motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Above All Yak 54 100cc
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=5938
Page 1 of 6

Author:  Mr X [ Sun 05 Jul 2009, 22:33 ]
Post subject:  Above All Yak 54 100cc

Above All Yak 54 100cc

Spännvidd: 2718mm
Längtd: 2413mm
Vingyta: 143,4 dm2   
Motor: mellan 80-120cc bensin
Flygklar vikt: 13,5kg
Antal servon: 9st, 2 till vardera vinge, 2 till höjden och 2 till sidan, 1 trottelservo.
Delbar vinge och stabbe, båda har aluminiumvingbalkar.

Då har man slagit till och köpt ett lite större flyg.
Blir nog en långkörare före den är uppe i luften men jag har ingen panik.
Ser det här som ett längre projekt som byggs i lugn takt

Fullkontroll har lovat att skicka iväg den på Måndag.
Bild på flyget.
Image

Author:  Dawson [ Sun 05 Jul 2009, 22:39 ]
Post subject: 

:shock: :D

Hur blir det med transport då? får du in flyget i bilen över huvudtaget?

Author:  Mr X [ Sun 05 Jul 2009, 22:49 ]
Post subject: 

Manual till flyget: http://www.fullkontroll.se/pdf/AboveAllYak54100cc.pdf

Daniel Casselby flyger Yaken
http://www.youtube.com/watch?v=1QPpJdkmeEY
http://www.youtube.com/watch?v=2IAyAfO3 ... re=related
Daniel Casselby flying at Vallentuna Shootout http://www.youtube.com/watch?v=1cu0B5Ctx3Y
http://www.youtube.com/watch?v=FtgAFhQ3uHc

Author:  Mr X [ Sun 05 Jul 2009, 22:50 ]
Post subject: 

Dawson wrote:
:shock: :D

Hur blir det med transport då? får du in flyget i bilen över huvudtaget?

Nej det blir nog släpvagn nu.

Author:  Dawson [ Sun 05 Jul 2009, 23:14 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Dawson wrote:
:shock: :D

Hur blir det med transport då? får du in flyget i bilen över huvudtaget?

Nej det blir nog släpvagn nu.


:twisted:

Author:  Mr X [ Mon 06 Jul 2009, 01:25 ]
Post subject: 

Till detta flyg passar nu min powerbox perfekt som jag redan tidigare köpt
Emcotec: http://www.fullkontroll.se/dpsi-mini-magic-p-5070.html


DPSI RV Mini 5 Magic - med inbyggd servo matching!
Perfekt för plan från 80CC upp till 120CC.

* Fully redundant power and servo management system of the latest generation
* Current distribution of 5 receiver channels to 8 servos (additional servos directly connectable to the receiver)
* Up to 50A peak current load for optimal servo power
* Integrated servo matching for built-in V-cables
* Simple programming of the servo settings with a small magnet - no PC and no external programming unit necessary
* Failsafe electronical power switches with the proven pin switch actuator - the switching is not influenced by a micro controller (CSHC)
* Regulated output voltage for the use of all battery types
* SDVS - Selectable Dual Voltage Supply for discrete receiver and servo voltage provisioning:
* Receiver voltage switchable between 5.2V and 5.9V
* Servo voltage switchable between 5.9V and 7.4V
* LowDropOut regulators for minimum dissipation loss and maximum power
* Protection of the receiver against the so-called "dynamo effect"
* APP - Advanced Push-Pull servo pulse amplification - ideal for 2.4GHz applications
* HFIB - High Frequency Interference Blocking rejects interference from long servo cables
* IVM - Intelligent Voltage Monitoring with integrated status and alarm display
* Easily programmable for all battery types: NiCd, NiMH, Li-Ion, Li-Po or LiFePo4
* Optical and acoustical error indication
* High grade ABS housing

Delivery includes On/Off switch including mounting hardware, switching magnet, MPX high current connectors, 5 patch cables, operating instructions

Author:  Mr X [ Mon 06 Jul 2009, 02:23 ]
Post subject: 

Så nu har jag ett stycke Yak på väg.
Tre servon av modell Blue Bird BMS-860DMAX+HS Champion Digital Servo på 23.2kg Speed At 6.0V: 0.15 sec
Ett stycke powerbox Emcotec

En liten början på drömmen om ett stort flyg.

Author:  MickeM [ Mon 06 Jul 2009, 07:30 ]
Post subject: 

Min Pitts är en Above All och jag är klart nöjd med kvaliteten på den.
Det enda är väl att man måste limförstärka alla fogar man kommer åt,
göra kraftigare landställsinfästningar samt stryka allt, inte snyggt med
massa gäddhäng överallt. =)

Author:  Mr X [ Mon 06 Jul 2009, 10:10 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Min Pitts är en Above All och jag är klart nöjd med kvaliteten på den.
Det enda är väl att man måste limförstärka alla fogar man kommer åt,

Man ska nog gå över alla fogar på nya flyg, tar inte lång tid men kan rädda mycket.

Author:  Mr X [ Thu 09 Jul 2009, 10:15 ]
Post subject: 

På måndagen sände Fullkontroll iväg Yaken och idag ligger den på Transmar :lol:

Author:  Mr X [ Fri 10 Jul 2009, 16:14 ]
Post subject: 

Idag hämtade jag Yaken från Transmar.
Det var fotspår på paketet och lådan var sönder på mitten.

Väl hemma så öppnade jag lådan och allt var helt :D
Nu ligger Yaken och vilar i sängen efter en lång färd.

Author:  MickeM [ Fri 10 Jul 2009, 18:12 ]
Post subject: 

Och var har herrn kameran?

Author:  JS_ [ Fri 10 Jul 2009, 18:18 ]
Post subject: 

Ja får du inte fram kameran så är vi ju alla tvugna o komma hem till dig o titta, fast det blir ju ioförsig ganska långt för mig ( ca 800 km ) :)

Author:  Bernt [ Fri 10 Jul 2009, 19:11 ]
Post subject: 

Dan lägg ut bilder på flyget fort, så JS inte kommer för då finns det inget
flyg hemma hos dig. Farlig man.

Author:  Mr X [ Fri 10 Jul 2009, 19:16 ]
Post subject: 

Kameran har jag lånat ut så de blir inte några bilder just nu.

Author:  Mr X [ Fri 10 Jul 2009, 23:59 ]
Post subject: 

Blev mycket papper till återvinningen efter att man har packat upp flyget.
Flyget var i två lådor, vingarna i en låda och kroppen i den andra.

Author:  Mr X [ Sat 11 Jul 2009, 09:21 ]
Post subject: 

Börja med landningsställ och sporre så slipper ni att skada kroppen när ni fortsätter bygga står det.
Bara att lyda och börja med landstället.

Author:  Bernt [ Sat 11 Jul 2009, 09:33 ]
Post subject: 

Adjö med Mr-X på ett år eller mer, säkert ringrostig när han kommer
till baks till fältet. Kanske får börja med simulator o ett ny börjar
flyg?

Author:  Mr X [ Sun 12 Jul 2009, 14:07 ]
Post subject: 

Landningsställ till Yaken
Image

Author:  Mr X [ Sun 12 Jul 2009, 17:45 ]
Post subject: 

Klart monterat.
Image
Image

Page 1 of 6 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/