motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Renovering: Svenska Marinens Filmflyg http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=5670 |
Page 1 of 1 |
Author: | MickeM [ Mon 18 May 2009, 23:20 ] |
Post subject: | Renovering: Svenska Marinens Filmflyg |
Renovering: Svenska Marinens Filmflyg ![]() Så här såg flyget ut när det kom till Åland 2007. Visst var den det? Svenska Marinens Filmflyg? Nåt åt det hållet i alla fall. Den importerades av JS från Sverige till kobbarna i havet. Den var bestyckad med en OS 108 från början. JS flög med flyget, eller gjorde han inte det? Flyget kallades för Jätte-trainern. Sen hamnade flyget hos Todi för en kort stund utan att få luft under vingarna. Tog ej länge så var den i mina ägor och jag gick igenom hela flyget och fixade bort flutter, bytte "gångjärn" och fick allt att spela finfint med den gamla sändaren, en Futaba FF9 om jag minns rätt. Jag flög aldrig med den. Den hamnade hos JS igen. Flögs och sen dorvades det in en 26 cc bensinmotor. Det klarade inte klädseln. Flyget flögs dock. Flyget såldes till Shade som flög med det några vändor och bytte småningom namn från Jätte-trainern till Jätte-Härken. Ingen vet ändå vad flyget heter. Men igår (17 maj 2009) på Djäkenfältet fick flyget motorstopp och måste nödlandas i en åker där flyget fick känna på lite jord och annat... ja vad säger man, skador? Och på nån vänster hamnade flyget hos mig, igen. Jag som inte skulle ha fler flyg. Detta är flyg nr 30 i min ägo. Usch så man håller på. Flyget är lite som en Cub, flyger väldigt sakta och snällt. Av någon anledning har jag funnit nåt sorts tycke till denna småfula trainer, antar att det är pga att den har historia, är stor samt flyger så snällt. Gammal tråd: http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=3033 Specifikationer: Vingspann: 2390mm Längd: 1768mm Vikt: Lär skall vara över 7 kg Motor: SuperTigre 23 cc 2-takt metanol med MAG-förgasare Elektronik: 7st Futaba S3001-servon, inget mer just nu. Planer - Rengöra flyget (vilket jag gjort redan när detta skrivs, den var skitig). - Rengöra motorn så den blir fräsch - Plocka ur all elektronik - Invänta klädseln som är beställd (den blir vit som förut med lite rött samt svarta detaljer) - Riva bort klädseln på kroppen då vingarna är okej - Laga skadorna - Klä flyget - Montera motorn - Installera all elektronik - Justera in allt och balansera - Flyga i guess? Eller kommer planerna att ändras halvvägs? Vem vet... Aktuella bilder Bilderna på hur det såg ut tidigare ikväll kommer här nedan. Högen... ![]() Litet hål... ![]() Skitig? ![]() Hjul... ![]() Motor... ![]() Problem... ![]() Risig... ![]() Suck... ![]() Ska detta hålla... ![]() Oh no... ![]() Motorn nästan redo för rengöring... Det mesta dammet hade lossnat redan. ![]() |
Author: | Shade [ Mon 18 May 2009, 23:53 ] |
Post subject: | |
![]() ![]() |
Author: | MickeM [ Tue 19 May 2009, 07:25 ] |
Post subject: | |
Haha, jaså det var därför den var så smutsig... ![]() när du står uppgiven låångt bort på den där åkern. ![]() och tittar. Vilken vinkel, jag trodde inte det där flyget klarade av sånt. ![]() EDIT: 30 flyg jo, men inte på samma gång. =) |
Author: | MickeM [ Sat 25 Jul 2009, 19:59 ] |
Post subject: | |
Steg 1 var ju att rengöra skrotet. KLART! Steg 2 var att limma ihop allt. KLART! (bilder nedan) Steg 3 blir att slita av all klädsel på kroppen och slipa allt slätt Steg 4 blir att klä om flyget. Steg 5 blir att montera i alla grejer igen. Steg 6 är väl att flyga då antar jag!? Motorn är föresten totalt genomgång och rengjord. Funkar kalas nu. Men en del annat har högre prio nu så denna blir vilande en liten stund. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Author: | MickeM [ Mon 27 Jul 2009, 22:31 ] |
Post subject: | |
Gick lös ikväll på klädseln på hela kroppen. Tog knappt 15 min att få bort. Men det vart en hel del skräp kvar som inte lossnade så lätt. ![]() Och sen efter ca 1,5 slipande så var allt borta. =) ![]() Rätt okej stomme. Redo att kläs. Nosen behöver lite spackel eller nåt för att bli lite jämnare. ![]() ![]() ![]() |
Author: | MickeM [ Sat 22 Aug 2009, 10:50 ] |
Post subject: | |
Tog hem lite roligare hjul till flyget. ![]() Bushplane!!! 6" swampers! ![]() |
Author: | Dawson [ Sat 22 Aug 2009, 12:49 ] |
Post subject: | |
Haha.. Snyggt jobbar micke! Ska bli roligt o se den i luften igen ![]() ![]() ![]() |
Author: | Machman [ Sat 22 Aug 2009, 13:21 ] |
Post subject: | |
Cubgult?? Skulle vara skojigt! ![]() |
Author: | MickeM [ Sat 22 Aug 2009, 14:30 ] |
Post subject: | |
Vingarna ska ju inte kläs om, så det blev samma klädsel-färger som förut, dvs vit botten och lite rött samt svart för detaljer o sånt. Enkel trainer ju. Färgglatt och sånt, det ser mest oredigt ut. Passar bättre på 3D-flyg, anser jag. ![]() |
Author: | MickeM [ Wed 21 Jul 2010, 21:42 ] |
Post subject: | Re: Renovering: Svenska Marinens Filmflyg |
Nog händer det lite här med... ![]() Attachment: IMG_8453.JPG [ 80.71 KiB | Viewed 7360 times ] |
Author: | Glidaren [ Thu 22 Jul 2010, 08:22 ] |
Post subject: | Re: Renovering: Svenska Marinens Filmflyg |
Kul att flyget lever ![]() Det har både själ och historia |
Author: | MickeM [ Mon 29 Oct 2012, 19:24 ] |
Post subject: | Re: Renovering: Svenska Marinens Filmflyg |
Har Atte denna flygklar snart? =) Har ej hört eller sett nåt så nåt hemligt hålls det på med... ![]() |
Author: | Mr X [ Mon 29 Oct 2012, 20:45 ] |
Post subject: | Re: Renovering: Svenska Marinens Filmflyg |
Han köpte just en mottagare till flyget av mig. |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |