Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 16:21

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 111 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6
Author Message
 Post subject: Re: Above All Yak 54 100cc
PostPosted: Thu 31 Dec 2020, 17:39 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Sun 10 Jan 2010, 12:57
Posts: 449
No... jag får snart 100cc motoren... kanske det blir nåt


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Above All Yak 54 100cc
PostPosted: Thu 31 Dec 2020, 17:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Helt plötsligt blev det en massa 100cc på gång så kanske man måste ta tag i detta flyg.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Above All Yak 54 100cc
PostPosted: Fri 01 Jan 2021, 12:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Du kan ha det som långprojekt. Du har rum. Bra med fler bord när man har många flyg.
(Man behöver också ha minst ett bord för små- och/eller snabbmek.)
När du börjar dona med din Yak så börjar jag dona med min MX-2. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Above All Yak 54 100cc
PostPosted: Sun 21 Feb 2021, 23:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
När du börjar dona med din Yak så börjar jag dona med min MX-2. ;-)

Nu hann ju jag före... Är nog dags släpa fram Yaken så vi får se den. :D
Och sen kan du ju göra samma som jag... ;-) Rengör allt, stryk allt... du slipper ju reparera skador dock.
Gör den till ett skalaflyg istället för montera-ihop-o-flyga-skiten-flyg, för det är den för dyr för.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Above All Yak 54 100cc
PostPosted: Sun 16 Jan 2022, 14:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Denna ska flytta.

By by Yaken.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Above All Yak 54 100cc
PostPosted: Tue 18 Jan 2022, 22:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Lite tungt men den måste flytta.
Har nu lämnat över den till nästa flygare.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Above All Yak 54 100cc
PostPosted: Tue 18 Jan 2022, 22:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Lite tungt men den måste flytta.
Har nu lämnat över den till nästa flygare.

Så jag är sista 100cc-klass-Aerobatikflyg-ägaren på Åland inom kort alltså? ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Above All Yak 54 100cc
PostPosted: Thu 20 Jan 2022, 07:30 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Sun 10 Jan 2010, 12:57
Posts: 449
Kom ihåg ,micke, om en dörr ska stängas, då öppnas det annan annanstans. Denna affären gör möjligt att det kommer en jetfyg till på åland. Och sen när mr x får gnistan tillbaka, kanske pierre med, och om dom fattar öppna plomboken, kan det finnas ännu mer jetflyg. Fast jag har släpat flyg till fastlandet, konstigt nog, antalet minskar ej ändå. Mitt fel är det inte att folk har tappat intressen och donar andra saker.har många fina flyg som är till salu, men köpare finns inte i holmen


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Above All Yak 54 100cc
PostPosted: Thu 20 Jan 2022, 08:37 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
jussifixaa wrote:
Kom ihåg ,micke, om en dörr ska stängas, då öppnas det annan annanstans. Denna affären gör möjligt att det kommer en jetfyg till på åland. Och sen när mr x får gnistan tillbaka, kanske pierre med, och om dom fattar öppna plomboken, kan det finnas ännu mer jetflyg. Fast jag har släpat flyg till fastlandet, konstigt nog, antalet minskar ej ändå. Mitt fel är det inte att folk har tappat intressen och donar andra saker.har många fina flyg som är till salu, men köpare finns inte i holmen

Vi hoppas att gnistan kommer tillbaks hos folk. Jag själv har tänt gnistan för helikoptrar just nu men jag har ändrat mig förr :mrgreen:

Sen är det inte bara "öppna plånboken" för alla heller, många av de flygen du har tex. är inte varken billiga eller nybörjarflyg så det är ju en annan sak förståss. Jag har ju fler kostsamma hobbys och har inga förutsättningar att lägga 1000€ eller mer på ett flyg bara bums.

