo, nog måste jag väl till Djäkenfältet i morrn igen och "taxa" Yaken... ;-)

Tack för er hjälp i dag. Det behövdes. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sat 30 Sep 2017, 20:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Öuhm, jag skaffade flyget september 2009... så dags nu! :-D

Flyget är ett 1.60-flyg. Ska vara 1.50-1.80 glöd-2-taktare eller 1.80-2.10 glöd 4-takt eller 32-43cc bensin. Jag har 50 cc bensin.
Ska väga 5670-6860 gram och min väger 7394!!! Bara motorn väger 1930 gram.
Motorn är en RCS/SV 50cc och ska bringa 4,22 hp (eller 5+ enligt SV själva).
Varvtalet är 1400-9000 eller 1200-7200 rpm enligt olika källor.
Proppen ska vara 20x10, 20x12 eller 22x8. Jag har 21x8".
Stiftet är ett NGK BPMR6F (R-stift).
3% olja.

Hur mycket måste man köra in motorn innan man ska flyga? Eller kör man in genom att flyga?

Måste komma ihåg göra Range-check kommande gång...

Kan man ha gummiupphängningar för motorn? Har sett, tror jag har också.

Vad gäller inställningen av throtteln så var det så här (förut alltså):
Jag monterade servo och stag. Justerade ändlägena så att spjället var mekaniskt fullt öppet vid fullspak.
Detta minns jag att var lite speciellt för när man lät servot gå så långt det kunde utan att binda så gick spjället en bra bit över det läge där spjället var parallellt med venturiröret. Dvs jag måste EndPointa ner spjället lite på fullgas. Detta är väl helt logiskt? Annars lär ju varvalet minska vid fullgas.
Och sen det andra, dvs tomgången som var allt för hög idag... spjället går att stänga helt, det har ett säte den sätter sig i. Jag ställde förut in servot att bottna detta, men det var ju inte alls så idag utan tomgången var för hög. Spället stängde nog inte alls. När jag väl justerat detta så blev det bättre. Jag måste ha justerat armen fel före det vart helt klart, eller så tänkte jag att jag fixar det vid nästa starttillfälle (idag)?! Hur som helst... nu om jag trimmar ner gasen så ökar varvtalet ju lägre man kommer med spjället förbi tomgång. Det var lite lurt, men det kan också vara att nån av de där kanalerna kickar in!? Eller så går servot förbi närmaste läget och drar throtteln igen.

Taggad nu ju! Vill få en DLE-30cc i nåt högvingat nu, hade vart kul med ett bushflyg med större hjul. Och en snäll liten bensinare. Har två DLE-30cc-passliga flyg: Cessna 182 2100 mm och UL-flyget.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sun 01 Oct 2017, 09:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
De som flippar igång motorerna, hur får de fram bränsle till förgasaren?
Tänkte om jag skulle testa flippa eftersom den startade så fint med starter.
Jag som stod bakom hörde att motorn var igång fast ni som hjälpte mig starta fortsatte starta med startern, måste ha startat väldigt lätt.

Det där med att med våld trycka in luft i tanken var något jag inte sett förr.
Om det är ett membran där inne, bubbel-varianten, så ska den väl klara av att suga in bränsle när man flippar runt?
Det där med torrt membran... spelar det nån roll? Det ska väl vara tätt ändå och "bubblan" rör sig in och ut ändå?
Menade du att kammaren var tom så det inte orkade suga (liten mängd luft) och bara kammaren är full så suger det?
Det bränsle som inte används, det är väl det som returneras till tanken? Det är väl nån backventil på detta.
Det kanske till och med är en stoppventil när membranet är i det läget där den ska suga in bränsle i kammaren (annars far det ju bara förbi)?
I så fall funkar det inte att trycka in bränsle i kammaren med "blåsflaskan"?
Är jag helt ute och cyklar?

Spååånar... :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sun 01 Oct 2017, 10:58 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
De som flippar igång motorerna, hur får de fram bränsle till förgasaren?
Tänkte om jag skulle testa flippa eftersom den startade så fint med starter.
Jag som stod bakom hörde att motorn var igång fast ni som hjälpte mig starta fortsatte starta med startern, måste ha startat väldigt lätt.

Det där med att med våld trycka in luft i tanken var något jag inte sett förr.
Om det är ett membran där inne, bubbel-varianten, så ska den väl klara av att suga in bränsle när man flippar runt?
Det där med torrt membran... spelar det nån roll? Det ska väl vara tätt ändå och "bubblan" rör sig in och ut ändå?
Menade du att kammaren var tom så det inte orkade suga (liten mängd luft) och bara kammaren är full så suger det?
Det bränsle som inte används, det är väl det som returneras till tanken? Det är väl nån backventil på detta.
Det kanske till och med är en stoppventil när membranet är i det läget där den ska suga in bränsle i kammaren (annars far det ju bara förbi)?
I så fall funkar det inte att trycka in bränsle i kammaren med "blåsflaskan"?
Är jag helt ute och cyklar?
Spååånar... :-)


... dom flesta små motorer med denna typ av förgasare (motorsågar, trimmers etc.) har en liten "gummibubbla" som man med fingertryck kan pumpa upp bensin till förgasaren med

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sun 01 Oct 2017, 11:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
... dom flesta små motorer med denna typ av förgasare (motorsågar, trimmers etc.) har en liten "gummibubbla" som man med fingertryck kan pumpa upp bensin till förgasaren med

Sant så sant! Det är det på RC-bil- och RC-båt-bensinmotorer. Till och med på bensin-helin jag har tror jag. Men inte flyg. Nån aning om varför?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sun 01 Oct 2017, 20:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lånar lite bilder av Mr X:

Min första taxning med Yaken i går...
Image

Den flyger! Min premiär, den lättade fint och flög bra. Inte så mycket att trimma in...
Image

Sen kom landningen...

JS försökte ju flyga bort sidorodret, så jag tänkte att jag skulle flyga bort vingen, eller nåt...
Image

Eller så far jag österut!
Image

Nej, jag ska flyga knivegg nose down över banan?
Image

Kom inte så mycket längre... lika bra stänga av strömmen till tändning och resten...
Image

Orsaken till den makabra landningen berodde på att jag trodde jag landade i motvind, men vinden vände och jag flög till på det för långsamt. Sen när ena vingen en gång stallat och jag försökte skeva tillbaks så kommer det aerodynamiskt intressanta att samma vinge stallar ännu mer. Så vingen dippa ner i marken, vred ner nosen så propellern gick av, roterade runt och slog sönder höger landställ och sen tog andra vingen i och slog sönder vingfästena inne i kroppen.

Inte så stora skador trots allt... men funderar nu på alternativen:
1. Sälja bort flyg med motor och börja med nästa projekt
2. Gå över skadorna och limma tillbaks det som går och fundera om det ska säljas eller flygas av mig

Det är så många flyg på kö som ska fixas och framförallt flygas, så vet ej hur jag ska göra än. Så länge man flyger och lagar samma flyg hela tiden så får man ju inget annat gjort.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Thu 05 Oct 2017, 22:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Släpade upp flyget på byggbordet.
Sett över skadorna.
Inte så mycket... men var är alla delar? :shock:
Är otroligt mycket jobbigare att laga nåt där det saknas material eftersom det är så svårt komma åt...
Borde ha gått och plockat delarna på banan om det är där dom är.

Nåja, har börjat limma lite.
Gäller att börja i rätt ände annars kan man inte "töja" ut för att få ihop plywood, det splittar ju upp laminatvis så det gäller att få rätt på rätt ställe i rätt ordning.
Sen förstärka på lagningarna.

Attachment:
IMG_1969.JPG
IMG_1969.JPG [ 232.55 KiB | Viewed 6038 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Thu 05 Oct 2017, 22:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag blev att fundera vart skulle delarna ha kunnat tagit vägen... hittade dem. En hel hög fastkilad längst bak inne i stjärten. :roll:

Hur får man det där röret rakt? Det är väldigt lite böjt. Trycker in nån stång och bänder rakt? Eller kanske en träpinne med samma diameter som rörets innerdiameter och fyller det med denna pinne och sen böjer röret utifrån? Det var ju bara 1 grad eller nåt, inte såå mycket.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Thu 05 Oct 2017, 23:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Går ju bra det här! =) Limmas alltså. Håller på med vingfästena och det kommer bli bra.
Sen blir det landställsfästet som måste göras nyss för att hålla, men det är bara att snickra det.
Behöver en propeller också. Xoar 21x8" hade jag på flyget. Har nån annars måste jag beställa.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Sun 08 Oct 2017, 13:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Filmen från min dåliga landning 1 oktober 2017...



Vingfästena så gott som klara, är lite tidsödande med allt väntande, men annars går det fort att lirka in en lös plywood-fel, sen ta bort den, lim, lirka tillbaks, rikta upp, spänna fast rejält med nypor och klämmor mm, vänta på att torkar... nästa! Och man ska göra detta i rätt ordning, annars får man bända sönder när man ska flexa in andra delar. =)

Nästa är landställets fästen. Sen vingröret och se över om det finns andra skador kvar. Och så förstås få vingar och allt på plats igen samt testa all elektronik.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Mon 09 Oct 2017, 18:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vingröret va lätt fixat! Original är 690 mm och 30 mm ytterdiameter (standardmått för en gångs skull, det hade inte CMPro) och 1 mm gods. Holmbergs hade samma men 1,5 mm gods, tummen upp! 3,50€. :-D

Inte mycket kvar nu... propellern måste beställas, ingen har sån på Åland. Så nog ska kärran upp snart igen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
PostPosted: Mon 09 Oct 2017, 21:16 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Vingröret va lätt fixat! Original är 690 mm och 30 mm ytterdiameter (standardmått för en gångs skull, det hade inte CMPro) och 1 mm gods. Holmbergs hade samma men 1,5 mm gods, tummen upp! 3,50€. :-D

Inte mycket kvar nu... propellern måste beställas, ingen har sån på Åland. Så nog ska kärran upp snart igen.

... hittade nån 19"x10" och 20"x12" samt några 18" med varierande stigning, säg till om det är intressant.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 199 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group