Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
Aktuellt datum och tid: mån 14 okt 2019, 03:36

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar




Ny tråd Svara på tråd  [ 195 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: mån 09 okt 2017, 22:14 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte skrev:
MickeM skrev:
Vingröret va lätt fixat! Original är 690 mm och 30 mm ytterdiameter (standardmått för en gångs skull, det hade inte CMPro) och 1 mm gods. Holmbergs hade samma men 1,5 mm gods, tummen upp! 3,50€. :-D

Inte mycket kvar nu... propellern måste beställas, ingen har sån på Åland. Så nog ska kärran upp snart igen.

... hittade nån 19"x10" och 20"x12" samt några 18" med varierande stigning, säg till om det är intressant.

20x12" passar enligt motortillverkaren, men tror den blir för snabb vid landning på tomgång och/eller för snabb jämfört med 21x8" som jag hade på och jag hade inte ofta över halvgas, knappt vid starten. Men jag kan ha fel? Motorstyrkan är för stark för flyget egentligen. Hur var det nu med stigning VS diameter? Går man från 21" till 20" så borde stigningen ändra från 8" till 9"? Eller var det nån annan regel? Blandar jag med trebladiga?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: lör 14 okt 2017, 10:17 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vingfästena klara, ska bara justeras lite så vingarna även går in i kroppen. ;-)
Vingröret passade rätt så bra, väldigt trögt som vanligt...
Landställsfästena nästan klara.
Hittat propeller på AutoPartner så det blir beställning där snart (starter kommer därifrån också, samma som Mr X, leveranstid 2 v kvar nästan).
Närmar sig långsamt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: lör 14 okt 2017, 11:57 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vingarna passar!
Limmet tog slut... kommer på måndag. Så flyget åkte av byggbordet.
Tur jag hittade andra projekt... :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: sön 19 nov 2017, 23:20 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Yaken står på egna ben igen. Propellern bytt. Lite småfix kvar nu så är den flygklar igen. =)
Ska jag flyga den i höst, eller slänga in den i ett förråd så den får vänta till våren...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: sön 03 dec 2017, 14:17 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM skrev:
Yaken står på egna ben igen. Propellern bytt. Lite småfix kvar nu så är den flygklar igen. =)
Ska jag flyga den i höst, eller slänga in den i ett förråd så den får vänta till våren...

Har ägnat tid åt att limma och gå över allt i flyget... tar mer tid än man tror. Måsta ju fixa tillbaks allt jag tog bort för att laga landstället... höll ju på glömma tanken. :lol:
Kåpan är fixad också, med inspektionslucka. ;-) Ska monteras på efter jag gått över "motorrummet". Kul meka på större flyg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: sön 03 dec 2017, 21:15 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
FLYGKLAR... IGEN!

Så där, all elektronik testad och funkar som den ska. Allt på plats. Allt lagat.

Enda som återstår är att skruva fast propeller och spinner ordentligt efter att
på fältet ha konverserat med någon bensinmotorguru hur proppen ska vara
placerad (kl 2-8 enligt motortillverkaren, men var ska då kolven vara?!

Måste komma ihåg sätta på kardborrebanden igen på ackarna... (skriver här
så man "minns").

Bilaga:
IMG_2012.JPG
IMG_2012.JPG [ 219.91 KiB | Visad 1167 gånger ]


Bilaga:
IMG_2014.JPG
IMG_2014.JPG [ 229.42 KiB | Visad 1167 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: lör 16 feb 2019, 12:08 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sportlovsstatus...

Denna flögs och landades. Men landningen kvaddade landställ och vingfäste. Detta lagades och den är helt flygklar, tänkte flyga i fjol, men det blev aldrig av, det allmänna flygandet på fältet var för dåligt. Hoppas det blir bättre i år så får jag säkert mod och lust att släpa flyget till fältet och flyga det igen. Jag behöver verkligen komma in i bensinflygandet mer. Jag har otroligt lite erfarenhet av flygning med bensinflyg. Fick spaka Marin-trainern några minuter (inte min då), flög min Extra 330S (snyggeflyget som Uffe har nu som jag hoppas får leva vidare) ett halvt varv tills motorn stannade, har flugit min Yak 54 50cc EN flygning. Huh... jag borde ju börja med nåt lättfluget med mindre bensinmotor. =) De är väldigt högljudda och låter dåligt så det är väl det som jag inte gillar... tröskel som ska övervinnas i år 2019.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: fre 02 aug 2019, 12:22 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tog in detta flyg från förrådet igår... ska sätta i mottagare och göras flygklar. Sen när jag flugit det så ska jag fundera på om jag ska sälja bort det eller behålla det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: lör 07 sep 2019, 10:05 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM skrev:
Tog in detta flyg från förrådet igår... ska sätta i mottagare och göras flygklar. Sen när jag flugit det så ska jag fundera på om jag ska sälja bort det eller behålla det.

Blir att släpa upp detta på byggbordet senare i dag, blev helt flygklart januari 2017 men sedan dess har det hänt mycket i mina "kriterier för att vara flygklar" så jag ska gå igenom flyget lite snabbt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: mån 16 sep 2019, 10:43 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15818
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Står den fortfarande på byggbordet eller är den klar.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: mån 16 sep 2019, 19:53 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X skrev:
Står den fortfarande på byggbordet eller är den klar.