Sen vet jag av erfarenhet att många som mig skaffar massor massor av grejjer som projekt och har egentligen ingenting klart utan allt e "på byggbordet" och där flyger man ingenting :) , men stor del av hobbyn för mig iaf är själva tekniken och byggandet.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Above All Yak 54 100cc
PostPosted: Thu 20 Jan 2022, 10:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
jussifixaa wrote:
Kom ihåg ,micke, om en dörr ska stängas, då öppnas det annan annanstans. Denna affären gör möjligt att det kommer en jetfyg till på åland. Och sen när mr x får gnistan tillbaka, kanske pierre med, och om dom fattar öppna plomboken, kan det finnas ännu mer jetflyg. Fast jag har släpat flyg till fastlandet, konstigt nog, antalet minskar ej ändå. Mitt fel är det inte att folk har tappat intressen och donar andra saker.har många fina flyg som är till salu, men köpare finns inte i holmen

Det var ingen pik. Det var en "jag har enda 100cc-aerobatikflyget på Åland!"-mening. ;-)
Chargongen på Djäken har alltid varit "Jasså pojkar, har ni inga ...blabla... det har jag!". :mrgreen:
Jetflygen har kommit och gått, men ingen har flugit.
Jetflyg är inte en billig RC-hobby såvida man inte hittar nån avdankad rishög eller gammal härk för 1000€+.
Tyvärr tror jag inte de gamla flygarna får tillbaks någon gnista utan att det sker något stort. För dem: Been there done that. Det var en fluga. De säljer gärna.
Antalet flyg har inte ökat hos de avdankade flygarna, de har minskat och flera har slutat helt.
Så det gäller få igång nya flygare om vi ska få fart på nytt.

Att jämföra antalet köpare på Åland mot hela fastlandet är väl lite avigt. Det bor 30.000 pers på Åland och 5.500.000 i resten av landet. När jag kollade upp detta för några år sedan så var vi fler flygare per 1000 på Åland än i fastlandet. Idag är det färre överallt, så har ingen koll.

Det är du och jag som skaffar mer och mer, därför ökar antalet, hos TVÅ flygare. :mrgreen: Not good enough!

Man måste även tänka på att om man gör sig av med ett större flyg och vill köpa något nytt, så måste man hitta det i fastlandet eller Sverige, för det börjar bli jäkligt dyrt köpa från andra ställen idag. Jag skulle köpa ett flyg från asien nu, frakten skulle bli över 500€, nåt som kostade 70€ förr. Detta gör att färre nya större flyg hamnar till Norden via firmor också. De har börjat kosta mer och mer. Köparen får betala bara. Snart finns det bara beggat färdigbyggt kvar. Så om du (vem som än läser detta) säljer bort ett flyg du "kanske" vill flyga senare, behåll det. Det är billigast.

Och en nybörjare behöver ett billigt nybörjarflyg, det är bara att lägga ut 500€+ det eller köpa nåt beggat från Sverige eller fastlandet. På Åland finns det inte mycket kvar längre. Men det är inget problem, Matkahuolto är billigt från både Sverige och fastlandet. Jag betalade 15€ för att få hit min Vario Trainer och den var inte ens nerplockad, stor bjässe.

Så tagga ner, det är bra om nån får flyga Yaken, det är en snygg fågel som enligt de flesta har bästa aerobatik-egenskaperna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Above All Yak 54 100cc
PostPosted: Thu 20 Jan 2022, 11:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Det viktigaste är att hålla intresset för rc uppe och inte hur många flyg man har eller storleken på flygen.
Så länge flygen byter ägare och åker runt finns det intresse kvar och man blir bara glad av att tittat in i jussifixaas hobbyrum.

Folk börjar och slutar men några fortsätter och det är dom som håller liv i hobbyn.
När man börjar vill man bygga allt och flyga allt men förr eller senare kommer verkligheten in i livet.
Man ser folk som går in stort i hobbyn men lägger av efter ett tag.

Kändes tungt att släppa Yaken och ett misslyckande att jag aldrig fick flyga den.
Får skylla på JS som drev på och fick allt att spåra ur så i fortsättningen vet jag vilken storlek på flyg jag ska ha.

Att ha stora flyg kräver stora utrymmen. Har man mindre flyg kan man ha flera :D

Hoppas Yaken får ett bättre liv och luft under vingarna och inte som tidigare lagrad och bortglömd.
Men ni måste nog hålla med om att den är en mäktigt flyg i luften och skulle jag haft rum hade den aldrig lämnat min hangar.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 111 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group