Mja, den har ju varit flygklar sedan 2017... Bara ladda ackarna och fara till fältet och flyga (jag har ju reparerat den sedan jag landade hårt).
Men jag tänkte se om jag vill göra nåt mer på den, har väl tid för det är väl inte flygning på gång på ett tag ändå?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: lör 21 sep 2019, 12:20 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Håller nog på med denna nu... Allt verkar nog klart, men gör lite småfix och sånt för att se att allt är OK enligt "dagens standard" (mina egna krav har ökat rätt mycket på nästan 2 år :lol: , allt för säkerhet och att jag inte ska ha missat nåt väsentligt).

Läste på nåt forum att man ska ha TDC på 19:05.
Tror jag hamnade på 14:40 för att bultarna i propfästet skulle hamna bra på proppen.
Men var ska TDC vara när man handstartar? Vid kl 1 eller vid klockan 7?
Handstartar man med handen på kl 1 eller på kl 7 och drar runt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: lör 21 sep 2019, 13:53 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fråga... hur var det man skulle göra för att hålen i glasfiber-noskåporna inte skulle bli större pga slitage?
Ligger de an mot en skruv med gängor så slits de fort upp.
Slangstump dämpar men gör ingen nytta om gängor på skruvarna.
Hur har ni gjort? Finns väl nån smart lösning antar jag.
Hur jag än gjort så har hålen förstorats rätt snabbt med tiden.
På mindre metanolflyg så kunde man dra åt hårt så de hölls pga de svaga vibrationerna.

Bäst skulle kanske vara att borra större hål i kåpan, använda nylon/delrin-spacer (nån mm lång men som täcker hålet exakt), sen skruva fast skruven med slangstump? Då blir allt rätt stumt och gnager inte.

Bilaga:
IMG_2712.JPG
IMG_2712.JPG [ 191.06 KiB | Visad 64 gånger ]


Bilaga:
IMG_2711.JPG
IMG_2711.JPG [ 234.92 KiB | Visad 64 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: lör 21 sep 2019, 14:23 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Balansering av propeller är viktigt, alla vägar

Har du obalans i propellern så skakar allt och du kan riskera förstöra bland annat kullagrena i motorn.
Jag använder en Dubro-balanserare till de större propellrarna, men har även en magnetbalanserare för mellanstorleken och en fingerbalanserare för de minsta propellrarna.
Tänk på att balanserare också kan variera och måste kalibreras. Köper du en billig så är det mest en rolig grej, den gör absolut ingen nytta.

Det är inte många propellrar som är perfekta från fabrik. De flesta är nog rätt så OK, man blir att undra om det är propellern eller balanseraren som har det sista felet.
Billiga propellrar kan vara helt åt fanders.
Tänk på att propellerspetsen är den som används och står för det mesta av dragkraften.

En propeller kan även vara skev och då slungar ena sidan mer luft än andra och det kan också skapa obalans.
En mjuk propeller kan man se detta på genom att se från sidan (farligt) och se att ena bladet trackar framför eller bakom det andra.

Den propellerspets som ramlar ner så brukar jag minska vikten på genom att slipa baksidan med sandpapper och jämna ut.
Eller så klistrar jag på en tunn kraftigt tejpbit på det lätta bladet på baksidan.
Och vid vertikal-balansering brukar jag slipa utsidan på den tunga sidan, dock har jag inte behövt göra det ofta.

Billiga propellrar har ju knappt centrumhålet centrerat, det är väldigt välbesparade pengar (ironi).

Och när man borrar så ska man använda en matchande brotch som har rätt diameter initialt eller i alla fall koniska steg mellan de olika brotch-diametrarna. Brotcha rakt! Om du borrar med maskin, gör det väldigt rakt!! Snett hål gör balanseringen omöjlig. Vissa proppar kommer det med insatser för olika diametrar.

Men ibland undrar man om det ska spela nån roll... en encylindrig 2-takts bensinmotor skakar som f-n ändå så där kommer man in på om motorn i sig är balanserad. Har du snålat, då är den inte balanserad ett dugg eller så har du tur (de kan ha borrat alla lika mycket på samma ställe). Ibland kan man på bättre motorer se att de borrat ut hål på olika ställen på vevstaken, eller om det var vevaxeln...

Bilaga:
IMG_2713.JPG
IMG_2713.JPG [ 158 KiB | Visad 62 gånger ]


Bilaga:
IMG_2715.JPG
IMG_2715.JPG [ 189.52 KiB | Visad 62 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MickeM's Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: lör 21 sep 2019, 20:54 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flygklar 2019!

Jag var ju och landa med piruett senast så det blev lite skador.
De ska vara fixade och flyget genomgånget och flygklart.
Gjort en del småförändringar, annars är det mest småjox kvar som inte påverkar flygtillfället.
Tog även bort choken, den är nu manuell med en spak (drar den bakåt = choke).
Tycker den är lite skrymmande när den står med vingarna på och allt... och då är den ändå pluttigare än MX-2an... :lol:

Upptäckte nu på bilden att canopyn böjts lite... kollade vad det var och det fixades med lite lim.

Jag har även ställt in så TDC är med proppen kl 19:05, eller rättare sagt mellan 1905 och 1440 om man säger så.
Så nu ska man kunna starta med handen. Proppen sitter ju fast i motoraxeln, men spinnern är bara fast med en skruv för att se fin ut.
Så att använda elektrisk starter funkar ju egentligen inte, den roterar sprinnern eftersom spinnern inte har en stopp, så den tar ju i proppen då. Hm.

Bilaga:
IMG_2716.JPG
IMG_2716.JPG [ 249.76 KiB | Visad 53 gånger ]


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 195 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010